Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Michel skrev:
Jag får min AWD inom kort och skulle nu behöva lite hjälp gällande försäkring. Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera en 64 åring som bor i lägenhet i Stockholm? Bilen kommer stå parkerad i inomhusgarage om det nu påverkar försäkringen. Hur mycket kan jag förvänta mig i försäkringskostnad?

Tacksam för hjälp!
Alla har olika förutsättningar. De flesta bolag kan man få prisuppgift direkt på nätet via nuförtiden, så gå in på deras siter och fyll i personnr och ett regnr på din bil eller en likadan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av drmonty »

Både Länförsäkringar och Trygg Hansa ger ett pris runt 9K för LR AWD, 35 år, Malmö. Men med If lyckades jag få ner priset till 7K för halvförsäkring, vilket är klart godkänt. Varken LF eller TH ville matcha priset från If. Kan vara en god idé att ringa runt eller jämföra på nätet innan man landar i ett beslut.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

drmonty skrev:
Både Länförsäkringar och Trygg Hansa ger ett pris runt 9K för LR AWD, 35 år, Malmö. Men med If lyckades jag få ner priset till 7K för halvförsäkring, vilket är klart godkänt. Varken LF eller TH ville matcha priset från If. Kan vara en god idé att ringa runt eller jämföra på nätet innan man landar i ett beslut.
Det där var verkligen överkomliga priser, jag är 34 och bor 2 mil utanför göteborg. Hoppas jag får ett liknande pris. :D

Edit: läste för hastigt i morse, fick för mig att det var helförsäkring.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

Hittade ett regnummer för en awd longrange CBG64D

https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla- ... bi-6257573

1000 i månaden med halvförsäkring hos trygghansa.

Kollade med IF, 638:- i månaden, nice!
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Millerstrt
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2017 16:16
Ort: Kalix

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Millerstrt »

Jag fick pris på 236:-/månad hos IF för halvförsäkring av min LR AWD, Man 37 år, Norrbotten 1500-2000 mil/år. Få se om TH kan ge bättre pris än det.. :)
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av yps »

Fick bra pris via IF (eget AB i Stockholm). Någon som synat vilkoren jämfört med TH ? TH var ca 2,5x så dyra!!
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av icimasa »

Någon som lyckats få fram försäkring på en M3 SR Plus? Jag skulle kolla runt lite men eftersom transportstyrelsen inte angett någon effekt så kan de inte ge pris på försäkring?

Vad är det för effekt på en M3 SR plus?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
rymdaelg
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2019 21:43

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av rymdaelg »

Är nöjd med mitt pris från IF; 311kr/mån halvförsäkring med obegränsad körsträcka, dvs. 3732kr/år. Modell 3 LR AWD. Har kört länge utan skador och bor långt ute på landet, men kör många mil årligen både privat och på jobbet. Var rädd att detta skulle bli dealbreakern för 3an, men det är faktiskt en del billigare än vad jag fick betala för min Zoe förut. :)
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av jeppep »

Att det skiljer så mycket är helt otroligt. Jag betalar 12000:- hos länsförsökringar. Bor i göteborg :shock:
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

rymdaelg skrev:
Är nöjd med mitt pris från IF; 311kr/mån halvförsäkring med obegränsad körsträcka, dvs. 3732kr/år. Modell 3 LR AWD. Har kört länge utan skador och bor långt ute på landet, men kör många mil årligen både privat och på jobbet. Var rädd att detta skulle bli dealbreakern för 3an, men det är faktiskt en del billigare än vad jag fick betala för min Zoe förut. :)
Grymt! Fick också vettigt pris hos if när jag kollade regnummer och jag bor i göteborg, förresten, tänkte kolla om du visste hur det är med självrisken om man behöver byta glastaket hos if? Funderar på om man bör skaffa en tillägsförsäkring
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av s-o »

icimasa skrev:
Vad är det för effekt på en M3 SR plus?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
I papperen står det 225kW om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Hertsh »

Nico skrev:
rymdaelg skrev:
Är nöjd med mitt pris från IF; 311kr/mån halvförsäkring med obegränsad körsträcka, dvs. 3732kr/år. Modell 3 LR AWD. Har kört länge utan skador och bor långt ute på landet, men kör många mil årligen både privat och på jobbet. Var rädd att detta skulle bli dealbreakern för 3an, men det är faktiskt en del billigare än vad jag fick betala för min Zoe förut. :)
Grymt! Fick också vettigt pris hos if när jag kollade regnummer och jag bor i göteborg, förresten, tänkte kolla om du visste hur det är med självrisken om man behöver byta glastaket hos if? Funderar på om man bör skaffa en tillägsförsäkring
Det är vagnskadan som tar taket. Vagnskadegarantins självrisk med andra ord.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av renes »

Priser jag fick idag, för Model 3 på leasing via DNB. Bilen står på mitt AB. 2000 mil. Halvförsäkring. Jag har alla privatförsäkringar hos LF, inget hos de andra två.

