Fransk bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Fransk bil?

Inlägg av TeslaG »

Jag noterade när jag fick min bil att browsern och Spotify var på franska(dvs rekommenderade artister var franska och sökningar gjordes på Google.fr etc.). Nu såg jag när jag skulle fylla på luft i däcken att klistermärket där rekommenderat däcktryck framgår på b-stolpen innanför förardörren också var på franska (och engelska). Hur ser det ut för er? Någon som har möjlighet att kolla? Tesla ska ordna Spotify och browsern genom att byta sim-kort, men det kanske finns fler saker som påverkar, d.v.s. att jag inte fått en ordentligt svensk specad bil. Ser också att fönstertillverkaren har något franskt märke, men det kanske också gäller er andra? (Den svarta texten längst ned på rutorna).
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Fransk bil?

Inlägg av Olof Borjesson »

Rutorna är gjorda av den globala bilglastillverkaren Saint-Gobain Sekurit, troligen i USA.
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Fransk bil?

Inlägg av TeslaG »

Haha ok, ja det hade ju varit märkligt om endast rutorna installerades i Frankrike. Tar på mig att det var korkat av mig :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Fransk bil?

Inlägg av Geni87 »

Olof Borjesson skrev:
Rutorna är gjorda av den globala bilglastillverkaren Saint-Gobain Sekurit, troligen i USA.
Troligen i Mexiko, det är enda landet i Nordamerika som Saint-Gobain Sekurit har glasproduktion i. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Fransk bil?

Inlägg av Willerud »

TeslaG skrev:
Jag noterade när jag fick min bil att browsern och Spotify var på franska(dvs rekommenderade artister var franska och sökningar gjordes på Google.fr etc.). Nu såg jag när jag skulle fylla på luft i däcken att klistermärket där rekommenderat däcktryck framgår på b-stolpen innanför förardörren också var på franska (och engelska). Hur ser det ut för er? Någon som har möjlighet att kolla? Tesla ska ordna Spotify och browsern genom att byta sim-kort, men det kanske finns fler saker som påverkar, d.v.s. att jag inte fått en ordentligt svensk specad bil. Ser också att fönstertillverkaren har något franskt märke, men det kanske också gäller er andra? (Den svarta texten längst ned på rutorna).
SIM kortet har troligtvis inte så stor betydelse. Tyvärr har SC inte koll på hur det hänger ihop, så du ska även be dom lägga en order till Genève för att pusha ut en ändring av locale till ditt VIN.
Jag körde runt med nytt svenskt SIM i en vecka men bilen var fortfarande lika Nederländsk som före bytet.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Fransk bil?

Inlägg av TeslaG »

Willerud skrev:
TeslaG skrev:
Jag noterade när jag fick min bil att browsern och Spotify var på franska(dvs rekommenderade artister var franska och sökningar gjordes på Google.fr etc.). Nu såg jag när jag skulle fylla på luft i däcken att klistermärket där rekommenderat däcktryck framgår på b-stolpen innanför förardörren också var på franska (och engelska). Hur ser det ut för er? Någon som har möjlighet att kolla? Tesla ska ordna Spotify och browsern genom att byta sim-kort, men det kanske finns fler saker som påverkar, d.v.s. att jag inte fått en ordentligt svensk specad bil. Ser också att fönstertillverkaren har något franskt märke, men det kanske också gäller er andra? (Den svarta texten längst ned på rutorna).
SIM kortet har troligtvis inte så stor betydelse. Tyvärr har SC inte koll på hur det hänger ihop, så du ska även be dom lägga en order till Genève för att pusha ut en ändring av locale till ditt VIN.
Jag körde runt med nytt svenskt SIM i en vecka men bilen var fortfarande lika Nederländsk som före bytet.

Tack för denna info! Nej de har inte haft koll på SC. Jag har märkt att de är osäkra. Ska ta upp detta med dem direkt på min bokade tid.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Fransk bil?

Inlägg av Willerud »

Off topic, men nyfiken iom att din bil inte är svensk. Får du Traffic Announcement när du lyssnar på annan radiokanal än P4 eller var det nu sänds ut? SC har inte lyckats förklara varför det inte kommer TA till min bil.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Fransk bil?

Inlägg av Breeze »

Willerud skrev:
Off topic, men nyfiken iom att din bil inte är svensk. Får du Traffic Announcement när du lyssnar på annan radiokanal än P4 eller var det nu sänds ut? SC har inte lyckats förklara varför det inte kommer TA till min bil.
Har inte heller fått TA någon gång i min...
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fransk bil?

Inlägg av e5m1r »

Breeze skrev:
Willerud skrev:
Off topic, men nyfiken iom att din bil inte är svensk. Får du Traffic Announcement när du lyssnar på annan radiokanal än P4 eller var det nu sänds ut? SC har inte lyckats förklara varför det inte kommer TA till min bil.
Har inte heller fått TA någon gång i min...
Har under snart fyra pr fått en TA då lyssnade jag på P4
Har för mig att vi i någon tråd kom fram till att man måste lysna på fm radio för att få TA
Korkat visst men verkar som att tuner i teslan kopplas bort helt när man lyssnar på annat där med ingen TA
Bör gå att fixa med sw uppdate att fm är alltid på TA i bakgrunden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
TeslaG
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Fransk bil?

Inlägg av TeslaG »

Willerud skrev:
Off topic, men nyfiken iom att din bil inte är svensk. Får du Traffic Announcement när du lyssnar på annan radiokanal än P4 eller var det nu sänds ut? SC har inte lyckats förklara varför det inte kommer TA till min bil.
Tror inte det är offtopic, var på långresa igår och försökte hitta traffic info, kom aldrig någon. Kan ha med det att göra.. lyssnade mest P3, och satt fast i kö utanför Jönköping.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fransk bil?

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Breeze skrev:
Willerud skrev:
Off topic, men nyfiken iom att din bil inte är svensk. Får du Traffic Announcement när du lyssnar på annan radiokanal än P4 eller var det nu sänds ut? SC har inte lyckats förklara varför det inte kommer TA till min bil.
Har inte heller fått TA någon gång i min...
Har under snart fyra pr fått en TA då lyssnade jag på P4
Har för mig att vi i någon tråd kom fram till att man måste lysna på fm radio för att få TA
Korkat visst men verkar som att tuner i teslan kopplas bort helt när man lyssnar på annat där med ingen TA
Bör gå att fixa med sw uppdate att fm är alltid på TA i bakgrunden
DAB går också bra om man vill ha TA
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar