Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
Mickep skrev:
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag[/

Behövdes inte för att bygga Superchargers heller. Det är betydligt billigare att bygga ett snabbladdarnätverk än ett nätverk av bensinstationer, med dagen miljöregler.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

bylund skrev:
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
En icke tysk europeisk kan mycket väl vara Polstar/Volvo.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
dawar
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 nov 2018 17:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dawar »

LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.
Kanske något jag missar. Men vari ligger egentligen skillnaden där mellan Tesla och Ionity?
Ionity medfinansieras väl av VW, Mercedes, BMW, Porsche mdf plus EU-bidrag. Med samma logik ska väl Tesla då medfinansiera uppbyggnaden av Ionity för att få ladda, eller?

SC nätverket är förstås mycket större i nuläget och har kostat multum att bygga. Men logiken är väl densamma. Eller är det bara jag som inte är tillräckligt insatt och fattar ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Skillnaden är väl intäktsmodellen. Ionity är tänkt att finansieras genom användarna, medan Tesla i alla fall ursprungligen använde superladdarna som ett försäljningsargument, och finansierade det genom försäljningen av bilar. Nu betalar ju allt fler för sin laddning hos Tesla, men betydligt mindre än på Ionity.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Just nu kan det vara billigare och snabbare att ladda på en ionity charger. (många maxar på 180-190 kW till ca 40%)
ionity har en fast debitering på ca 80 kr per session. (man får tydligen tillbaka om den avbryter mitt i)
tesla tar 2.56 kr/ kwh (enigt deras webbsida). laddar man mer än 40 kWh (vilket inte är orimligt) är det betydligt billigare.
(nu har många gratis laddning, men faktum kvarstår)

Vad som kommer vara det bästa laddnätverket kommer inte vara den tekniska (eftersom ionity kan ev ge 350kW) utan spridningen och läget. folk vill inte köra omvägar för att ladda, och att det kommer flera nätverk är endast positivt (det är inget som de konkurrerar med från kundernas synvinkel)
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något sånt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Ännu ett skäl att köra Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.
Zalman3 skrev:
Ännu ett skäl att köra Tesla.
Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.

Javisst man kan alltid säga att man bör sätta sig in i allting, men jag tycker inte det ska behövas för den oinvigde. Man bör kunna lita på att inte bli lurad av stora välkända aktörer som Audi, men men... Man lär så länge man lever och dieselgate kanske borde fått en att förstå att vissa ska man inte lita på.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...
Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.
Det är helt enkelt inte okej att den som inte är insatt kanske betalar ett extremt ockerpris. Så är det ju inte med bensin. Dessutom inser folk inte att det ändå är billigt att ha elbil eftersom det mesta av laddningen sker hemma. Det är många som frågar mig vad det kostar att ladda när man ska åka på semester. Dumt när man måste börja meningen med "det kan kosta mycket mer än att tanka diesel, men..." för då har de redan slutat lyssna. Dessutom kan inte alla ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG
Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Det är mycket inom "elbilssfären" som är rena vilda västern och så kommer det att vara i några år till innan allt "sätter sig". Det gäller såväl utrustning och funktionalitet hos elbilar som kringutrustning och laddfrågor. Kanske kommer det en EU-lagstiftning kring roamingavgifter för laddning på samma sätt som för mobiltelefoni, vem vet? (om 20 år...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
... Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.
Visst ska man vara prismedveten. Men i vilket annat område kan prisomedvetenhet så lätt leda till att man betalar mångdubbelt för mycket? Det finns säkert sådana exempel, men en så vardaglig sak som.att fylla på "bränsle" ska inte kräva att man i praktiken är nörd och hänger på ett elbilsforum. Som du säger, man har kanske olika tankkort för att spara några öre på bensin. Men om man råkar ha fel kort är det just det, några öre. Inte hundratals kronor. Och framförallt är det inte så att det kostar 50kr litern hos ena macken, och 50 öre på macken precis bredvid. Men precis så är det ju i fallet med snabbladdarna ibland.
Jag förde ett samtal med en Audi-säljare häromdagen. Han frågade mig desperat vad han ska svara när kunderna frågar hur man betalar för laddning. Från Audi centralt har de fått order att de inte ska säga nånting alls. Kunderna ska ta reda på det själv. Det tyckte han var galet, och det tycker jag också. Det är på tok för komplicerat för att man ska kräva att gemene man ska hålla koll på allt detta. Jag betraktar mig som ganska insatt, men jag tycker det är jobbigt med alla olika priser och betalmodeller. Vad ska en icke-nörd säga då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tor-ake »

Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg
Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Störigt att den säger "Car needs service"...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av pinussen »

tor-ake skrev:
Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg
Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Den är cappad till 100 kW på SR+

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Skriv svar