Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

OfarligTesla skrev:
DNB kommer helt klart rätta upp det, sådana saker brukar dock ta tid att fixa till när det kommer till att beräkna felet för alla, fixa ihop utskick osv. Att bryta mot diverse lagar och regelverk för kaffepengar är inget som företag av den kalibern kommer göra.
50 millar...........kaffepengar? Vad har du för kaffevanor? Allvarligt talat, naturligtvis tar det tid. Kanske 6 veckor, men 6 månader??? Knappast. Vi får se vad som händer, om det händer......
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av OfarligTesla »

Barkborren skrev:
OfarligTesla skrev:
DNB kommer helt klart rätta upp det, sådana saker brukar dock ta tid att fixa till när det kommer till att beräkna felet för alla, fixa ihop utskick osv. Att bryta mot diverse lagar och regelverk för kaffepengar är inget som företag av den kalibern kommer göra.
50 millar...........kaffepengar? Vad har du för kaffevanor? Allvarligt talat, naturligtvis tar det tid. Kanske 6 veckor, men 6 månader??? Knappast. Vi får se vad som händer, om det händer......
För banker i den kalibern är 50 mille mer eller mindre kaffepengar när det gäller sådana här saker. Att utreda sådana här saker samt bygga en lösning som kontrollerar alla belopp med mera tar tid. Det är inte som att de har personal nog för att manuellt kontrollräkna varenda bil som fått miljöbilspremie på den här tiden.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Johnalm »

Jag har operationell företagsleasing via Sixt, hur ser man hur de räknat angående SMP då i stort sett ingen info finns på fakturan? Enbart två rader, månadsavgift x kr och försäkring y kr. De borde i vart fall skriva ut aktuell restskuld på respektive faktura. Ska maila och "tipsa" Sixt om detta vid tillfälle.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av bylund »

Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Johnalm »

bylund skrev:
Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?
Förvisso, men det kan ändå vara intressant om man (mot all förmodan :twisted: ) skulle bli sugen på att byta bil innan avtalstiden löpt ut. Och som jag minns det skulle premien dras av på ett antal fakturor mot slutet av leasingen. Någon som kan bekräfta detta? Gäller alltså Sixt. Tack på förhand och trevlig kväll / godnatt!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Johnalm skrev:
bylund skrev:
Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?
Förvisso, men det kan ändå vara intressant om man (mot all förmodan :twisted: ) skulle bli sugen på att byta bil innan avtalstiden löpt ut. Och som jag minns det skulle premien dras av på ett antal fakturor mot slutet av leasingen. Någon som kan bekräfta detta? Gäller alltså Sixt. Tack på förhand och trevlig kväll / godnatt!
Svårt att veta hur bonusen hanteras utan att ha tillgång till hyresavtalet. Jag skulle be Sixt redovisa hur de har tänkt och därefter bedöma om det känns rimligt.
Normalt vid operationell leasing är att man efter hyrestiden lämnar tillbaks bilen och en avräkning på ev skador, onormalt slitage och övermil görs. Något restvärde som vid finansiell leasing finns ej. Uthyraren står risken. Men, å andra sidan, vad är normalt...?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

ironjack skrev:
Även jag har kontaktat DNB och fått en rättelse (tack @Barkborren för denna utmärkta tråd!) - de har sänkt månadskostnaden men inte restvärdet. Jag har läst denna tråd flera gånger men blir inte klok på om de åtgärdat mitt leasingkontrakt rätt, kan jag slappna av eller inte?
Sixt eller rättare sagt Swedbank har valt en annan väg se svar nedan
Några fler med Sixt som vill med gemensam kraft begära rättelse ?

”Vår partner Swedbank kommer hantera momsfrågan i detta ärende annorlunda och kommer därför inte betala tillbaka några pengar.”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

Barkborren skrev:
Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Det kan till exempel betyda att man gör ingenting. Men man hoppas ju att de menar att de räknar om avtalen och kompenserar alla fullt ut. För att tro på att både DNB och Swedbank gjort rätt för sig krävs lite skarpare "bevis". Jag tror det när jag ser det! Hårdare tryck på finansbolagen från "högre ort" krävs nog för att det skall hända. Det rör sig om riktigt många miljoner, inte bara kaffepengar, som leasingkundskollektivet har blivit snuvade på.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

Barkborren skrev:
e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Det kan till exempel betyda att man gör ingenting. Men man hoppas ju att de menar att de räknar om avtalen och kompenserar alla fullt ut. För att tro på att både DNB och Swedbank gjort rätt för sig krävs lite skarpare "bevis". Jag tror det när jag ser det! Hårdare tryck på finansbolagen från "högre ort" krävs nog för att det skall hända. Det rör sig om riktigt många miljoner, inte bara kaffepengar, som leasingkundskollektivet har blivit snuvade på.
Det är precis därför jag undrade om det finns flera som leasat med Sixt så vi kan gemensamt trycka på att Swedbank gör rätt för sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Det kan till exempel betyda att man gör ingenting. Men man hoppas ju att de menar att de räknar om avtalen och kompenserar alla fullt ut. För att tro på att både DNB och Swedbank gjort rätt för sig krävs lite skarpare "bevis". Jag tror det när jag ser det! Hårdare tryck på finansbolagen från "högre ort" krävs nog för att det skall hända. Det rör sig om riktigt många miljoner, inte bara kaffepengar, som leasingkundskollektivet har blivit snuvade på.
Det är precis därför jag undrade om det finns flera som leasat med Sixt så vi kan gemensamt trycka på att Swedbank gör rätt för sig
Om du vill uppge exakta villkor och belopp i ditt leasingkontrakt går det att räkna ut huruvida SMP har kompenserats dig korrekt. Du kan maila mig direkt utanför tråden om du inte vill offentliggöra dina villkor. Har du fått miljöpremien dig gottskriven överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

Barkborren skrev:
e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
e5m1r skrev:
Barkborren skrev:
Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Det kan till exempel betyda att man gör ingenting. Men man hoppas ju att de menar att de räknar om avtalen och kompenserar alla fullt ut. För att tro på att både DNB och Swedbank gjort rätt för sig krävs lite skarpare "bevis". Jag tror det när jag ser det! Hårdare tryck på finansbolagen från "högre ort" krävs nog för att det skall hända. Det rör sig om riktigt många miljoner, inte bara kaffepengar, som leasingkundskollektivet har blivit snuvade på.
Det är precis därför jag undrade om det finns flera som leasat med Sixt så vi kan gemensamt trycka på att Swedbank gör rätt för sig
Om du vill uppge exakta villkor och belopp i ditt leasingkontrakt går det att räkna ut huruvida SMP har kompenserats dig korrekt. Du kan maila mig direkt utanför tråden om du inte vill offentliggöra dina villkor. Har du fått miljöpremien dig gottskriven överhuvudtaget?
Jag är säker på att det blev fel
Hade 42 månaders leasing avtal och när premien trillade in sänktes månadskostanden med ca 800kr ex moms.
Sixt förnekar inte heller att det drogs av 32000 ex moms istället för 40000 men hänvisade till att det är inte dem utan Swedbank som gjorde så och att återbetalningen kommer
De pratade om att då Swedbank felaktigt betalat in moms som de först måste få tillbaks från staten....
Här om dagen undrade jag hur det går och ställde frågan
Fick då till svar
”Vår partner Swedbank kommer hantera momsfrågan i detta ärende annorlunda och kommer därför inte betala tillbaka några pengar.”

Så de säger annorlunda ( tolkar jag som annat sätt än andra ) och så säger dem att de inte kommer betal tillbaka nåt ( tolkar jag som att andra har betalat tillbaka )

Då är min fråga hur man kan hantera en momsfråga annorlunda.
Skatteverket är SvartVit finna inga annorlunda vägar där.
Antingen är det rätt eller fel.
( ok finns viss gråzon men detta handlar inte om det )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Häpnadsväckande inställning. Om ditt avtal är tecknat med SIXT så är det väl SIXT som är ansvarig gentemot dig. Deras avtal med partnern Swedbank är väl deras problem, inte ditt. Om inte Swedbank vill rätta till gentemot SIXT ger inte det SIXT alibi att inte rätta till det som handlagts fel av dem mot dig. Låter som ett fall för en avtalsjurist.
När vi krigade med DNB om att få rätt så räknade vi ut på kronan när hur mycket de hade överdebiterat under den upplupna kontraktstiden och ställde krav på rättelse. Efter att ha trängt igenom deras massiva försvarslinje av oförstående kundtjänst och ovilja att ta frågan på allvar så lyckades vi få dem att erkänna sin felaktiga momshantering och vi fick till slut full kompensation. Det rörde sig om c:a 11.000 kronor så det var inte ett helt obetydligt belopp. Tyvärr måste ni tydligen genomgå samma frustrerande jakt på SIXT/Swedbank för att få rättelse.
Tesla Club Sweden borde ta tag i problemet med SIXT/Swedbank precis som de gjorde med DNB. Då kanske viljan att vidta rättelse ökar.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

Barkborren skrev:
Häpnadsväckande inställning. Om ditt avtal är tecknat med SIXT så är det väl SIXT som är ansvarig gentemot dig. Deras avtal med partnern Swedbank är väl deras problem, inte ditt. Om inte Swedbank vill rätta till gentemot SIXT ger inte det SIXT alibi att inte rätta till det som handlagts fel av dem mot dig. Låter som ett fall för en avtalsjurist.
När vi krigade med DNB om att få rätt så räknade vi ut på kronan när hur mycket de hade överdebiterat under den upplupna kontraktstiden och ställde krav på rättelse. Efter att ha trängt igenom deras massiva försvarslinje av oförstående kundtjänst och ovilja att ta frågan på allvar så lyckades vi få dem att erkänna sin felaktiga momshantering och vi fick till slut full kompensation. Det rörde sig om c:a 11.000 kronor så det var inte ett helt obetydligt belopp. Tyvärr måste ni tydligen genomgå samma frustrerande jakt på SIXT/Swedbank för att få rättelse.
Tesla Club Sweden borde ta tag i problemet med SIXT/Swedbank precis som de gjorde med DNB. Då kanske viljan att vidta rättelse ökar.
11000 är då med ränta antar jag blev det verkligen så mycket ?
@tibor vad säger du ?
Hur är det med andra knappast bara jag som har bilen genom Sixt eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av markuswesterberg »

Hej!

Ursäkta att jag rör upp i en gammal tråd men jag håller på att räkna på kontantköp vs finansiell leasing och behöver då vara säker på hur SMBP hanteras av leasingbolagen. Frågan jag ställer mig är om leasing bolagen räknar ner restvärdet ink eller ex moms med SMBP ink eller ex moms (finns ju ingen moms egentligen på SMBP men oklart hur leasingbolagen "räknar" på den)? Eller ok de gör det alls, räknar ner restvärdet alltså? De räknar ju ner leasingavgifterna ex moms med SMBP (utan moms) vilket ju får effekten att leasingavgiften sänks med SMBP ink moms så att säga. Att detta blir utfallet får mig att anta att de räknar ner restvärdet på bilen ex moms med hela SMBP men så är kanske inte fallet? Help me out, please ni som avslutat era leasingavtal ganska nyligen och har konkret på papper hur det blev :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:
Hej!

Ursäkta att jag rör upp i en gammal tråd men jag håller på att räkna på kontantköp vs finansiell leasing och behöver då vara säker på hur SMBP hanteras av leasingbolagen. Frågan jag ställer mig är om leasing bolagen räknar ner restvärdet ink eller ex moms med SMBP ink eller ex moms (finns ju ingen moms egentligen på SMBP men oklart hur leasingbolagen "räknar" på den)? Eller ok de gör det alls, räknar ner restvärdet alltså? De räknar ju ner leasingavgifterna ex moms med SMBP (utan moms) vilket ju får effekten att leasingavgiften sänks med SMBP ink moms så att säga. Att detta blir utfallet får mig att anta att de räknar ner restvärdet på bilen ex moms med hela SMBP men så är kanske inte fallet? Help me out, please ni som avslutat era leasingavtal ganska nyligen och har konkret på papper hur det blev :)
Varför läser du inte tråden du postade i, svaret på din fråga finns där.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av markuswesterberg »

OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:
Hej!

Ursäkta att jag rör upp i en gammal tråd men jag håller på att räkna på kontantköp vs finansiell leasing och behöver då vara säker på hur SMBP hanteras av leasingbolagen. Frågan jag ställer mig är om leasing bolagen räknar ner restvärdet ink eller ex moms med SMBP ink eller ex moms (finns ju ingen moms egentligen på SMBP men oklart hur leasingbolagen "räknar" på den)? Eller ok de gör det alls, räknar ner restvärdet alltså? De räknar ju ner leasingavgifterna ex moms med SMBP (utan moms) vilket ju får effekten att leasingavgiften sänks med SMBP ink moms så att säga. Att detta blir utfallet får mig att anta att de räknar ner restvärdet på bilen ex moms med hela SMBP men så är kanske inte fallet? Help me out, please ni som avslutat era leasingavtal ganska nyligen och har konkret på papper hur det blev :)
Varför läser du inte tråden du postade i, svaret på din fråga finns där.
Har läst hela tråden, faktiskt, men inte hittat svaret? Men jag missade kanske något? Upplys mig :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:

Har läst hela tråden, faktiskt, men inte hittat svaret? Men jag missade kanske något? Upplys mig :)
Hela tråden handlar ju om att man inte hade räknat ner priset ex moms med hela premien, och slutsatsen blev att DnB ändrade sig och betalade tillbaka pengar för att man skulle räkna av hela premien från priset ex moms. Det är hela trådens syfte så de flesta inlägg innehåller delar av svaret.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av markuswesterberg »

OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:

Har läst hela tråden, faktiskt, men inte hittat svaret? Men jag missade kanske något? Upplys mig :)
Hela tråden handlar ju om att man inte hade räknat ner priset ex moms med hela premien, och slutsatsen blev att DnB ändrade sig och betalade tillbaka pengar för att man skulle räkna av hela premien från priset ex moms. Det är hela trådens syfte så de flesta inlägg innehåller delar av svaret.
Jo, det är jag helt med på, som jag skrev, att de räknar av SMBP från leasingavgiften numera och att detta görs så att säga med "SMBP + moms". Men min fråga gäller om de även justerar det avtalade restvärdet på bilen?

Alltså, säg att du leasar en bil för 1MSEK och till restvärde 50%. Justerar de ner restvärdet med 60K? Och justerar de isåfall ner restvärdet ex moms med 60K eller restvärdet ink moms med 60K? Eller gör de det inte alls?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av McFace »

markuswesterberg skrev:
OfarligTesla skrev:
markuswesterberg skrev:

Har läst hela tråden, faktiskt, men inte hittat svaret? Men jag missade kanske något? Upplys mig :)
Hela tråden handlar ju om att man inte hade räknat ner priset ex moms med hela premien, och slutsatsen blev att DnB ändrade sig och betalade tillbaka pengar för att man skulle räkna av hela premien från priset ex moms. Det är hela trådens syfte så de flesta inlägg innehåller delar av svaret.
Jo, det är jag helt med på, som jag skrev, att de räknar av SMBP från leasingavgiften numera och att detta görs så att säga med "SMBP + moms". Men min fråga gäller om de även justerar det avtalade restvärdet på bilen?

Alltså, säg att du leasar en bil för 1MSEK och till restvärde 50%. Justerar de ner restvärdet med 60K? Och justerar de isåfall ner restvärdet ex moms med 60K eller restvärdet ink moms med 60K? Eller gör de det inte alls?
Varför ska restvärdet ändras om du får premien genom lägre månadskostnad på återstående period?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av spacecoin »

Restvärdet ändras inte. RV är bestämt i avtalet. Avbetalningsplanen ändras.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av ChristerSjo »

Och att avbetalningsplanen/avgift per månad minskas beror väl på att skulden sänks med 60 kSEK och därmed är det 60 kSEK mindre att amortera och betala ränta på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av spacecoin »

Ja exakt, det blir mindre att betala per månad för att uppnå restvärdet.

Tänk att du lånar 100 spänn av din kompis Banken och lovar att betala av varje vecka i 10 veckor. Sedan kommer din kompis Staten in och betalar 20 kr extra åt dig helt plötsligt till Banken.
Då behöver ju du betala mindre varje vecka efter det ;)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av markuswesterberg »

Ja då har jag fått svaret jag behövde. nämligen att restvärdet är oförändrat. Sedan är jag väldigt frågande till varför de sänker skulden ex moms med hela SMBP. Borde enligt mig egentligen vara skulden ink moms som sänks med SMBP men det är ju bara bra om man kan "lura" sig till SMBP + moms :D

Håller på att uppdatera kalkylbladet (se separat tråd) och är snart i land med allt tror jag nu!
Skriv svar