Model S som pendlarbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av joem65 »

Köpte en begagnad S 85 i vintras och har lyckats komma ner i en månadskostnad på ca 5400 kr (exklusive el)

Finansiering med 2,95 % ränta (DNB) 4900 kr/mån, försäkring via (M)otormännen 512 kr/mån (hel-, 2000 mil/år, högsta självrisken samt lyckades "smita igenom" deras system tack vare att den är registrerad med låg effekt) samt skatt 30 kr/mån.

Lever ett betydligt roligare och lyckligare liv nu med Teslan samt sparar ca 2000 kr per månad nu mot tidigare då jag körde min nya leasade Mercedes-Benz C-klass diesel.

Har idag ingen möjlighet att ladda varken på jobbet eller hemma (endast 5 A i ett motorvärmaruttag ibland) men det funkar bra ändå eftersom jag endast har 4 mil till jobbet t.o.r. Kommer efter sommaren att flytta och få 12 mil till arbetet t.o.r. men då kommer jag också få möjlighet att ladda hemma (förhoppningsvis via solceller som installeras under hösten)
Senast redigerad av joem65, redigerad totalt 1 gånger.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av John »

Tesla Model S 90D 2015, Överlägsen som pendlarbil! Kör mkt på motorväg och då är AP ovärderlig, även fast jag bara har AP1..

Jag kör 25 mil t/r varje dag. Inte alla försäkringsbolag som erbjuder +5.000 mil/år men Länsförsäkringar gör det. Bor i Västerås och betalar 1.600/månad för helförsäkring och fria mil.

Som flera har påpekat så blir det en bättre affär att köra elbil ju fler mil du kör per år, extra fördelaktigt om du kan ha den som tjänstebil tack vara de generösa reglerna för milersättning när du betalar ditt eget "bränsle". Även värdeminskningen verkar idag vara en mindre kostnad på en elbil än på bensin-/dieselbil, har letat efter en billigare 2a-bil till familjen och det är helt omöjligt att hitta nåt. Vägrar numera ens titta på nåt annat än elbilar :roll:
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Yxel »

Satt i samma sits som dig. En sambo som spjärnade emot. Problemet för oss var att hon inte ville stå på ett så stort billån.
Lösningen blev att jag skrev hela billånet på mig, och betalar av det med egna pengar.
Fick skicka in lönespecar till DnB för för att de skulle acceptera ett lån motsvarande en årsinkomst. Men de gjorde det och har aldrig ångrat det en sekund.
Bilen kostar mig en hel del pengar. Jag sparar in på att inte köpa så mycket annat som elektronik, andra dyra resor, dyra kläder etc etc.
Resten går på nöjjeskontot (mitt eget då). Och vilket nöjje sen! :)

El och försäkring delar vi på dock, men fick köpa nya sommardäck själv.

Vi bor på landet, men har bara 2 mil till jobbet. Men allt annat som det behöver användas bil till så är det ju elbilen som går, så milen drar iväg till ca 3000/år ändå inkl en långresa i Europa.

Nu i tisdags behövde vi åka ca 70 mil i ett ärende. Nämnde att vi iaf har gratis laddning och hon sa ”ja det är så skönt att slippa betala”
Motsvarande sväng med fossil? Lätt 500 spänn om inte mer.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

Yxel skrev:
Satt i samma sits som dig. En sambo som spjärnade emot. Problemet för oss var att hon inte ville stå på ett så stort billån.
Lösningen blev att jag skrev hela billånet på mig, och betalar av det med egna pengar.
Fick skicka in lönespecar till DnB för för att de skulle acceptera ett lån motsvarande en årsinkomst. Men de gjorde det och har aldrig ångrat det en sekund.
Bilen kostar mig en hel del pengar. Jag sparar in på att inte köpa så mycket annat som elektronik, andra dyra resor, dyra kläder etc etc.
Resten går på nöjjeskontot (mitt eget då). Och vilket nöjje sen! :)

El och försäkring delar vi på dock, men fick köpa nya sommardäck själv.

Vi bor på landet, men har bara 2 mil till jobbet. Men allt annat som det behöver användas bil till så är det ju elbilen som går, så milen drar iväg till ca 3000/år ändå inkl en långresa i Europa.

Nu i tisdags behövde vi åka ca 70 mil i ett ärende. Nämnde att vi iaf har gratis laddning och hon sa ”ja det är så skönt att slippa betala”
Motsvarande sväng med fossil? Lätt 500 spänn om inte mer.
Det låter som du suttit i samma båt som jag :-)
Får jag fråga vad bilen kostade och vad det blev i kontantinsats respektive månadskostnad för själva bilen exkl. försäkringen?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Yxel »

Köpte min beg P85D ifrån Tesla dec -17 för 778k
Jag har för mig att jag la in 230k kontant och fick en månadskostnad på ca 5400:-. Restvärde 50% efter 3 år och 2,25 i ränta.
Dyrt, svinmycket pengar men man lever bara en gång ;)

Som sagt, aldrig ångrat det.

Bilen hade gått 5000 mil då så jag fick 4 år eller 8000 mil garanti (som har utnyttjats 3 gånger), så det ska sägas att jag inte hade lagt så mycket pengar på en bil och haft den månadskostnaden om jag inte haft tryggheten med garantierna. Är trots allt bara vanlig löntagare.
Multicoat Red Model X P100D
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av juristen »

VillHaTesla skrev:
Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag inte under en månadskostnad på ca. 10' när jag ska köpa bilen som privat.
Behöver komma ner omkring 6 500:- - 7000:- för att kunna försvara det mot henne och det är där jag får de svårare! :cry:
10K i månaden låter väldigt högt, hur räknar du då? Borde inte vara något problem att hamna kring de siffor du vill, alltså 6500-7000kr/månaden, även för en S 85D.

Bilkostnad beror på lite hur man räknar, men kostnaden för lånet och försäkring ligger under 5000 kr/mån för mig. Då cashade jag iofs handpenningen och genom Tesla fick jag finansiering av DNB (3 år med 50% restvärde), ca 2,25% effektiv ränta. Detta för en model S 85 2014 utan AP.

Jag lyssnade inte på de som sa att jag "måste" ha det och det och köpte den bil jag hade råd med. Jag har inte haft AP tidigare så jag saknar det inte nu heller. Bilen är fortfarande en eldriven Tesla med nästan gratis drivmedel och ligger ändå på nästa nivå jämfört med alla bilar med förbränningsmotor.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

Yxel skrev:
Köpte min beg P85D ifrån Tesla dec -17 för 778k
Jag har för mig att jag la in 230k kontant och fick en månadskostnad på ca 5400:-. Restvärde 50% efter 3 år och 2,25 i ränta.
Dyrt, svinmycket pengar men man lever bara en gång ;)

Som sagt, aldrig ångrat det.

Bilen hade gått 5000 mil då så jag fick 4 år eller 8000 mil garanti (som har utnyttjats 3 gånger), så det ska sägas att jag inte hade lagt så mycket pengar på en bil och haft den månadskostnaden om jag inte haft tryggheten med garantierna. Är trots allt bara vanlig löntagare.
Okej, då förstår jag!
Mitt problem är att jag "enbart" har omkring 120' att peta in som kontaktinsats..å andra sidan letar jag väl snarare efter en Model 3 sr+ alternativt en Model S som har gått några mil.
Har inte tänkt att försöka lägga mer än 550' (Max 600') men jag får fasen inte ihop kalkylen med att max hamna omkring 6000:- /mån.

Eftersom jag dessutom kommer dra omkring 3500-4000 mil om året så är jag grymt orolig för att bilen inte kommer klara hålla ett restvärde på 50% efter 3 år (Kommer trots allt hamna upp mot 12 000 mil på dessa 3 åren).
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av juristen »

VillHaTesla skrev:
Mitt problem är att jag "enbart" har omkring 120' att peta in som kontaktinsats..å andra sidan letar jag väl snarare efter en Model 3 sr+ alternativt en Model S som har gått några mil.
Har inte tänkt att försöka lägga mer än 550' (Max 600') men jag får fasen inte ihop kalkylen med att max hamna omkring 6000:- /mån.

Eftersom jag dessutom kommer dra omkring 3500-4000 mil om året så är jag grymt orolig för att bilen inte kommer klara hålla ett restvärde på 50% efter 3 år (Kommer trots allt hamna upp mot 12 000 mil på dessa 3 åren).
120K räcker för en bil upp till 600K i köpesumma. Det räcker för många S 85D med AP, bland annat denna från Tesla själva. Några skönhetsfel, men också 4 års garanti. Jag tycker den är prisvärd för 518K.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E21FF107092

Genom Tesla brukar man också bli erbjuden förmånlig finansiering och det borde inte vara något problem att hitta en helförsäkring med dina högre mil inom budget heller. Nu säger du 6000 kr/mån vilket kanske är lite tight, men 7000 kr/mån som du sa tidigare ska inte vara något problem.

"Restvärdet" på upplägget jag har från DNB är i praktiken "återstående skuld". Det enda som händer är att efter tre år får jag antingen lösa bilen för den återstående skulden eller komma överens med DNB (eller något annan aktör) om ett nytt låneupplägg.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

juristen skrev:
VillHaTesla skrev:
Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag inte under en månadskostnad på ca. 10' när jag ska köpa bilen som privat.
Behöver komma ner omkring 6 500:- - 7000:- för att kunna försvara det mot henne och det är där jag får de svårare! :cry:
10K i månaden låter väldigt högt, hur räknar du då? Borde inte vara något problem att hamna kring de siffor du vill, alltså 6500-7000kr/månaden, även för en S 85D.

Bilkostnad beror på lite hur man räknar, men kostnaden för lånet och försäkring ligger under 5000 kr/mån för mig. Då cashade jag iofs handpenningen och genom Tesla fick jag finansiering av DNB (3 år med 50% restvärde), ca 2,25% effektiv ränta. Detta för en model S 85 2014 utan AP.

Jag lyssnade inte på de som sa att jag "måste" ha det och det och köpte den bil jag hade råd med. Jag har inte haft AP tidigare så jag saknar det inte nu heller. Bilen är fortfarande en eldriven Tesla med nästan gratis drivmedel och ligger ändå på nästa nivå jämfört med alla bilar med förbränningsmotor.
Jag har t.ex. kollat på denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/orde ... v2#payment

När jag slår den på DNBs kalkylator så hamnar jag på följande:
Pris: 551 980 kr
Kontantinsats: 110 396 kr
Månadskostnad: 5188 kr/månaden
50% restvärde efter 3 år = 275 990:-


5188:-/månaden för bilen
ca. 1500:--2000:-/månaden för försäkring
583:-/laddning per månad (290 mil/mån * ≈ 2:-/milen = 580:-
=
Upp mot 8000:-/mån och det ifall restvärdet skulle vara garanterat.


Jag är orolig för att restvärdet på 50% inte håller sig efter att kört ≈4000 mil om året (3500mil om året * 3 = 10 500 mil)
vilket gör att jag måste ta med i beräkningen att kanske lägga undan ytterligare någon 1000lapp varje månad i de tre åren för de eventuella kvarvarande restvärdet.
Är jag helt snett ute när jag räknar?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av juristen »

VillHaTesla skrev:
Jag har t.ex. kollat på denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/orde ... v2#payment

När jag slår den på DNBs kalkylator så hamnar jag på följande:
Pris: 551 980 kr
Kontantinsats: 110 396 kr
Månadskostnad: 5188 kr/månaden
50% restvärde efter 3 år = 275 990:-


5188:-/månaden för bilen
ca. 1500:--2000:-/månaden för försäkring
583:-/laddning per månad (290 mil/mån * ≈ 2:-/milen = 580:-
=
Upp mot 8000:-/mån och det ifall restvärdet skulle vara garanterat.


Jag är orolig för att restvärdet på 50% inte håller sig efter att kört ≈4000 mil om året (3500mil om året * 3 = 10 500 mil)
vilket gör att jag måste ta med i beräkningen att kanske lägga undan ytterligare någon 1000lapp varje månad i de tre åren för de eventuella kvarvarande restvärdet.
Är jag helt snett ute när jag räknar?
Vad jag kan se så har du inte räknat med miljöbonusen på 60 000 kr i kalkylen, så det kan du dra av från både pris och restvärde. Vidare så tror jag du får lägre ränta än den DNB's kalkylator ger, på grund av en deal mellan Tesla och DNB. Du borde få högst ca 2,25% effektiv ränta.

Vad gäller försäkringen så behöver du bara ha halvförsäkring på en ny bil, eftersom vagnskada ingår. Där sparar du också, minst halva försäkringskostnaden. Helförsäkring behöver du bara om du köper t.ex. en begagnad model S (vilket jag trodde var det som gällde utifrån trådrubriken).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

juristen skrev:
VillHaTesla skrev:
Jag har t.ex. kollat på denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/orde ... v2#payment

När jag slår den på DNBs kalkylator så hamnar jag på följande:
Pris: 551 980 kr
Kontantinsats: 110 396 kr
Månadskostnad: 5188 kr/månaden
50% restvärde efter 3 år = 275 990:-


5188:-/månaden för bilen
ca. 1500:--2000:-/månaden för försäkring
583:-/laddning per månad (290 mil/mån * ≈ 2:-/milen = 580:-
=
Upp mot 8000:-/mån och det ifall restvärdet skulle vara garanterat.


Jag är orolig för att restvärdet på 50% inte håller sig efter att kört ≈4000 mil om året (3500mil om året * 3 = 10 500 mil)
vilket gör att jag måste ta med i beräkningen att kanske lägga undan ytterligare någon 1000lapp varje månad i de tre åren för de eventuella kvarvarande restvärdet.
Är jag helt snett ute när jag räknar?
Vad jag kan se så har du inte räknat med miljöbonusen på 60 000 kr i kalkylen, så det kan du dra av från både pris och restvärde. Vidare så tror jag du får lägre ränta än den DNB's kalkylator ger, på grund av en deal mellan Tesla och DNB. Du borde få högst ca 2,25% effektiv ränta.

Vad gäller försäkringen så behöver du bara ha halvförsäkring på en ny bil, eftersom vagnskada ingår. Där sparar du också, minst halva försäkringskostnaden. Helförsäkring behöver du bara om du köper t.ex. en begagnad model S (vilket jag trodde var det som gällde utifrån trådrubriken).
Visst ja, det har du rätt i när de gäller miljöbonusen. Men då "säkrar" den ju upp en liten del av de eventuella restvärdet jag är orolig för.
Däremot ligger DNB kalkylatorn redan på 2,21 effektiv enligt kalkylatorn som är framtagen tillsammans med tesla enligt nedan länk.

https://tesla.dealerpad.net/sv_SE/tesla ... ice=551980
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Emg »

Tänk även på att om restvärdet skulle vara lika med restskulden om tre år, då har du förlorat hela din kontantinsats också. I det här räkneexemplet ca 3000kr/mån att lägga på din kostnad.
Jag brukar tänka att jag måste amortera i tillräckligt snabb takt för att kunna sälja bilen och även få ut handpenning till nästa bilköp.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av VillHaTesla »

Emg skrev:
Tänk även på att om restvärdet skulle vara lika med restskulden om tre år, då har du förlorat hela din kontantinsats också. I det här räkneexemplet ca 3000kr/mån att lägga på din kostnad.
Jag brukar tänka att jag måste amortera i tillräckligt snabb takt för att kunna sälja bilen och även få ut handpenning till nästa bilköp.
Ja precis.
Så då hamnar jag t.om. över 10' och upp mot 11'.

Det är ju fan med..Teslorna är riktiga villhöver när man väl ha provkört dom!!
När jag nu dessutom ska börja pendla till jobbet hade jag nästan övertalat och bedragit mig själv i tanken för att skaffa en men jag får fasen inte till de ekonomiskt!
Ligger på en månadslön på 42' och hade nog behövt komma upp mot 46-50' innan jag kan börja räkna på det ekonomiskt igen :cry: :cry:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av OfarligTesla »

Köper man nytt så är det värdeminskningen som kommer vara den största komponenten, sen händer det ju rätt mycket just nu också så att elbilar kan visa sig vara extra känsliga framöver. Så enklaste sättet att komma ner i kostnad är helt enkelt att kika på begagnat, även en 1 år gammal har ju tappat en hel del av sitt värde som du då slipper ta själv.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Emg »

VillHaTesla skrev:
Emg skrev:
Tänk även på att om restvärdet skulle vara lika med restskulden om tre år, då har du förlorat hela din kontantinsats också. I det här räkneexemplet ca 3000kr/mån att lägga på din kostnad.
Jag brukar tänka att jag måste amortera i tillräckligt snabb takt för att kunna sälja bilen och även få ut handpenning till nästa bilköp.
Ja precis.
Så då hamnar jag t.om. över 10' och upp mot 11'.

Det är ju fan med..Teslorna är riktiga villhöver när man väl ha provkört dom!!
När jag nu dessutom ska börja pendla till jobbet hade jag nästan övertalat och bedragit mig själv i tanken för att skaffa en men jag får fasen inte till de ekonomiskt!
Ligger på en månadslön på 42' och hade nog behövt komma upp mot 46-50' innan jag kan börja räkna på det ekonomiskt igen :cry: :cry:
Haha, jadu. Eller fixa så du får ta den som personalbil på något sätt. Blir helt andra siffror då. Men är nog ändå bra komma upp mot 50k i lön för att vara säker på att de sekundära effekterna inte kommer påverkas (pension etc).
Ganska lätt att slå på vad en 50% värdeminskning kostar på 36 månader. Det behöver man inte blanda in handpenningar etc. för att se. Kostnaden påverkas inte av det i någon större utsträckning, bara utgiften minskas.
Det är den värdeminskningen som är grymt bra att göra på ”oskattade” pengar.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av juristen »

VillHaTesla skrev:
Emg skrev:
Tänk även på att om restvärdet skulle vara lika med restskulden om tre år, då har du förlorat hela din kontantinsats också. I det här räkneexemplet ca 3000kr/mån att lägga på din kostnad.
Jag brukar tänka att jag måste amortera i tillräckligt snabb takt för att kunna sälja bilen och även få ut handpenning till nästa bilköp.
Ja precis.
Så då hamnar jag t.om. över 10' och upp mot 11'.

Det är ju fan med..Teslorna är riktiga villhöver när man väl ha provkört dom!!
När jag nu dessutom ska börja pendla till jobbet hade jag nästan övertalat och bedragit mig själv i tanken för att skaffa en men jag får fasen inte till de ekonomiskt!
Ligger på en månadslön på 42' och hade nog behövt komma upp mot 46-50' innan jag kan börja räkna på det ekonomiskt igen :cry: :cry:
Det där är bara sant om du måste byta bil efter tre år. Ska man köpa nya bilar med tre års intervaller så är det som du säger, då bör man nog ha ordentliga ekonomiska muskler. Men för någon som behåller bilen längre så avtar ju värdefallet mer och mer ju längre man behåller bilen. Och det mesta initiala värdetappet har man löst med handpenningen.

Jag tror det är enklare att räkna hem bilen jag länkade till än en ny model 3 SR+ på grund av värdefallet. Den har också gratis laddning på Supercharger. Men en ny model 3 är mycket billigare att försäkra på grund av att vagnskada ingår och du bara behöver halvförsäkring.

Sen tycker jag personligen att model S skulle vara en trevligare bil för 12 mil pendling varje dag.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Bjelke »

Reseavdraget på deklarationen blir ju rätt maffigt om man kör mycket varje dag till jobbet och är anställd :)
Och är det resor i tjänsten så blir det ju ännu trevligare (18,5kr/mil skattefritt) utan motsvarande stora bränslekostnad...
Reseavdraget får man ju såklart göra även med en fossilare, men värt att ha med i kalkylen när man bara tittar på
kostnaden (och inte jämför med det fossila alternativet direkt)...
Och det där med försäkringskostnaden på en begagnad måste man nästan kolla upp själv för det KAN bli lägre ju ;)
Det gäller ju såklart även på en ny bil men där slår det naturligtvis inte lika mycket...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Emg »

juristen skrev:
Det där är bara sant om du måste byta bil efter tre år. Ska man köpa nya bilar med tre års intervaller så är det som du säger, då bör man nog ha ordentliga ekonomiska muskler. Men för någon som behåller bilen längre så avtar ju värdefallet mer och mer ju längre man behåller bilen. Och det mesta initiala värdetappet har man löst med handpenningen.
Det är riktigt. Men att göra en rak betalningsplan på 8-10 år eller nåt kan jag tycka är lite vanskligt. Vad händer om man måste sälja efter kortare tid? Då blir man sittande med restskuld eftersom man betalat ”för lite” i början. Sen är det kanske inte heller så roligt de sista åren att ligga och betala ”för höga” belopp jämfört med bilens värde.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av juristen »

Emg skrev:
juristen skrev:
Det där är bara sant om du måste byta bil efter tre år. Ska man köpa nya bilar med tre års intervaller så är det som du säger, då bör man nog ha ordentliga ekonomiska muskler. Men för någon som behåller bilen längre så avtar ju värdefallet mer och mer ju längre man behåller bilen. Och det mesta initiala värdetappet har man löst med handpenningen.
Det är riktigt. Men att göra en rak betalningsplan på 8-10 år eller nåt kan jag tycka är lite vanskligt. Vad händer om man måste sälja efter kortare tid? Då blir man sittande med restskuld eftersom man betalat ”för lite” i början. Sen är det kanske inte heller så roligt de sista åren att ligga och betala ”för höga” belopp jämfört med bilens värde.
Det är också sant. Jag håller med om att man borde betala mer i början av de skäl du nämner, men samtidigt tycker jag man gör det i och med att man betalar 20% som första betalning. Och DNB's upplägg där man kör på en avbetalningstakt som landar i 50% restskuld efter 3 år känns som en rimlig prognos.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model S som pendlarbil?

Inlägg av Emg »

juristen skrev:
Emg skrev:
juristen skrev:
Det där är bara sant om du måste byta bil efter tre år. Ska man köpa nya bilar med tre års intervaller så är det som du säger, då bör man nog ha ordentliga ekonomiska muskler. Men för någon som behåller bilen längre så avtar ju värdefallet mer och mer ju längre man behåller bilen. Och det mesta initiala värdetappet har man löst med handpenningen.
Det är riktigt. Men att göra en rak betalningsplan på 8-10 år eller nåt kan jag tycka är lite vanskligt. Vad händer om man måste sälja efter kortare tid? Då blir man sittande med restskuld eftersom man betalat ”för lite” i början. Sen är det kanske inte heller så roligt de sista åren att ligga och betala ”för höga” belopp jämfört med bilens värde.
Det är också sant. Jag håller med om att man borde betala mer i början av de skäl du nämner, men samtidigt tycker jag man gör det i och med att man betalar 20% som första betalning. Och DNB's upplägg där man kör på en avbetalningstakt som landar i 50% restskuld efter 3 år känns som en rimlig prognos.
Absolut, bara man är medveten om att man de där 20% försvinner och därför måste läggas på ovanpå månadskostnad på lånet från kreditgivaren för att få fram totala kostnaden på bilen.
Ibland tycker jag folk i allmänhet pratar om att deras bilar är så billiga, men utan att tänka på alla pusselbitar.
Skriv svar