Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Takräcke till Model 3

Inlägg av Hertsh »

Mina Thule wingbar (som jag har till en Volvo som är på väg att ersättas med elbil) är också något rundade. Har aldrig haft några problem. Är takräcket för M3 mer rundat än så?

Spänn åt boxen så sitter den väl oavsett. En box har fyra fästpunkter.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Har kört med en bredare Thule Motion 900. Funkade, men visst blir det visst extra kraft i fästpunkterna pga krökningen av takräcket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Hertsh skrev:
Mina Thule wingbar (som jag har till en Volvo som är på väg att ersättas med elbil) är också något rundade. Har aldrig haft några problem. Är takräcket för M3 mer rundat än så?

Spänn åt boxen så sitter den väl oavsett. En box har fyra fästpunkter.
Min takbox är helt platt under och relativt bred, när den sitter centrerat på räcket blir det ca. 5 cm mellanrum på vardera sida och boxen har en yta på ca. 20 cm i mitten som boxen vilar på. Det går att spänna åt då glasfibern är ganska flexibel men rädd för att formen på boxen "ger med sig" under resan varpå den inte sitter lika hårt längre :?
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
faldo skrev:
Tack, jag gillar er DIY-anda men dörrstoppar och skumgummi känns lite som att använda ett kalle anka-plåster som klockarmband till en Rolex
Det kanske går att beställa en variant i titan....Bild
Eller 3D-printa något kanske? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

Slutade med att jag sågade ut ovala brickor i trä, borrade hål för byglarna och sedan sprayade med svart Plasti dip.
Gummiytan på färgen gör att boxen sitter riktigt bra (hög friktion) och hoppas vara väderbeständigt nog.
2019-05-20 19.20.20.jpg
2019-05-20 19.19.31.jpg
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Monark1954 »

dvdkeen skrev:
Har kört med en bredare Thule Motion 900. Funkade, men visst blir det visst extra kraft i fästpunkterna pga krökningen av takräcket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dvdkeen, din Thule box. Sätter du fast den med Thules PowerClick system som nyper fast runt räcket eller använder du T-Rack adapter, skruvar som fäster i Telsans T spår i räcket?

Fler som utan kilar fått sina takboxar att fungera på Teslas välvda takräcke?

Thule har svarat att försäkring och garantier kanske inte gällar om boxen släppe med en egen kontruktion. De rekomenderar att använda en box anpassat för räcket, dock utan att svara på om de har en sådan box. Jag har ställt följdfrågan om de har en box för ett välvt räcke och väntar på svar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av snowtroll »

Monark1954 skrev:
dvdkeen skrev:
Har kört med en bredare Thule Motion 900. Funkade, men visst blir det visst extra kraft i fästpunkterna pga krökningen av takräcket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dvdkeen, din Thule box. Sätter du fast den med Thules PowerClick system som nyper fast runt räcket eller använder du T-Rack adapter, skruvar som fäster i Telsans T spår i räcket?

Fler som utan kilar fått sina takboxar att fungera på Teslas välvda takräcke?

Thule har svarat att försäkring och garantier kanske inte gällar om boxen släppe med en egen kontruktion. De rekomenderar att använda en box anpassat för räcket, dock utan att svara på om de har en sådan box. Jag har ställt följdfrågan om de har en box för ett välvt räcke och väntar på svar.
Tackar som initierat frågan ... lurade på att göra detta men du han före :)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
dvdkeen
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 apr 2016 10:47

Takräcke till Model 3

Inlägg av dvdkeen »

Jag har satt fast min takbox med PowerClick systemet. Funkade fint - men det är väldigt tajt att få runt gripöglorna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Monark1954 »

Thule kundsupport svarar så här om Takbox till det välvda takräcket till model 3.
" Thule Motion 900 är en äldre box som inte längre finns kvar i vårt sortiment. Vi har tyvärr ingen box som är designad för välvda räcken. Det kan säkert gå att montera en av våra boxar på Teslas välvda räcken, men det är inget jag rekommenderar.

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer.

Hälsningar Thule Kundsupport"
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Monark1954 skrev:
Thule kundsupport svarar så här om Takbox till det välvda takräcket till model 3.
" Thule Motion 900 är en äldre box som inte längre finns kvar i vårt sortiment. Vi har tyvärr ingen box som är designad för välvda räcken. Det kan säkert gå att montera en av våra boxar på Teslas välvda räcken, men det är inget jag rekommenderar.

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer.

Hälsningar Thule Kundsupport"
Haha, skrev precis ett långt inlägg (som både postades men snabbt raderades) om precis detta utan att läsa inlägget ovan.. Här var ju svaret. Kändes väldigt tråkigt.. De betyder att jag inte har någon nytta av deras takräcken eller känner någon till en box av annat märke som funkar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av snowtroll »

inga nyheter hos Thule mfl om de har omvärderat att tillverka egna raka-räcken?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av gellerstam »

Har inte detaljstuderat fötterna. Men skulle det gå att montera raka lastbärare på Tesla originalfötter?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MarkusL »

Har Thule motion xt XL med powerclick eller vad det heter, funkar fint utan klossar.
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Takräcke till Model 3

Inlägg av jramer »

Bild

Är på road trip genom Europa och köpte en Packline NX 195 inför denna.

Var inga problem att fästa på Teslas bågar. Sitter som berget. Det enda jag inte riktigt gillar är att den vibrerar i framkant på motorväg. Men det kanske de flesta gör, bara att den sitter så långt fram på bilen så att jag kan se den.

Bild
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

jramer skrev:
Det enda jag inte riktigt gillar är att den vibrerar i framkant på motorväg. Men det kanske de flesta gör, bara att den sitter så långt fram på bilen så att jag kan se den.
Nosen på min GearOne vibrerar en hel del också, vilket den inte gör på en bil med räcken i samma höjd. Kan tänka mig att det beror på att främre räcket är lägre vilket gör att luftmotstånd trycker ner nosen på boxen med snabb, turbulent, luft när man kör fort.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MangeT »

Antar att inte bara skidor och snowboard ska med på taket eftersom ni inte använder skidhållare?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av jramer »

faldo skrev:
jramer skrev:
Det enda jag inte riktigt gillar är att den vibrerar i framkant på motorväg. Men det kanske de flesta gör, bara att den sitter så långt fram på bilen så att jag kan se den.
Nosen på min GearOne vibrerar en hel del också, vilket den inte gör på en bil med räcken i samma höjd. Kan tänka mig att det beror på att främre räcket är lägre vilket gör att luftmotstånd trycker ner nosen på boxen med snabb, turbulent, luft när man kör fort.
Ja det låter rimligt. Borde gå att motverka genom att gå över till infästning med t-spårsbult och lägga distans för att få upp nosen lite. Så länge man inte går förbi nolläge...
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av AndersB_Hson »

jramer skrev:
Bild

Är på road trip genom Europa och köpte en Packline NX 195 inför denna.

Var inga problem att fästa på Teslas bågar. Sitter som berget. Det enda jag inte riktigt gillar är att den vibrerar i framkant på motorväg. Men det kanske de flesta gör, bara att den sitter så långt fram på bilen så att jag kan se den.

Bild
Intresserad av förbrukning med takbox, hur mycket skiljer sig din förbrukning jfrt med utan takbox?
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av rosjon »

Någon som har en takbox som inte vibrerar, och vad har ni då använt för fästen?
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

AndersB_Hson skrev:
jramer skrev:
Intresserad av förbrukning med takbox, hur mycket skiljer sig din förbrukning jfrt med utan takbox?
20190614_095305.jpg
Snart tillbaka från roadtrip med takbox i Europa, fullt packad bil, blandad körning, ca. 110 på motorväg: 183wh/km. Brukar ligga runt 170 när jag pendlar 3 mil till jobbet.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Har Teslas egna räcken, och kikar runt efter takbox. Lutar åt Thule Motion Sport.

Men, hur funkar det att frakta saker direkt på räckena? Typ en säng? Det är ofta sånt jag använt takräcke till, med barn i utflygar-åldern... Är det görbart med M3?
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Takräcke till Model 3

Inlägg av jramer »

AndersB_Hson skrev:
Intresserad av förbrukning med takbox, hur mycket skiljer sig din förbrukning jfrt med utan takbox?
Det är svårt att säga. Förbrukningen beror så mycket på hastighet, väg och väder men min gissning är max 10 Wh/km extra. @faldo verkar ju ha liknande erfarenheter.

Bara takräckena utan box märker jag ingen förändring i förbrukning på.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av MSO »

jramer skrev:
AndersB_Hson skrev:
Intresserad av förbrukning med takbox, hur mycket skiljer sig din förbrukning jfrt med utan takbox?
Det är svårt att säga. Förbrukningen beror så mycket på hastighet, väg och väder men min gissning är max 10 Wh/km extra. @faldo verkar ju ha liknande erfarenheter.

Bara takräckena utan box märker jag ingen förändring i förbrukning på.
10% skulle jag säga. Tror 10Wh/km är en glädjesiffra. I praktiken kan det möjligen landa där, men då pga att man kör långsammare totalt sett med boxen på...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Takräcke till Model 3

Inlägg av faldo »

jramer skrev:
min gissning är max 10 Wh/km extra
MSO skrev:
10% skulle jag säga. Tror 10Wh/km är en glädjesiffra. I praktiken kan det möjligen landa där
Sitter ni bara och gissar eller har mätt/räknat på det? :)
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Takräcke till Model 3

Inlägg av jramer »

faldo skrev:
jramer skrev:
min gissning är max 10 Wh/km extra
MSO skrev:
10% skulle jag säga. Tror 10Wh/km är en glädjesiffra. I praktiken kan det möjligen landa där
Sitter ni bara och gissar eller har mätt/räknat på det? :)
Din citering av mig säger allt...
Har inte påstått något annat.
Skriv svar