Audi e-tron 50 lanserad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Men om denna snik-etron får samma laddkurva som min bil är det nog inget större problem att ladda fullt, eller åtminstone över 95%. Att sluta ladda redan vid 80% känns nästan fel eftersom det går så fort att komma dit. Senast vi snabbladdade stod bilen med 100% SoC vid snabbladdaren och väntade. Min Handpresso, som skulle fixa kaffe för oss två, var alldeles för långsam. :lol:
Nä. 100% på en E-Tron är ju inte 100% på en Tesla. Audi kör samma strategi som BMW. Jag laddar alltid vår i3 till 100%. Fördelen är att man inte kan göra fel. Nackdelen är att man får lite mindre flexibilitet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Men om denna snik-etron får samma laddkurva som min bil är det nog inget större problem att ladda fullt, eller åtminstone över 95%. Att sluta ladda redan vid 80% känns nästan fel eftersom det går så fort att komma dit. Senast vi snabbladdade stod bilen med 100% SoC vid snabbladdaren och väntade. Min Handpresso, som skulle fixa kaffe för oss två, var alldeles för långsam. :lol:
Nä. 100% på en E-Tron är ju inte 100% på en Tesla. Audi kör samma strategi som BMW. Jag laddar alltid vår i3 till 100%. Fördelen är att man inte kan göra fel. Nackdelen är att man får lite mindre flexibilitet.
Ja så är det. Mig veterligen gör väl alla elbilar så, dvs 100% är inte fullt? Alla utan Tesla såklart. Det finns en fördel till, och det är den psykologiska aspekten. Jag har kört 900 mil med min e-tron och den har exakt samma användbara batterikapacitet som när den lämnade fabriken. Jag utgår ifrån att även batteriet i e-tron degraderas långsamt, men det märks inte på samma vis. Detsamma gäller e-Golfen. Den har gått 4500 mil och batteriet är som nytt.
Jag har skrivit det tidigare, min S90D hade finfin räckvidd när den var ny, men efter bara några få månader hade batteriet tappat närmare 8%, därefter stannade degraderingen av. Hade bilen haft en buffert i toppen så hade jag aldrig märkt av försämringen och jag hade blivit mindre ledsen. Nu är detta visserligen extremt, men i viss mån drabbar det ju alla elbilar förr eller senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det finns en fördel till, och det är den psykologiska aspekten. Jag har kört 900 mil med min e-tron och den har exakt samma användbara batterikapacitet som när den lämnade fabriken.
Undrar om mjukvaran minskar bufferten eftersom då. Låt säga att batteriet har tappat 8% efter 5 år och att bufferten då ”bara” är 5-6 kWh. Dvs, bibehållen räckvidd, endast påverkan på laddkurvan.

Jag föredrar denna lösning framför Teslas. Elbilar börjar röra sig från elbilsentusiast till var mans egendom och då är det en sak mindre som man behöver bry sig om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
mati skrev:
Det finns en fördel till, och det är den psykologiska aspekten. Jag har kört 900 mil med min e-tron och den har exakt samma användbara batterikapacitet som när den lämnade fabriken.
Undrar om mjukvaran minskar bufferten eftersom då. Låt säga att batteriet har tappat 8% efter 5 år och att bufferten då ”bara” är 5-6 kWh. Dvs, bibehållen räckvidd, endast påverkan på laddkurvan.

Jag föredrar denna lösning framför Teslas. Elbilar börjar röra sig från elbilsentusiast till var mans egendom och då är det en sak mindre som man behöver bry sig om.
Måste ju vara så om de är som mati beskriver de.. Lite som en hårddisk eller SSD :geek: de har ju också en liten buffert att ta av efterhand som vissa block går sönder.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Undrar om mjukvaran minskar bufferten eftersom då...
Det gör den nog. Annars hade man ju märkt att räckvidden minskar, och det gör man som sagt inte. Frågan är vad som händer när degraderingen har kommit så långt att den tar hela bufferten. Bibehåller man en viss buffert och accepterar minskad räckvidd? Eller kör man vidare helt utan buffert för att ta vara på den resterande kapaciteten i största möjliga mån?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Laban skrev:
Undrar om mjukvaran minskar bufferten eftersom då...
Det gör den nog. Annars hade man ju märkt att räckvidden minskar, och det gör man som sagt inte. Frågan är vad som händer när degraderingen har kommit så långt att den tar hela bufferten. Bibehåller man en viss buffert och accepterar minskad räckvidd? Eller kör man vidare helt utan buffert för att ta vara på den resterande kapaciteten i största möjliga mån?
Möjligen tar man bara hänsyn till den initiala kapacitetsminskningen (som alla Li-Ion batterier har ?) och börjar sedan minska räckvidden eftersom. För jag antar att man måste ha en viss buffert på toppen. Det har väl även Tesla ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av HenrikC »

Kapaciteten beror på hur lång livslängd man siktar mot. Li-ion batterier klarar att laddas till mer än den nomnella kapaciteten, men livslängden blir kort. "100%" blir alltså lite flexibelt, eftersom tillverkaren kan välja att ladda till en lägre spänning för att få längre livslängd och definiera det som 100%.

Frågan är om Audi kompenserar för degraderingen genom att gradvis höja den spänning man avslutar laddningen vid i takt med att batteriet försämras. Så länge man bara kompenserar för den initiala snabba försämringen är detta positivt för kunden, även om det innebär att den framtida degraderingen påskyndas något.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av HenrikC »

Undrar om vi kommer få se en tävling mellan tillverkarna att erbjuda längst batterigarantier? Till exempel 3 år / 10 000 mil garanterat full kapacitet kvar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Undrar om vi kommer få se en tävling mellan tillverkarna att erbjuda längst batterigarantier? Till exempel 3 år / 10 000 mil garanterat full kapacitet kvar?
Jag tycker att det är dåligt att många biltillverkare har 8 år, 70-80% garanterad räckvidd kvar, som batterigaranti.
Vid max 16.000 mil.
Angående laddhastighet garanteras ingenting.

Tycker att 8 år och minst 90% kvar av räckvidd OCH laddhastighet borde gälla, vid max 24.000 mil.

Dessutom så tycker jag att för att få ordning på batterigarantierna så borde man ALLTID få ut ett testprotokoll
på i vilket skick batterier är i vid begagnatköp.

Om jag köper en 7 år gammal elbil, så är det ju stor skillnad på om batteriet har 95% eller 72% kvar av räckvidden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Undrar om vi kommer få se en tävling mellan tillverkarna att erbjuda längst batterigarantier? Till exempel 3 år / 10 000 mil garanterat full kapacitet kvar?
Helt klart kommer det bli så att batteriet och tekniken däromkring blir största säljargumentet i framtiden. Hittills, i fossilbilsvärlden, har det handlat om motorer, växellådor, turbon osv. Men motorn som sitter i en elbil är jämförelsevis ointressant. Jag skulle inte välja en bil utifrån vilken elmotor som sitter i den. Men batteriet, dess hållbarhet och garantier, är helt klart en avgörande faktor. Om jag då kan köpa en bil där tillverkaren garanterar en hög restkapacitet efter x antal år eller mil, är det såklart intressant. Frågan är om de vågar lämna sådana garantier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av HenrikC »

Som förstagångsköpare vill jag ha hellre ha 100% vid 4 år / 12000 mil än 90% vid 24000 mil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8624
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Pontus »

HenrikC skrev:
Som förstagångsköpare vill jag ha hellre ha 100% vid 4 år / 12000 mil än 90% vid 24000 mil.
Låter orimligt. Finns det någon tillverkare som har där du kan få ut ersättning om motorn inte har 100% av hästarna kvar efter 4 år???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Som förstagångsköpare vill jag ha hellre ha 100% vid 4 år / 12000 mil än 90% vid 24000 mil.
Garantin borde dessutom vara en kurva, garanterar man 90% vid 24.000 mil, borde man få 98% vid 12.000 mil.

Att man som min Tesla kan ladda till 100% känns egentligen fel, om man sparat 2% i toppen så hade det gett mindre slitage på batteriet, man alltid haft motorbroms och kan ladda med högre hastighet vid "fullt".

EDIT:
Angående räckvidd så luras ju Tesla med flera, en ny Tesla kan visa 370km i räckvidd vid 100% laddning.
Sen går det att köra 10km och den visar fortfarande 370km i förväntad räckvidd.
Men efter ett år så försvinner denna bonusräckvidd.
Och den ouppmärksamme bilisten märker inte att han tappar 10km i räckvidd, det står ju fortfarande 370km i räckvidd vid 100%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

Nästa generations Tesla batterier ska ha en livslängd på 164 000 mil:
“The new battery pack that is probably going to production next year is designed explicitly for 1 million miles of operation.”
Rimligen bör bättre garantier följa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av HenrikC »

Pontus skrev:
Låter orimligt. Finns det någon tillverkare som har där du kan få ut ersättning om motorn inte har 100% av hästarna kvar efter 4 år???
Finns det någon kund som kan kontrollera det? I själva verket har förbränningsmotorer en tolerans i effekt mellan olika exemplar redan från fabrik. Om kunderna kunde mäta effekten skulle tillverkarna förmodligen ha andra garantivillkor. Biltidningarna testar ibland effekten. Det var ju hallå om detta när Volvo 850 var ny.

Jämför med solpaneler. Tillverkaren lämnar normalt 25 års garanti på en viss % av nominell effekt. Man lämnar ibland också en garanti på positiv tolerans, 0 .. 5%

Biltillverkarna skulle kunna göra detsamma på batteriet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Angående räckvidd så luras ju Tesla med flera, en ny Tesla kan visa 370km i räckvidd vid 100% laddning.
Sen går det att köra 10km och den visar fortfarande 370km i förväntad räckvidd.
...
Så är det. Och många gånger är det säkert så att folk som skriver att de minsann inte har tappat nånting har gått på det här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Foluke »

Zalman3 skrev:
HenrikC skrev:
Som förstagångsköpare vill jag ha hellre ha 100% vid 4 år / 12000 mil än 90% vid 24000 mil.
Garantin borde dessutom vara en kurva, garanterar man 90% vid 24.000 mil, borde man få 98% vid 12.000 mil.

Att man som min Tesla kan ladda till 100% känns egentligen fel, om man sparat 2% i toppen så hade det gett mindre slitage på batteriet, man alltid haft motorbroms och kan ladda med högre hastighet vid "fullt".

EDIT:
Angående räckvidd så luras ju Tesla med flera, en ny Tesla kan visa 370km i räckvidd vid 100% laddning.
Sen går det att köra 10km och den visar fortfarande 370km i förväntad räckvidd.
Men efter ett år så försvinner denna bonusräckvidd.
Och den ouppmärksamme bilisten märker inte att han tappar 10km i räckvidd, det står ju fortfarande 370km i räckvidd vid 100%.
Vi är olika. Jag köpte ett stort batteri för att ha att ta av. Hastigheten på degradering var okänd vid köpetillfället. Det räcker länge för dagligt bruk och en SuC når jag ändå på långresa. Bilen kommer bli fullt användbar under oöverskådlig tid, tänkte jag. Kanske kommer bytesbatterier så småningom, var min kalkyl.
3,5 år och 9000+ mil senare stämmer det så tillvida att degraderingen är obetydlig. Någon mil kanske? Jag vet inte så noga. Jag kör lugnt vidare. Garanti i 8 år och i värsta fall får jag väl ta kostnaden när/om den kommer.
Alternativet att vänta och se hade inneburit dieselbil, obeslutsamhet och vånda i väntan på säkrare beslutsunderlag. Förlusten av livskvalitet hade varit betydande.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Gustafsson »

Värst vad folk fokuserar på huruvida man blir lurad eller inte. Måste vara jobbigt att leva med tron att man alltid blir lurad. Tror inte en sekund att Tesla medvetet försöker mörka degraderingen genom att lägga till dolda mil för att ingen ska märka att batterierna degraderar. Det är väl känt för alla att de blir sämre med tiden.Däremot är det väl rimligt att bilen faktiskt alltid klarar angiven räckvidd. Så lite konservativ uppskattning av kapaciteten är mycket bättre än motsatsen. Dessutom är ju siffran i displayen bara en siffra, min bil visar nu 498 km vid 100% laddning, drygt 500 när den var ny. Men jag kan fortfarande köra 600+ om jag snålar lite lagom. Känns åter som om batteriet får oproportionerligt mycket uppmärksamhet. Bensintanken i min Prius visade tom tank när jag förbrukat 35 l. Den rymde dock över 40 l. Dj-la Toyota vad de luras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8624
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Pontus »

Att visa vad återstår i batteriet är inte helt lätt och kommer nog alltid innebära en kompromiss vilken väg man än väljer att redovisa det på. Jämför med en telefon, min räcker typ dubbel så länge mellan 20-40% som mellan 0-20%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av D-J »

Har E-tron 50 börjat levereras eller när kommer de första till Sverige?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Macki »

Audi Ystad fösta leverans 2020 var en etron 50, det var i torsdags förra veckan. Hoppas på leverans av min denna veckan :D
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av cosmos »

Kul. Ser fram emot en rapport hur din räckvidd kommer bli. Lycka till med en fin kärra.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av D-J »

När fick du besked att den skulle levereras i veckan?
Min bil beställdes för flera månader sedan och tydligen var den klar redan i slutet på november, men återförsäljaren vet inte vart bilen är och vet ej heller när de kan leverera. Sjukt dåligt!
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Macki »

Fick alla besked precis innan julledigheten.
Min bil blev tillverkad vecka 50 fick då regnummert också, transporten till Ystad var planerad i fredags men dom är något efter med transporterna så säljaren trodde på leverans slutet på denna vecka.
Konstigt att dom inte vet var den är!?
Dajacob
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 feb 2020 14:34

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Dajacob »

Hej,

Jag ligger i samma läge som dig, tillverkad i november utan någon vet var bilen är, troligen så är det flera bilar de väntar på , har du hört något om din bil ?
Skriv svar