Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Kia skryter om att de vill bli Sveriges mest sålda bil.

Därför börjar de tillverka e-Niro i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Står ju Kona i den engelska texten?
Gick lite fort där, det är Kona som avses, och borde också därför stå i Kona tråden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Lite udda om de väljer att bara tillverka Kona i EU.
eNiro lär väl sälja betydligt bättre än Kona?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.
Ja, dom har gamla celler än mig veterligen samma som Zoe. Nya 811 skulle kommit men var och är inte klara än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Xeik »

TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Xeik skrev:
TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...
Jag tänker att det är en safety feature. Så att man har foten på bromsen när man står still. Annars kan det gå galet om man fått in vanan att ha foten ovanför gaspedalen och t.ex. sträcker sig efter ngt eller whatever och råkar stampa till....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Xeik »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Just det får man genom krypläget va? Har inte provat själv...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Håller med. Krypkörningen är en av de funktioner som jag uppskattar mest med min Zoe. Bara att ha en fot på bromsen och reglera farten med. Man har full kontroll.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Att slå på creep var typ det första jag gjorde när jag hämtade ut min Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.

Lägger inte din MS i P automatiskt när du kliver ur bilen? Det gör Model 3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Snap02 »

Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Snap02 skrev:
Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?
Jag? Nej, hämtar den på måndag.
Men, laddningen är inget problem med Kian egentligen, det är nog bristen på bra (Ionity) laddningsställen möjligtvis.

Tror bara vi snabbladdat den fyra gånger sen i februari, räckvidden är ju kanon för vår del.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av BrooklynS »

joel80 skrev:
Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..

Det är ett annat paket: P1-eco+ istället för p1-eco. Innebär tydligen att man bla får värmepump också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kia Niro EV

Inlägg av HelectriC »

Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.

Ojdå? Det var nog ett misstag av dem. Den lite konspiratoriskt lagda kan nog tänka sig att det är så att de kan sälja sina fossilbilar. Behöver du dragkrok? Då är det denna bilen du ska ha ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske? :)
:lol: Nja, fortfarande på tok för dyr för mig! Jag köpte en demo Zoe för 160000 i våras. Den ska jag behålla tills dess att en billigare elbil med drag kommer, om inte nån annan så Sono Sion våren 2021. Har dessutom återgått till mitt ursprungskoncept när jag skaffade min första elbil 2016: Jag ska köpa en fossil för under 10000 som dragbil tills vidare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej :(
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Ställde frågan i FB-gruppen och det var en som hade fått skriftligt från Kia:
Kia e-Niro ej drag.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej :(
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.

Huh?

De tjänar lätt 50% på en dragkrok. Klart det genererar mer intäkter. Tvärtom så gör det ju att de förlorar potentiella kunder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar