Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
stormakten
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2019 13:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av stormakten »

Måste bara berätta hur smidiga Tesla är, ingen ironi :)

Mitt företag gjorde beställning och vi satta upp vårt företag som ägare. Började ganska snabbt anan ugglor i mossen då vi använder oss av Handelsbanken finans bilpark som leasingbolag.

Nu endast några dagar innan leverans ringde jag till Handelsbanken och förstod då att jag gjort helt fel.... vi var tydligen inte de första :D Bilen ska ju vara reggad på Handelsbanken och inte på mitt företag...

Ringde Tesla och förklarade, och 5 minuter senare hade dom ändrat registreringen och även leasingmarkerat det.

Top Tier!!!!
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Fick en faktura mejlad till mig från Tesla nu på första förhöjda leasingavgift. Men inget på min sida när jag loggar in. Börjar hända något iallafall!
Har tidigare fått preliminär utlämning första veckan i september. Börjar närma sig :D
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

Matthiaz skrev:
Fick en faktura mejlad till mig från Tesla nu på första förhöjda leasingavgift. Men inget på min sida när jag loggar in. Börjar hända något iallafall!
Har tidigare fått preliminär utlämning första veckan i september. Börjar närma sig :D
Samma här, fick det igår men ingen uppdatering på sidan, får hoppas att nåt händer snart! Olidlig väntan... :D
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Ackebonoz
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jun 2019 13:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ackebonoz »

Jag har en beställning från den 7/6 via leasingbolaget ALDBil.
Det är en svart LR RW med dragkrok och svart inredning.

Ser nu här i forumtråden att det talas om att RW inte säljs längre.
Min arbetsgivare som jag började på 1/8 och som hoppades ha bilen tillgänglig till mig när jag började har vid upprepade tillfällen stött på hos ALD och hos Tesla men svaret har bara varit att jag inte fått något VIN än och att leveranstiden normalt är 2-3 månader, senaste svaret härom dan var ifrån Delivery-teamet på Tesla.

Menar ni att RW inte finns längre och att jag kan sitta här i väntrummet tills jag dör av ålder innan jag hinner få nån bil?
Varför i hela frioden har inte Tesla upplyst mig om det i den pågående mejlkonversationen om leveransdatum??!
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Ackebonoz skrev:
Jag har en beställning från den 7/6 via leasingbolaget ALDBil.
Det är en svart LR RW med dragkrok och svart inredning.

Ser nu här i forumtråden att det talas om att RW inte säljs längre.
Min arbetsgivare som jag började på 1/8 och som hoppades ha bilen tillgänglig till mig när jag började har vid upprepade tillfällen stött på hos ALD och hos Tesla men svaret har bara varit att jag inte fått något VIN än och att leveranstiden normalt är 2-3 månader, senaste svaret härom dan var ifrån Delivery-teamet på Tesla.

Menar ni att RW inte finns längre och att jag kan sitta här i väntrummet tills jag dör av ålder innan jag hinner få nån bil?
Varför i hela frioden har inte Tesla upplyst mig om det i den pågående mejlkonversationen om leveransdatum??!
Det är riktigt, RWD finns inte längre för leverans på beställning (som även det krävde off-menu beställning). Det är möjligt att det är så att de har en lagerbil RWD kvar som din beställning är för, men då borde det inte ta så lång tid. Ligg på Tesla och begär att få ett klargörande.

Du kan nog se i min meddelandehistorik, jag var en av dem som hade RWD beställt, men som fått ändra det då RWD "försvann" (om man inte tog svart med svart interiör, sådana hade de många på lager).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jak »

Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

jak skrev:
Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Trist när man är så nära!
"Credit Note" finns oftast där från det du lagt beställningen, det är för handpenningen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jak »

loftux skrev:
jak skrev:
Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Trist när man är så nära!
"Credit Note" finns oftast där från det du lagt beställningen, det är för handpenningen.
Credit note var på hela summan inte på en handpenning.

Jag går via ett leasingbolag med någon sorts ramavtal så då är det ingen handpenning.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RicCar »

Beställde en LR-AWD, White on White, dragkrok, 19tums däck, vinterdäck, autopilot tillägget den 31 juli.
Fick väldigt bra hjälp och provkörning på Tesla i Täby.
Fick mail den 6 aug med uppskattat leveransdatum till 3-10 september, så ca 1 månads väntan.

Nu har jag köpt Wall Connector, mattor, takräcke, wheel caps och en hel del kul från Abstract Ocean och Jeda.
Elektriker kommer på fredag och installerar WC i garaget.

Ingen lång väntan egentligen för en bil men jag räknar ju dagarna, snart så hoppas jag att den är här.

...sa jag att jag kollat på ALLA YouTube filmer som finns om Tesla snart? :D
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

När trillar VIN in på ens profil? Jag hittar VIN i källkoden men den står inte någonstans så man ser den direkt ännu.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ragge »

Den kommer på slutfakturan, se högerkant på kontosidan.
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jak »

jak skrev:
Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Nu på morgonen finns det ett nytt VIN i koden - och med ett lägre nummer än det jag tidigare hade fått tilldelat. Inget regnr eller datum för leverans.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

jak skrev:
jak skrev:
Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Nu på morgonen finns det ett nytt VIN i koden - och med ett lägre nummer än det jag tidigare hade fått tilldelat. Inget regnr eller datum för leverans.
Hade ringt delivery på en gång. Det är väl bekräftat att de sista siffrorna inte är tilldelat sekventiellt, så det behöver ju inte betyda att det är tidigare byggd bil?
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

Pratade precis själv med delivery, min bil med prell datum 21-28/8 hade inte kommit till Europa än :cry: Glovis Champion ska dock ha lagt till vid Brugge imorse så kan ju bara hoppas att min vita pärla finns där.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

Stolpskott skrev:
Pratade precis själv med delivery, min bil med prell datum 21-28/8 hade inte kommit till Europa än :cry: Glovis Champion ska dock ha lagt till vid Brugge imorse så kan ju bara hoppas att min vita pärla finns där.
Pratade även jag med delivery i tisdags och de sa samma sak om min bil, även fast den enligt säljaren var en lagerbil. Känns lite tajt att hinna få hit dem till Sverige och registrerade innan 28:e augusti. Men det kanske bara är jag som är pessimistisk? :)
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
MrMarken
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jul 2019 23:49

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MrMarken »

Delar med mig av min beställning 8/8 med följande konfiguration; LR/Pearl White/18" Aero/Helsvart premiuminteriör/Autopilot/18'' Nokian vinterdäck (odubbade) med Aero-fälgar/Dragkrok

2019-08-18, tidigt imorse (04:16) kom mailet med det efterlängtade ämnet: "Ditt uppskattade leveransdatum" som säger 18 september-25 september i Gothenburg...
Senast redigerad av MrMarken, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

mwest skrev:
Pratade även jag med delivery i tisdags och de sa samma sak om min bil, även fast den enligt säljaren var en lagerbil. Känns lite tajt att hinna få hit dem till Sverige och registrerade innan 28:e augusti. Men det kanske bara är jag som är pessimistisk? :)
Min är också lagerbil, men antar att det är en bil som Tesla tillverkat eftersom de tillverkar bilar utan att någon måste ha beställt den och lägger upp som lagerbil så att den förhoppningsvis blir såld tills att den kommer fram till rätt land. För mig sade de att om inte 21-28/8 så borde det iaf bli i början av september.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jak »

Stolpskott skrev:
jak skrev:
jak skrev:
Min leverans var bokad till torsdag em. Idag hade VIN-nr försvunnit både från sidan och från koden, och en "Credit Note" hade dykt upp.

Jag ringde och frågade, och då säger dom först att en bug har gjort att VIN-nr har försvunnit från vissa, och strax efteråt att det har gått fel med registreringar, och att jag inte får någon leverans den här veckan, utan att dom hör av sig.

Så det ser ut som jag blir kvar i väntrummet.
Nu på morgonen finns det ett nytt VIN i koden - och med ett lägre nummer än det jag tidigare hade fått tilldelat. Inget regnr eller datum för leverans.
Hade ringt delivery på en gång. Det är väl bekräftat att de sista siffrorna inte är tilldelat sekventiellt, så det behöver ju inte betyda att det är tidigare byggd bil?
Jag pratade med Delivery nu, och dom sa att dom har en "grupp av personer" som råkat ut för samma sak, alltså att bilarna "försvunnit" precis innan leverans. Hon kunde se att det fanns ett nytt VIN på min profil, men det verkar som den bilen "är på väg till Europa". Leverans under september i så fall.

Dom skulle "samla in mer info" och återkomma med nya besked.

Det här blir min 10:e nya bil (som tjänste/förmånsbil), och jag har aldrig varit med om något liknande detta i form av urusel leveransprocess/kundservice.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

jak skrev:
Jag pratade med Delivery nu, och dom sa att dom har en "grupp av personer" som råkat ut för samma sak, alltså att bilarna "försvunnit" precis innan leverans. Hon kunde se att det fanns ett nytt VIN på min profil, men det verkar som den bilen "är på väg till Europa". Leverans under september i så fall.

Dom skulle "samla in mer info" och återkomma med nya besked.

Det här blir min 10:e nya bil (som tjänste/förmånsbil), och jag har aldrig varit med om något liknande detta i form av urusel leveransprocess/kundservice.
Låter snarare som dubbelbokning :roll: Det är väl bara tur om de faktiskt kan hitta en ny bil med samma specifikationer som inte behöver byggas från scratch.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jak »

Stolpskott skrev:
Låter snarare som dubbelbokning :roll: Det är väl bara tur om de faktiskt kan hitta en ny bil med samma specifikationer som inte behöver byggas från scratch.
Jag håller med - jag tror knappast att Tesla har slarvat bort bilarna, eller lyckats krocka dom. Utan dom har väl räknat med en viss nivå på avbokningar/ändringar och dubbelbokat, och sedan visade det sig att det inte blev så.

Men jag undrar om dom lagt ut samma VIN som jag hade till någon annan, jag tycker inte det verkar troligt. Så någon annan som hade högre prioritet än mig fick "min" bil. När den väl blir satt i trafik kommer jag ju kunna kolla vem det var som fick gå före mig - jag har VIN och reg-nr. Men frustrerande är det.

Det lär väl ha byggts ganska så många svarta LR AWD med krok, så förhoppningsvis kommer det finnas en till mig snart.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

jak skrev:
Jag håller med - jag tror knappast att Tesla har slarvat bort bilarna, eller lyckats krocka dom. Utan dom har väl räknat med en viss nivå på avbokningar/ändringar och dubbelbokat, och sedan visade det sig att det inte blev så.

Men jag undrar om dom lagt ut samma VIN som jag hade till någon annan, jag tycker inte det verkar troligt. Så någon annan som hade högre prioritet än mig fick "min" bil. När den väl blir satt i trafik kommer jag ju kunna kolla vem det var som fick gå före mig - jag har VIN och reg-nr. Men frustrerande är det.

Det lär väl ha byggts ganska så många svarta LR AWD med krok, så förhoppningsvis kommer det finnas en till mig snart.
Tror mer på att de helt enkelt gjorde en miss och faktiskt assignade en VIN till två (eller fler!) personer och nu inser de när de faktiskt behöver ordna med registreringen att fler personer har samma "bil". Inte första gången Tesla skulle prioritera tidigare Teslaägare ;) eller så körde de helt enkelt på singlaslant.se/ :roll:
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Ringde och kollade om jag behöver betala första förhöjda leasing avgift nu direkt när jag fick fakturan eller närmare leverans. Hon sa att jag inte behöver betala den nu, det räcker att jag betalar den när jag får en utlämningstid. Frågade även om hon kunde se om min preliminära leverans fösta veckan i September fortfarande stämmer. Hon kunde inte se mer än att det var tidigast möjliga leverans men inget hon kunde lova, kan lika gärna bli mitten av september eller senare, men borde vara under september trodde hon. Blev väldigt svävande svar... :cry:
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

När ni säger att ni fått VIN är det numret ni hittat i källkoden eller officiellt?
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Stolpskott »

LarsL skrev:
När ni säger att ni fått VIN är det numret ni hittat i källkoden eller officiellt?
Min var lagerbil så hade VIN från dag 1. Däremot med en preliminär leverans mellan 21-28/8 så ser jag inget VIN på hemsidan, dock i källkoden.
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bannanas99 »

Hello,
Beställde en LR AWD, Vit, 19" igår direkt från hemsidan.
Står uppskattad leveranstid Augusti. Känns väldigt offensivt med 2 veckor.
Hur lång tid tror ni man får vänta på riktigt?
Skriv svar