Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av [JM] »

Kolla området kring LA.
typ 3-10km mellan befintliga laddare och det byggs många fler...

https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... ien,%20USA

Säkert mkt fler Teslor i omlopp i LA men vill man nå ut till alla som bor i lägenhet i storstäderna så måste det till fler "bensinmackar" med SuC.

Kolla på New York och Los Angeles och sen jämför med Berlin, Paris för att inte tala om Rom....
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av EnTraktor »

Mickep skrev:
Håller med att det viktigaste är nattladdningen. Men man måste beakta att stockholm göteborg är stora destinationer och avreseplatser både för turister och boende, så i det bör def finnas i närhet, eller kanske mer precis vid ringvägarna runt storstäderna. bara för att folk kan fara och "gammeltanka" så motsäger det inte populationssamasättningen. Det finns mer folk och därmed fler bilar som behöver laddas. om folk betalar för sig så ser jag inget negativt med det. (semisnabbladdare i all ära med riktiga supersnabbladdare är att föredra i storstäder, just för att det är så många bilar) och man då för snabbare omsättning.
På destinationer ska man använda destinationsladdning. Erbjuds av Tesla (destinationsladdare), privata företag, garage, parkeringar, BRF, m.fl. Det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga SuC för vardagsladdning eller destinationsladdning eller i den omfattning som många bilägare skulle önska. Kolla Teslas bokslut så ser du att Tesla inte kan lösa laddning för alla och överallt. Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.

Bara för att användarna betalar för elen så betyder inte att en SuC är vinst eller nollkostnad för Tesla. I stadskärnor så är mark en bristvara som kostar pengar/hyra. En transformatorstation kostar 7-siffrigt och själva laddarna med stolparna kostar oxå 7-siffrigt. Om Tesla ska bygga en sån i var och varannan förort så blir det många, många miljarder i kapital som dom skulle behöva ta in.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.

Det borde ju också gå att sätta ett annat pris/kWh på SuC i storstäder för att minimera "missbruk".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.

Det borde ju också gå att sätta ett annat pris/kWh på SuC i storstäder för att minimera "missbruk".

/fth
Sen är det ju väl så att itne så många faktiskt vill sitta vid en SuC och vänta på att bilen laddar om man kan ladda hemma och/eller på arbetet, även om man har fri SuC. Problemet med "missbruk" av stadsnära SuC borde alltså minska efter hand som destinationsladdning byggs ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.

Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.

/fth

Ödeshög - Lödde är väl möjligt?
Verdi

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Teslas SuC är avsedda för att göra långresor möjliga.
Det var vad jag också hade för mig, men efter att ha kontrollerat Teslas egen beskrivning så måste jag konstatera att SuC faktiskt också skall stödja "bekväm laddning i storstadsområden", det är kanske det som "Urban Superchargers" syftar att lösa, men dom har vi ju inte sett i Europa ännu.

Det borde ju också gå att sätta ett annat pris/kWh på SuC i storstäder för att minimera "missbruk".

/fth
Sen är det ju väl så att itne så många faktiskt vill sitta vid en SuC och vänta på att bilen laddar om man kan ladda hemma och/eller på arbetet, även om man har fri SuC. Problemet med "missbruk" av stadsnära SuC borde alltså minska efter hand som destinationsladdning byggs ut.

/fth

Precis. Jag har fri SuC och Fullerö är ca 2 km från närmaste punkt på min dagliga pendlingssträcka. Men jag skulle tycka det vore hemskt att sitta där 30 minuter varje dag. Då betalar jag hellre för elen hemma. Timpenningen är helt enkelt för låg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
fth skrev:
Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.

Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.

/fth

Ödeshög - Lödde är väl möjligt?
330km, det är iofs möjligt under ideala förutsättningar på sommaren, men i praktiken inte.

Jag har ju en X90 med c:a 360km räckvidd från 100% till 0% på sommaren i 110km/h.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
fth skrev:
Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.

Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.

/fth

Ödeshög - Lödde är väl möjligt?
Jag labbade lite i ABRP, även en X100D Long Range Raven drar 76% av batteriet Ödeshög-Lödde om man kör enligt hastighetsbegräsningen under sommarförhållanden med min referensförbrukning på 210Wh/km (jag vet inte vad Raven drar, men jag gissar att den är minst lika effektiv som min).

Det är ju genomförbart, men inte särskilt effektivt att ladda till så hög SoC, så ett par ytterligare alternativ på E4 tycker jag vore bra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar