Ingen fossil SUV har fått 5 stjärnor i NHTSA, eftersom de inte klarar vält testet.
We engineered Model X to be the safest SUV ever, and today, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) announced that after conducting independent testing, it has awarded Model X a 5-star safety rating in every category and sub-category, making it the first SUV ever to earn the 5-star rating across the board. More than just resulting in a 5-star rating, the data from NHTSA’s testing shows that Model X has the lowest probability of injury of any SUV it has ever tested. In fact, of all the cars NHTSA has ever tested, Model X’s overall probability of injury was second only to Model S.
Dödsstöten åt Suvarna?
Den amerikanska tidningen Wall Street Journal kommenterar i dag de nya "tipptesterna" och tror att de blir ytterligare en tung sten att bära för biltillverkarna som redan fått se SUV-försäljningen gå ned.
Högre bensinpriser och ökat antal olyckor med stadsjeepar av olika slag har förvandlat den tidigare guldgrävarmarknaden till vilken bilmarknad som helst.
Antalet dödsolyckor med stadsjeepar ökade förra året med 11 procent jämfört med 2002 och i 61 procent av olyckorna hade bilarna slagit runt.
Dokument som beskriver hur Volvos ingenjörer beslöt att förstärka taket på stadsjeepen XC90 efter förödande resultat vid olyckstesterna med de första prototyperna har blivit föremål för en strid mellan amerikanska jurister, trafiksäkerhetsverk och Ford.
Allting är relativt
Jag skulle säga att vår BMW X5 hanterade hastighet kurvtagning mm mycket bättre än många till utseende sportbilar. Den var dessutom snabbare än många.
Tittar man på vad i USA förknippas med SUV Ford Explorer eller liknande så välter dem man bara ser en kurva
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Visst har det blivit bättre med antisladd.
Men vingelkänslan och brist på kontroll går inte att få bort
med antisladd.
Fysikens lagar säger att en bil med hög tyngdpunkt är vingligare.
Genomgången visar att suvar och pickuper har 20 procent större andel voltningsolyckor än vanliga personbilar. Samtidigt visar studier att en singelolycka som leder till voltning medför 40 procent högre skaderisk än motsvarande olycka utan voltning.
– Den som kör en suv och tror sig sitta säkrare och tryggare än i en vanlig personbil har inte räknat med den kraftigt ökade risken att volta vid singelkrock, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius. Amerikanska studier bedömer dessutom risken att volta och skadas svårt som mycket högre än vi gjort på vårt befintliga underlag.
Om jag går in på NHTSAs hemsida så kan jag googla mig till att t.ex BMW X5, Audi Q7, Volvo XC60 och XC90 får 5 stjärnor i overall raring (dock är det korrekt att model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet), så att säga att en fossil SUV är trafik farlig är ju inte korrekt. Zalman jag vet, du har en mission att ”smutskasta” alla fossilbilar, men du kanske ska få facts korrekt innan...
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Om jag går in på NHTSAs hemsida så kan jag googla mig till att t.ex BMW X5, Audi Q7, Volvo XC60 och XC90 får 5 stjärnor i overall raring (dock är det korrekt att model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet), så att säga att en fossil SUV är trafik farlig är ju inte korrekt. Zalman jag vet, du har en mission att ”smutskasta” alla fossilbilar, men du kanske ska få facts korrekt innan...
Du säger ju själv att
model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om jag går in på NHTSAs hemsida så kan jag googla mig till att t.ex BMW X5, Audi Q7, Volvo XC60 och XC90 får 5 stjärnor i overall raring (dock är det korrekt att model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet), så att säga att en fossil SUV är trafik farlig är ju inte korrekt. Zalman jag vet, du har en mission att ”smutskasta” alla fossilbilar, men du kanske ska få facts korrekt innan...
Du säger ju själv att
model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet
Ja i välttestet - men overall har andrar suvar också 5 stjärnor. Du argumenterar lite som en politiker, tar enbart det som passar in i budskapet...
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Ja, men den "tippade" de i en sandlåda. Den hade garanterat rullat över om det hade vait samma förutsättningar som för XC90'n som de tippade på ett betong/asfaltsunderlag. Det är ju väldigt tydligt att rotationen av MX bromsas upp av sanden. Hade varit intressant att se hur bra MX klarade en rullning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ja, men den "tippade" de i en sandlåda. Den hade garanterat rullat över om det hade vait samma förutsättningar som för XC90'n som de tippade på ett betong/asfaltsunderlag. Det är ju väldigt tydligt att rotationen av MX bromsas upp av sanden. Hade varit intressant att se hur bra MX klarade en rullning.
Håller med om att det hade varit intressant med tester som är jämförbara.
T.ex de flesta andra tillverkartester man hittar på YT så skickar ju ut bilen redan lutande medans X:en kommer plant. Jag letade för några månader sen efter en filmer med andra bilar i sandfålla men hittade noll....
Edit. Den här visar lite grann av en BMW vid 40 sekunder
(dock är det korrekt att model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet)
Det här måste få en ända! Det kan inte vara så att jag är den enda som vet skillnaden mellan enda och ända! Eller är det endast ändan av Model X:en som fått 5 stjärnor i välttestet? Då kan jag ju inte vara den enda som tycker att det är konstigt att krocktesta en ända?
(Förlåt, kunde inte hålla mig...)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
(dock är det korrekt att model X än så länge är den ända som har 5 stjärnor i välttestet)
Det här måste få en ända! Det kan inte vara så att jag är den enda som vet skillnaden mellan enda och ända! Eller är det endast ändan av Model X:en som fått 5 stjärnor i välttestet? Då kan jag ju inte vara den enda som tycker att det är konstigt att krocktesta en ända?
Har inte kollat testerna i detalj men om betyget bygger på att en X inte välter i ett test där andra bilar välter så säger det ju såklart något och måste i sig vara ett bra betyg, men å andra didan så säger ju det inte heller något alls eftersom man då inte testar säkerheten i en X dom rullar runt.
Är det så att ex. en XC90 kanske rullar runt mycket lättare än en X men att man å andra sidan mycket troligt ändå överlever detta men att det skulle vara så att en X kanske inte hamnar på taket så lätt, men OM den gör det så är rätt kört för de som sitter i bilen så betyder det ju inte att det är en säkrare bil.