Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

+46 skrev:
Mickep skrev:
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?
Det var ju faktiskt subventionerat av norska staten med, och Fortum vann budgivningen om att bygga laddarna.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

Teslaspolen skrev:
+46 skrev:
Mickep skrev:
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?
Det var ju faktiskt subventionerat av norska staten med, och Fortum vann budgivningen om att bygga laddarna.
Anbuden togs in 7 juni och såvitt jag vet så har inga vinnare utsetts, (kan ju bli upp till 3 olika).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.
Men utbyggnaden har ju i princip redan gjorts utan stora bidrag. Jag tror faktisk att det redan idag går att åka i hela Sverige med en Tesla Model 3.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.
Men utbyggnaden har ju i princip redan gjorts utan stora bidrag. Jag tror faktisk att det redan idag går att åka i hela Sverige med en Tesla Model 3.
Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.
Frågan är väl om skattebetalarna ska subventionera det. Kan Tesla så nog kan väl, BMW, Mercedes, VW, Ford + elbolagen tillsammans göra något minst lika bra utan subventioner ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.
Frågan är väl om skattebetalarna ska subventionera det. Kan Tesla så nog kan väl, BMW, Mercedes, VW, Ford + elbolagen tillsammans göra något minst lika bra utan subventioner ?
Det kan man ju diskutera, nu handlade det dock om den ökade beskattningen på bensin- och dieselbilar (dvs malus-delen i bonus malus) som skulle användas isf, så då tycker jag att det kan lämpa sig väl. Jag tycker rent generellt att staten ska satsa på att ge så bra förutsättningar som möjligt gällande infrastruktur osv, snarare än att ge rabatt på själva bilarna. Jag vill nog påstå att det är vid ganska få tillfällen idag som det är de där 60 tusen kronorna i "rabatt" som får en bilspekulant att gå från ICE till BEV, så nyttan med det kan diskuteras. Men man tycker ju olika. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Fast hade rabatten getts direkt i form av slopad moms som i Norge så att den synts direkt på prislappen hade det nog gett mer effekt. Det är väl trots allt först och främst inköpspriset som är den största blockern för de flesta.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Fast hade rabatten getts direkt i form av slopad moms som i Norge så att den synts direkt på prislappen hade det nog gett mer effekt. Det är väl trots allt först och främst inköpspriset som är den största blockern för de flesta.
Slopad moms hade framförallt gett mer effekt eftersom det hade blivit en mycket större rabatt än de 60 tusen kronorna som vi har idag, iaf för en TM3 eller andra bilar i liknande prisklass. ;) Någonstans finns det ju också en gräns för vad hur mycket det är rimligt att subventionera ett nybilsköp med, och vad nyttan egentligen blir per krona. Jag är fortfarande av den åsikten att staten bör lägga sina krafter och pengar på att skapa utmärkta förutsättningar för folk att använda sina elbilar, det är något vi skulle ha nytta av för en lång tid framöver. De kanske inte ska bygga laddstationer, men de kan identifiera behovet över tid tillsammans med de kommersiella aktörerna, och se till att all infrastruktur finns på plats vid de identifierade platserna. Priserna för bilarna sjunker ändå stadigt för varje år i takt med uppskalning av volymer och teknikutvecklingen, speciellt om man ser till vad man får per krona.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Men man tycker ju olika. :)
Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.

Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Precis staten ska röja väg så att det blir lätt att bygga laddare.

Tror det var en undersökning som visade att den Norska modellen var det mest effektiva sättet per kr att minska CO2 utsläppen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men man tycker ju olika. :)
Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.

Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan :-)
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren. Det blir samma sak som med mobilnätet. I storstadsregionerna och utmed de stora vägarna är det superbra täckning, men på landsbygden får man kliva upp på taket och hålla mobilen upp i luften om man vill prata i telefon. Där jag bor kan jag få 3G/4G med en enda operatör, 3 för att vara exakt, alla andra fungerar inte. Kopparledningarna underhålls inte, fiber får man bekosta själv.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren.
Tesla bygger just nu laddare i Arvidsjaur, Skaulo. De är hyfsat nära helt yttäckande nätverk i Sverige efter det. 99% av all laddning sker ju i hemmet ändå, speciellt i glesbygd så motsvarigheten till den lokala bensinstationen behövs inte nödvändigtvis. Eller kan lösas med några typ 2 laddare för lokal turism och dylikt.

Tror att avbetalningstiden för Arvidsjaur, Skaulo kommer att vara ganska lång för Tesla, ändå bygger de dessa laddare. Ionity kan väl göra detsamma ?

Men jag är inte emot subventioner helt, bara det inte är direkta subventioner till företagen. Som jag nämnt här tidigare, hantera byråkrati, bygglov, var en samverkande funktion för elnät. Och gör det helt operatörsoberoende.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Det finns ju helt klart folk som vill köra i glesbygden, det krävs ju bara att de som vill det betalar kostnaden för laddstationerna? Varierande pris på snabbladdningen kan ju lösa det problemet.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

2

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. :) Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.
Just idag har nog inget av alternativen jättestor påverkan på försäljningen, men nu när elbilarna börjar komma ner i pris kommer infrastrukturen för laddning bli avgörande för om "vanligt" folk vågar ta steget eller inte. Speciellt om man vill få med de som bor i lägenhet. Det är iaf vad jag tror. :) Och handen på hjärtat, för hur många idag är det de där 60kkr man får tillbaks efter ett halvår som får kalkylen att bära eller brista för en elbil? De flesta som köper en idag hade nog gjort det oavsett, men bonusen vi har idag kanske gör att man plockar på lite mer extrautrustning än tänkt, och det är ju inte riktigt tanken.

Som jag skrev tidigare vet jag inte riktigt om staten ska bygga och finansiera själva laddstationerna, det kanske är för långt från deras "uppdrag". Men de skulle kunna identifiera hur täckningen över landet kommer behöva se ut över tid (tillsammans med kommersiella aktörer och typ trafikverket och svenska kraftnät), och sen se till att det dras fram el och att elnätet stärks upp där det behövs. Det är dyra saker med i många fall långa ledtider, så jag tror att det skulle kunna underlätta mycket.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

@Geni87:

Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:

https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/

Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
@Geni87:

Tror att vi egentligen är ganska överrens om detta. Men jag är inte helt säker på att staten ska stå för kostnaden för elnätet. Eller om det överhuvudtaget behövs:

https://electrek.co/2019/06/26/tesla-po ... ric-buses/

Man installerade några powerpack till 20% kostnad jämfört med att förstärka elnätet. På det vinner man mobilitet, packen går att flytta vid behov. Dessutom får man en backup vid strömavbrott. Låt säga att man i en mindre skidort installerar elbilsladdning + 1-n powerpacks. Strömmen går men liften kan köra vidare ett tag.
Absolut. :) Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.

Min känsla är bara att bonus-delen i bonus malus hade kunnat användas bättre än vad den gör idag.

PS. det där med powerpacks vid en skidlift är en väldigt bra idé, kanske inte samhällsavgörande men väl mycket lugnande på skidsemestern. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Absolut. :) Nej precis, man behöver säkert inte förstärka elnätet på många platser, och på vissa platser kanske powerpacks lämpar sig bättre. Men då skulle de kunna hjälpa till med det istället.
Dessutom kan en sån installation avhjälpa elnätsproblem i området, ta hand om topparna morgon, kväll. Så det kan ge samhällsnytta utöver att ta hand om effekttopparna för elbilsladdning som jag antar är främst vid lunchtid (?). Den typen av subventioner har jag inget problem med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Jag vet inte om jag köpt en Model 3 nu om det inte varit för bonusen. Det börjar göra ordentlig skillnad när priserna på bilarna börjar komma ner. Det som är synd är att det inte syns direkt på prislappen, det borde läggas som sänkt moms istället. Då skulle köparen se det direkt och bilhandlare kan inte exportera till Norge, med ”dubbel bonus”.
peterohman
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 aug 2017 22:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av peterohman »

Jag testade och bedömde IONITY laddarna i Stenungsund tillsammans med Plugsurfing-brickan.
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar