Teslas edge mot konkurrensen...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av GreenMachine »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.

Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.
Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Walker »

GreenMachine skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.
Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.
Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.
Det MÅSTE bli bättre!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Leo »

Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.

Tittar man på Koreanerna som mer bygger bilar ”God enough” och kanske med nuvarande/förra generationens teknik. Sen fokuserar de på att förfina/förenkla själva konstruktion/produktionsprocessen. Resultat = bra OCH prisvärda bilar. Är ett lite annat recept men har varit framgångsrikt för de.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Leo skrev:
Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.

Tesla är uppenbarligen betydligt bättra att driva R&D än sina konkurrenter. Nu är det inte en jätteprestation, många teknikföretag har en effektivitet på typ 2 till 4 procent.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av dd88 »

Fast Matrix LED, HUD, skyltavläsning osv är väl allt annat än ”framkant” idag, är ju funktioner som har funnits ett bra tag och har redan börjat falla ner i koncernernas mindre ”fina” märken.

Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.

Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
Fast Matrix LED, HUD, skyltavläsning osv är väl allt annat än ”framkant” idag, är ju funktioner som har funnits ett bra tag och har redan börjat falla ner i koncernernas mindre ”fina” märken.

Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.

Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
Inte minst med tanke på att det är BOSCH/Hella/Autoliv eller liknande som utvecklar dessa system och sedan säljer till tillverkarna. Det är samma grejor i nästan alla (åtminstone europeiska) bilar idag. Och det är ju därför som finesserna kommer i stort sett samtidigt hos alla märken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av David D »

Jan-Erik Sebestyen skrev:

Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se tex

https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av frippan »

David D skrev:
Jan-Erik Sebestyen skrev:

Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se tex

https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
I rena pengar så satsar t.ex VW ca €8.5 miljarder / år på R&D på elbilar, och Tesla $1.5 miljard /år.

källa VW
https://www.eenewsautomotive.com/news/v ... mobility-1

källa Tesla
https://ir.tesla.com/static-files/0b913 ... 25c2cb0ae0
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Svenssons »

frippan skrev:
David D skrev:
Jan-Erik Sebestyen skrev:

Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se tex

https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
I rena pengar så satsar t.ex VW ca €8.5 miljarder / år på R&D på elbilar, och Tesla $1.5 miljard /år.

källa VW
https://www.eenewsautomotive.com/news/v ... mobility-1

källa Tesla
https://ir.tesla.com/static-files/0b913 ... 25c2cb0ae0
Ja, Tesla satsar minst i rena pengar av de nämnda i Business Insider och procentsatsen ovan är dessutom från 2015 vilket betyder att R&D för både Model X och Model 3 är inkluderade men Model X hade knappt levererats och Model 3 hade några år till innan leverans. Idag är Teslas andel i R&D mycket lägre än 2015 (6,8% för 2018 och 6,0% för Q2 2019).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av topgun12 »

Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
De kommer att komma ikapp när de och deras underleverantörer är ikapp med batteritillverkningen. Verkar visserligen ta ett tag, inget som ändras på ett år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Walker »

topgun12 skrev:
Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
Meh! Jag har ju tjatat mig BLÅ på detta i över ett år.
Svaret jag brukar få är : Ge dig, de bygger ju för fullt. (Jo, jo... men en fullt fungerande batterifabrik bygger man inte på 6 månader)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

David D skrev:
Jan-Erik Sebestyen skrev:

Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se tex

https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
Jag vill inte påstå att jag har järnkoll på alla siffror, men jag kände till att Teslas R&D ligger kring 15%. Men som flera redan har påpekat, så är Tesla ett mycket litet bolag jämfört med jättar som VW, Toyota, GM och Ford. Tesla lägger alltså mycket mindre pengar.

Nu var detta inte riktigt min poäng. Min uppfattning är det inte nödvändigtvis finns en koppling mellan hur pengar som investeras och vad företagen får ut. När Tesla utvecklade modell S så kan de omöjligen lagt in mycket pengar i detta, de hade inte mycket pengar. Ändå fick de fram en produkt som förändrade hela branschen. Ofta när ett företag får ett övertag på marknaden hamnar konkurrenterna i ett besvärligt läge. De får sjunkande intäkter för att de tappar marknadsandelar samtidigt som de "tvingas" ösa in pengar för att få fram en motsvarande produkter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Det är lättare att göra bra R&D i ett litet företag än i ett stort. På något sätt trycker en stor organisation ner de innovationer och ny tänk. Många stora företag väljer därför att köra utveckling i separata enheter eller till och med i skunkworks.

Att bygga batterifabriker tar däremot stora resurser och kräver mycket pengar. Här borde de stora företagen ha en fördel men det gäller ju att de börjar annars blir det inget. Hittills har de ju låtit andra bolag bygga istället, vilket känns fel.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Teslanorr »

Vad anser ni om Teslas "edge" map SC nätverket.. Det måste väl rimligen var en otroligt viktig komponent! (ursäkta om det kanske redan varit uppe i denna tråd..). Och det är ju även det otroligt svårt bygga upp nåt liknande snabbt... För min del så var ju i all fall detta en troligt viktig sak, för om det inte hade funnits så hade det verkligen inte gått ha en elbil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Geni87 »

Teslanorr skrev:
Vad anser ni om Teslas "edge" map SC nätverket.. Det måste väl rimligen var en otroligt viktig komponent! (ursäkta om det kanske redan varit uppe i denna tråd..). Och det är ju även det otroligt svårt bygga upp nåt liknande snabbt... För min del så var ju i all fall detta en troligt viktig sak, för om det inte hade funnits så hade det verkligen inte gått ha en elbil.
Ja i nuläget är nog SuC Teslas absolut största edge!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Legato »

Beror helt på vilket perspektiv man har imo.

Som bilköpare i EU så tycker jag också SUC-nätverket är den enskilt största fördelen (även om det finns många andra viktiga). I USA är ju både AP och SUC ännu större fördelar mot konkurrensen, osäker vad jag hade tyckt var viktigast där.

För företaget Tesla så tror jag dock expertisen inom autonomi, batteritillverkning och motortillverkning alla enskilt är viktigare än SUC-nätverket. Det känns som det är extremt få bortsett från kineserna som hittills valt att bygga upp dessa kompetenser inhouse, de flesta gör sig helt beroende av underleverantörer.

Det skulle vara extremt dyrt för någon aktör att "replikera" SUC-nätverket, men där handlar det trots allt mest om att investera mycket pengar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.
Sen vaknar man upp en dag med Teslan som fått begränsat batteri samt laddhastighet och då ser E-tronen ännu bättre ut :p.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.
Det krävs ju att man kör inom ett väldigt snävt område i Sverige för att ha större nytta av det på 8 (?) Ionityplatser vs ca 40 Suc+Ionity.

Om ett par år kanske det är mindre skillnad, om det inte börjat poppa upp V3 SUCs u Sverige då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.
Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.

E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.

Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.

Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.
Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.

E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.

E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.
Läs igen...

Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.

E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.
Läs igen...

Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.
Skriv svar