Tesla-sekten erövrar världen
Moderator: Redaktion
Tesla-sekten erövrar världen
Följande skakande rapport har hamnat på bordet hos en ICE tillverkare
Den förmodat så harmlösa Elon Musk har visat sig vara farlig för hela vår verksamhet. Hans drömmar om att elbilen ska rädda världens klimat kan få stora konsekvenser för inte bara vårt företag, utan även våra konkurrenter. Våra försök att visa upp elbilen som opraktisk och ful och dyr verkar inte ha räckt. Inte ens att vår största konkurrent helt har tagit avstånd ifrån elbilen verkar bromsa elbilens utveckling och framfart. Att dessutom en annan konkurrent bett köparna att inte köpa deras elbilar eftersom de sagt sig förlora pengar på den verkar inte ha hjälpt. Vi vet ju att det inte är så svårt att tjäna pengar på elbilar. Men då förlorar vi ju vår största inkomst som ju är reservdelar. Tesla har ju gjort en snabb och snygg bil med lång räckvidd som alla vill ha. Det har gjort det svårare för oss att hävda att det inte går att bygga snabba elbilar med lång räckvidd. Deras laddnätverk som byggs upp över världen har förödande konsekvenser för våra försök att bevisa elbilens tillkortakommanden. Inte ens det lyckade begreppet räckvidsångest som vi har lyckats implementera verkar hjälpa längre. Kanske för att så många har sett ägare till våra ICE-bilar gå med en reservdunk längs vägen. Medan elbilarna ju faktiskt bara behöver leta reda på första bästa eluttag. Tyvärr har en rapport offentliggjorts som bevisar att det är få elbilsägare som fått eltorsk. Det vi har lyckats bra med är däremot att uppmärksamma Teslas tre bilbränder medan vi själva har haft cirka 20000 bilbränder under samma tid. Tyvärr vet vi inte hur länge till det går att hemlighålla den ojämna balansen där. Tack och lov så är världen van vid oljekatastrofer så det anses inte vara till vår nackdel. Inte heller att oljan kommer ifrån många diktaturer. Hälsoaspekterna med avgaserna kan vi fortsätta att ignorera då allmänheten även där är van vid det. Vilket gör att det inte uppmärksammas.
Det har inkommit till vår kännedom att Tesla anhängare har bildat en sekt som spänner över så gott som hela världen. Tydligen så är Tesla bilarna så bra att dess ägare lyckats övertyga andra att också köpa en. De som inte har råd följer med på olika forum med förhoppning att själva få köpa en egen Tesla en dag. Eftersom Tesla ägarna också är aktiva på olika forum. Fångas presumtiva sektmedlemmar effektivt upp. Då deras så kallade sanning kommer fram där utan nödvändig censur. Kommer Tesla att lyckas tillverka Model 3 kan det bli farligt för oss. Då antalet medlemmar i sekten skulle kunna öka dramatiskt. De har tydligen överstepräster i varje land som verkar under täckmanteln som forumsansvariga. Det finns olika nivåer av status hos sekten. Där det verkar vara att den som har snabbast och dyrast bil är högre upp i hierarkin.
Vi måste utöka våra kostnader för att fortsätta muta biljournalister. Samt fortsätta att utöka våra insatser för att blockera deras laddplatser. Något som blir allt svårare eftersom deras ladd platser blir fler hela tiden. Vi måste vara överens med våra konkurrenter om att inte ansluta oss till deras laddnätverk eftersom det skulle kunna få stora konsekvenser med betydligt fler sålda elbilar. Vi måste dessutom fortsätta att försöka sprida ut hur farligt det är med elframställning. Samt försöka hävda att det är miljöfarligt att utvinna metall till batterier.
Vi måste tillsammans med våra konkurrenter fortsätta att göra fula dyra elbilar med kort räckvidd. Åtminstone tills vi är absolut tvingade till att göra snygga elbilar med lång räckvidd. Det känns som att det är den bästa planen. Att Apple eller någon annan skulle lyckats göra elbilar anser vi som befängt. Det så kallade hotet ifrån kinesiska tillverkare anses överdrivet. Vad kan gå fel med vår planering? Inget som vi ser det, utan vi kan snart luta oss tillbaka.
Den förmodat så harmlösa Elon Musk har visat sig vara farlig för hela vår verksamhet. Hans drömmar om att elbilen ska rädda världens klimat kan få stora konsekvenser för inte bara vårt företag, utan även våra konkurrenter. Våra försök att visa upp elbilen som opraktisk och ful och dyr verkar inte ha räckt. Inte ens att vår största konkurrent helt har tagit avstånd ifrån elbilen verkar bromsa elbilens utveckling och framfart. Att dessutom en annan konkurrent bett köparna att inte köpa deras elbilar eftersom de sagt sig förlora pengar på den verkar inte ha hjälpt. Vi vet ju att det inte är så svårt att tjäna pengar på elbilar. Men då förlorar vi ju vår största inkomst som ju är reservdelar. Tesla har ju gjort en snabb och snygg bil med lång räckvidd som alla vill ha. Det har gjort det svårare för oss att hävda att det inte går att bygga snabba elbilar med lång räckvidd. Deras laddnätverk som byggs upp över världen har förödande konsekvenser för våra försök att bevisa elbilens tillkortakommanden. Inte ens det lyckade begreppet räckvidsångest som vi har lyckats implementera verkar hjälpa längre. Kanske för att så många har sett ägare till våra ICE-bilar gå med en reservdunk längs vägen. Medan elbilarna ju faktiskt bara behöver leta reda på första bästa eluttag. Tyvärr har en rapport offentliggjorts som bevisar att det är få elbilsägare som fått eltorsk. Det vi har lyckats bra med är däremot att uppmärksamma Teslas tre bilbränder medan vi själva har haft cirka 20000 bilbränder under samma tid. Tyvärr vet vi inte hur länge till det går att hemlighålla den ojämna balansen där. Tack och lov så är världen van vid oljekatastrofer så det anses inte vara till vår nackdel. Inte heller att oljan kommer ifrån många diktaturer. Hälsoaspekterna med avgaserna kan vi fortsätta att ignorera då allmänheten även där är van vid det. Vilket gör att det inte uppmärksammas.
Det har inkommit till vår kännedom att Tesla anhängare har bildat en sekt som spänner över så gott som hela världen. Tydligen så är Tesla bilarna så bra att dess ägare lyckats övertyga andra att också köpa en. De som inte har råd följer med på olika forum med förhoppning att själva få köpa en egen Tesla en dag. Eftersom Tesla ägarna också är aktiva på olika forum. Fångas presumtiva sektmedlemmar effektivt upp. Då deras så kallade sanning kommer fram där utan nödvändig censur. Kommer Tesla att lyckas tillverka Model 3 kan det bli farligt för oss. Då antalet medlemmar i sekten skulle kunna öka dramatiskt. De har tydligen överstepräster i varje land som verkar under täckmanteln som forumsansvariga. Det finns olika nivåer av status hos sekten. Där det verkar vara att den som har snabbast och dyrast bil är högre upp i hierarkin.
Vi måste utöka våra kostnader för att fortsätta muta biljournalister. Samt fortsätta att utöka våra insatser för att blockera deras laddplatser. Något som blir allt svårare eftersom deras ladd platser blir fler hela tiden. Vi måste vara överens med våra konkurrenter om att inte ansluta oss till deras laddnätverk eftersom det skulle kunna få stora konsekvenser med betydligt fler sålda elbilar. Vi måste dessutom fortsätta att försöka sprida ut hur farligt det är med elframställning. Samt försöka hävda att det är miljöfarligt att utvinna metall till batterier.
Vi måste tillsammans med våra konkurrenter fortsätta att göra fula dyra elbilar med kort räckvidd. Åtminstone tills vi är absolut tvingade till att göra snygga elbilar med lång räckvidd. Det känns som att det är den bästa planen. Att Apple eller någon annan skulle lyckats göra elbilar anser vi som befängt. Det så kallade hotet ifrån kinesiska tillverkare anses överdrivet. Vad kan gå fel med vår planering? Inget som vi ser det, utan vi kan snart luta oss tillbaka.
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Hujedanemej vilken farlig sekt vi tillhör.
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Re: Tesla-sekten erövrar världen
+1
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Lysande skrivet
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Tesla-sekten erövrar världen
+1
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Det gäller inte de Volvosäljare jag pratat med.. När dom hör att man provkört Tesla blir dom genuint intresserade.. Frågar massa om bilen o så.. Det dom kommer med som "motargument" är det väl underbyggda prisargumentet. Än så länge får man (tyvärr) betala bra mycket mer för en "riktig" elbil än en fullt utrustad ICE.Dangus skrev:Värst är det hos Volvohandlare upplever jag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Kan inte alls hålla med om detta.Dangus skrev:+1
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Har visserligen inte varit så mycket på andra bilarhallar, men par mestadels med Volvohandlaren som jag köpte min förra bil av och dom tyckte vara att det var häftigt.
Detsamma gällde när jag var hos Volkswagen. Dom sa inte så mycket om det, men dom sa jag gärna fick använda deras 22kW-laddare.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.Dangus skrev:+1
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.danni skrev:Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.Dangus skrev:+1
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Jag fick mig förklarad av en Audisäljare en gång att Tesla Model S hade variabel växellåda med remdrift som sjuttiotalets DAF 66 "Rem-Johan".
Han hade väl hört talas om att man slapp växla den och la ihop ett och ett.
Han hade väl hört talas om att man slapp växla den och la ihop ett och ett.
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Mysbil skulle jag vilja kalla den. Har aldrig tidigare kört en bil som är så inbjudande att bara glida fram i lugn och ro.Martinen skrev:Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.danni skrev:Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.Dangus skrev:+1
Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.[/quote]
Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.[/quote]
Mysbil skulle jag vilja kalla den. Har aldrig tidigare kört en bil som är så inbjudande att bara glida fram i lugn och ro.[/quote]
I totally agree!
Teslan är ju allt, men inte sportbil, jag fattar inte att en del envisas med att den ska jämföras med sportbilar. Jämför med stora tunga lyxsedaner, sen är svaret enkelt vilken som är bäst! Dragracing med sportbilar är ju bara för att man kan och vill visa att Teslan är snabbare 0-100, mer kan man inte lägga in i ett sånt test.
Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.[/quote]
Mysbil skulle jag vilja kalla den. Har aldrig tidigare kört en bil som är så inbjudande att bara glida fram i lugn och ro.[/quote]
I totally agree!
Teslan är ju allt, men inte sportbil, jag fattar inte att en del envisas med att den ska jämföras med sportbilar. Jämför med stora tunga lyxsedaner, sen är svaret enkelt vilken som är bäst! Dragracing med sportbilar är ju bara för att man kan och vill visa att Teslan är snabbare 0-100, mer kan man inte lägga in i ett sånt test.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla-sekten erövrar världen
Gjorde denna liknelse i ett parallellt forum:
Tesla är ingen sportbil, Tesla är ingen sportbil! Det låter lite som IPad är ingen dator, iIpad är ingen dator! - Nä, just det är den inte... nä.
För att dra paralleller till den diskutin som gick för några år sedan.
Tesla är ingen sportbil, Tesla är ingen sportbil! Det låter lite som IPad är ingen dator, iIpad är ingen dator! - Nä, just det är den inte... nä.
För att dra paralleller till den diskutin som gick för några år sedan.