SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Black »

Jag är fortfarande osäker på vad som ingår i sr+.
Ingår webbrowser av någon form eller ej?
Kan man styra värme/kyla med app i mobil samt se info om bilen?
Är ljudet mycket sämre än LR/P?
Ni får gärna fylla på mer info om skillnader jag inte tänkt på
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av LarsL »

Du får ingen stolsvärme i baksätet, ingen streamad musik (får streama genom telefonen), inga satellitbilder i kartan, ingen webbrowser. Allt detta är mjukvarustyrt och skulle eventuellt kunna låsas upp senare???
Utöver det saknas subwoffern för stereon vilket gör att ljudet blir lite klenare. Tror att det kräver en audiofil för att bry sig egentligen.
Dessutom saknas home-Link som gör att garageporten kan öppnas från bilen.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Black »

Men kan man fjärrstyra temp, tuta, låsa upp och få info om temp o batteristatus via appen i mobilen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av LarsL »

Black skrev:
Men kan man fjärrstyra temp, tuta, låsa upp och få info om temp o batteristatus via appen i mobilen?
Ja.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Elmil »

LarsL skrev:
Dessutom saknas home-Link som gör att garageporten kan öppnas från bilen.
Tveksam till att HomeLink ingår i premiumpaketet längre. Min bil ska vara byggd i maj, men jag hittar ingenting i dokumentation eller SW som antyder något om HomeLink.
Numera är den tydligen eftermarknadsprodukt som kräver installation av nödvändig hårdvara.

https://electrek.co/2019/05/31/tesla-ho ... termarket/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Du får ingen stolsvärme i baksätet, ingen streamad musik (får streama genom telefonen), inga satellitbilder i kartan, ingen webbrowser. Allt detta är mjukvarustyrt och skulle eventuellt kunna låsas upp senare???
Utöver det saknas subwoffern för stereon vilket gör att ljudet blir lite klenare. Tror att det kräver en audiofil för att bry sig egentligen.
Dessutom saknas home-Link som gör att garageporten kan öppnas från bilen.
Det saknas lite mer än bara subwoofern i SR+ och det jag läst om det, så är det ganska stor skillnad mellan Premium och partial premium när det kommer till ljudet. I min värld (jag är inte en audiofil) så har Premium paketet ett väldigt bra ljud. Bättre än jag haft i någon av mina tidigare bilar.

Utöver det som nämns ovan så saknas även fotbrunnsbelysning och kanske även instegsbelysningen (alltså den som lyser upp marken utanför bilen, när man öppnar dörren).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Jeppe_E »

Elmil skrev:
LarsL skrev:
Dessutom saknas home-Link som gör att garageporten kan öppnas från bilen.
Tveksam till att HomeLink ingår i premiumpaketet längre. Min bil ska vara byggd i maj, men jag hittar ingenting i dokumentation eller SW som antyder något om HomeLink.
Numera är den tydligen eftermarknadsprodukt som kräver installation av nödvändig hårdvara.

https://electrek.co/2019/05/31/tesla-ho ... termarket/

Ojdå.. Den är ju lite intressant. Frågan är ju vad som stod på sidan när du beställde bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Bejje »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Du får ingen stolsvärme i baksätet, ingen streamad musik (får streama genom telefonen), inga satellitbilder i kartan, ingen webbrowser. Allt detta är mjukvarustyrt och skulle eventuellt kunna låsas upp senare???
Utöver det saknas subwoffern för stereon vilket gör att ljudet blir lite klenare. Tror att det kräver en audiofil för att bry sig egentligen.
Dessutom saknas home-Link som gör att garageporten kan öppnas från bilen.
Det saknas lite mer än bara subwoofern i SR+ och det jag läst om det, så är det ganska stor skillnad mellan Premium och partial premium när det kommer till ljudet. I min värld (jag är inte en audiofil) så har Premium paketet ett väldigt bra ljud. Bättre än jag haft i någon av mina tidigare bilar.

Utöver det som nämns ovan så saknas även fotbrunnsbelysning och kanske även instegsbelysningen (alltså den som lyser upp marken utanför bilen, när man öppnar dörren).

Fotbrunnabelysning saknas ja, instegsbelysning finns på SR+

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av LarsL »

Gummimattor saknas också.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Gummimattor saknas också.

Japp, eller mer precis textilmattor och frunkmattan saknas också.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av LarsL »

Det finns ju en matta i kupén och i bagaget, men i frunken saknas alla typer av mattor.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Det finns ju en matta i kupén och i bagaget, men i frunken saknas alla typer av mattor.
:)

Man kan ju knappast kalla bilens interiörklädsel för en matta. Men gummimattor får man ju inte till i premium, men däremot textilmattor i både kupé och frunk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Bejje »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Det finns ju en matta i kupén och i bagaget, men i frunken saknas alla typer av mattor.
:)

Man kan ju knappast kalla bilens interiörklädsel för en matta. Men gummimattor får man ju inte till i premium, men däremot textilmattor i både kupé och frunk.
Textilmattorna är nog ett lotteri. Min gissning är att de tidiga svenska leveranserna av SR+ fick detta för att Tesla Sverige inte visste bättre, alternativt missat att speca "reducerad premium interiör" vid beställningen gentemot "premium interiör". I USA levereras inte SR+ med några mattor alls.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Det finns ju en matta i kupén och i bagaget, men i frunken saknas alla typer av mattor.
:)

Man kan ju knappast kalla bilens interiörklädsel för en matta. Men gummimattor får man ju inte till i premium, men däremot textilmattor i både kupé och frunk.
Jaha är det tygmattor som original? Det är ju bra! Tyckte att det verkade helt okej att det inte ingick mattor eftersom jag ändå gillar tyg/filtvarianterna bättre. Såg att det fanns att köpa på Amazon.de så kommer vara lätt att fixa om bilen kommer nu så småningom.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Det finns ju en matta i kupén och i bagaget, men i frunken saknas alla typer av mattor.
:)

Man kan ju knappast kalla bilens interiörklädsel för en matta. Men gummimattor får man ju inte till i premium, men däremot textilmattor i både kupé och frunk.
Jaha är det tygmattor som original? Det är ju bra! Tyckte att det verkade helt okej att det inte ingick mattor eftersom jag ändå gillar tyg/filtvarianterna bättre. Såg att det fanns att köpa på Amazon.de så kommer vara lätt att fixa om bilen kommer nu så småningom.
Nej, inte tygmattor, bara bilens klädsel...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av hed »

Egentligen helt jävla sinnessjukt att man varken får tyg- eller gummimattor till en bil som kostar ~600k...
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Tellus »

hed skrev:
Egentligen helt jävla sinnessjukt att man varken får tyg- eller gummimattor till en bil som kostar ~600k...
Jo, men då har man valfriheten att välja den matta man önskar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000035523
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av hed »

Tellus skrev:
hed skrev:
Egentligen helt jävla sinnessjukt att man varken får tyg- eller gummimattor till en bil som kostar ~600k...
Jo, men då har man valfriheten att välja den matta man önskar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000035523
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av bonath »

Givet val!!! 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av pinussen »

Kika på Teslabjörns Youtubevideo om SR+ som han lånade av en svensk på FB-gruppen. Han gillade ljudet och behövde spetsa öronen för att hitta den saknade basen.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Bejje »

pinussen skrev:
Kika på Teslabjörns Youtubevideo om SR+ som han lånade av en svensk på FB-gruppen. Han gillade ljudet och behövde spetsa öronen för att hitta den saknade basen.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Basen finns absolut, däremot är den fel avvägd i mitt tycke och det är säkert det de saknade elementen i skuffen väger upp för.

Jag uppfattar att basen kommer framifrån, vid framrutan. Justerar jag bak ljudbilden så försvinner basen.

Sen spelar ljudkällan in också tycker jag. Snåla MP3:or eller snålbands Spotify märks av I avsaknad av ljudomfång.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av pinussen »

Så avancerad analys har inte jag gjort men det stämmer säkert :) Tycker mest det är lite lågt ljud ibland. Nästan max på blåtand i telefonen och högt i mobilen, ändå är det inte jobbigt hög volym.

Vore intressant att kunna ställa balans per frekvens. Kan bli jäkligt knasigt om man inte vet vad man gör iofs :D

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av Jeppe_E »

pinussen skrev:
Så avancerad analys har inte jag gjort men det stämmer säkert :) Tycker mest det är lite lågt ljud ibland. Nästan max på blåtand i telefonen och högt i mobilen, ändå är det inte jobbigt hög volym.

Vore intressant att kunna ställa balans per frekvens. Kan bli jäkligt knasigt om man inte vet vad man gör iofs :D

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Jo, 5 bands EQ är ju lite begränsande när det gäller att ställa frekvenserna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker de är synd att de inte finns sr premium, de skulle nog vara den rätta varianten för mig. De kunde nog lätt lagt på en 10000-20000 kr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: SR+ Vad ingår och vad i går inte?

Inlägg av kikat »

Finns dimljus på SR+ ?
Det står att LED-dimljus endast ingår i premiuminteriör hos Tesla. Men exteriören ser väl likadan ut så jag antar de bara plockat bort knappen på skärmen?
Skriv svar