Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.
Jag kollade inte så noga men typ 200kW kom dom upp i :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

bonath skrev:
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
bonath skrev:
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.
Det plus att de flesta elbilar som kan ladda vid stationerna är Teslas. Finns inte så många andra sålda elbilar med CCS som kan ladda snabbare än 50 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HerrNilsson »

Måste berätta en smått uppseendeväckande Ionity-anekdot jag upplevde så här på lördagkvällen.

Åkte till Ionityn här i Enköping som nyligen öppnat med vår e-Golf för att testladda lite. (Japp med småbarn hemma så är en sån liten trip med lite egentid en toppen-lördagkväll för en annan... :? ).

När jag kommer dit så möts jag av två(!) Nissan Leaf som precis backat in på varsin plats. En gammel-Leaf och en nya generationen.

Killen i nya Leafen ser att jag pluggar in och börjar ladda, och frågar direkt om man behöver nån app eller så?
Nja, du behöver en annan bil, svarar jag. Vi konstaterar att han bara har Chademo och typ2 "under huven".
Han säger att Nissan-handlaren sagt att han minsann kan ladda på alla snabbladdarstationer med denna bilen. Han hade kräm kvar så han åkte vidare, lite trumpen.

Vid gammel-Leafen står en kvinna med sina tonårsbarn och är lika brydd.
Jag går framt till dom. Jag förklarar även där att det bara är CCS på dessa laddare, inte Chademo. Hon är lite skärrad då hon har i princip 0 kvar i räckvidd.
Hon har fått ut personal från Circle-K till laddaren för att få hjälp. Personalen pratar i mobilen med "nån som kan detta" för att se ifall dom har nån "kopplings-sladd" att ha mellan laddaren och deras Leaf, men det verkar inte finnas någon sådan.

Jag tipsar om Bee-laddaren som finns vid Dinners 250m bort (vid SuC:en). Hon är tveksam till att det går men jag menar att det brukar finnas lite marginal även när man ser ut att vara i princip tom. Circle-K-personalen rycker ändå på axlarna åt detta så hon har inte så mkt val. Dom ger sig av.

Jag laddar några kWh och åker sedan bort till Dinners. Dom står där och laddar. Hon tackar för hjälpen och jag tipsar om att köpa en bil med CCS-kontakt nästa gång de byter bil :)

Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Det kommer bara bli mer och mer sånt närmaste åren. Hittills har det ju mest varit allmänt teknikintresserade som skaffar elbil. Ju fler ”vanligt folk” som skaffar elbil desto mer förvirring kommer uppstå.
Varje dag är det hundratals människor som tankar diesel i sin bensinbil och vice versa.
Att inte hitta rätt plug är ju, konsekvensmässigt, en struntsak i jämförelse med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av selfish »

PhR34k skrev:
Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
...
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Jag fick beskåda exakt samma situation häromdagen. Vi åkte förbi vår VAG-åf, som har en snabbladdare på parkeringen. Laddaren är publik, men enbart utrustad med två CCS och två typ-2, men ingen Chademo. Det stod en Leaf där, och en tjej som försökte trycka in CCS-handsken i Chademo-kontakten i bilen. Det gick väl sådär halvbra. Närmsta publika Chademo-laddare är flera mil bort. Jag antar att det var kris. Jag stannade och tänkte upplysa henne, men då insåg hon att det inte funkade och åkte därifrån.
Jag skulle tro att det kommer att bli allt vanligare att framförallt Leaf-ägare försöker "tanka fel". Chademo-kompatibla laddare är ju inte det som byggs så mycket av, samtidigt som Leaf är en ganska populär elbil.

Angående early adopters kan jag berätta följande. Samma dag satt jag alltså hos min åf och väntade på min säljare som var på lunch. Då kom ett äldre par som gick fram till en annan säljare. "Hej, vi vill köpa en elbil, en liten", sa de. De hade garanterat inte koll på laddstandarder eller hur en elbil funkar. De ville bara köpa en bil. Jag fick nästan myror i rumpan och kände ett aktut behov av att springa fram och ge stackarna en liten föreläsning om elbilar, men jag lyckades hålla mig. Fast det var jobbigt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gretsch »

Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
dawar
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 nov 2018 17:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dawar »

Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar :?:
Senast redigerad av dawar, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Gretsch skrev:
Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
Standarden är satt. I Europa är det CCS som gäller. Äldre modeller är dock inte så lätta att bygga om. Karossen måste ändras på Model S och X för att få rum med CCS så därför kommer bilarna med adapter istället, antagligen kommer framtida bilar med CCS direkt när det blir en ny facelift. Model 3 stödjer CCS från start. I Japan är det Chademo som är standarden men asiatiska biltillverkare har börjat leverera CCS på elbilarna för Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

dawar skrev:
Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar :?:
Än så länge har Tesla ett stort försprång och en enorm konkurrensfördel med sina Superchargers. I nuläget tror jag att det är uteslutet att de släpper in andra. Vi vet inte vad som händer i framtiden. Antingen så behåller Tesla sitt försprång, och situationen kommer förbli densamma som idag, eller så kommer alla andra ikapp. I det läget är det kanske inte otänkbart att Tesla öppnar sina superchargers för andra bilar. Men om det är särskilt sannolikt låter jag vara osagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

selfish skrev:
PhR34k skrev:
Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.
För att vara övertydlig så behövs adapter och ombyggnad för att kunna ladda hos Ionity i Enköping (och alla andra Ionitystationer). På superladdaren i Enköping går det bra utan adapter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Gäller detta fortfarande?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Gäller detta fortfarande?
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Gäller detta fortfarande?
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.
Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.

Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.
Ja, men den var på gång, så det spekulerades att det var Jaguar som avsågs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Gäller detta fortfarande?
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.
Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.

Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
Ganska intressant ändå. Det kan ju inte vara direkt billigt att bygga upp ett helt nytt laddnätverk från grunden, så som Ionity gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

I och med CCS borde det vara intressantare nu. Man måste inte bygga något special på bilen för att kunna ladda rent fysiskt i Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Mickep skrev:
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar