V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: V3

Inlägg av oscfor »

Pontus skrev:
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.
Instämmer helt! Osannolikt att vi får v3 dessförinnan. Alldeles för få bilar för att det ska löna sig. V3 är ju initialt tänk för SuC med extremt hög belastning.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: V3

Inlägg av Vkium »

oscfor skrev:
Pontus skrev:
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.
Instämmer helt! Osannolikt att vi får v3 dessförinnan. Alldeles för få bilar för att det ska löna sig. V3 är ju initialt tänk för SuC med extremt hög belastning.
Dvs skulle behövts på vägen till fjällen när det är väldigt högt tryck vissa dagar?
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: V3

Inlägg av Jeppe_E »

Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Coolt att det börjar dyka upp 250kW laddare.
20190717_220217.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: V3

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.
Eftersom du medvetet valde att feltolka, så förtydligar jag...

Tror ni att ionitys utbyggnad av snabbladdare gör att Tesla måste öka takten för utbyggnaden av v3?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V3

Inlägg av Gustafsson »

Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: V3

Inlägg av Vkium »

Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Vkium skrev:
Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.
Ionitys introduktionspris sägs avslutas i sommar.
Blir intressant att se vad det ordinarie priset blir.
Jag som inte kan ladda hemma, och kör många mil per år, och i princip bara laddar på snabbladdare.
Då är det viktigt vad det kostar att ladda.

Nu laddar jag gratis på SuC.

Men när jag byter bil, då är laddkostnaden en viktig parameter för mig, vid valet av bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.
Eftersom du medvetet valde att feltolka, så förtydligar jag...

Tror ni att ionitys utbyggnad av snabbladdare gör att Tesla måste öka takten för utbyggnaden av v3?
Nej, tvärt om. Det avlastar ju, iaf i Europa. USA vet jag inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Men när jag byter bil, då är laddkostnaden en viktig parameter för mig, vid valet av bil.
Volvo har ju gratis laddning till alla sina elbilar. Om vi ska snacka aftonbladetspråk. (y)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V3

Inlägg av Gustafsson »

Vkium skrev:
Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.
Ser fortfarande inte vari konkurrensen består, att bygga SuC är ju en gigantisk kostnad för Tesla. Blir ju mycket billigare om de slipper bygga laddare överallt. Tesla vinner ingenting på att folk laddar på SuC eftersom den verksamheten inte går med vinst. Du laddar väl billigare på Ionity än så länge ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V3

Inlägg av Svenssons »

För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: V3

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är ju en mognadsfas, nu när det finns snabbladdning i princip hela landet, då börjar folk kolla på priset.

Låt säga att jag väljer mellan en Tesla 3 och en Kia e-Niro 64kWh och jag kan inte ladda hemma och kör ca 5000 mil per år.
Då spelar det roll om det kostar 2,50kr eller 5kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)
Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V3

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)
Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D
Det spelar ju också roll var och hur man kör Tesla. Sitter hellre själv i bilen och kör på roliga vägar än med familjen på omvägar i Småland med 2+1-vägar och en lastbil framför mig. Kan jag köra familjen snabbt och enkelt till målet och få tid över till egentid med bilen så värderar jag detta rätt högt. Tiden i Teslan måste ju inte bli mindre bara för att man slipper omvägar och kan ladda snabbare.

Finns inte särskilt många snabbladdare som kan ladda över 100kW i södra Sverige men det håller på att bli fler. Jag ser fram emot Ionitys laddare i Värnamo så kan jag skippa omvägar kring Toftaholm, Falkennerg eller Ulricehamn. En kostnad på ett några hundralappar tar jag gärna för att få mer tid i Teslan på mina egna villkor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V3

Inlägg av Mickep »

Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh. (v3 kommer ju vara 250 kw och ionity har enligt uppgift 350 kw som de kan skrämma upp den till, men är tveksam till om model 3 kan komma så mycket högre, blir isåfall nästa generation).
Men det är som med fastigheter; läge, läge och läge är det sm är viktigast.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: V3

Inlägg av mattiasottosson »

Mickep skrev:
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh.
Visste inte att det finns ett tak på hur mycket du, tekniskt sett, får ladda energimässigt. Har själv en 75D, så ligger klart under gränsen. :mrgreen: /s
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: V3

Inlägg av bylund »

mattiasottosson skrev:
Mickep skrev:
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh.
Visste inte att det finns ett tak på hur mycket du, tekniskt sett, får ladda energimässigt. Har själv en 75D, så ligger klart under gränsen. :mrgreen: /s
Förutsatt att gränsen är per session, annars blir det inte många gånger man kan ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar