MCU strul

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

MCU strul

Inlägg av bat »

Funktionerna i huvudskärmen började bete sig konstigt igår och jag bootade om den med scrollknapparna. Den ville då inte boota upp och har nu en svart huvudskärm. Kört ca 9500 mil, AP1/MCU1. Känns som jag sprungit på problemet med sönderskrivet flash-minne. Har någon råkat ut för samma? Hur har Tesla / försäkringsbolag hanterat det. Har ju inte garanti längre tyvärr. Byte av MCU verkar gå på uppåt 25-30K?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: MCU strul

Inlägg av Alfred »

Kan tyvärr inte vara till någon hjälp eftersom jag än så länge inte haft det här problemet. Men när man läser på om det är det ju hemskt att Tesla helt i onödan sliter ut eMMC långt innan bilens livslängd i övrigt är över.

Mycket nyfiken på vad du kommer fram till eftersom jag precis är i valet och kvalet över att köpa förlängd garanti eller låta bli.

Kanske @Tars kunde börja erbjuda byte av eMMC samt avstängning av loggningen som Phil (Ingineerix) verkar göra i Kalifornien? :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: MCU strul

Inlägg av oscfor »

Lite OT, men vet vi hur det fungerar på MCU2? Jag fick bara någon månad efter leverans problem med minnet på min 2019, men då var det ett 8GB SD kort som behövde bytas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: MCU strul

Inlägg av Teslalink »

En kompis fick bita i det sura äpplet och köpa en ny MCU1 för ungefär 28K. Man köper dator och skärm i samma enhet.

Den började strula med små saker. t.ex. så kunde man inte se status på superchargers (hur många som använder), den slutade komma ihåg vissa inställningar, kunde inte ladda hem nya kartpaketet osv. men i slutet blev det riktigt kass med svart skärm. Detta skedde över flera månader.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: MCU strul

Inlägg av erkap »

Om du nu måste köpa ny MCU så försök pusha Tesla till att få en MCU2. Elon har flera gånger, via twitter, påstått att det är möjligt att uppgradera från MCU1 till MCU2.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: MCU strul

Inlägg av oscfor »

erkap skrev:
Om du nu måste köpa ny MCU så försök pusha Tesla till att få en MCU2. Elon har flera gånger, via twitter, påstått att det är möjligt att uppgradera från MCU1 till MCU2.
Problemet är väl att det behövs en del nya kablar och antenner för MCU1->MCU2.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 jul 2015 18:10

Re: MCU strul

Inlägg av iCar »

Detta hände mig för två veckor sedan. Allt blev svart. När jag åkte iväg, hade den bytt till miles/hour och en del andra tokigheter. Måste byta MCU:n. Kostade 37 kSEK, men det gick på försäkringen, minus en självrisk på ca 10 kSEK, via TryggHansa. Tesla lyckades byta detta på tre dagar trots att de hade fullt upp. Mycket bra service, men tråkigt dyrt, då garantin förföll för 1,5 månader sedan.

En tråkig detalj är att man inte längre får lånebil av Tesla, och inte ens får hyra en bil under tiden av dem. Jag fick vackert välja mellan busshållplatsen för buss/tåg/Tbana alternativt taxi, i båda riktningarna. Det var nästan ännu surare, då jag bor inne i stan.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: MCU strul

Inlägg av bat »

iCar skrev:
Detta hände mig för två veckor sedan. Allt blev svart. När jag åkte iväg, hade den bytt till miles/hour och en del andra tokigheter. Måste byta MCU:n. Kostade 37 kSEK, men det gick på försäkringen, minus en självrisk på ca 10 kSEK, via TryggHansa. Tesla lyckades byta detta på tre dagar trots att de hade fullt upp. Mycket bra service, men tråkigt dyrt, då garantin förföll för 1,5 månader sedan.

En tråkig detalj är att man inte längre får lånebil av Tesla, och inte ens får hyra en bil under tiden av dem. Jag fick vackert välja mellan busshållplatsen för buss/tåg/Tbana alternativt taxi, i båda riktningarna. Det var nästan ännu surare, då jag bor inne i stan.
Får samma beteende med MPH istället för KMH vilket ledde till att jag hade en liten lapp med konvertering i bilen i morse.. . Även min garanti har nyligen gått ut vilket är lite irriterande. Framförallt då grunden till problemet ligger i en feldesign från Teslas sida.

De kan dock erbjuda hyrbil via AVIS; men jag vill få bekräftat att de har grejer hemma innan jag lämnar in den. Annars kan jag sitta med en hyrbil i en månad.

Känns som detta kan bli ett epidemiskt fel med alla som har 3-4 år gamla bilar. Finns individer i USA som erbjuder tjänsten att byta ut flash-minnet till ett större och tåligare i förbyggande syfte. Men det är ju sisådär smidigt att dra nytta av som svensk.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: MCU strul

Inlägg av dstr »

bat skrev:
Finns individer i USA som erbjuder tjänsten att byta ut flash-minnet till ett större och tåligare i förbyggande syfte. Men det är ju sisådär smidigt att dra nytta av som svensk.
Inspirerande. Man skulle kanske skruva isär och se hur det sitter - och ta en kopia på det.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: MCU strul

Inlägg av Alfred »

dstr skrev:
Inspirerande. Man skulle kanske skruva isär och se hur det sitter - och ta en kopia på det.
Finns en lång tråd på TMC med en kille som vill göra just det. Verkar vara svårt att läsa av minnet och ta säkerhetskopia utan att ta loss det från kretskortet dock, vilket innebär en hel del finlir med lödkolven. Man ska nog verkligen veta vad man gör innan man ger sig på detta.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... u1.152489/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
kontakten2

Re: MCU strul

Inlägg av kontakten2 »

Du har gps navigation garanti ofta upp till 10' eller 12' mil. Så det ska räcka med självrisk.

Obs, be om att få ut den gamla i handen efter skiftet. Den äldre skärmen har inte det nya felet med gulnat klister i kanterna.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: MCU strul

Inlägg av Teslalink »

Det verkar som en tysk har lyckats rädda sin MCU eMMC (iofs innan den dör). Stort projekt dock.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3908007/
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: MCU strul

Inlägg av bat »

Fick bilen fixad idag. Det tog 7h men var rent mjukvaruarbete med först en offline-uppdatering av mjukvaran och sedan ett par online-uppdateringar. Utanför garanti men behövde bara betala felsökningsavgiften på 1350:-. Min självrisk hos Länsförsäkringar ligger på 5000:- och kostnad för byta hela MCU'n hade legat på ~35KSEK. Oroar mig lite för framtiden då LF inte tar maskin-skada efter 12000 mil, antar MCU'n ingår i det försäkringsblocket. På så sätt kanske det hade varit bättre att få hela utbytt idag.

Bokade service via app'en på måndag, fick tid på onsdag. Trevligt och vänligt bemötande som vanligt hos SC Malmö.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MCU strul

Inlägg av juristen »

Känns bra att jag har begagnatgarantin fram till maj 2021. Hoppas Tesla får flera garantibyten på MCUn så de får ta den ekonomiska konsekvensen av den onödigt höga skrivfrekvensen till eMMCn tillräckligt ofta för att dra ner på loggandet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: MCU strul

Inlägg av bat »

De ska redan ha dragit ner på loggandet men frågan är om det var tillräckligt.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: MCU strul

Inlägg av benke_berguv »

Finns det risk att försäkringsbolagen slutar ta detta mht designfel?

När Saab hade som mest strul med vevhusventilstionen drog vissa försäkringsbolag öronen åt sig med hänvisning till att försäkringen var för oförväntade fel och inte rena designmissar.

Låter här som att ALLA kommer drabbas förr eller senare?

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: MCU strul

Inlägg av benke_berguv »

Edit:

Hittade en artikel gällande saabarnas problem och trygg-hansas inställning till fabrikationsfel :

http://www.bilsport.se/artikel/saab-teg-om-motorfel/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: MCU strul

Inlägg av Alfred »

bat skrev:
De ska redan ha dragit ner på loggandet men frågan är om det var tillräckligt.
Håller tummarna för att det stämmer. Men var kommer den här informationen från?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 dec 2014 22:34

Re: MCU strul

Inlägg av Adler »

Hej

Någon här som läst om huruvida alla kommer erbjudas uppgraderingen av MCU1 till MCU2 eller om det kommer finnas begränsningar på något sätt? Tesla i Sverige hävdar att vad de vet så är det bara bilar med senare versioner av autopilot som kommer kunna göra bytet.

Tacksam för hjälp!
Skriv svar