Svart eller Vit

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Svart eller Vit

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Vi inväntar leverans av vår 3:a men vi har börjat att vela lite kring färgvalet. Vi beställde en svart LR AWD men nu när vit är standardfärg börjar vi tveka om vi ska ha vit istället. Vad jag har förstått så är den svarta lacken lite tunnare och repor syns tydligare. Medans den vita har fler lager färg än den svarta och döljer repor bättre (även om vi ska försöka undvika att få några :D ). Vad tycker ni är bäst? Svart eller vit och varför?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Svart eller Vit

Inlägg av Leo »

Vit. Repor syns mindre men även damm syns lite mindre.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Svart eller Vit

Inlägg av taliz »

Vit, enkelt. Metallic, snyggast, billigast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Svart eller Vit

Inlägg av leiflodde »

Har haft några vita och gillar färgen, men fläckar från tjära är grymt jobbigt att ta bort.

Annars är det väl som smaken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14571
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Svart eller Vit

Inlägg av taliz »

leiflodde skrev:
Har haft några vita och gillar färgen, men fläckar från tjära är grymt jobbigt att ta bort.

Annars är det väl som smaken.
Nja, spraya på tjär&asfaltsborttagare och spola av med högtryck gjorde jag igår..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Svart eller Vit

Inlägg av Front242 »

En fördel med en solid svart är att det är enkelt att lacka om med bra match. Vit solid är svår och vit pärlemor är nästan omöjlig att få bra. Allt enligt mina egna erfarenheter och min lackgubbe
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Svart eller Vit

Inlägg av -JoS »

Jonathanerik_77 skrev:
Vi inväntar leverans av vår 3:a men vi har börjat att vela lite kring färgvalet. Vi beställde en svart LR AWD men nu när vit är standardfärg börjar vi tveka om vi ska ha vit istället. Vad jag har förstått så är den svarta lacken lite tunnare och repor syns tydligare. Medans den vita har fler lager färg än den svarta och döljer repor bättre (även om vi ska försöka undvika att få några :D ). Vad tycker ni är bäst? Svart eller vit och varför?
Om du utgår från kvalité så som ovan sagt vit utan tvekan, sen kan du alltid foliera den i vilken färg du vill om de är så. Men då får du en mycket bättre grundfärg än vad solid svart erbjuder. Enda fördelen jag kan tänka mig med solid svart är väl att det är lätt att göra "lackreperationer" på då det är enklare att hitta samma färg, tror "pearl white" är lite svårare i den aspekten.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Svart eller Vit

Inlägg av pefreli »

Jag betalade 16600 för att få pearlwhite och slippa solid svart.

Har haft solid svart tidigare och kommer inte göra om det...

Tycker dessutom 3:an är klart snyggast i vit men smaken är som baken ;)

Att betala MER för solid svart gentemot pearlwhite känns mkt märkligt. Det måste Tesla vara ensamma om...

Ser egentligen bara en anledning att välja svart och det är om man vill wrappa den vita bilen svart. Med svart lack från början får man kanske en snyggare lösning helt utan vita ytor.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar