Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]
Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth
Jag förstår inte heller riktigt hur folk bär sig åt när de får så hög förbrukning som vissa rapporterar om. Jag körde alltid i efficiency-läge, boosten i S-läge använde jag bara några enstaka gånger på tyska landsvägen för att göra omkörningar. Jag har sett att Björn Nyland t.ex. har hävdat att förbrukningen är densamma, oavsett körläge, och därför är det lika bra att köra på i dynamic S hela tiden. Och jag tror att det är många som gör så. Min erfarenhet är dock att det visst gör skillnad vilket körläge man väljer. Och allt annat vore konstigt, varför skulle den annara finnas?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Är det inte så att ekonomiläget förhindrar att man gör energislösande kraftiga accelerationer, men att om man ligger konstant i 100 km/h på plant underlag så gör det ingen skillnad vilket läge man kör i? Ren spekulation från min sida.

Det kan ju såklart ha mer avancerade grejer som batterikonditionering o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Trevlig läsning mati. Vi hade lite högre förbrukning, men vi hade 21” på lånebilen och den var packad till bredden!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?

Tänkte på Ionity Buddikate, visst var det där Björn Nyland höll till för sitt 24 timmars rekord? Dom öppnade ju upp laddaren för honom, kanske glömt att ta betalt igen. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En liten observation. Jag har betalat laddning hos ionity med Plugsurfing-brickan. Jag har laddat 7 gånger, men det finns bara 3 stycken laddtillfällen registrerade i plugsurfing-appen. Priset var inte alls 80kr per laddning utan 2×70,40kr i Malmö (t o r) och 100,14kr i Fredricia. Alla andra laddningar finns inte med alls. Var de de? Och varför är det inte 80kr/laddning? Nån konstig valutaomräkning kanske? Ingenting har hitills dragits från kontot öht. Jag klagar inte när det blir flera 100 spänn billigare än planerat, men konstigt är det ju.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?
Nej, min bil har alltid legat där nånstans i förbrukningen. Snittet just nu efter totalt 730 mil ligger på 22,6kWh/100km.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippe »

HenrikM76 skrev:
Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?
Min känsla är att idel-drain beror på utetemperatur. Märker står skillnad på bilen vid vinter kontra sommar. Tror att bilen underhåller batterierna vid kalltemperstur och slutar med det vid varmare temperatur.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Stämmer. E-tron drar ingenting när den inte används. Teslan drog ca 1 km/timme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
E-tron har ju ingen frunk som går att använda till nåt vettigt, å andra sidan har även Model S tappat det mesta av den forna jättefrunken som min gamla P85 hade. Jag har i stort sett aldrig lagt nånting i frunken i min S90D heller, förutom laddkablar, det är alltså ändå i princip jämförbart. Fördelen är att man inte behöver vara rädd att stänga huven på Audin. Ingen risk för bucklor och dylikt. Men visst hade en större frunk varit trevligt.
Bagaget där bak är på papperet större i Model S tror jag, men jag upplever det som likvärdigt. Och det beror såklart på den "fyrkantigare" formen som e-tron har. Och under golvet finns ett stort dolt utrymme, precis som i Model S.
Nu transporterar vi främst våra hundar där bak, och just i det avseendet är e-tron pga sin form betydligt bättre än Model S. Vi brukade oftast bara ta med en av hundarna, eftersom den andra inte tyckte om att åka bil. Med e-tron har det blivit en helt annan sak. Nu tycker båda att det är roligt i bilen. Båda kan sitta, ligga, eller stå upp. I Model S kunde de bara ligga eller sitta i färdriktning. Det var inte så optimalt kanske.
En skillnad är lasthöjden. E-tron är 80cm hög från marken. Bilen är visserligen snäll och sänker sig lite när man öppnar bagageluckan, men det är fortfarande rätt högt. Det kan vara både bra och dåligt. Just hundarna skulle iofs kunna hoppa in på egen maskin, men de är oftast lata och husse är för snäll. Jag får alltså lyfta in 2×40kg i bilen. Ganska obra för ryggen och så. En lägre lastkant hade mao inte gjort nåt.
Bagageluckan går att öppna med foten under stötfångaren. Bra när man har händerna fulla med grejer som ska lastas in.
E-tron har 12V-uttag i bagaget. Bra för kylboxar och kaffemaskin. :)
Det finns gott om förvaringsutrymmen i kupén. Ett andra handskfack på förarsidan till exempel. Mycket praktiskt. Det är ju iofs ingen hemlighet att Model S är lite dåligt utrustad med just förvaringsutrymmen i kupén. Här vinner nog i princip alla bilar över Model S.
Baksätet och benfriheten för de som sitter i baksätet är nog rymligare i Audin än i Model S. Men den vinner framförallt på takhöjden. Det enda som stör är luftutblåset som kan vara i vägen för den som sitter i mitten. Man får alltså inte vara för stor när man sitter där. Men ytterplatserna är generösa och ger bra med benutrymme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...
Jag tror att det ingick i något av alla tillvalspaketen jag bockade i, oklart vilket. Komfortnyckel-nånting kanske. Hursomhelst, det är inte standard, grannen har nämligen inte det såvitt jag vet. Men jag håller med, en finfin funktion som är värd att betala extra för. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Remuz skrev:
Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...
Jag tror att det ingick i något av alla tillvalspaketen jag bockade i, oklart vilket. Komfortnyckel-nånting kanske. Hursomhelst, det är inte standard, grannen har nämligen inte det såvitt jag vet. Men jag håller med, en finfin funktion som är värd att betala extra för. :)
Yes, det stämmer, komfortnyckel krävs. Har det på min nuvarande audi och det är en bra funktion. Händer dock ibland att den stänger när man ska lasta pga fot under bilen :o. Så lite överkänslig den jag har nu.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gustafsson skrev:
Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
Den rymmer rätt mycket, det är ju en stor kombibil egentligen.
20190628_110924.jpg
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tänker om snittförbrukningen är 220 wh/km och 84 kWh tillgängligt av batteriet borde det ge en räckvidd på ca 382km. Helt ok skulle jag säga.

Ger även lite marginal så borde åtminstone ge 300km även på vintern. Eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Resa till Ångermanland

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Norrut längs E4:an är det lite sämre med CCS laddinfrastrukturen.

Åkte från Stockholm med 100% laddning, fullpackad bil, tre vuxna, motvind och regnskurar. stannade till i Gävle då 120 motorvägen slukar elektroner.

Den ena av två laddare var trasig i Gävle, men den hela var ledigt och matade på med 51.5 kW ända till full tank vilket tog 52 minuter.
20190706_092953.jpg
Fortsatte E4:an till Sundsvall, långa sträckor är det trefälts vägar och det var mycket husvagnar ute. Blev en del omkörningar och det är skönt med bra acceleration i de långa stigningsfälten.

Men det förbrukar en del förstås.

Vid Birsta finns en CCS-laddare som var upptagen av en Iconic. Efter 10 minuter blev den ledig och jag fyllde på 34 minuter som gav 30 kWh. Tre elbilar kom under tiden och ställde sig i kö, två BMW i3 från Luleå och en Kia Niro från Umeå.

Fanns två platser med 22 kW AC som kunde användas under väntan.

Därefter mindre norrländska vägar i hällregn, fick ha vindrutetorkarna på högsta farten rätt länge.

Kom fram efter 60 mil med 55 km kvar och snittförbrukning 25,4 kWh / 100 km och körtid 6:44 Tim. Bilen hade räknat ut att 48 km skulle finnas kvar så det verkar stämma bra. Slog på Eco läget de två sista milen, det ger lite extra räckvidd.



Gick in på en mindre OKQ8 mack längs vägen och frågade om de hade något 3-fas uttag jag kunde låna. Men de hade så knappt med ström (3x35A) att de knappt räckte för livsmedelskylan, bakeoff ugnen, elgrillen, biltvätten och bensinpumparna. Strax nedanför ligger älven uppdämd och kraftverkets turbiner viner. Men strömmen leds iväg till större städer.

Nästa resa är det nog säkrast att tanka fullt innan E4:an lämnas.
20190713_201615.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar