Sicksackande autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Sicksackande autopilot?

Inlägg av BjornS »

Som nybliven ägare är det inte helt lätt att veta vad som är normalt och inte, även om jag vid det här laget konsumerat många timmar youtube i ämnet...

Dagens fråga är om det är normalt att autopiloten hela tiden svänger fram och tillbaka i filen? Det märks särskilt tydligt i långa svaga kurvor på motorvägen. Då pendlar den mellan att svänga aningen för mycket och aningen för lite, med växling ungefär var tredje sekund. Det är inga tvära kursändringar, men väldigt tydligt för den som håller i ratten. Och framförallt slående konsekvent och regelbundet. Den kör i sick-sack.

Är detta normalt AP-beteende?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av taliz »

BjornS skrev:
Som nybliven ägare är det inte helt lätt att veta vad som är normalt och inte, även om jag vid det här laget konsumerat många timmar youtube i ämnet...

Dagens fråga är om det är normalt att autopiloten hela tiden svänger fram och tillbaka i filen? Det märks särskilt tydligt i långa svaga kurvor på motorvägen. Då pendlar den mellan att svänga aningen för mycket och aningen för lite, med växling ungefär var tredje sekund. Det är inga tvära kursändringar, men väldigt tydligt för den som håller i ratten. Och framförallt slående konsekvent och regelbundet. Den kör i sick-sack.

Är detta normalt AP-beteende?
Tyvärr kom det ju en EU-lag som begränsade rattutslag för autopilot. Det du märker är antagligen effekten av den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av BjornS »

taliz skrev:
Tyvärr kom det ju en EU-lag som begränsade rattutslag för autopilot. Det du märker är antagligen effekten av den.
Hur tänker du då? Mitt synpunkt är ju att den svänger för mycket/ofta, inte för lite.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av flows_swe »

Tycker min TM3 ligger bra i filerna förutom högersvängar på landsväg (för nära mitten).

”Svajande” du beskriver tycker jag kommer när det blåser mycket ute och sidvindar tar tag i bilen!
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av leiflodde »

Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Körde en dagstur Lödde-Jönköping-Lödde och vid varje avfart bromsade den grymt jobbigt då det finns rätt många avfarter på den sträckan :o

Men även AP1 var lite svajig i början så bara hoppas det blir bättre annars kommer FSD inte att funka under överskådlig tid.

Eller finns annan programvara för detta?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Vulgarsonic »

Upplever exakt samma sak, det är som att den konstant är "överraskad" och behöver kompensera trots att man kör på en rak väg eller i en lätt doserad kurva.
Känns inte det minsta tryggt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av evilirish »

leiflodde skrev:
Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Körde en dagstur Lödde-Jönköping-Lödde och vid varje avfart bromsade den grymt jobbigt då det finns rätt många avfarter på den sträckan :o

Men även AP1 var lite svajig i början så bara hoppas det blir bättre annars kommer FSD inte att funka under överskådlig tid.

Eller finns annan programvara för detta?
Lägg dig i vänsterfilen så bromsar den inte ;)
Själv håller jag numera foten på gasen vid varje avfart om jag ligger i högerfilen, blir tokig på dessa dumheter.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av leiflodde »

evilirish skrev:
leiflodde skrev:
Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Körde en dagstur Lödde-Jönköping-Lödde och vid varje avfart bromsade den grymt jobbigt då det finns rätt många avfarter på den sträckan :o

Men även AP1 var lite svajig i början så bara hoppas det blir bättre annars kommer FSD inte att funka under överskådlig tid.

Eller finns annan programvara för detta?
Lägg dig i vänsterfilen så bromsar den inte ;)
Själv håller jag numera foten på gasen vid varje avfart om jag ligger i högerfilen, blir tokig på dessa dumheter.
Kör också med foten på.

Jo tyvärr bromsade den ganska ofta för lastbilar också och i veckan kom fler felmeddelande upp än på gamla med 20000 mil.

Men Malmö tog in den dirket igår, bra service igen :) Fick i allafall en Tesla som lånebil
20190626_075016.jpg
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Oktavos »

Jag håller med trådskaparen, sick sack är kanske överdrivet men något ditåt.
Upplever det betydligt bättre när man kör på FSD men när man inte kör det, så tar den kurvorna sämre.
Någon annan som upplevt samma som jag?

Det eviga bromsandet vid uppfarter är djävligt irriterande, sist jag var på motorvägen så stod det en bil precis en liten bit upp på avfarten, till sidan då, jag skall rakt fram på motorvägen, men då panikbromsar bilen så in i helvete så jag hinner inte med o gasa med följd att bakomvarande bil fick kasta sin bil ut i vänsterfilen, förbannat nära en rejäl smäll :evil:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Bjelke »

Japp nya AP kör ungefär som den gamla gjorde i början, om inte sämre tom :(
Fast den här har ju funnits ett bra tag nu liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av tobiaslej »

Dock kan man tycka att tesla skulle ta med sig lärdomarna från tidigare hårdvara istället för att backa tillbaka.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av wilfried »

Jag tror det är linjedetekteringen som ställer till det. Även på en raksträcka så pulserar dom blå linjerna i sidled hela tiden och autosteer försöker ju ligga i mitten och då blir det lite sick-sackande.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Oktavos »

wilfried skrev:
Jag tror det är linjedetekteringen som ställer till det. Även på en raksträcka så pulserar dom blå linjerna i sidled hela tiden och autosteer försöker ju ligga i mitten och då blir det lite sick-sackande.
Det upplever jag på raksträcka men endast om det är hjulspår i asfalten och det här vi mycket här nere efter alla lastbilar, då kämpar bilen frenetiskt hela tiden eftersom den verkligen vill ligga i mitten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Bjelke »

Jag har studerat den noga och tycker tvärtom att den är riktigt bra på att se linjerna,
det syns tydligt att den ligger rejält offset, den hamnar ofta nära eller tom på linjerna och den SER att
det är så...
Jag tycker att omvärldsuppfattningen ser ut att funka bättre i nya AP än gamla, men förmågan att styra bilen korrekt är usel helt enkelt.
Edit: som svar till Wilfried alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Jeppe_E »

Jag undrar om de inte prånglar ut "förbättringar" på AP med den vanliga uppdateringen utan att säga något. Jag upplever faktiskt att min bil zick-zackar mer nu efter 2019.20.4 än vad den gjorde med 2019.16. Tycker dock att den fortfarande fungerar ok. Skönt på jobbpendlingen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av BjornS »

Tack för intressanta svar, det är tydligen inte bara jag som upplever något liknande. Men vi har lite olika analyser, vissa tycker att den agerar på omgivningen, antingen vind eller spårig väg, andra gissar på linjedetekteringen.

Min upplevelse är att beteendet är alldeles för jämnt och regelbundet för att vara reaktioner på omvärldsintryck. Jag tänker mig att bilen i så fall skulle vara mer stokastisk och varierad i sitt svängande. Min bil pendlar hela tiden mjukt fram och tillbaka, väldigt regelbundet och med mycket liten skillnad mellan olika vägytor och väderförhållanden.

Jag ska se om jag kan fånga det på film någon dag.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Steffe
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 jun 2019 19:27

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Steffe »

Adaptiva farthållaren är för känslig,
högerkurvor med möte gillar den inte om vägen är smal, bromsar in kraftigt
samma gäller när man kör under vissa broar. Bilar efter undrar säkert vad man håller på med.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av tobiaslej »

Bjelke skrev:
Jag har studerat den noga och tycker tvärtom att den är riktigt bra på att se linjerna,
det syns tydligt att den ligger rejält offset, den hamnar ofta nära eller tom på linjerna och den SER att
det är så...
Jag tycker att omvärldsuppfattningen ser ut att funka bättre i nya AP än gamla, men förmågan att styra bilen korrekt är usel helt enkelt.
Edit: som svar till Wilfried alltså :)
Jag är imponerad över linjedetekteringen, tycker den är väldigt bra på det även med enbart en asfaltslinje i mitten (sen om det kommer en refug, ja då är den helt rökt tyvärr.. efter att ha hållt på köra in i en sån som det känns så stänger jag av AP:n när jag ser en sån framåt).
Tycker att dom med ganska enkla medel kunde gjort AP:n så mkt bättre, infon verkar den kunna läsa in, men hur den sedan använder den infon är ganska yxig. Hastiga kraftiga inbromsningar, överreaktioner. Andra tror nog att det är en övningskörare utan skylt som gett sig ut i trafiken....och medpassagerarna börjar tröttna på AP:n....

Ser att ngn nämner att AP1 betedded sig så i början med. Det ger ju iaf ett visst hopp för framtiden. Jag har ju liiite svårt att ta Elon Musks plan om att köra alla leasade M3:or som en robottaxiflotta om tre år på riktigt allvar nu iaf.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av snowtroll »

Vår håller sig bra i spår utan nått sicksackande om det är linjer målade , även slitna.

Problem med sicksackande inträffar dock om
Slitspår finns i asfalten som är ojämna men konkurrerande med linjerna eller om spår och inga linjer.
Dessutom tycker jag att bilen verkar ligga väl långt till vänster i filen speciellt i högersväng.
Men ofta på raksträckor har den placering mitt i med tendens till något vänster.

Har också lagt märke till att om linjerna flackar på displayen så blir även styrningen aningen sicksackande.

Borde gå att justera var normal offset/centrering borde ligga. Jag hade velat haft mer mitt i och mer åt höger i högersväng. Instämmer med att det är bra läskigt att möta fordon när det blir för nära, speciellt när mötande stryker mittlinjen på 90 väg som är smal såsom 50/70 väg (vägen upp mot Lidén t ex). Huhhh huvva! :oops:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av kikat »

Har inte märkt av något sicksackande, däremot tycker jag den ligger för nära mittenlinjen när vägen svänger och ibland ligger den för nära mitten även på raka vägar.
Att sätta igång autosteer på omålade trafikerade vägar gav jag upp rätt fort, känns som ren trafikfara.
Vore bra om det gick att hjälpa autosteer genom att bli tillåten att styra själv inom linjerna utan att den kopplar ur sig.
Hade autostyrning på min förra bil och då gick det att hjälpa den precis som jag beskriver men styrde jag utanför linjerna utan att blinka blev den förbannad :x
trugoy
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 apr 2019 21:01

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av trugoy »

kikat skrev:
Har inte märkt av något sicksackande, däremot tycker jag den ligger för nära mittenlinjen när vägen svänger och ibland ligger den för nära mitten även på raka vägar.
Att sätta igång autosteer på omålade trafikerade vägar gav jag upp rätt fort, känns som ren trafikfara.
Vore bra om det gick att hjälpa autosteer genom att bli tillåten att styra själv inom linjerna utan att den kopplar ur sig.
Hade autostyrning på min förra bil och då gick det att hjälpa den precis som jag beskriver men styrde jag utanför linjerna utan att blinka blev den förbannad :x
Håller med , jag är van att ligga mer åt höger i filen på motorvägen. Slår man på autopilot då så sticker den mot mitten och gör mig skitskraj :-) Är väl säkert en vanesak men hade velat ha en inställning där man kunde justera centrering .
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Kevork »

Har också märkt av att bilen ibland ping-pongar i körfilen. Har bara haft bilen en vecka lite drygt så inte testat så mycket än. En teori är om högt gräs nära vägen ger utslag på ultraljudssensorerna och får bilen att dra sig mot vänster mot mitten sen kommer den på att den är för nära mitten och parerar vänster...
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Wahll »

trugoy skrev:
kikat skrev:
Har inte märkt av något sicksackande, däremot tycker jag den ligger för nära mittenlinjen när vägen svänger och ibland ligger den för nära mitten även på raka vägar.
Att sätta igång autosteer på omålade trafikerade vägar gav jag upp rätt fort, känns som ren trafikfara.
Vore bra om det gick att hjälpa autosteer genom att bli tillåten att styra själv inom linjerna utan att den kopplar ur sig.
Hade autostyrning på min förra bil och då gick det att hjälpa den precis som jag beskriver men styrde jag utanför linjerna utan att blinka blev den förbannad :x
Håller med , jag är van att ligga mer åt höger i filen på motorvägen. Slår man på autopilot då så sticker den mot mitten och gör mig skitskraj :-) Är väl säkert en vanesak men hade velat ha en inställning där man kunde justera centrering .
Hade också önskat en offset reglage som för "AP hastighet".
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av BjornS »

snowtroll skrev:
Dessutom tycker jag att bilen verkar ligga väl långt till vänster i filen speciellt i högersväng.
Men ofta på raksträckor har den placering mitt i med tendens till något vänster.
Det har jag noterat också, bilen är förskjuten åt vänster i filen. Dock inte så mycket att jag upplever det obehagligt. Även illustrationen på mittskärmen visar att bilen ligger klart närmare vänsterlinjen än högerlinjen.

Däremot lägger den sig i mitten ifall det finns en fil till höger! Det märks även när man passerar motorvägsavfarter, vilka ritas ut som en tredje fil i displayen. Då glider den snällt ut i mitten av filen, för att sedan efter avfarten åter dra sig till vänster. Mycket märkligt.

Angående sicksackandet upplever jag att det har minskat nu när jag har kört drygt 100 mil med bilen. Om det faktiskt är så eller om jag bara vant mig, kan jag inte säkert avgöra.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Sicksackande autopilot?

Inlägg av Zoidberg »

Att bilen liksom ”simmar fram” i sin fil kan ha att göra med att hjulen inte pekar rakt fram när ratten gör det. Kan behöva justeras...

Be Tesla kika på det och se om det blir bättre.
AP ska ju vara ”silky smooth”.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar