EU förstör autopiloten

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

EU förstör autopiloten

Inlägg av Sascha »

Hej!

Det ser ut som om EU håller på att förstöra autopiloten till den närmaste grad att den är värdelös. Allt enligt Steeven Peters

Vilka tankar har ni? Jag för min del anser att EU:s omyndigförklaring gentemot medborgarna börjar gå för långt...



Länk till protesten:
https://secure.avaaz.org/en/community_p ... _in_Europe
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av helix »

Detta har diskuterats i flera andra trådar redan.

Är generellt väldigt överdrivet och impact på Autopilot av EU-bestämmelserna är i praktiken knappt märkbar. Har själv kört mycket på Autopilot och upplever inte problemet alls i vardaglig körning. Att påstå att Autopiloten är värdelös är bara tramsigt och helt felaktigt.

Att man vill ha blinkers mer än 5 sekunder förstår jag inte alls. Vem vill ligga och blinka i tid och otid innan filbyte? jag hävdar motsatsen och tycker det är bra att bilen ger upp efter 5 sekunder om den inte lyckas byta fil, då är det bättre att vänta en liten stund och göra filbytet senare när det finns möjlighet och trafiken lättat. Att ligga och blinka i mer än 5 sekunder utan att göra filbyte gör bara folk runt om tveksamma och irriterade.

Dessutom så verkar även Steeven Peters anse att det blivit bättre med senaste versionen och nu klarar den kurvor som misslyckades tidigare:
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Mickep »

Man måste komma ihåg att detta påverkar inte bara tesla utan ALLA tillverkare. Rent livsfarligt. Det kommer inte gå att lita på någon bil. (ett betende som lagstiftare haft länge; för att öka säkerheten gör man vägarna till synes farliga så förarna blir mer skärpta och därmed ökar marginalen). Problemet med autpiloten är att den i dagsläget är en glorifierad farthållare och den ibland lägger av så föraren får lov att ta över, inte bra men inte fruktansvärt . Det är en beta, har blivit bättre. Den har klarat liknande kurvor tidigare liksom andra bilar. Vad EU gör är att den tvingar väghållaren att deaktiveras vid den olämpligaste situation , där man bara har sekunder från att fara av vägen.
Jag förstår dock meningen, vet inte hur många bilar som klarar av skarpa kurvor men att stänga av något är aldrig bra, då borde de istället varna med ljudsignal vid kraftiga kurvor. Det är en rimligare komromiss tills lagstiftningen kan konstatera att bilarna klarar av skarpa kurvor.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Geni87 »

Medborgarna är väl lika myndiga som innan? :) Antar att det här är ett försök att hindra dåliga system från att kunna göra för tvära manövrar vid fel tillfälle som kan vara svåra för föraren att hinna reda ut. Det blir upp till biltillverkaren att söka undantag där de får bevisa att deras system är bra/säkert nog för att kunna undantas från begränsningarna. Återstår att se hur den här processen kommer fungera i praktiken.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av helix »

Mickep skrev:
Man måste komma ihåg att detta påverkar inte bara tesla utan ALLA tillverkare. Rent livsfarligt. Det kommer inte gå att lita på någon bil. (ett betende som lagstiftare haft länge; för att öka säkerheten gör man vägarna till synes farliga så förarna blir mer skärpta och därmed ökar marginalen). Problemet med autpiloten är att den i dagsläget är en glorifierad farthållare och den ibland lägger av så föraren får lov att ta över, inte bra men inte fruktansvärt . Det är en beta, har blivit bättre. Den har klarat liknande kurvor tidigare liksom andra bilar. Vad EU gör är att den tvingar väghållaren att deaktiveras vid den olämpligaste situation , där man bara har sekunder från att fara av vägen.
Jag förstår dock meningen, vet inte hur många bilar som klarar av skarpa kurvor men att stänga av något är aldrig bra, då borde de istället varna med ljudsignal vid kraftiga kurvor. Det är en rimligare komromiss tills lagstiftningen kan konstatera att bilarna klarar av skarpa kurvor.
har du själv någon praktisk erfarenhet av Autopilot i Tesla?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av helix »

Geni87 skrev:
Medborgarna är väl lika myndiga som innan? :) Antar att det här är ett försök att hindra dåliga system från att kunna göra för tvära manövrar vid fel tillfälle som kan vara svåra för föraren att hinna reda ut. Det blir upp till biltillverkaren att söka undantag där de får bevisa att deras system är bra/säkert nog för att kunna undantas från begränsningarna. Återstår att se hur den här processen kommer fungera i praktiken.
Japp, håller helt med.

Situationer där det eventuellt skulle kunna bli ett problem är situationer där man i dagsläget ändå som förare BÖR välja att inte köra med Autopilot aktiv. Autopilot är fortfarande ett assistanssystem och inget annat.

Att vilja testa gränserna och se om systemet klarar en knivig situation är något helt annat, men då måste man som förare också vara extra alert. Jag menar, kommer jag till en riktigt snäv kurva på en landsväg så förstår jag att Autopiloten kanske kan få problem att manövrera. Antingen så avaktiverar jag Autopilot i denna situation och kör själv, alternativt så tycker jag det är kul att testa om den klarar det men då är jag också extra alert som förare och är beredd att rycka in och ta över när jag märker att den inte kan hantera situationen.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av default »

Problemet uppstår väl när Tesla är redo att släppa funktionalitet motsvarande den som visades på autonomy-day? Inte insatt i EU-reglerna, men den typen av rattutslag som visades där känns problematisk att få godkänd i EU om det är på gränsen redan idag?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av helix »

default skrev:
Problemet uppstår väl när Tesla är redo att släppa funktionalitet motsvarande den som visades på autonomy-day? Inte insatt i EU-reglerna, men den typen av rattutslag som visades där känns problematisk att få godkänd i EU om det är på gränsen redan idag?
Inte nödvändigtvis. Vid låg hastighet så kan man göra stort rattutslag även inom ramen för UN-reglerna som sätter begränsningar idag inom Europa. Ska man exempelvis göra en 90-graders sväng i 10km/h så går nog det fint. Om man refererar till bilen som tar 90-graders sväng vid stop-skylt i filmen från Autonomyday.

Autopark är ett bra exempel, där är det vid låg hastighet går fint att ge fullt rattutslag och detta sätter inga UN-regler stopp för ens i dagsläget, givet just att hastigheten är så låg.

Men den dagen bilen kan köra i Europa som i Autonomyday är nog långt borta oavsett :)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av JonasH »

Tycker allt snack om att autopiloten skulle vara värdelös är trams.
Det som har hänt är att vi fått Navigate on Autopilot vilket enligt Tesla och Elon är det största klivet de någonsin tagit mot total självkörning. För de som varit med ett tag vet att det är precis så här det funkar. Vissa uppdateringar blir ett halvt steg tillbaka i vissa lägen. Sen blir det ett kliv framåt igen... Så har AP alltid utvecklats.

Jag har inte märkt någon skillnad i vilja kurvor som den klarar under landsvägs- och motorvägskörning med den nya versionen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av jpetters »

För det mesta tycker jag den fungerar bra eller bättre än förut. Största problemen dyker upp vid lite mer trafik då bilen är mer försiktig/tvekar vid körfältsbyte och tidsgränsen uppnås innan körfältsbytet är klart, då kastar den sig tillbaka i ursprunglig fil. Inte alls trevligt. Behövs nog LA mode så den inte vill ha så goda marginaler, jag kör med Mad Max mode nu.
Om jag förstått reglerna rätt så ska den blinka i tre sekunder innan körfältsbytet görs och då hinner rätt så mycket hända.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av JonasH »

Håller helt med om körfältsbyte. Det funkar inte i tätare trafik längre.
Förut slog man på blinker och den väntade in passerande bilar eller att bilarna släppte in mig.
Nu avbryter den konstant om det finns bilar i närheten.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Teslalink »

Jag uppskattar AP och NoA grymt mycket. Använder det nästan jämt.

Dock har den efter EU-reglerna infördes blivit klart sämre på kurvor som svänger "kraftigt". Ett tydligt exempel där är kurvorna vid Åbro-motet (Mölndal/Göteborg). Innan klarade AP alla kurvor oavsett om du körde norr/söder/, söder/norr eller mot/från väst. Nu panikbromsas det och larmas att ta över.

Dessutom, tittar man på youtubevideos från USA så ser man vad den skulle kunna klara. Här har vi 5 sekunders regler, regler för max svänghastighet, måste hålla i ratten istället för att det skulle räcka med knapparna på ratten osv. Var är advanced summon?

Bortsett från EU-reglerna så är den största issuen jag har med AP/NoA skuggbromsningar. Speciellt NoA brukar skuggbromsa lite vid en avfart.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Fidde »

Kan inte någon länka till paragrafen som inte tillåter bilarna att svänga tillräckligt mycket för att klara en kurva? Jag vägrar tro att detta är sant förrän jag ser paragrafen med egna ögon men jag har ännu inte lyckats hitta den.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av helix »

Fidde skrev:
Kan inte någon länka till paragrafen som inte tillåter bilarna att svänga tillräckligt mycket för att klara en kurva? Jag vägrar tro att detta är sant förrän jag ser paragrafen med egna ögon men jag har ännu inte lyckats hitta den.
Se Paragraf 5.6.2.1.3 som börjar på sid 19 i det här dokumentet
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 079r3e.pdf
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av jos32 »

Detta med max rattutslag har jag inte märkt problem med förutom ett varningsmeddelande. Men den genomför svängen ändå, jag kör också åbromotet och den kör genom den..

Det största problemet är 15 sek nag men framförallt att den bara har 5 sek på sig att byta fil, vilket har gjort att jag har hamnat i farliga trafiksituationer där bilen har ångrat sig och åkt tillbaka till ursprungsfilen ganska krafigt..

Den regeln har alltså gjort bilen mer trafikfarlig än innan.
Senast redigerad av jos32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av robpow »

Fast nu hade väl M3 alltid den här nya konfigurationen av autosteer, ändringen var för model X och S.

http://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-te ... topiloten/

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 079r3e.pdf
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Fidde »

helix skrev:
Fidde skrev:
Kan inte någon länka till paragrafen som inte tillåter bilarna att svänga tillräckligt mycket för att klara en kurva? Jag vägrar tro att detta är sant förrän jag ser paragrafen med egna ögon men jag har ännu inte lyckats hitta den.
Se Paragraf 5.6.2.1.3 som börjar på sid 19 i det här dokumentet
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 079r3e.pdf
Denna paragraf hade jag hittat själv men jag tycker inte att den begränsar maximalt rattutslag då det bara är att sänka hastigheten i skarpa kurvor enligt min tolkning.
Såhär tolkar jag denna paragraf:

5.6.2.1.3 a
För att överta kontrollen av AP ska det erfordras en kraft av maximalt 50N. Om 50N är rimligt eller ej låter jag vara osagt men det känns väl inte helt orimligt.

5.6.2.1.3 b
Maximala accelerationen i sidled i olika hastigheter. Detta motsvaras ju mycket riktigt av styrvinkeln i förhållande till hastigheten men om den maximala styrvinkeln riskerar att uppnås är det ju bara att sänka hastigheten. Om de specificerade accelerationerna är vettiga eller inte är jag inte rätt man att bedöma men detta känns ju inte heller som en jättekonstig regel. För stora accelerationer i sidled kan ju t.ex få bilen att åka av vägen vid halt väglag. Denna begränsning kan också vara bra för att förhindra för stora oförutsedda sidoförflyttningar i de fall bilen analyserar situationen fel och man har då större möjligheter att hinna ingripa själv. Om nu bilen löser detta genom att köra på med full hastighet och panikbromsa och stänga av AP när den maximala accelerationen uppnåtts så tycker jag faktiskt att bilen gör fel om det är baserat på denna regel.

5.6.2.1.3 c
Styrvinkeln får inte förändras för fort baserat på bilens hastighet. Om 5 m/s^3 är rimligt är jag inte heller rätt man att bedöma men det känns ju helt klart rimligt med en sådan regel för att man själv ska hinna ingripa om bilen fattar ett dåligt beslut.
Användarvisningsbild
Calder
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jun 2018 21:11
Ort: Hörby

Re: EU förstör autopiloten

Inlägg av Calder »

Fidde skrev:
helix skrev:
Fidde skrev:
Kan inte någon länka till paragrafen som inte tillåter bilarna att svänga tillräckligt mycket för att klara en kurva? Jag vägrar tro att detta är sant förrän jag ser paragrafen med egna ögon men jag har ännu inte lyckats hitta den.
Se Paragraf 5.6.2.1.3 som börjar på sid 19 i det här dokumentet
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 079r3e.pdf
Denna paragraf hade jag hittat själv men jag tycker inte att den begränsar maximalt rattutslag då det bara är att sänka hastigheten i skarpa kurvor enligt min tolkning.
Jag håller med om din tolkning, att det är bara för bilen att sakta ner - så kan den klara alla kurvor. Då blir det även lite säkrare när kurvor över krön tas...
Tror det här med maximalt rattutslag, bara var ett sätt för att enkelt förklara innebörden av reglerna. Hade man börjat med 3 m/s i kvadrat i den och den hastigheten, så hade man nog förvillat en och annan... (Själv tycker jag det varit bättre med länk till regelverket ovan ;) )
Skriv svar