Tesla-sekten erövrar världen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Elputte »

Följande skakande rapport har hamnat på bordet hos en ICE tillverkare

Den förmodat så harmlösa Elon Musk har visat sig vara farlig för hela vår verksamhet. Hans drömmar om att elbilen ska rädda världens klimat kan få stora konsekvenser för inte bara vårt företag, utan även våra konkurrenter. Våra försök att visa upp elbilen som opraktisk och ful och dyr verkar inte ha räckt. Inte ens att vår största konkurrent helt har tagit avstånd ifrån elbilen verkar bromsa elbilens utveckling och framfart. Att dessutom en annan konkurrent bett köparna att inte köpa deras elbilar eftersom de sagt sig förlora pengar på den verkar inte ha hjälpt. Vi vet ju att det inte är så svårt att tjäna pengar på elbilar. Men då förlorar vi ju vår största inkomst som ju är reservdelar. Tesla har ju gjort en snabb och snygg bil med lång räckvidd som alla vill ha. Det har gjort det svårare för oss att hävda att det inte går att bygga snabba elbilar med lång räckvidd. Deras laddnätverk som byggs upp över världen har förödande konsekvenser för våra försök att bevisa elbilens tillkortakommanden. Inte ens det lyckade begreppet räckvidsångest som vi har lyckats implementera verkar hjälpa längre. Kanske för att så många har sett ägare till våra ICE-bilar gå med en reservdunk längs vägen. Medan elbilarna ju faktiskt bara behöver leta reda på första bästa eluttag. Tyvärr har en rapport offentliggjorts som bevisar att det är få elbilsägare som fått eltorsk. Det vi har lyckats bra med är däremot att uppmärksamma Teslas tre bilbränder medan vi själva har haft cirka 20000 bilbränder under samma tid. Tyvärr vet vi inte hur länge till det går att hemlighålla den ojämna balansen där. Tack och lov så är världen van vid oljekatastrofer så det anses inte vara till vår nackdel. Inte heller att oljan kommer ifrån många diktaturer. Hälsoaspekterna med avgaserna kan vi fortsätta att ignorera då allmänheten även där är van vid det. Vilket gör att det inte uppmärksammas.

Det har inkommit till vår kännedom att Tesla anhängare har bildat en sekt som spänner över så gott som hela världen. Tydligen så är Tesla bilarna så bra att dess ägare lyckats övertyga andra att också köpa en. De som inte har råd följer med på olika forum med förhoppning att själva få köpa en egen Tesla en dag. Eftersom Tesla ägarna också är aktiva på olika forum. Fångas presumtiva sektmedlemmar effektivt upp. Då deras så kallade sanning kommer fram där utan nödvändig censur. Kommer Tesla att lyckas tillverka Model 3 kan det bli farligt för oss. Då antalet medlemmar i sekten skulle kunna öka dramatiskt. De har tydligen överstepräster i varje land som verkar under täckmanteln som forumsansvariga. Det finns olika nivåer av status hos sekten. Där det verkar vara att den som har snabbast och dyrast bil är högre upp i hierarkin.

Vi måste utöka våra kostnader för att fortsätta muta biljournalister. Samt fortsätta att utöka våra insatser för att blockera deras laddplatser. Något som blir allt svårare eftersom deras ladd platser blir fler hela tiden. Vi måste vara överens med våra konkurrenter om att inte ansluta oss till deras laddnätverk eftersom det skulle kunna få stora konsekvenser med betydligt fler sålda elbilar. Vi måste dessutom fortsätta att försöka sprida ut hur farligt det är med elframställning. Samt försöka hävda att det är miljöfarligt att utvinna metall till batterier.
Vi måste tillsammans med våra konkurrenter fortsätta att göra fula dyra elbilar med kort räckvidd. Åtminstone tills vi är absolut tvingade till att göra snygga elbilar med lång räckvidd. Det känns som att det är den bästa planen. Att Apple eller någon annan skulle lyckats göra elbilar anser vi som befängt. Det så kallade hotet ifrån kinesiska tillverkare anses överdrivet. Vad kan gå fel med vår planering? Inget som vi ser det, utan vi kan snart luta oss tillbaka.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Kalle »

:D
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Friel »

Hujedanemej vilken farlig sekt vi tillhör.
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Bod »

+1 :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Dangus
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 okt 2014 10:57
Ort: Västervik/Linköping

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Dangus »

+1 :lol:

Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av mjwahl »




Skickat från min iPhone med Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av vigge50 »

:lol: Riktigt bra skriven, kunde inte hålla mig från att skratta
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Toja »

Lysande skrivet :lol:
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av MaLund13 »

+1
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Stefan »

:lol:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av joel80 »

Dangus skrev:
Värst är det hos Volvohandlare upplever jag.
Det gäller inte de Volvosäljare jag pratat med.. När dom hör att man provkört Tesla blir dom genuint intresserade.. Frågar massa om bilen o så.. Det dom kommer med som "motargument" är det väl underbyggda prisargumentet. Än så länge får man (tyvärr) betala bra mycket mer för en "riktig" elbil än en fullt utrustad ICE.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Martinen »

Dangus skrev:
+1 :lol:

Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Kan inte alls hålla med om detta.
Har visserligen inte varit så mycket på andra bilarhallar, men par mestadels med Volvohandlaren som jag köpte min förra bil av och dom tyckte vara att det var häftigt.
Detsamma gällde när jag var hos Volkswagen. Dom sa inte så mycket om det, men dom sa jag gärna fick använda deras 22kW-laddare.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av danni »

Dangus skrev:
+1 :lol:

Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Dangus skrev:
+1 :lol:

Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.
Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag fick mig förklarad av en Audisäljare en gång att Tesla Model S hade variabel växellåda med remdrift som sjuttiotalets DAF 66 "Rem-Johan".

Han hade väl hört talas om att man slapp växla den och la ihop ett och ett. :mrgreen:
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av +46 »

Martinen skrev:
danni skrev:
Dangus skrev:
+1 :lol:

Räcker med att gå in i en bilhall idag och nämna Tesla. Vilken utläggning man får om hur dåligt det "egentligen" är för miljön och hur dålig bilen är med massor av fel som media inte skriver om. Att det är livsfarligt att krocka pga batterierna. Att räckvidden inte är bättre än andra elbilar. Att det inte är gratis att ladda på SC som dom påstår etc. Man får känslan av panikstämning. Värst är det hos Volvohandlare upplever jag. Har dock faktiskt fått från en (1) Audisäljare att han hoppas att Audi snart kommer med en modell som kan konkurrera med Tesla då han erkänner Tesla som en lyckad bil.
Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.
Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.
Mysbil skulle jag vilja kalla den. Har aldrig tidigare kört en bil som är så inbjudande att bara glida fram i lugn och ro.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av HelectriC »

Nej, det har jag inte råkat ut för heller. Däremot har jag varit med om någon som kört på linjen att "den är så tung och klumpig, den är ju ingen riktig sportbil". Nej, det är den verkligen inte, men det är inte någon annan bil jag någonsin köpt eller ens varit spekulant på heller, så vad gör det för skillnad? Jag är inte ute efter en sportbil utan efter en familjebil.[/quote]

Inte heller ute efter en sportbil. För mig är det en familjebil / bruksbil. Precis var jag var ute efter.[/quote]

Mysbil skulle jag vilja kalla den. Har aldrig tidigare kört en bil som är så inbjudande att bara glida fram i lugn och ro.[/quote]

I totally agree!
Teslan är ju allt, men inte sportbil, jag fattar inte att en del envisas med att den ska jämföras med sportbilar. Jämför med stora tunga lyxsedaner, sen är svaret enkelt vilken som är bäst! Dragracing med sportbilar är ju bara för att man kan och vill visa att Teslan är snabbare 0-100, mer kan man inte lägga in i ett sånt test.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla-sekten erövrar världen

Inlägg av LarsL »

Gjorde denna liknelse i ett parallellt forum:

Tesla är ingen sportbil, Tesla är ingen sportbil! Det låter lite som IPad är ingen dator, iIpad är ingen dator! - Nä, just :roll: det är den inte... nä.

För att dra paralleller till den diskutin som gick för några år sedan.
Skriv svar