Kort filmsnutt från körning på Volvos testanläggning.
Pappersprodukt....
Finns fortfarande ingen relevant fakta om pris,drivlina,räckvidd m.m. När du kan presentera det så är det annat.
Kan ju dra en parallell. Arlanda köpte in nya maskiner som skulle vara miljövänliga och fina på pappret. I verkligheten fungerade dom inte men när man visade upp dessa så SA man att dom kördes miljövänligt (det gjorde dom inte)
Så din teori är att polestar2 bara är en kuliss?
Nejdå den går på el men frågan är hur långt? Hur dyr? Hur snål? Ja du vet dom där relevanta sakerna som vi pratat om tidigare.
Specifikationer
Elektriska motorer 2 elektriska motorer (bak- och framaxel)
Effekt 300 kW / 408 hk
Vridmoment 660 Nm
Räckvidd Mål 500 km (WLTP)
Batterier 78 kWh i 27 moduler
0 till 100 kilometer i timmen Mål 4.7 sec
Längd 4607 mm
Höjd 1478 mm
Bredd inkl. backspeglar 1859 mm
Hjulbas 2735 mm
Pris: Beräknat på växelkurs, vagnskada och svensk moms; ca 660-680 kkr
WLTP 500 km, vilket enligt gängse norm bör hamna runt 440-450 km i verklig (rated) räckvidd. 78000W / 450/440km = 173-177Wh/km. Det är liksom inte svårare än så. Man kan göra det svårare, det är inte rätt...men man kan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Finns fortfarande ingen relevant fakta om pris,drivlina,räckvidd m.m. När du kan presentera det så är det annat.
Kan ju dra en parallell. Arlanda köpte in nya maskiner som skulle vara miljövänliga och fina på pappret. I verkligheten fungerade dom inte men när man visade upp dessa så SA man att dom kördes miljövänligt (det gjorde dom inte)
Så din teori är att polestar2 bara är en kuliss?
Nejdå den går på el men frågan är hur långt? Hur dyr? Hur snål? Ja du vet dom där relevanta sakerna som vi pratat om tidigare.
Specifikationer
Elektriska motorer 2 elektriska motorer (bak- och framaxel)
Effekt 300 kW / 408 hk
Vridmoment 660 Nm
Räckvidd Mål 500 km (WLTP)
Batterier 78 kWh i 27 moduler
0 till 100 kilometer i timmen Mål 4.7 sec
Längd 4607 mm
Höjd 1478 mm
Bredd inkl. backspeglar 1859 mm
Hjulbas 2735 mm
Pris: Beräknat på växelkurs, vagnskada och svensk moms; ca 660-680 kkr
WLTP 500 km, vilket enligt gängse norm bör hamna runt 440-450 km i verklig (rated) räckvidd. 78000W / 450/440km = 173-177Wh/km. Det är liksom inte svårare än så. Man kan göra det svårare, det är inte rätt...men man kan.
Står fortfarande MÅL så länge det är så är det hittepåsiffra.
ja, PS2 kommer nog aldrig ut. Ett så litet och obetydligt bolag som Volvo, kommer helt enkelt gömma sig under mattan och låtsas som ingenting när folk frågar varför bilen aldrig kom ut
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee, lägg ner nu, trådarna blir så tråkiga med detta gnäll de flesta här vet vad som är fakta och vad som är spekulation och du verkar helt ha missuppfattat hur folk i allmänhet använder ordet pappersprodukt.
Elektriska motorer 2 elektriska motorer (bak- och framaxel)
Effekt 300 kW / 408 hk
Vridmoment 660 Nm
Räckvidd Mål 500 km (WLTP)
Batterier 78 kWh i 27 moduler
0 till 100 kilometer i timmen Mål 4.7 sec
Längd 4607 mm
Höjd 1478 mm
Bredd inkl. backspeglar 1859 mm
Hjulbas 2735 mm
Pris: Beräknat på växelkurs, vagnskada och svensk moms; ca 660-680 kkr
WLTP 500 km, vilket enligt gängse norm bör hamna runt 440-450 km i verklig (rated) räckvidd. 78000W / 450/440km = 173-177Wh/km. Det är liksom inte svårare än så. Man kan göra det svårare, det är inte rätt...men man kan.
Står fortfarande MÅL så länge det är så är det hittepåsiffra.
Men du tror väl inte på allvar att de kommer att avvika från detta med någon större marginal. Det är ju inte något de hittat på, det är framräknat, designat och testat. Det är ju inte så att Volvo är känt för att twittra ut en massa saker. De levererar när det är dags att leverera. Det är precis samma förfarande som alla andra (tesla inkluderat) använder. Redan när Tesla lanserade Model 3 så var ju räckvidden 310 miles. 310 miles är ju 498 km, precis det man får när man laddar upp sin Model 3 till 100%. Tesla använder sedan den Europeiska testcyklen och enligt den kan man köra 560 km, men då får man också köra lite långsammare/effektivare.
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Ja upp till 100k bilar årligen för PS2 har jag också läst, i en intervju med Ingenlath om jag inte minns fel. XC40 BEV har jag inte sett några planerade volymer för men jag läste att de planerar att öka XC40-produktionen i Gent från 100k till 180k årligen, kanske går att läsa mellan raderna där.
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Finns många osäkerhetsfaktorer.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Finns många osäkerhetsfaktorer.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
Är det inte väldigt svårt att välja Skodan 2020?
Jag tror du underskattar att det är En Volvo.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
I-pace är en bra och enligt många snygg elbil, men den skulle behöva uppdateringar på ett antal punkter för att bli riktigt attraktiv. Jag blir inte förvånad om något sådant är på G.
Klart det finns många osäkerhetsfaktorer. Men förutsatt att marknaden för de totala volymerna elbilar som erbjuds finns ser jag inga problem, det är ju knappast så att Volvo har problem med att samexistera med Skoda idag!?
2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Finns många osäkerhetsfaktorer.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
Skoda har väl varit billigare och större än motsvarande Volvo så länge vi kan minnas utan att det varit svettigt för volvo. Tror också att xc40 bev kommer sälja bra. Eftersom fossilvarianten har sålt över förväntan vore det ju konstigt annars.
De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.
Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?
Vattentäta saknar knappar och man kan ej byta batterier i den. Funkar helt okej och vissa har den som ”vanlig” nyckel
Hade ju varit smartare att göra den som ett armband, som Jaguar har. Om den nu ska främja aktivitet i tex vatten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14