Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?! Bild
Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.

Sluta slingra dig din orm och svara istället.

Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.

Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?! Bild
Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.
Vad får dig att tro att du har mer kunskap om aerodynamik än mig? Just att du hävdar det är ofta ett tecken på motsatsen.
Du har inte presenterat någon fakta som motsäger min teori, tvärtom har det bekräftat mitt påstående att PS2 tex är högre.

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
bylund skrev:
Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart :)
What he said. :!:
What they said...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Polestar 2

Inlägg av Tars »

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?

Volvo S60 har 0.29, har svårt att tro att PS2 skulle ha högre luftmotstånd. Model 3 har 0.23, XC40 har 0.34.

Finns ingen mening att jämföra PS2 med Model 3, för det är som att säga att Model 3 är en kass bil för det är en sedan, där är PS2 100x bättre eftersom det är en sportback.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Jag misstänker att det visar sig när bilen kommer ut på marknaden ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

P2 kan se ut som en cross country tack vare sina svarta plastdetaljer men jag upplevde inte att den hade vidare hög markfrigång när jag kikade på den live. Tror inte heller man ska fastna för mycket i hur fronten ser ut men kan tänka mig att intro-modellen som lanseras först med sina 20" hjul och fyrhjulsdrift inte kommer att vara den snålaste versionen. Då får man nog vänta på en bakhjulsdriven variant med 18".

Tog denna bild i Stockholm, partiet mellan hjulaxlar kan i mörkret se hög ut men kolla spoilern fram som ju till stor del avgör hur mycket luft som kommer in under bilen. Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?

Volvo S60 har 0.29, har svårt att tro att PS2 skulle ha högre luftmotstånd. Model 3 har 0.23, XC40 har 0.34.

Finns ingen mening att jämföra PS2 med Model 3, för det är som att säga att Model 3 är en kass bil för det är en sedan, där är PS2 100x bättre eftersom det är en sportback.
Såg precis att V90 har 0,30-0,33 medans XC90 har 0,33. Måste betyda att XC90 är
Låg och inte speciellt hög då.......

Och Bmw 5 serie har en EfficientDynamics utrustning som har 0,22 i motstånd. Tänk hur kan det komma sig när M3 är lägre och ser mer aerodynamisk ut.....
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Sen ska man akta sig för att bara nämna koefficienten när man pratar om luftmotstånd. Utan uppgifter om arean säger det inte så mycket.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Ulfie2 »

Är det någon som har uppgifter på när man kommer kunna provköra denna i Sverige?
Jag hade inte möjlighet att titta på den när den var på visning.
Jag är väldigt nyfiken på denna, jag har haft en M3 LR på låns över natten nu och gillade den skarpt. Men denna har några styrkor över M3 så jag är nyfiken.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Ulfie2 skrev:
Är det någon som har uppgifter på när man kommer kunna provköra denna i Sverige?
Jag hade inte möjlighet att titta på den när den var på visning.
Jag är väldigt nyfiken på denna, jag har haft en M3 LR på låns över natten nu och gillade den skarpt. Men denna har några styrkor över M3 så jag är nyfiken.
I början av 2020
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Frun ville kolla på Polestar 2, finns det att så någonstans i Sverige nu?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Frun ville kolla på Polestar 2, finns det att så någonstans i Sverige nu?
Som jag har förstått de så just nu finns den inte här.. De sägs att de ska bli provkörningar runt årskiftet och jag skulle gissa på att de är nästa tillfälle den visas öppet.

Jag var och kollade på den i Göteborg. Jag gillar den skarp men den skiljer ju en del från Model 3 i utrymmen trors att bilen nog är ganska lik i storlek. I PS2 sitter du mycket mer tight på förar platsen inte att de är trångt utan mer att du har mittkonsolen nära dig och du har instrument kluster framför dig.
Bak är den stora skillnaden att du har en kardan tunnel fylld med batterier, inte optimalt men för min del helt ok.
Bagaget är i mina ögon mindre än vad jag förväntade mig kanske volym mässigt mindre än M3 men de är bara mina ögon mått så jag kan vara helt fel på de, fördelen är att de är en stor lucka vilket göra den enklare att packa in saker.

Jag tycker den kändes väldigt solid och bra men svårt såklart att säga hur de blir i slut änden eftersom detta såklart var en prototyp som är byggd helt manuellt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Finns en road show (https://www.polestar.com/road-show) och om någon är ute och reser kanske någon av platserna passar? De närmsta i Europa: (dock inga provkörningar, som jag förstår det, bara kläm och sitt)
00570910-D2BB-43F3-903B-CE4932BF69DD.jpeg
2EF5C7E2-DBB4-4BAF-AFCB-9510F828F059.jpeg
21215DB0-491E-486B-A104-6B94C13410CA.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Ulfie2 »

Ska bli intressant att se den i verkligheten. Synd med så lång väntan. Jag har en reservation på den men vi får se om jag väntar eller köper en M3 istället.

Jag gillar M3 skarpt men jag är lite skeptisk mot bullernivån i den. Hade hoppats på lite lägre men det är nog ingen deal-breaker.

I övrigt så ser jag dessa för och nackdelar mellan dessa 2.

Polestar 2 fördelar
Större bagagelucka för inlastning av skrymmande saker
Adaptiva led strålkastare (Detta finns väl inte på M3?)
Uppvärmd radar och sensorer från Volvo som är vana vid nordiskt klimat
Elbagagelucka (inget krav eller så men känns mer lämpat för denna prisklass)


Model 3 fördelar
Låg och bra förbrukning = bra räckvidd
Teslas laddnätverk
Autopilot och övriga säkerhetssystem
Riktigt bra och nytänkande funktioner så som sentry mode och dashcam. Dessa verkar riktigt bra och detta är saker som helt plötsligt tillkommit via ota. Stort tummen upp.
Dragkrok (vet ej om det kommer till P2)

Jag hoppas även på lägre bullernivå i P2 samt ventilerade stolar men detta har jag ingen uppgift om.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Klintan »

P2 har dragkrok, lastvikt 1400 kg enligt uttalande från Polestar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Jag vill påstå att PS2 har Ventilerade säten om man väljer nappaläderklädseln.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Och man har väll ändå alla Volvos assistans system så du iallafall har så den håller sig inom filen och varnar om det kommer en unge när du backar eller att bilen framför står still och bilen kommer bromsa på ett sätt du aldrig bromsat en bil förr (inte bara Volvo utan dom flesta märken har ju det såklart)
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Ulfie2 »

Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.

Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.

Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.

Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Ulfie2 skrev:
Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.

Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.

Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.

Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.
Ca 660.000 kr, men det är med veganklädseln och ingen dragkrok. Men i princip allt annat (förmodligen lite prispåslag för metalliclack enligt gängse volvoprislista).
Performancepaket med guldiga attribut, brembo-bomsar och 20" hjul kostar extra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Ulfie2 »

Jeppe_E skrev:
Ulfie2 skrev:
Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.

Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.

Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.

Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.
Ca 660.000 kr, men det är med veganklädseln och ingen dragkrok. Men i princip allt annat (förmodligen lite prispåslag för metalliclack enligt gängse volvoprislista).
Performancepaket med guldiga attribut, brembo-bomsar och 20" hjul kostar extra.
Det låter ju sannolikt. Det blir ju ganska exakt vad model 3 LR ligger på med liknande prestanda.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

Stevvee skrev:
Och man har väll ändå alla Volvos assistans system så du iallafall har så den håller sig inom filen och varnar om det kommer en unge när du backar eller att bilen framför står still och bilen kommer bromsa på ett sätt du aldrig bromsat en bil förr (inte bara Volvo utan dom flesta märken har ju det såklart)
Hoppas att den får bra förarstöd, blir först ut med Zeunity https://www.zenuity.com/press/zenuity-p ... olestar-2/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Polestar 2

Inlägg av themax »

Tänkte ladda lite i Orsa men det var upptaget. Det var helt OK, för jag fick tillfälle att titta lite närmare på Polestar 2 som stod och laddade. Jag måste säga att jag gillar den, även om vissa detaljer var tydligt förproduktionsbil. Känns som ett alternativ när den kommer, när också Ionity förhoppningsvis har byggt ut lite mer.

Men bakänden var för mycket Volvorumpa så den missade jag att fotografera. Inte särskilt snygg bakifrån.

Bild

Bild

Bild

Bild

EDIT: Åkte tillbaka efter en halvtimme för att göra ett nytt försök och mötte en sur testare som inte gillade att jag tog bilder. Sa att om det var så hemligt hade han kunnat säga till – han satt bredvid bilen när jag tog bilderna. Och dessutom finns ju många bättre bilder på nätet. Han gjorde mig snarare ointresserad av bilen än mer intresserad.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

themax skrev:
Tänkte ladda lite i Orsa men det var upptaget. Det var helt OK, för jag fick tillfälle att titta lite närmare på Polestar 2 som stod och laddade. Jag måste säga att jag gillar den, även om vissa detaljer var tydligt förproduktionsbil. Känns som ett alternativ när den kommer, när också Ionity förhoppningsvis har byggt ut lite mer.

Men bakänden var för mycket Volvorumpa så den missade jag att fotografera. Inte särskilt snygg bakifrån.

EDIT: Åkte tillbaka efter en halvtimme för att göra ett nytt försök och mötte en sur testare som inte gillade att jag tog bilder. Sa att om det var så hemligt hade han kunnat säga till – han satt bredvid bilen när jag tog bilderna. Och dessutom finns ju många bättre bilder på nätet. Han gjorde mig snarare ointresserad av bilen än mer intresserad.
Tråkigt med en sur testare men förhoppningsvis så påverkar det inte slutresultatet.
Undra om nödstoppet följer med i produktionen sedan ;)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Juste nödstopp :lol:

På bilderna så syns den perforerade (och ventilerade) läderklädseln. Intressant fälgval. 3 olika ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar