SuC Umeå utbyggnad?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av flows_swe »

Finns idag ”bara” fyra stall och det är inte helt omöjligt att de förbereder för X antal till, i sådana fall kan mark vara utmätt för nya transformatorer. Varför de inte skulle fortsätta på tidigare platta vet jag inte, om det nu är så.

Se träpinnar med rosa på.
775A8B70-2474-433D-A605-E98A70A5A484.jpeg
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Zalman3 »

flows_swe skrev:
Finns idag ”bara” fyra stall och det är inte helt omöjligt att de förbereder för X antal till, i sådana fall kan mark vara utmätt för nya transformatorer. Varför de inte skulle fortsätta på tidigare platta vet jag inte, om det nu är så.

Se träpinnar med rosa på.
775A8B70-2474-433D-A605-E98A70A5A484.jpeg
Det ska byggas 4 stall till.
De står redan på andra sidan Max på pallar.
Hoppas de ska monteras där, och inte fortsätta där de befintliga 4 står.

Förstår inte varför man bara byggde 4 från allra första början.
De har ju 6 stall i Skellefteå och Örnsköldsvik tex.

Och nu på sommaren är det mycket norrmän som laddar och ibland kö.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Daf »

Trängsel, väl? Ingen eller få Supercharger har så lite plats så man måste backa in snett. Annars blockerar man väl Drive-in-kön. Platsen blir mycket bättre om man expanderar ut på det som nu är gräs.

När den byggdes var det mycket bättre med en trångt placerad och liten anläggning än ingen alls, Skellefteå var då grymt överdimensionerad. Jag tror det var hårdvarubrist också, det fanns helt enkelt inte Superchargers. I dag är det annorlunda och expansion är rimlig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Zalman3 »

Daf skrev:
Trängsel, väl? Ingen eller få Supercharger har så lite plats så man måste backa in snett. Annars blockerar man väl Drive-in-kön. Platsen blir mycket bättre om man expanderar ut på det som nu är gräs.

När den byggdes var det mycket bättre med en trångt placerad och liten anläggning än ingen alls, Skellefteå var då grymt överdimensionerad. Jag tror det var hårdvarubrist också, det fanns helt enkelt inte Superchargers. I dag är det annorlunda och expansion är rimlig.
Jag tycker det vore mycket bättre att bygga 4 stall på andra sidan Max. Där finns en grusplan som inte används alls.
Och där kommer inte ICE bilar att parkera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av bylund »

Snyggt att den är skyltad att bara laddbara bilar får parkera där. Jag har inte bilat så mycket i Sverige på sistone. Är det bara Umeå som har den skylten? Annars brukar det vara 45 min allmän parkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av flows_swe »

De fortsätter på längan med laddare som redan står där.
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Spyder »

Till att börja med blir det två till i Umeå, men de förbereder för fler som bara är att ställa dit vid behov.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Zalman3 »

Spyder skrev:
Till att börja med blir det två till i Umeå, men de förbereder för fler som bara är att ställa dit vid behov.
Är du helt säker på det?
Jag var där igår och de har satt upp fler än 2 fundament.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av flows_swe »

Zalman3 skrev:
Spyder skrev:
Till att börja med blir det två till i Umeå, men de förbereder för fler som bara är att ställa dit vid behov.
Är du helt säker på det?
Jag var där igår och de har satt upp fler än 2 fundament.
De sätter ofta upp fler fundament än laddare för att förbereda för framtiden (förhoppningsvis v3). I Töre finns t.ex. 4 lediga fundament.
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Spyder »

Ja de ska enligt uppgift göra klart med flera fundament men till att börja med bara sätta upp två. På detta sätt behöver de inte göra några markarbeten om det behövs fler framöver, de är nog lite återhållsamma med att sätta upp stationer nu när V3 kommer.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av vigge50 »

Spyder skrev:
Ja de ska enligt uppgift göra klart med flera fundament men till att börja med bara sätta upp två. På detta sätt behöver de inte göra några markarbeten om det behövs fler framöver, de är nog lite återhållsamma med att sätta upp stationer nu när V3 kommer.
Samtidigt, vad jag vill minnas ha läst så har V3 i USA större fundament än V2 så om det är detsamma i Europa så bör de inte sätta upp fundament om planen är att sätta dit V3.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC Umeå utbyggnad?

Inlägg av Zalman3 »

6 stolpar är nu driftsatta i Umeå.
Laddar just nu på 3B.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar