SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jpetters »

När jag körde upp till Stockholm från Schweiz söndag/måndag var det ordentligt tryck på laddarna i Tyskland och Sverige. Fick köa för första gången vid Toftaholm. Det var tre bilar i kö när jag åkte.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört i Europa för femte året i rad med Tesla och i år är det första gången jag faktiskt märker att kapaciteten är på gränsen vid ca 90% av superchargers i Tyskland. Har kommit in som sista eller näst-sista bil på flera stationer med resultatet att effekten ofta varit ordentligt begränsad. Några få gånger har jag fått full kräm, men som oftast fått komma som nr2 på ett par. Detta är ju inte så kul och gör att det för första gången inte längre är helsmidigt att bilar runt med Tesla :( Övriga laddare som jag sett har ofta inte haft någon eller kanske en annan elbil som laddat (liknande situation som vi tidigare år haft på SuC). Antagligen blir det lika mycket tryck på Ionity och övriga stolpar om några år, men just nu hade man nästan önskat sig en CCS-kompatibel bil. Kanske ska fundera på det till nästa år om jag har samma bil då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av e5m1r »

jpetters skrev:
Bild
Vem har tagit med mini teslan Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

Förra veckan när vi åkte söderut var det inga problem på nån SuC. Var nån jag undvek för att den nästan var full. Men i övrigt var vi nästan ensamma överallt. Hoppas det går lika bra norrut nästa vecka. Vi åker dock genom Frankrike mestadels. Känns som om de flesta åker mot alperna och Kroatien-hållet.

Lite oroande utveckling ändå. Får se vad som händer till nästa sommar. Gillar det här med bilsemester. Allt har gått över förväntan. Men blir det krångel så köper vi nog en billigare dieselkombi att ha som "andrabil" och på bilsemestern. Typ en XC70 eller Mercedes E220d. Visst är Teslan skön att köra men det ska ju vara rimligt också.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jpetters »

Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
Jag ska in och få CCS i september. Så nästa år kan jag ladda på Ionity och annat också. Men har ju gratis SuC så helst vill man ju att SuC ska funka. Är smidigare med integrationen i navin också.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Elof »

OfarligTesla skrev:
Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Då byter du till förbränningsmotor alltså?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Då byter du till förbränningsmotor alltså?
Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.

Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Då byter du till förbränningsmotor alltså?
Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.

Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddare

Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av hooked »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddare

Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.
Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.

Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.

Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.

Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

hooked skrev:
Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.

Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.

Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.

Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...
Ja men du får ingen ruttplanering i Teslan på Ionitys stolpar eller andra 100+ kW laddare (något Tesla borde fixa för övrigt) så det är extremt inflexibelt. Då måste man själv hålla på och mecka fram sin färdplan och laddstopp.

Om Tesla tog 5 kr/kWh för alla är jag rätt säker på att det skulle finnas gott om plats för tillväxt på nuvarande laddare och vi skulle inte prata om några direkta köer. Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.

Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.

Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?

/fth
Folk sitter ju inte direkt kvar i bilarna, de flesta jag ser går in och fikar/äter. Det är vad jag menar med bekvämt, om du behöver stanna i 20 minuter tror jag inte de flesta drar efter precis 20 minuter, det finns helt enkelt inget incitament till det.

När jag laddar är det i princip alltid stor del av samma bilar kvar som när jag kom, och då har jag ändå långsamladdande 75a. Jag märker ju även när jag delar par att många är väldigt högt laddade när jag kommer in och kvar när jag åker.

Som sagt så kommer ju Ionity även ha fördelen med att högre intäkt ger mer pengar för utbyggnad. Hoppas själv att Tesla tar efter det faktiskt.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av MangeT »

Har du fått någon förhöjning av laddhastighet?
Min kom nästan direkt upp i 116kw/h när jag laddade senast i Arboga på väg till Sunne (såg en Norsk Etron vid golfbanan när vi spelade förresten)? Min har tidigare toppat runt 98 kw/h.
Min är en S60D från 2016:
10B25E06-1980-4C5C-B56A-8A5C3DDDB896.jpeg
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av cesar »

En liten lokal miniuppdatering i ämnet:
Sitter o svettas i kroatien på ön Rab med en 2l Ozujsko framför mig så klagar absolut inte!

Min uppfattning om kö på SUCs genom Tyskland, ner genom Slovenien och Kroatien är:
00000000000 kö!
Kollar jag i appen är ALLA laddare på ALLA närliggande stationer lediga nu också.
På en station (Ljubljana) fick jag NÄsTAN dela laddpar med en annan svenne.
Slår ett slag för nätverket av destinationsladdare också.
På denna ö finns 3st. Jag mailade dessa och fick svar av SAMTLIGA att det bara var att komma och ladda kostnadsfritt (parkering kan ibland kosta någon euro).
Så summerat: Imponerad.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

cesar skrev:
Så summerat: Imponerad.
Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

fth skrev:
cesar skrev:
Så summerat: Imponerad.
Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth
P.S. Destinationsladdare har jag dock blandade erfarenheter av, många ställen som tillåter ICE-ing, som har ställt ned effekten till oanvändbara nivåer, som försöker ta ohemult betalt för laddning trots uttryckligt förbud i avtalet med Tesla, etc etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
cesar skrev:
Så summerat: Imponerad.
Stämmer bra med min erfarenhet de senaste åren, har inte varit ute på långresa ännu i år efter Model 3-invasionen, men tidigare år har det varit väldigt tomt på i princip alla SuC, jag har hittills (ta i trä) aldrig behövt köa och nästan aldrig delat laddpar.

/fth

Så har det varit alla tidigare år för oss också, inte i år! Tyskland har fått många nya Teslor och fler folk från andra länder åker på semester genom Tyskland med sina Teslor. Det är på gränsen just nu, en liten ökning, så blir det tråkigt när man måste stå och vänta för att få ledig plats. Men ner i Kroatien och andra östländer kan jag tänka mig att trycket inte är så högt ännu. Där finns kanske inte så många Teslor ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jpetters »

Är ju också få Teslor i Österike och framför allt Italien.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippan »

Laddade på två laddare i Österrike, var själv på båda ställena och laddade.BildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av R2D2 »

Vi körde Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Österrike, Kroatien och sen tillbaka v 28, 29 och behövde inte köa en enda gång. Behövde bara dela A och B stolpar en gång, annars alltid full kräm :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippan »

R2D2 skrev:
Vi körde Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Österrike, Kroatien och sen tillbaka v 28, 29 och behövde inte köa en enda gång. Behövde bara dela A och B stolpar en gång, annars alltid full kräm :)
Typ samma 28 & 29, delade stolpe en gång, det var i Löddeköpinge.
Var i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Luxemburg, Belgien & Nederländerna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av leiflodde »

Gjorde resa nummer 4 till Kroatien nu sommaren 2019 och har även besökt Normadie, Italien och sydöstra Polen totalt 7 längre resor i Europa.

Var själva lite orolig inför sommarens resa bl.a. för Hersprungen lite norr om Berlin men även här funkade det utan kö. Ända stället det var kö efter oss var Kitzbühel men finns ju bara 3 laddare annars halvfullt eller mindre på övriga.

Fnns det tillräckligt med laddare för Tesla???

Jo tror det och vi körde ändå ner och hem till Kroatien på helgerna men var inga problem med laddplats. Har sett Lödde live och via appen och här är det nästa alltid 10-12 bilar som laddar dagtid så visst finns det undantag.

Till de som tvivlar på elbil kan jag nämna att när vi under lördagen körde mellan Umag Kroatien till Leipzig Tyskland stannade vi bara 2 ggr för att äta och ladda och första stoppet passerade vi 3 laddstationer innan vi laddade :)

Alltså tuta å kör :)
Skriv svar