LF: 9291 per år.
TH: 6662/år första året, sen runt 8000 (eller mer?) från andra året.
IF: 4909/år.

Det är variation mellan dessa vad gäller självrisk, hyrbil m.m., förstås. Jag tog IF.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pinussen »

Nån som fått erbjudande på SR+ från TH om förlängning? idag är det 14 dagar sen jag hämtade ut men inte fått nått av dom. Blir nog IF senare idag om det inte kommer med posten.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
mrlundqvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jun 2019 23:25
Ort: Linköping

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av mrlundqvist »

pinussen skrev:
Nån som fått erbjudande på SR+ från TH om förlängning? idag är det 14 dagar sen jag hämtade ut men inte fått nått av dom. Blir nog IF senare idag om det inte kommer med posten.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Jag går och väntar på erbjudandet. När har folk fått det? Jag tippar över på 1 vecka och en dag idag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bjelke »

mrlundqvist skrev:
pinussen skrev:
Nån som fått erbjudande på SR+ från TH om förlängning? idag är det 14 dagar sen jag hämtade ut men inte fått nått av dom. Blir nog IF senare idag om det inte kommer med posten.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Jag går och väntar på erbjudandet. När har folk fått det? Jag tippar över på 1 vecka och en dag idag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
På posten kom mitt efter typ tre veckor dvs en vecka efter man måste ha gjort ett val...
Väljer man TH så räcker det med att betala det man får på posten även om det blir någon
vecka för sent, men poängen är ju att man ska hinna jämföra med andra först också liksom...
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
dabbe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jun 2019 19:34

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av dabbe »

För de intresserade är här resultaten från mitt runtringande om min nya SR+.

Jag har en enskild firma och tecknar bilen på företaget.
Bor i Malmö i ett radhus med parkering på uppfart, 28 år gammal.

If: 8773 kr/år
Trygghansa: 12 500 kr/år, år 1 kostar det 10 000kr
Länsförsäkringar: 8156 kr/år inkl MER tillägg
Watercircles: 6044 kr/år halvförsäkring, 7257 kr/år superbil halvförsäkring
Folksam: 46800 kr/år :shock: :shock: :shock:
Dina: De erbjöd bara trafikförsäkring

Blev Watercircles med superbil halvförsäkring.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pinussen »

Bjelke skrev:
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
Hmm.. har inget när jag loggar in, bara barnens försäkringar.

Skulle inte förvåna mig om Tesla/TH chabblat bort den och jag kört oförsäkrad :D



Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Ulrica R »

pinussen skrev:
Bjelke skrev:
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
"Hmm.. har inget när jag loggar in, bara barnens försäkringar.

Skulle inte förvåna mig om Tesla/TH chabblat bort den och jag kört oförsäkrad :D"

Prova att försöka försäkra din bil hos TH. Det gjorde jag och då sa TH att jag redan hade min bil försäkrad hos dem. Oklart om jag hade några dokument inne i TH när jag väl loggat in. Jag har också andra försäkringar i TH.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pinussen »

Funkar inte automatiskt eftersom SR+ är reggad konstigt tydligen. Ingen effekt? Man måste ringa. Bara hos IF det funkar som det ska.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av dhanjel »

Har fått två offerter på försäkring nu och måste välja då de två gratis veckorna går ut på lördag.

Relativt lika pris, 5699 hos LF med 2500 mil. 6 260 hos TryggHansa med 3000 mil.
(Båda priserna är efter avdragen rabatt, hos LF som kund sedan tidigare och TH rabatt första året)

För och nackdelar med de båda? TH har väl lite fördelar som ny bil om det händer något osv...

Måste nog skicka in det idag (om jag då inte ska fortsätta med TH). Tror iof LF blir lite billigare totalt sett då jag kommer upp i "medlemsnivå" så hemförsäkringen kommer gå ner i pris.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bylund »

Enklast är nog att hitta ett registreringsnummer på en bil som liknar den du är intresserad av, så kan du kolla vad den bilen skulle kosta att försäkra för dig.
Och helförsäkring ger väldigt lite, kanske att något bolag har bättre villkor och lägre självrisk än den vagnskadeförsäkring som ingår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

VillHaTesla skrev:
När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Hittade ett regnummer för en rwd sr som du kan testa med, cpf64m. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Nico skrev:
VillHaTesla skrev:
När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Hittade ett regnummer för en rwd sr som du kan testa med, cpf64m. :)

Jag säger ju det, ni är så jävla grymma på detta forumet!!! :D
Skriv svar