Närkontakt med grävling
Moderator: Redaktion
Närkontakt med grävling
Körde på en grävling igår på motorvägen i ca 120 km/h. Radarn (?) har fått en smäll samt att det blivit lite "upptryckt" på vänster sida (framifrån sett, där min fina pil är). Man ser att det är lite mer mellanrum mellan de olika sidorna.
Jag får felmeddelandet "Autopilotsäkerhet/praktiska funktioner otillgängliga" och autopilot etc funkar naturligtvis inte.
Förutom autopilot etc. verkar allt funka som det ska.
Fråga nu, vet någon vad övrigt förutom autopilot och farthållare som inte funkar? Ordet "Autopilotsäkerhet" tyder väl på mer grejer? Tex verkade inte filbytesvarningen funka. Är det så att det är "farligt" att köra bilen. Kollisionsvarning?
Jag får felmeddelandet "Autopilotsäkerhet/praktiska funktioner otillgängliga" och autopilot etc funkar naturligtvis inte.
Förutom autopilot etc. verkar allt funka som det ska.
Fråga nu, vet någon vad övrigt förutom autopilot och farthållare som inte funkar? Ordet "Autopilotsäkerhet" tyder väl på mer grejer? Tex verkade inte filbytesvarningen funka. Är det så att det är "farligt" att köra bilen. Kollisionsvarning?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Närkontakt med grävling
Antagligen så har alla sådana funktioner stängts av tyvärr då dom använder radarn främst
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Närkontakt med grävling
Kolla så att inte radarn har trängt in i kylaren. Det sitter piggar bakom radarn. Detta hände mej efter närkontakt med en grävling. Larmet "vehicle coolant low" kom efter 14 timmar.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Närkontakt med grävling
Och hur kollar jag att radarn inte har pajat kylaren?
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Närkontakt med grävling
Det är inget som läcker under bilen i alla fall...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Närkontakt med grävling
Det regnade hela tiden när jag var ute och körde så jag märkte ingenting gällande dropp då. Jag såg att det hade droppat på grusgången hemma efter att jag tagit bilen till SC för kontroll. Du måste in med huvudet bakom radarn för att se piggarna.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Närkontakt med grävling
Vid körning idag så är felmeddelandet borta. Jag ser nu hastighetsbegränsningar igen och även väglinjerna på skärmen. Dock så är linjerna svarta och autopilotsymbolen inte tillgänglig. Det ser ut som ibland tidigare när "Autopiloten tillfälligt otillgänglig". Kan det vara så att bilen bara behövde rekalibrera sig efter grävlingen?
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Närkontakt med grävling
Du ska inte ta in den till SC för kontroll då?
Re: Närkontakt med grävling
Jag har pratat med försäkringsbolaget och de vill att jag ska ta den till Werksta Danderyd och kolla och det tänkte jag göra. Det är väl bra att kolla igenom allt tänker jag.
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Närkontakt med grävling
Ja det tycker jag!
Re: Närkontakt med grävling
Autopiloten funkade som normalt nu igen när jag körde hem. Får dock bli en kontroll ändå så att allt ser bra ut "på insidan" också...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Närkontakt med grävling
Samma här.Jag hade närkontakt med en stor hare förrförra vintern. Inte en skråma men plastgallret runt radarn hade tryckts in lite grann. Knappt synligt men tillräckligt för att autopiloten slutade fungera och kylarn började läcka. Blev bärgning till Werksta i Danderyd dagen efter..roder99 skrev:Kolla så att inte radarn har trängt in i kylaren. Det sitter piggar bakom radarn. Detta hände mej efter närkontakt med en grävling. Larmet "vehicle coolant low" kom efter 14 timmar.
Installerat 13,2 kWp solceller