När kommer Short range egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

ippii skrev:
Henrik Torphammar skrev:
ippii skrev:
Jerker skrev:
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.

Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.

Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.

Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.

Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.

Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av ippii »

Henrik Torphammar skrev:
ippii skrev:
Henrik Torphammar skrev:
ippii skrev:
Jerker skrev:
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.

Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.

Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.

Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.

Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.

Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
Jag hör dig! Och jag försvarar inte Tesla med näbbar och klor, jag bara genuint tycker att den strypta SR med partial premium interiör utan stolsvärme är bättre än den som de egentligen skulle leverera. Även det faktum att batteriet är strypt och dagligen kan laddas till "100%" är ett plus. Men, ja, håller med om att de misslyckats att leverera det som de sa de skulle leverera.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.
Det finns ju rapporter om att SR för $35k (plus avgift) har levererats så nog finns den. Se tex.

Tesla vill sedan inte sälja denna så det går inte att beställa direkt från sidan.

PS Till Sverige kommer aldrig någon Tesla Model 3 för $35k att levereras från Tesla. Ser inte heller att någon Model 3 för 350kkr kommer att levereras. Detta har aldrig varit planen eller något som sagts från Teslas håll (dock av flera journalister som har gjort felaktiga antaganden och som vi har pekat ut här på forumet i många år).
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerka »

Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.

Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.

Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av tor-ake »

Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.

När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.

Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.

När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.

Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Det där tror jag nog inte riktigt på vad gäller Tesla. Det är inte deras grej. De vill lansera den ena häpnadsväckande produkten efter den andra. Som Elon sa vid presentationen av 3:an: We don't make slow cars.

Nej, det är Kia och liknande företag som bygger de enkla och billiga bilarna.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerka »

taliz skrev:
Jerka skrev:
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.

Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".
Ja, det har du rätt i. 35 400 USD och de bekräftade så sent som 16 juli till InsideEVs att den fortfarande fanns tillgänglig "off menu".
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Ulfie2 »

Jerker skrev:
När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Det kommer ju även börja komma lätt begangnade SR+ med dragkrok under nästa år och framåt och då kommer ju priserna vara lägre på dem.

Om inte kravet är helt sprillans nytt förstås.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Mickep »

Med lite "tur" går vi in i en recession snart och då kanske kronan blir starkare jämtemot dollarn. (om inte SEK åker på storstryk).
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av kikat »

Att kronan blir starkare behöver ju inte per automatik betyda att en Tesla får lägre pris. Om den rörde sig med dollarpriset så strikt borde en Tesla blivit dyrare sedan årsskiftet men istället har den blivit billigare.
Verdi

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Verdi »

kikat skrev:
Att kronan blir starkare behöver ju inte per automatik betyda att en Tesla får lägre pris. Om den rörde sig med dollarpriset så strikt borde en Tesla blivit dyrare sedan årsskiftet men istället har den blivit billigare.
Tror Tesla har övergivit taktiken med att låta priset på alla marknader följa valutarörelserna. Antagligen har de börjat valutasäkra som de andra tillverkarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Ser ingen anledning till att kronan skulle bli starkare närmaste åren, snarare tvärtom.
Trots högkonjunktur har börsutvecklingen varit usel i Sverige. Globala investerare tror helt enkelt inte på Sverige, och med annalkande lågkonjunktur lär det knappast bli bättre. Särskilt med den samhällsutveckling vi har där varken rättsväsende, vård eller skola fungerar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Tellus »

Här har några lyckats beställa standard range. Undra om det funkar i Sverige om rätt människa svarar.
Kanske även LR RWD går att beställa off menu

https://insideevs.com/features/395182/v ... ing-guide/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

Tellus skrev:
Här har några lyckats beställa standard range. Undra om det funkar i Sverige om rätt människa svarar.
Kanske även LR RWD går att beställa off menu

https://insideevs.com/features/395182/v ... ing-guide/
$5000, vad skulle det göra i Sverige? 70000 inkl. moms?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av HelectriC »

När jag beställde en SR+ (som aldrig hämtades ut) fick jag besked från Tesla att det senare skulle gå att nedgradera till vanlig SR, då hade man kunnat få en M3 billigare än eGolf i Norge :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rtgrt
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2019 15:36
Ort: Staffanstorp

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av rtgrt »

Har någon provat det här sättet för att få SR eller fungerar det bara i USA?

SR+ White Pearl
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.

Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.

Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Kan man off menu få till toppmodellen ännu dyrare så Tesla tjänar mer då? Jag menar, vi har ju ton av flis att sprida.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.

Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Kan man off menu få till toppmodellen ännu dyrare så Tesla tjänar mer då? Jag menar, vi har ju ton av flis att sprida.
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.

Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Kan man off menu få till toppmodellen ännu dyrare så Tesla tjänar mer då? Jag menar, vi har ju ton av flis att sprida.
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.

Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Kan man off menu få till toppmodellen ännu dyrare så Tesla tjänar mer då? Jag menar, vi har ju ton av flis att sprida.
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.

Ähh, va?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rtgrt
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2019 15:36
Ort: Staffanstorp

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av rtgrt »

För mig handlar det om prioriteringar. Jag har råd med en performance men jag ville ej betala 700k för en pendlarbil. Jag beställde en SR+ som räcker gott och väl. Sedan får vi se vad som händer i framtiden och vilka leksaker kommer komma ut:)
SR+ White Pearl
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Skriv svar