Top Gear testar Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Nu är ju Rory för elbilar så jag tror inte han var så ironisk. Men så vill jag se saker från den ljusa sidan, livet är roligare då.

Jo, fast 200 yards är inte tillräckligt. Säger han samma sak efter 200 mil så är jag mer benägen att tro att han är uppriktig.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
frippan skrev:
Nu är ju Rory för elbilar så jag tror inte han var så ironisk. Men så vill jag se saker från den ljusa sidan, livet är roligare då.

Jo, fast 200 yards är inte tillräckligt. Säger han samma sak efter 200 mil så är jag mer benägen att tro att han är uppriktig.
Han drog väl en max acceleration och gillade det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
Nu är ju Rory för elbilar så jag tror inte han var så ironisk. Men så vill jag se saker från den ljusa sidan, livet är roligare då.
Jo, men att utnämna bilen till den bästa bilen i världen efter att ha kört 200 meter är ju lite löjligt. Men visst, jag kan till viss del hålla med. De första 500 meterna från man körde ut bilen ur Teslas hall i Malmö och ut på motorvägen var en surrealistisk upplevelse (första gången jag körde en Tesla). Efter 500 mil i den är jag nöjd med mitt val, men ibland får man psykbryt på automatiken.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av hooked »

Ibland när jag läser här inne så slår det mig ganska ofta att många här har köpt fel bil och fel märke. Lite som att min mamma klagade på Iphone och att inget funkade i början jämfört med hennes fantastiska Nokia med knappar.

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av frippan »

Jag har åkt 1900 mil med min model 3 och är lika nöjd fortfarande som efter dom första 200m . Kör nästan alltid med autopilot&NoA.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

hooked skrev:
Ibland när jag läser här inne så slår det mig ganska ofta att många här har köpt fel bil och fel märke. Lite som att min mamma klagade på Iphone och att inget funkade i början jämfört med hennes fantastiska Nokia med knappar.

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!

Själv tycker jag det är tröttsamt på folk som nedvärderar andra som kanske tycker det är en okej bil, men som kanske inte tycker att det är det bästa som hänt sen Per va liten eller sen skivat bröd. Det är en bil. Man behöver inte "go bananas" över det. För det är precis lika tröttsamt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av frippan »

A Tesla is not exactly a car. It’s actually a thing to maximize enjoyment. - Elon Musk

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
Ibland när jag läser här inne så slår det mig ganska ofta att många här har köpt fel bil och fel märke. Lite som att min mamma klagade på Iphone och att inget funkade i början jämfört med hennes fantastiska Nokia med knappar.

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!

Nej, jag har köpt precis rätt bil för mig. Älskar den och skulle inte byta den mot något annat. Men det betyder ju inte att jag tycker att Tesla är felfria.

Jag kan bara jämföra med BMW-forumet som jag slutade frekventera för ett år sen. Men jag går in och läser lite ibland. T ex i tråden om brinnande BMW-bilar. Där vänder sig medlemmarna mot BMW. De är arga på BMW. Samma sak med andra typfel. T ex kamkedjan på N47-motorn eller frusen vevhusventilation. Gör BMW fel så är det ingen som tycker att kunderna får skylla sig själva. Däremot så gillar de BMW och sina bilar _ändå_.

Så är det ju här också bland de allra flesta. Förutom ett fåtal frälsta personer som ser Tesla som något mer. Något viktigare. Något som inte får ifrågasättas. För mig är det tröttsamt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av taliz »

hooked skrev:
Ibland när jag läser här inne så slår det mig ganska ofta att många här har köpt fel bil och fel märke. Lite som att min mamma klagade på Iphone och att inget funkade i början jämfört med hennes fantastiska Nokia med knappar.

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!
Tror det är lite jante-grej också. "Jag inte är lika nöjd som du, du måste inse att du inte borde va så nöjd".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Legato »

hooked skrev:

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!
Japp. Det är just detta som är så absurt tyvärr. Konkurrerande elbilar haussas ofta till himlen och det tycks vara helt fine. Men så fort det postas något positivt om Tesla som bolag, eller Tesla som bil, då står det folk på kö för att "skjuta ner" det. Ofta dessutom av folk som inte äger, och ibland inte ens kört en Tesla.

För mig har det blivit att jag hänger mer i Facebook-grupperna numera. Tycker stämningen där är mer positiv och hjälpsam.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
hooked skrev:
Ibland när jag läser här inne så slår det mig ganska ofta att många här har köpt fel bil och fel märke. Lite som att min mamma klagade på Iphone och att inget funkade i början jämfört med hennes fantastiska Nokia med knappar.

Det andra ironiska jag lägger märke till är att oavsett tråd så när det nämns något lite väl positivt om Tesla och någon uttrycker sin entusiasm, då VET man att någon av en handfull medlemmar här kommer att svara inom 5 minuter och nedvärdera den positiva energin. Tröttsamt!

Nej, jag har köpt precis rätt bil för mig. Älskar den och skulle inte byta den mot något annat. Men det betyder ju inte att jag tycker att Tesla är felfria.

Jag kan bara jämföra med BMW-forumet som jag slutade frekventera för ett år sen. Men jag går in och läser lite ibland. T ex i tråden om brinnande BMW-bilar. Där vänder sig medlemmarna mot BMW. De är arga på BMW. Samma sak med andra typfel. T ex kamkedjan på N47-motorn eller frusen vevhusventilation. Gör BMW fel så är det ingen som tycker att kunderna får skylla sig själva. Däremot så gillar de BMW och sina bilar _ändå_.

Så är det ju här också bland de allra flesta. Förutom ett fåtal frälsta personer som ser Tesla som något mer. Något viktigare. Något som inte får ifrågasättas. För mig är det tröttsamt.
Tycker du klagar i var och varannan tråd. Tappat räkningen över hur många gånger du skrivit att nästa bil "nog inte blir en Tesla". Ändå säger du att du "älskar den"? Hur går det ihop? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Tycker du klagar i var och varannan tråd. Tappat räkningen över hur många gånger du skrivit att nästa bil "nog inte blir en Tesla". Ändå säger du att du "älskar den"? Hur går det ihop? Bild
Klart du tycker. Du är kanske den här som är allra mest pro Tesla. ;)

Nej, jag kommer nog inte köpa nån mer NY Tesla. Är min tredje Model S och vill inte ha en till. Jag gillar inte Model X (tung, "törstig", klumpig) och Model 3 blir det inte då jag är allergisk mot vägbuller och så känns vissa saker tveksamma. Bland annat det här med lacken men även vindbrus, vatten som rinner ner i bagaget osv.

Fast vad vet man? Kommer dock köra min nuvarande S i minst 2 år till så beslutet ligger långt borta. Kommer det reella värdet på bilen ligga nära det garanterade återköpspriset och det inte finns konkurrerande elbilar som känns mer prisvärda så kommer jag fortsätta att leasa den nåt år till.

Jag har alltså inget emot Tesla som fenomen och jag gillar min bil. Bolaget Tesla och Elon Musk? Inte helt säker. Har aldrig varit typen som fallit för karismatiska ledare och allt strul inom organisationen är ju sisådär milt uttryckt.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Top Gear testar Model 3

Inlägg av pefreli »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Tycker du klagar i var och varannan tråd. Tappat räkningen över hur många gånger du skrivit att nästa bil "nog inte blir en Tesla". Ändå säger du att du "älskar den"? Hur går det ihop? Bild
Klart du tycker. Du är kanske den här som är allra mest pro Tesla. ;)

Nej, jag kommer nog inte köpa nån mer NY Tesla. Är min tredje Model S och vill inte ha en till. Jag gillar inte Model X (tung, "törstig", klumpig) och Model 3 blir det inte då jag är allergisk mot vägbuller och så känns vissa saker tveksamma. Bland annat det här med lacken men även vindbrus, vatten som rinner ner i bagaget osv.

Fast vad vet man? Kommer dock köra min nuvarande S i minst 2 år till så beslutet ligger långt borta. Kommer det reella värdet på bilen ligga nära det garanterade återköpspriset och det inte finns konkurrerande elbilar som känns mer prisvärda så kommer jag fortsätta att leasa den nåt år till.

Jag har alltså inget emot Tesla som fenomen och jag gillar min bil. Bolaget Tesla och Elon Musk? Inte helt säker. Har aldrig varit typen som fallit för karismatiska ledare och allt strul inom organisationen är ju sisådär milt uttryckt.
Haha, kul diskussion det här! :lol:

Jag kanske är galen men jag gillar nog Elon mer än min Model 3. Världen behöver fler som Elon. Så är det bara. ;)

Med det sagt krossar min Model 3 allt annat jag ägt i bilväg. Jag pratar då om total ägarupplevelse. Jag menar alltså inte att den är bättre på ALLT om man t.ex. jämför med min förra bil BMW 3-serie.

Vill man ha den tystaste bilen i segmentet köper man varken en Tesla eller en BMW. Då finns det andra alternativ som är bättre.

Vill man ha det bästa kundbemötandet köper man inte heller en Tesla. Då finns det andra alternativ.

Vill man ha absolut toppfinnish köper man inte heller en Tesla. Även där finns det andra alternativ som är bättre.

För min egen del så värderar jag ovan ganska högt och trots att Tesla inte är bäst i klassen i dessa delar så krossar Model 3 konkurrensen i min bok. :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar