Installera laddbox

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Installera laddbox

Inlägg av KalleB »

Såg nu att det går att ansöka om bidrag hos naturvårdsverket. Kanske varit så ett tag men jag observerade det först idag :)
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... elfordon/
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Installera laddbox

Inlägg av RicCar »

Jag har idag fått min WC installerad :) 2 timmars jobb för en elektriker jag känner. Nu är det bara bilen kvar...
IMG_4107.JPG
IMG_4106.JPG
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Installera laddbox

Inlägg av Delpiero »

RicCar>
Snyggt! Vad körde du för jordfelsbrytare typ B och vad kostade den.

2h installlationstid visar att många elektriker saltar sina fakturor rejält!
Förstår att det förstås varierar en del beroende på förutsättningar och så men ändå...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Installera laddbox

Inlägg av Jeppe_E »

Delpiero skrev:
RicCar>
Snyggt! Vad körde du för jordfelsbrytare typ B och vad kostade den.

2h installlationstid visar att många elektriker saltar sina fakturor rejält!
Förstår att det förstås varierar en del beroende på förutsättningar och så men ändå...

Klart som fn.. De vet ju att man får tillbaka 50% Lite som ROT/RUT... Eller minskad restaurangmoms...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pall »

Delpiero skrev:
Pall skrev:
Delpiero skrev:
Pall skrev:
Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?

Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
För jordfelsbrytaren ville han ha 3000 plus installation av den. En box med inbyggd jordfelsbrytare borde väl vara enklare och koppla in samt billigare. Om man inte väljer boxen från Garo som ju var rätt dyr. Därför känns Easee bra och kostar 6500 om man blir medlem i Elbil Sverige för 100 kr! Laddkabel medföljer inte men kommer använda den som följer med bilen. Eftersom jag inte kommer ladda så ofta offentligt och att är enkelt att slänga med vid behov gör att jag börjar så.
Intressant!

Så i ditt fall kostar Tesla WC 5200kr + jordfelsbrytare B 3000kr = 8200kr
Skulle du köpa billigaste möjliga jfb för 1600kr skulle totalen istället bli 6800kr

Easee 6600kr (inkl medlemskapet elbil Sverige :D )

Dvs ganska lika.

Fråga, har du pratat med elektrikern som var hos dig om han vill montera upp en Easee och hur priset skulle se ut då?


Hur är fördelar och nackdelar dessa emellan?
Har Easee en lastbalanserare mot husets huvudsäkring så är det väl ändå en stor fördel?
Den jordfelsbrytare som elektrikern i så fall skulle sätta dit skulle han ha 3000 för plus montering i nytt skåp. När jag visat honom alternativen tyckte han jag skulle köra på Easee.

Lastbalanserare finns som tillval, men det skulle elektrikern även kunna ordna till WC för samma peng.

Fördelen med WC är den fasta kabeln. Men Classe har en för 1800 om man i framtiden anser sig behöva en fast i garaget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox

Inlägg av LarsL »

För 2000kr får du inte 3-fas kabel.
—————
Att priserna saltas är ju tydligt. Det är det som är synd med den här typen av bidrag:(
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pelle »

Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Installera laddbox

Inlägg av Delpiero »

Pelle skrev:
Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Snyggt att du fick laddkabeln på bidraget!
Men det känns ju ändå logiskt med tanke på att det är ett nödvändigt tillbehör.

Köpte du denna?
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a

Det står 289 euro för en 6 meter ”plus shipping”
Men frakten ingick?

Vad innebär tesla-knappen egentligen?
Förstår att man kan öppna laddluckan med den istället för att öppna med handen när man ska börja ladda.
Men kan man även avsluta laddningen och låsa upp laddkabel från uttaget när man är klar med laddningen?


Sista frågan, vad gick din installation av Easee på? Körde du även watty?
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Installera laddbox

Inlägg av tr1 »

Ett ytterligare argument till att ha mer kräm finns om man har timdebitering. Du kan då ladda mellan 01-03 på natten när det är som billigast.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Installera laddbox

Inlägg av ChristerSjo »

tr1 skrev:
Ett ytterligare argument till att ha mer kräm finns om man har timdebitering. Du kan då ladda mellan 01-03 på natten när det är som billigast.
Det förutsätter ju

1. Att man har timdebitering
2. Att man har tillräckligt stora huvusäkringar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox

Inlägg av LarsL »

3. Att man spar så pass mycket pengar att det är värt att bry sig?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Installera laddbox

Inlägg av Willerud »

ChristerSjo skrev:
tr1 skrev:
Ett ytterligare argument till att ha mer kräm finns om man har timdebitering. Du kan då ladda mellan 01-03 på natten när det är som billigast.
Det förutsätter ju

1. Att man har timdebitering
2. Att man har tillräckligt stora huvusäkringar.
Har nyligen bråkat med mitt elhandelsbolag, då de tog bort timdebitering på förbrukningsavtalet när jag skaffade ett produktionsavtal.
En förbrukning på 40-50kWh mellan 01 och 06 på vardagarna, gav bara 50-100 kr lägre räkning per månad (feb-juni) om det var timdebitering istället för månadsdebitering.
Givetvis spelar hushållets övriga förbrukning och vilket elområde man bor i in för om det är lönsamt med timdebitering.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
mihan
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 aug 2019 22:07

Re: Installera laddbox

Inlägg av mihan »

Har någon en bra elektriker i närheten av Västerås ni kan rekommendera?
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Installera laddbox

Inlägg av RicCar »

Delpiero skrev:
RicCar>
Snyggt! Vad körde du för jordfelsbrytare typ B och vad kostade den.

2h installlationstid visar att många elektriker saltar sina fakturor rejält!
Förstår att det förstås varierar en del beroende på förutsättningar och så men ändå...
Tack :) Tycker det blev väldigt bra, jag valde en WC med den långa sladden för lite flexibilitet vid parkeringen. Ev köper jag en sån hängare för trädgårdsslangar eller slår till på den här: https://www.taptes.com/products/charge- ... odel-s-x-3

JFB är en Garo för 40A, vet inte vad den kostar men hittade denna så någonstans runt 4000 kr för en privatperson att köpa. https://www.eldirekt.se/varumarken/malm ... p-40a-30ma

De var snabba och det mesta var förberett då jag hade en central i garaget så det var att borra hål, byta säkringar, sätta in JFB och sen avtestning. Jag får bra pris då jag känner dem och anlitar dem för mycket annat. Ska söka bidraget från Naturvårdsverket om ladda hemma stödet så får vi se om de kan ge för både jobb och WC.

Naturvårdsverkets ansökningssida: https://m09-mg-local.idp.funktionstjans ... ign_in/724
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pelle »

Delpiero skrev:
Pelle skrev:
Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Snyggt att du fick laddkabeln på bidraget!
Men det känns ju ändå logiskt med tanke på att det är ett nödvändigt tillbehör.

Köpte du denna?
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a

Det står 289 euro för en 6 meter ”plus shipping”
Men frakten ingick?

Vad innebär tesla-knappen egentligen?
Förstår att man kan öppna laddluckan med den istället för att öppna med handen när man ska börja ladda.
Men kan man även avsluta laddningen och låsa upp laddkabel från uttaget när man är klar med laddningen?


Sista frågan, vad gick din installation av Easee på? Körde du även watty?

Precis! Annars är den ju inte komplett.
Jag anser att kabeln ska hänga där "permanent". Dels av praktiska skäl, men det är heller inte kul att köra ifrån kabeln som sitter där hemma om man räknar med att behöva använda den när man är iväg. Kabeln går att låsa fast i Easee permanent via dess app, vilket minskar risken för att den får fötter. Troligtvis går det på de flesta laddboxar som inte har fast kabel.

Japp, det var exakt den, fast 4 m lång. 22 € kostade frakten och det tog ca en vecka för leverans.
Grymt smidig och mjuk kabel jämfört med min Tesla WC (jag har flera laddboxar om någon undrar), men den klarar förvisso klarar högre effekt.

Den stora behållningen med knapp för min del är att man bara behöver trycka in knappen och dra ut kabeln. Knappens funktion är densamma som med Teslas WC.
På min bil, Model S 2016, behöver jag hålla inne bakre knappen på FOB:en eller trycka på displayen inne i bilen för att avsluta laddningen och släppa bilens kabellås. Vet inte riktigt hur t ex Model 3 funkar.

Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Watty är beställt, restnoterat, men ännu inte levererat. Lastbalanseringen ska fungera även om man inte har TIbber som leverantör.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox

Inlägg av LarsL »

Pelle skrev:
Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pelle »

Ja, det har den.
Jag gjorde så för att jag helt enkelt ville ha ett 3-fasuttag med egen jordfelsbrytare i mitt förråd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Installera laddbox

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Pelle skrev:
Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.
Tekniskt sett så är Bjelkemetoden inte en fast installation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pall »

LarsL skrev:
För 2000kr får du inte 3-fas kabel.
—————
Att priserna saltas är ju tydligt. Det är det som är synd med den här typen av bidrag:(

Såg fel. Den kostar 2279 kr.
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... -3/36-7275
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Installera laddbox

Inlägg av thorenj »

mihan skrev:
Har någon en bra elektriker i närheten av Västerås ni kan rekommendera?
http://380220.se/

Jag har ingen personlig erfarenhet av deras arbete, men de är trevliga, och mycket engagerade i solenergi och elbilar. De är med och arrangerar elbilsdagar. Jag tror de finns här på forumet också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Pelle skrev:
Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.
Tekniskt sett så är Bjelkemetoden inte en fast installation.
Är det verkligen, verkligen så? För det kan ju påverka i många ändar. Dels så får du ju ansluta något via en 3-fas kontakt men den kanske då också egentligen faller utanför bidraget för det gäller väl bara fast installerad box?
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pall »

Pelle skrev:
Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Den lät intressant. Tittade på deras hemsida och där står att man måste ha fjärrkontrollen i närheten för att det ska fungera med knappen. Någon sådan följer ju inte med till M3. Hur funkar det då?
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Installera laddbox

Inlägg av Pelle »

Vet inte hur det fungerar på Model 3, men jag ska se om jag kan hitta någon i närheten som vi kan prova med.
Jag antar att funkar på samma sätt med alla modellerna, att man måste "låsa upp bilen" innan det går att använda knappen. Annars skulle vem som helst kunna dra ut kabeln genom att trycka på knappen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Installera laddbox

Inlägg av e5m1r »

Pelle skrev:
Vet inte hur det fungerar på Model 3, men jag ska se om jag kan hitta någon i närheten som vi kan prova med.
Jag antar att funkar på samma sätt med alla modellerna, att man måste "låsa upp bilen" innan det går att använda knappen. Annars skulle vem som helst kunna dra ut kabeln genom att trycka på knappen.
Bilen måste vara upplåst för att man med knappen ska avsluta laddning och plugga ut kabeln.
På S och X går det med passive entry men ibland lm man kommer till bilen bakifrån så fattar inte bilen och man måste förbi bakdörren innan handsken släpper.
För model 3 tror jag att man dessvärre måste öppna en dörr innan bilen är upplåst då det är handtags truck som triggar upplåsningen och inte själva närvaron av telefon eller kort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Installera laddbox

Inlägg av Jeppe_E »

Snap02 skrev:
Är inte drivmedel A&O för alla bilar? Om man köper en bil för typ 600” hur kan man då inte planera laddningen för bilen?
Inget negativt till TS i denna tråd, men jag har sett flera trådar där folk kör snikkopplingar som ger typ 1 mil timmen.
Kör du wc får du nästan 7 mil i timmen om du vill. Att köpa den kostar drygt 5000kr. Jag har bra kontakt med behörig elektriker. Satte upp en egen central i förrådet gick på drygt 5500kr för allt utan bidrag.
Alltså totalt under 11000kr men det ger en fungerande kedja som funkar kanon. Man ser folk plussar på för fälgar, färg, interiör men inte vill lägga pengar på en wc eller annan väl fungerande laddning.

För mig är det typ obegripligt eftersom elen är fundamental för att kunna köra den.
Detta med wc gäller för dom som har möjlighet till det.

Det jag undersökte mest innan köpet var just hur laddningen skulle fungera, hur snabb den är med olika kablar/ inkopplingar etc.
Visst man kan tycka att 2 mil i timmen ska räcka men tänk en kall vinterdag. Ni har varit på middag kommer hem kl 23. Du ska iväg kl 06 du hade inte mycket kvar i batteriet o får i 14 mil på natten. Sedan minskar kylan antal mil raskt. Hade du haft en wc då är batteriet fullt varje morgon även om du bara laddar 5-6 timmar.
Därför var det en icke fråga för mig. Min wc var inkopplad innan bilen kom.

Steppa ur din egen filterbubbla. Dina behov är inte lika med alla andras behov. Finns lika många olika sorters behov som det finns bilägare. Jag kör 7 mil om dagen och har under 3 månader klarat mig alldeles utmärkt med min UMC, som jag mer eller mindre har fast monterad på väggen. 8A ger mig alla mil jag behöver mellan 22-07. Visst, man kan alltid uppfinna scenarion för att påvisa varför man måste ha en ordentlig laddbox. Så för mig är det obegripligt att du tycker det är obegripligt att alla inte installerar en laddbox :)

Jag kan inte få 7 mil i timmen om jag inte säkrar upp huset (har 16A idag) och således måste jag säkra upp till 25A om jag ska säkerställa att jag kan ladda med 16A en kall och mulen vinternatt när pannan går. Jag måste dra ut 3-fas, 20 meter till garaget, under mark, tippar på att en sådan elinstallation kostar minst 15kkr + 5 kkr för boxen. Dvs 10kkr efter bidrag. Sen tillkommer förstås 300 kr/mån för uppsäkringen. Jag laddar knappt ens för 300 kr/mån i elkostnad.

Vi är alla olika, det handlar inte om snikladdning, utan om olika behov.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar