Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av AndersN »

Någon som vet hur man återbetalar ROTavdrag om man istället får ”Ladda-hemma-stöd”?
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av jonasperh »

jomo skrev:
För info: Jag ansökte om bidraget för 15 minuter sedan via e-tjänsten, fick just positivt beslut! Orimligt snabb handläggning, 6400 kr tillbaka, tackar :D Tesla Wall Connector.

/Johan
Samma här, 6100 kr tillbaka för Tesla WC + installation som ska betalas ut inom 10 dagar. Ansökte för 30 min sen.. :lol:. Är ett automatiskt beslut står det.
Användarvisningsbild
boz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 dec 2017 18:51

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av boz »

AndersN skrev:
Någon som vet hur man återbetalar ROTavdrag om man istället får ”Ladda-hemma-stöd”?
Pratade precis med skatteverket, enklast är om du ber installatören skicka en faktura till dig på rotavdraget och betala den sen så betalar han in den summan till skatteverket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av LarsL »

Latt skrev:
MDurante skrev:
LarsL skrev:
Fast en Wallcharger är billigare än en extra UMC.
Oinstallerad ja, många som har röda 400V 16A uttag hemma och då blir faktiskt en ny UMC billigare än WC + installation.
Men där är oftast inte en jfb typ b bakom ett rött uttag. Det är krav att få det installerad för att få bidrag för WC
Går ju att låta montera en CEE på en WC och då blir den billigare än UMC.
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Guggenheimel »

Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av McMagnus »

Lite OT kanske, men har nån ett bra förslag på en setup för laddning av en Tesla i garage och en annan elbil strax utanför? Vet inte exakt vad den andra bilen blir än, men troligen inte en Tesla. Jag vill gärna att laddaren lastdelar för att slippa öka på huvudsäkringen för mycket. Sen vore det ju även praktiskt med ett uttag på utsidan av garaget för att slippa dra kablar varje gång man ska ladda utebilen.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4928
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av chaffis75 »

Guggenheimel skrev:
Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Guggenheimel skrev:
Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..
Hmm, vilka regler tänker du på? Reglerna för att få stödet eller?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

McMagnus skrev:
Lite OT kanske, men har nån ett bra förslag på en setup för laddning av en Tesla i garage och en annan elbil strax utanför? Vet inte exakt vad den andra bilen blir än, men troligen inte en Tesla. Jag vill gärna att laddaren lastdelar för att slippa öka på huvudsäkringen för mycket. Sen vore det ju även praktiskt med ett uttag på utsidan av garaget för att slippa dra kablar varje gång man ska ladda utebilen.
Två Tesla WC med lastbalansering vore väl lämpligt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4928
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Guggenheimel skrev:
Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..
Hmm, vilka regler tänker du på? Reglerna för att få stödet eller?
Precis.. Vad jag förstår krävs fast installation vilket de inte blir om man har en kontakt mellan, detta oavsett om de är 3 fas eller vanligt shuko uttag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av TeslaManne »

Är det någon som har bra koll på vad som gäller just nu ? , är i groparna för en Wall charger med en mindre installation från el centralen till lämplig plats i garaget , hus o garaget sitter ihop o en el gubbe kommer kanske redan nästa vecka för koll på läget.. i dagsläget finns inget trefas uttag så det blir nytt från centralen.. får se vad killen säger sen..

Mvh Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av BrooklynS »

Fick nyss pengarna från NVV så det funkar bra. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av TeslaManne »

BrooklynS skrev:
Fick nyss pengarna från NVV så det funkar bra. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Låter ju kanon..! Bra o veta.. Tackar för informationen.

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Alzie »

Är lite sen i trefasvärlden. Vad kostar detta kalas och vad får man i premie?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av evilirish »

Med en Tesla WallConnector ca 5200: https://shop.tesla.com/en_se?redirect=no
Elektriker arbetstid + material någon tusenlapp till
En egenköpt jordfelsbrytare typB från t.ex https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
Så blir det gissningsvis mellan 8-12.000.

Spara alla kvitton och skicka in till Naturvårdsverket så får du tillbaka 50% på totalbeloppet.

Slutändan 4-6.000 SEK ungefär.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Alzie »

Det lät ju inte alls dyrt.

Får man ta hit vilken elektriker man vill eller måste det vara någon speciell firma?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Teslaspolen »

Alzie skrev:
Det lät ju inte alls dyrt.

Får man ta hit vilken elektriker man vill eller måste det vara någon speciell firma?
Vem som helst som är "riktig" elektriker som kan fakturera dig.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Alzie »

Fantastiskt! Någon som vet hur lång utbetalningen tar om man lämnar in elektroniskt?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Johlei »

Googla fram sidan hos Naturvårdsverket (NVV). Läs igenom instruktionerna.

Du måste kolla hos elsäkerhetsverket att installatören är behörig (länk från NVV:s sida)
Du måste kolla hos Skatteverket att installatören har F-skatt (länk från NVV:s sida).

Jag fyllde i och laddade upp fakturor på WC, komplett säkringsskåp (med seprat elmätare, 3-fas snabbsäkring och jordfelsbrytare typ B) samt på arbetet. Jag laddade också upp en kort beskrivning av installationen med fotografier på det färdiga resultatet.

Signerade ansökan med bankid.

Fick godkänt inom en (1!) timme och hade pengarna på mitt bankkonto efter typ en vecka. 50% av hela kostnaden inkl moms var bidraget på så i slutänden kostade hela installationen mig knappt 7000 kr netto.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Alzie »

Det låter ju helt fantastiskt. Tack snälla för infon! 8-) 8-) 8-)
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av gnutten »

Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Saab99turbo »

gnutten skrev:
Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Vad är det för Garobox?

Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av kikat »

Saab99turbo skrev:
gnutten skrev:
Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Vad är det för Garobox?

Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
8500 + moms är alldeles för dyrt. Du får leta upp en annan elektriker. Min installation kostade 5800kr inkl. moms, arbete och allt material som elektrikern köpte. Sedan kostade Tesla Wall Connector 5200kr som jag fick beställa själv. Totalt 11000kr - 50% i bidrag som kom efter ca. en vecka, så det blev 5500kr. Billigt tycker jag, tackar staten.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av greenstreet »

kikat skrev:
Saab99turbo skrev:
gnutten skrev:
Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Vad är det för Garobox?

Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
8500 + moms är alldeles för dyrt. Du får leta upp en annan elektriker. Min installation kostade 5800kr inkl. moms, arbete och allt material som elektrikern köpte. Sedan kostade Tesla Wall Connector 5200kr som jag fick beställa själv. Totalt 11000kr - 50% i bidrag som kom efter ca. en vecka, så det blev 5500kr. Billigt tycker jag, tackar staten.
Beror nog lite på var man bor. Jag sökte 9 olika elektriker och bara 1 hade möjlighet inom rimlig tid (3 månader). Därmed blir kostnaden också efter marknadens utbud/efterfrågan. Jag vet att jag kommer betala överpris (ca 10 inkl. Moms), men har samtidigt inte så mycket att välja på då han vägrade använda tex jordfelsbrytare som jag köpt direkt från grossist.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av gnutten »

Saab99turbo skrev:
gnutten skrev:
Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Vad är det för Garobox?

Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
Garo har många olika varianter på sina boxar fast de ser identiska ut. Min hade artikelnummer 2449139. När jag köpte den trodde jag att den hade inbyggd likströmsövervakning men det hade den inte så jag fick köpa till en jordfelsbrytare.

Box 9300:-
JFB Typ B 1600:-
Energimätare 1660:- (för effektvakt/lastövervakning av tre faser)
Installationsmaterial för några hundra.

Installationskostnaden är svår att säga eftersom jag tog det tillsammans med några andra eljobb och ROT-avdrag men några tusenlappar. Så totalt blev det ca 13 000:- materialkostnad varav jag fick tillbaka hälften av Naturvårdsverket.

Tanken var aldrig att göra den billigaste installationen utan den tekniskt bästa.
Skriv svar