Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av NEO »

Performance:

28år, Sigtuna, inga förare under 25, inga skador senaste åren. 15-20000km

IF: Stor bilförsäkring utan vagn 5976kr, Halvförsäkring 4668kr
Trygghansa: Halvförsäkring 11500kr

Trygghansa hade mage att öka min S från whooping 18500kr till 29000kr över natten för att vi flyttat från Uppsala till Sigtuna :lol: Ringde till IF som gärna välkomnade mig som kund för 11500kr helförsäkring och 20000km. Blir att flytta ALLT från TH, skämtföretag.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Hertsh »

dhanjel skrev:
Har fått två offerter på försäkring nu och måste välja då de två gratis veckorna går ut på lördag.

Relativt lika pris, 5699 hos LF med 2500 mil. 6 260 hos TryggHansa med 3000 mil.
(Båda priserna är efter avdragen rabatt, hos LF som kund sedan tidigare och TH rabatt första året)

För och nackdelar med de båda? TH har väl lite fördelar som ny bil om det händer något osv...

Måste nog skicka in det idag (om jag då inte ska fortsätta med TH). Tror iof LF blir lite billigare totalt sett då jag kommer upp i "medlemsnivå" så hemförsäkringen kommer gå ner i pris.
Ha hem o bil i samma bolag. Råkar du ut för skada som påverkar båda (inbrott tex) har du ett bolag att bråka med o bara en självrisk.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tor-ake »

SR+ reggad på AB:
- Länsförsäkringar Stockholm: 15000km/år 17300kr
- If: 20000km/år 8200kr
- TH: inte hört av sig, och två veckor har gått på lördag
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Orm »

M3 Performance, 55år, bor 5 mil utanför GBG, 2000 mil/år, halvförsäkring, helår.

TH 7.000:-
LF 6.400:-
IF "STOR" 4200:-

Valet var lätt
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

M3P, 37, Stockholm Östermalm, 2k mil

TH 13k5
LF 12K
Folksam 12k
Watercircles 6k5
IF "stor" 6k2

Min tidigare Volvo V60 D4 kostade mig 7k2 så jag är nöjd.

PS. Enligt IF skulle självrisk vagnskada sänkas med 10k. Har också OKQ8 backup så då lär ev. vagnskada kosta mig en knapp tusing. Överkomligt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
trugoy
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 apr 2019 21:01

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av trugoy »

Det verkar som att IF för många är det bästa alternativet. Smart av dem att se till ha en uppdaterad databas med nya registreringsnummer så man slipper ringa och maila.
För min SR+ kostar Stor bilförsäkring ca 4000 kr om året. ( privat, 42 år , Halmstad 1500 mil/året)

Nu till min fråga, kan någon förtydliga deras självriskreducering:
"Du betalar ingen självrisk vid bärgning/räddning. Vid djurkollision och skadegörelse sänks din självrisk för vagnskada. Har du helförsäkring sänks självrisken med upp till 6 000 kr, har du vagnskadegaranti sänks den självrisken med upp till 10 000 kr."

Är det så att om man får en vagnskada som kostar mer än självrisken på 13750 (VSG) så betalar de ut 10000kr ? Gäller det enbart vid djurkollision och skadegörelse? Inte ifall taket behöver bytas pga stenskott?
Några andra fördelar eller nackdelar med IF jämfört med andra försäkringsbolag?
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Elmil »

Fick äntligen min Model3 AWD igår :D :D .
När jag nu loggar in på Transportstyrelsen så finns det ingen effekt registrerad.. :?
Effekt_M3_AWD.jpg
Undrar hur försäkringsbolagen tar detta?
Har för mig att det är på gång någon översyn eller ändring av effektregistreringen för elbilar, men kan inte komma på var jag läst det.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

trugoy skrev:
Det verkar som att IF för många är det bästa alternativet. Smart av dem att se till ha en uppdaterad databas med nya registreringsnummer så man slipper ringa och maila.
För min SR+ kostar Stor bilförsäkring ca 4000 kr om året. ( privat, 42 år , Halmstad 1500 mil/året)

Nu till min fråga, kan någon förtydliga deras självriskreducering:
"Du betalar ingen självrisk vid bärgning/räddning. Vid djurkollision och skadegörelse sänks din självrisk för vagnskada. Har du helförsäkring sänks självrisken med upp till 6 000 kr, har du vagnskadegaranti sänks den självrisken med upp till 10 000 kr."

Är det så att om man får en vagnskada som kostar mer än självrisken på 13750 (VSG) så betalar de ut 10000kr ? Gäller det enbart vid djurkollision och skadegörelse? Inte ifall taket behöver bytas pga stenskott?
Några andra fördelar eller nackdelar med IF jämfört med andra försäkringsbolag?
Ja det gäller bara vid djurkollision och skadegörelse så det är inte så värdefullt.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Elmil »

Elmil skrev:
Fick äntligen min Model3 AWD igår :D :D .
När jag nu loggar in på Transportstyrelsen så finns det ingen effekt registrerad.. :?

[bild]

Undrar hur försäkringsbolagen tar detta?
Har för mig att det är på gång någon översyn eller ändring av effektregistreringen för elbilar, men kan inte komma på var jag läst det.
Körde nu en autooffert hos IF.
if.jpg
3.660:-/år för fria mil. För Kian får jag 3000:- blankt. Tja.. Kanske IF verkligen är bäst nu...
Väntar på att LF Dalarna som har mina befintliga försäkringar ska höra av sig.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Rachid
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jul 2019 21:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Rachid »

Som privatperson skulle fria mil kosta mig ca 6000kr/år hos IF.
Däremot ville de ha 17tkr på företaget.
Där var Trygg-Hansa bäst med 10tkr/år.
threethree
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2019 13:08

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av threethree »

IF blev inte billigast för mig...

9600 /år för deras vanliga halvförsäkring. Man, 29, Västerås. Inga olyckor etc.

TH är billigast hittills med 666 (lite oroväckande) i månaden (inte inklusive tesla rabatten första året).
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av snowtroll »

4700kr/år för halvförsäkring fick jag, privat, på TH med rabatt som erbjöds vid förlängning. IF var näst i ordning på 5600kr, sedan Swedbank, sedan barkade det iväg rejält för alla övriga.
AWD, LR, 45+, Sundsvall , skadefri, ingen förare under 25 osv.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 5 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Hus LF Kalmar fick vi ett pris runt 4000/ år för halvförsäkring med Mer tillägg (bl.a.75% betalt av hyrbil). Då är vi dock helkunder där så det skulle kosta runt 4500-5000/år om man inte var kund där.
1500-2000 mil/år. 50+ Skadefria. Ingen höjd premie under 25 år (dock 1000 kr i höjd självrisk).
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Jag har försökt att läsa igenom tråden och ser att många hamnar på liknande försäkringskostnader för SR+ som för LR AWD.
Men samtidigt är ju försäkringskostnaderna individuella..jag hittade ett regnr för en LR AWD på blocket och där gav mig IF nästan dubbelt så
hög försäkring som för regnr på SR+ som jag har provat mig med tidigare.

Kan någon instämma om detta stämmer för er som har haft möjlighet att kontrollera både SR+ och LR AWD?
Är försäkringen för LR AWD så mycket högre än SR+?

Jag har lagt en beställning på en SR+ men är fasen sugen på att byta till en LR AWD men är inte särskilt sugen på den dubbla försäkringen om det är så? :D
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

VillHaTesla skrev:
Jag har försökt att läsa igenom tråden och ser att många hamnar på liknande försäkringskostnader för SR+ som för LR AWD.
Men samtidigt är ju försäkringskostnaderna individuella..jag hittade ett regnr för en LR AWD på blocket och där gav mig IF nästan dubbelt så
hög försäkring som för regnr på SR+ som jag har provat mig med tidigare.

Kan någon instämma om detta stämmer för er som har haft möjlighet att kontrollera både SR+ och LR AWD?
Är försäkringen för LR AWD så mycket högre än SR+?

Jag har lagt en beställning på en SR+ men är fasen sugen på att byta till en LR AWD men är inte särskilt sugen på den dubbla försäkringen om det är så? :D
618 får jag ge i månaden på lr awd och 333 på rwd, halvförsäkring.
Model 3 Long Range AWD
Krisch
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 maj 2019 14:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Krisch »

Även för mig blev försäkringskostnaden ungefär det dubbla för LR AWD mot SR+. Kollade dock bara med IF och då fick jag 11500 kr/år för LR och 6000 för SR+. Bor i Stockholm innerstan. Lutar mot en SR+ här mao. TH skulle ha cirka 12 tkr för LR. För SR+ var jag tvungen att ringa o det pallade jag inte.
Användarvisningsbild
tigsal
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 maj 2016 13:09

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tigsal »

Min sr+ kostar bara cirka 4000 per år hos TH men jag bor ute på landsbygden i Södra Halland och full bonus sedan många år.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jonathanerik_77 »

När vi skulle kolla pris hos LF sa dem att de behövde ett regnummer men det spelade ingen roll om det inte var exakt samma modell som den som vi skulle köpa. Så det verkade som att de inte hade olika priser beroende på modell. Detta var LF i Kalmar ska tilläggas.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tor-ake »

Nu har det gått precis en månad sedan jag hämtade ut bilen och har inte hört ett ljud från Trygg-Hansa. Var det meningen att man skulle få information och en offert från dem? Har ni andra fått det?

Jag gick på hörsägen och försäkrade bilen själv två veckor efter leverans, inte hos TH då, utan hos If som var billigast.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
Nu har det gått precis en månad sedan jag hämtade ut bilen och har inte hört ett ljud från Trygg-Hansa. Var det meningen att man skulle få information och en offert från dem? Har ni andra fått det?

Jag gick på hörsägen och försäkrade bilen själv två veckor efter leverans, inte hos TH då, utan hos If som var billigast.
Lika här, jag försäkrade på annat håll (LF blev det för mig)...
Det ska komma ett brev med ett förslag/erbjudande från TH men mitt kom nån vecka EFTER att dom två veckorna hade passerat och då är det ju så dags liksom :lol:
Det kom även en påminnelse om att betala försäkringen ytterligare nån vecka senare, men upplysningen om att bilen var helt oförsäkrad och att man enligt lag måste
ha minst en trafikförsäkring osv.... Dom har alltså absolut noll koll med andra ord :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Vad jag kunde se så var bilen faktiskt försäkrad av TH i 25 dagar.
Så dom har väl lite marginal.
Likt många andra valde jag dock if. Mindre än halva priset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

Jag stannade kvar hos trygghansa, skiljde bara 160 i månaden mot if.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Nu har jag suttit en hel eftermiddag, ringt och jämfört försäkringarna.

Model 3 LR AWD, 31 år, 3000 km/året, Småstad med 25' invånare.

Watercircles Halvförsäkring inkl. SUPER bil - 5 219:-/år
Vardia/Gjenside Halvförsäkring inkl. tillägg - 5 928:-/år
Trygg Hansa Halvförsäkring märkesförsäkringen inkl. 25% rabatt år 1 - 6 429:-/år
Länsförsäkringar Kronoberg Halvförsäkring inkl. MER tillägg inkl. rabatt för hus & olyckasfall försäkring - 6 489:-/år
IF Stor bilförsäkring - 10 548:-/år
Folksam Halvförsäkring Stor - 18 465:-/år


Utifrån ovan prisförslag, vad hade ni kört på?
Någon som har erfarenhet från t.ex. Watercircles som starkt avråder från dom i jämförelse med TH märkesförsäkring alternativt LF där jag har alla mina övriga försäkringar?
Det är visserligen bara en dryg 100:-/månaden så...TH eller Länsförsäkringar? Någon mer erfarenhet som kan tipsa mig?
Senast redigerad av VillHaTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Ett problem jag noterade hos watercircles var att de bara täckte upp till 20k för stöld av hjulen. Det duger kanske om man kör på 18" men inte större...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

taliz skrev:
Ett problem jag noterade hos watercircles var att de bara täckte upp till 20k för stöld av hjulen. Det duger kanske om man kör på 18" men inte större...
Okej, vilket bolag körde du på?
Jag har visserligen bara 18" men vill minimera allt strul om något händer och är beredd att betala någon krona extra för det!
Skriv svar