Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
Misstänker (läs hoppas) att min bil är på denna båt
983E5477-B79D-40E8-ADDB-7C6FDBA4BEC8.png

Det låter ju verkligen logiskt :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Hittade några intressanta info på ett UK Tesla forum, bilen kommer utan motorer och batteri för att undvika EU import tullar dock tar monteringen tydligen bara några timmar innan bilen är färdigbyggd och anpassad för den Europeiska marknaden.

”The 'final assembly' process reportedly takes about 2-3 hours per vehicle, but saves about ~10% worth of fees added to the EVs' pricing. Countries such as Norway and Switzerland do not have these hurdles in place, and thus those vehicles are efficiently shipped complete from the US.”
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
Hittade några intressanta info på ett UK Tesla forum, bilen kommer utan motorer och batteri för att undvika EU import tullar dock tar monteringen tydligen bara några timmar innan bilen är färdigbyggd och anpassad för den Europeiska marknaden.

”The 'final assembly' process reportedly takes about 2-3 hours per vehicle, but saves about ~10% worth of fees added to the EVs' pricing. Countries such as Norway and Switzerland do not have these hurdles in place, and thus those vehicles are efficiently shipped complete from the US.”
Hoppas nu alla "delar" kommer i samma container :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Riktigt kul för er att bilarna verkar vara på väg! Själv sitter jag ännu och väntar på VIN för min beställning som lades 28/5... Håller tummarna för att det kommer inom kort. Kollar "bara" flera gånger om dagen :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Här är eran båt :D
8E378FF0-8E68-4ECD-9B3B-CB06F312E447.png
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
Här är eran båt :D
Hur Hittar du den?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Gällande orterna, Teslas fabrik ligger ju i Fremont i SF Bay Area, på Oakland-sidan. Jag tror Tesla beställer transport från CFR från Oakland (närmaste logistikcentrum) till Tilburg, men att containrarna först färdas med tåg till Houston där de lastas på båt, just för att komma närmare Atlanten och slippa båt via Panama.

Med andra ord tror jag det är tåg, stort containerskepp och sen litet containerskepp innan bilen är i Tilburg. Är det någon som vet hur den kommer från Tilburg till Stockholm? Lastbilstrailer eller tåg?
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

MarcusC skrev:
perbjork skrev:
Här är eran båt :D
Hur Hittar du den?
Betalade 10 spänn för tillfällig (24tim) satellitmottagning. Tänkte vi kunde dela på det :lol:
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
MarcusC skrev:
perbjork skrev:
Här är eran båt :D
Hur Hittar du den?
Betalade 10 spänn för tillfällig (24tim) satellitmottagning. Tänkte vi kunde dela på det :lol:
Hoppas du har företag så du kan dra det och få tillbaks momsen.
Annars kanske jag kan ta det på min firma ;)

Om skatteverket läser det här så skojar vi så klart bara...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Det kändes som att köra rysk roulette men jag registrerade ett konto på Marinetraffic.com, la in mina kortuppgifter och tecknade provabonnemang på deras hiskeligt dyra tjänster inklusive livedata från satellit. La in tre påminnelser i telefonen att säga upp abonnemanget innan testveckan var slut. :)

Upptäckte dock strax efter att man kan välja "Do not renew" på tjänsterna och ta bort sitt betalmedel. Därmed är det ganska lätt att teckna ett fullvärdigt abonnemang i en vecka för att hålla koll på båten sin. Finns till och med en route prediction.
Skärmavbild 2019-07-10 kl. 22.07.14.png
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Tror att vi är mogna för psyket allihopa. Först beställer vi bilar för typ en mille stycket och sen är vår längtan att få betala denna hiskliga summa så stor så vi trackar båtar på Atlanten, spanar hur lång tid det kan tänkas ta i Tilburg E.T.C , vilken väg tar bilen till Sverige o.s.v o.s.v. sammanfattningsvis helt friska är vi inte - men kul är det :P
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

perbjork skrev:
Tror att vi är mogna för psyket allihopa. Först beställer vi bilar för typ en mille stycket och sen är vår längtan att få betala denna hiskliga summa så stor så vi trackar båtar på Atlanten, spanar hur lång tid det kan tänkas ta i Tilburg E.T.C , vilken väg tar bilen till Sverige o.s.v o.s.v. sammanfattningsvis helt friska är vi inte - men kul är det :P
Amen, broder. Det här är inget mindre än sinnessjukt egentligen, men omöjligt att låta bli.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

perbjork skrev:
Tror att vi är mogna för psyket allihopa. Först beställer vi bilar för typ en mille stycket och sen är vår längtan att få betala denna hiskliga summa så stor så vi trackar båtar på Atlanten, spanar hur lång tid det kan tänkas ta i Tilburg E.T.C , vilken väg tar bilen till Sverige o.s.v o.s.v. sammanfattningsvis helt friska är vi inte - men kul är det :P
:lol: :lol: :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag vet inte hur det är med er, men jag har två barn (som är tonåringar nu).
Men inte fasiken sprang jag och trackade var min fru var när hon var gravid, eller kollade barnvagnar, kläder, hudfärg på barn etc :D

Skönt att veta att man inte är ensam i sin galenhet i alla fall ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Tja jag borde åldersmässigt vara den klokaste i gänget men det verkar dessvärre inte så. Pensionerad luftbuss chaffis med 6 barn som ser fram emot en spännande ”Teslacokpit” som substitut. Vi borde träffad när pärsen är över - tror att vi som genomlider detta trauma svetsas samman för livet :roll:
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Och BOOM - där kom mitt VIN! :) Tjohoo, nu ska jag börja detektiva på riktigt om var bilen befinner sig!

Bild
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Kilowatt skrev:
Och BOOM - där kom mitt VIN! :) Tjohoo, nu ska jag börja detektiva på riktigt om var bilen befinner sig!

Bild
HÄRLIGT
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Finally. Kul - håll oss informerade.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av AndreasF »

Mäh. Jag har fortfarande inte fått något VIN trots att jag beställde 29/4. Får ett bryt på detta snart...
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

AndreasF skrev:
Mäh. Jag har fortfarande inte fått något VIN trots att jag beställde 29/4. Får ett bryt på detta snart...
Har du gått genom alla stegen i shoppen? Dvs. betalning, inbyte etc?
Först då dyker vin upp.

Min gick iväg den 29/6 ihop med många andras här, så hoppas på leverans första halvan i aug iaf :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av AndreasF »

TechNerd skrev:
AndreasF skrev:
Mäh. Jag har fortfarande inte fått något VIN trots att jag beställde 29/4. Får ett bryt på detta snart...
Har du gått genom alla stegen i shoppen? Dvs. betalning, inbyte etc?
Först då dyker vin upp.

Min gick iväg den 29/6 ihop med många andras här, så hoppas på leverans första halvan i aug iaf :)
Har gjort det nu iallafall. Fattade inte att det skulle ha någon betydelse, det spelade ingen roll när jag gjorde förra beställningen i mars. Då dök VIN upp snyggt och prydligt efter några veckor.
Kontaktade delivery för två veckor sedan och de hade ingen aning. Stör mig lite på den kompletta tystnaden när man beställt en bil för en mille. VAG höll en i handen under hela processen och skickade lite mail då och då om att "nu har bilen fått en slot i fabrik", "nu är den lastad på båten" osv. Totalt det motsatta med Tesla. Som tur har jag hyrt en MS under hela sommaren annars hade jag inte överlevt. :-)
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

AndreasF skrev:
TechNerd skrev:
AndreasF skrev:
Mäh. Jag har fortfarande inte fått något VIN trots att jag beställde 29/4. Får ett bryt på detta snart...
Har du gått genom alla stegen i shoppen? Dvs. betalning, inbyte etc?
Först då dyker vin upp.

Min gick iväg den 29/6 ihop med många andras här, så hoppas på leverans första halvan i aug iaf :)
Har gjort det nu iallafall. Fattade inte att det skulle ha någon betydelse, det spelade ingen roll när jag gjorde förra beställningen i mars. Då dök VIN upp snyggt och prydligt efter några veckor.
Kontaktade delivery för två veckor sedan och de hade ingen aning. Stör mig lite på den kompletta tystnaden när man beställt en bil för en mille. VAG höll en i handen under hela processen och skickade lite mail då och då om att "nu har bilen fått en slot i fabrik", "nu är den lastad på båten" osv. Totalt det motsatta med Tesla. Som tur har jag hyrt en MS under hela sommaren annars hade jag inte överlevt. :-)
Om jag har förstått det rätt så fick man en väldigt uppdaterad information förut när man beställde.
Men det verkar som från och med Q2 så batch-bygger man alla modeller nu och man matchas med sin beställning och en bil när den är byggt istället för att bilen byggs efter just dina önskemål.
Det har kanske gjort att deras informativa system inte hänger med längre och nu får man ingen information alls.

Synd, men de har väl lagt energi på annat. Men samtidigt måste det vara jobbigt / onödigt för alla sales advisor att få en massa onödiga frågor om var min bil är hela tiden.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av AndreasF »

...och där fick jag leveransdatum!!! 23/8 är nu dagen som gäller och fem månaders helsike (i-landsproblem) är över! Dock lyser VIN'et med sin frånvaro men det spelar ju ingen roll.

Håller med om att det är lite synd om Delivery men de får väl också ställa lite krav uppåt i organisationen kan man tycka.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

AndreasF skrev:
Har gjort det nu iallafall. Fattade inte att det skulle ha någon betydelse, det spelade ingen roll när jag gjorde förra beställningen i mars. Då dök VIN upp snyggt och prydligt efter några veckor.
Efter jag gick genom stegen så dök vin upp efter någon dag.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

AndreasF skrev:
...och där fick jag leveransdatum!!! 23/8 är nu dagen som gäller och fem månaders helsike (i-landsproblem) är över! Dock lyser VIN'et med sin frånvaro men det spelar ju ingen roll.

Håller med om att det är lite synd om Delivery men de får väl också ställa lite krav uppåt i organisationen kan man tycka.
Menar du verkligen Augusti?
Det känns ju långt dit om de kan ge datum redan nu.

Jag menar de borde ju inte kunna ge datum förrän bilen är på väg från Tilburg eller när den kommit fram till Sverige och då bör det ju inte ta mer än två veckor.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Skriv svar