Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Arbetet vid Värnamo startade 21/6 och jag är nyfiken på när den kan vara uppe. Tänkte fråga hur lång tid Ionity brukar ta på sig för att bygga en station men hittade infon. Får vänta ett par månader till kanske...
51 Construction
131 Live
182 Total
82.4 days avg building time
https://ionity.evapi.de/#/
51 Construction
131 Live
182 Total
82.4 days avg building time
https://ionity.evapi.de/#/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ionitys laddnätverk
Nån som vet hur det går i Örebro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för bilden och uppdateringen!e5m1r skrev:Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Vet en som garanterat kommer skippa Lagan även ifall han har fri Supercharging...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Lagan skulle behöva en varuautomat, dock tar det tid från motorvägsavfarten.
Model X P100D
Re: Ionitys laddnätverk
För vissa är det ca 40 kilometers omväg med Lagan. Ionitys laddstation betyder väl ca 0,4 km omväg...Ronikarre skrev:Lagan skulle behöva en varuautomat, dock tar det tid från motorvägsavfarten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Med Markaryd SuC och Värnamos Ionity så är mina behov ganska stillade faktiskt. Lagan vägrar jag nog åka till, om jag inte råkar missa avfarten mot Värnamo södra kommandes från norr (har hänt en sen kväll i ett mycket intressant samtal).Svenssons skrev:För vissa är det ca 40 kilometers omväg med Lagan. Ionitys laddstation betyder väl ca 0,4 km omväg...Ronikarre skrev:Lagan skulle behöva en varuautomat, dock tar det tid från motorvägsavfarten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Har det blivit bättre att ladda en M3 t ex? Var väl problem med avbrutna laddningar och felmeddelande i bilen för vissa (flesta??
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddade två gånger till och från Sthlm (från göteborg). Mantorp och Södertälje. Funkade bra. Den slog dock ifrån direkt vid ett tillfälle , så fick starta om. Sen gick de igång.
En enorm skillnad i upplevelse mellan de och Tesla dock. I ionitys fall tog de ett par extra minuter att harva med appar mm. Så smidigt med SuC att bara plugga i!
En enorm skillnad i upplevelse mellan de och Tesla dock. I ionitys fall tog de ett par extra minuter att harva med appar mm. Så smidigt med SuC att bara plugga i!
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, en av Superchargers största fördelar är ju att det bara är att plugga i och gå där ifrån. Funkar hur bra som helst. Ionity kräver en hel del strul och sedan inte helt ovanligt att man få börja om från början och göra exakt samma sak igen.
Det är inte endast Model 3 som har problem att ladda på Ionity. Samma sak för Model X och troligen även Model S. När väl laddningen funkar så är Ionity grymt dock. Ionity och Tesla Superchargers största fördel mot alla andra laddnätverk är ju att det finns flera stolpar på varje plats.
Det är inte endast Model 3 som har problem att ladda på Ionity. Samma sak för Model X och troligen även Model S. När väl laddningen funkar så är Ionity grymt dock. Ionity och Tesla Superchargers största fördel mot alla andra laddnätverk är ju att det finns flera stolpar på varje plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas Ionity undersöker detta problem och uppdaterar någonstans på deras hemsida.
Re: Ionitys laddnätverk
Får man lägga 5-10 minuter på strul så är ju den snabbare laddningen uppäten flera ggr om. Jag tycker det är otroligt viktigt att man kan slappna av och lita på laddningen när man pausar. Är risken stor att laddningen stoppas så att man måste ut till stolpen så blir det ännu jobbigare.
Tyvärr är inte SuC riktigt där heller. Jag håller koll i appen hela tiden. I t ex Lödde dök hastigheten ner till nästan 0. Men jag fick fart på den utan att behöva gå till bilen. Stoppade och startade via appen. Då kickade det igång igen.
En gång i Ödeshög kom jag ut samtidigt som en man som hade ätit och tagit det lugnt en bra stund. När han kom ut till bilen märkte han att den inte hade laddat nånting... Bara byta stolpe och stanna i 45 minuter till.
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Tyvärr är inte SuC riktigt där heller. Jag håller koll i appen hela tiden. I t ex Lödde dök hastigheten ner till nästan 0. Men jag fick fart på den utan att behöva gå till bilen. Stoppade och startade via appen. Då kickade det igång igen.
En gång i Ödeshög kom jag ut samtidigt som en man som hade ätit och tagit det lugnt en bra stund. När han kom ut till bilen märkte han att den inte hade laddat nånting... Bara byta stolpe och stanna i 45 minuter till.
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Re: Ionitys laddnätverk
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7491
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.fth skrev:Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7491
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, koll vill man ju ha, om inte annat än för att veta när man kan åka vidareVerdi skrev:Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.fth skrev:Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.
/fth
Appen notifierar ju annars om laddningen avbryts, men om bilen fortsätter ladda men hastigheten går mot 0 som i ditt fall tror jag inte den varnar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
Nej du tänker lite fel, Ionity är väl tänkt att gå med vinst på elen de säljer. Dvs ALLA som laddar där "betalar för nätverket". Däremot verkar de som ligger bakom (Audi, VW, BMW, Mercedes...) erbjuda en aning rabatterade priser om man köper sin bil hos dem.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity ägs inte av Audi och de har som offentligt laddnätverk antaligen fått in stöd på vissa platser. Teslaägarna har mer direkt varit med att betala för Supercharger-nätverket än vad en Audi-ägare varit med att betala för Ionity. Ionity drivs för att vara lönsamt och självgående, Supercharger ska inte vara vinstdrivande.MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
Laddar en bil som bara kan ladda i max 30-50kW på Supercharger så krävs det inte enbart dubbla/trippla kostnaden mätt i kWh utan även minutkostnad enligt mig eller minimikrav på hur snabbt bilarna kan ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?Verdi skrev:helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
Re: Ionitys laddnätverk
Man snabbladdar bara mindre del så jag ser hellre att det är möjligt att ladda även ifall det kostar 8 kronor per kWh än att det är gratis men går inte att ladda...Swede1 skrev:
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Om det är dom kostnader som det hela landar på så är det orimligt.Swede1 skrev:3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?Verdi skrev:helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
Visst man laddar inte varje dag på dessa snabb laddaremen att det ska bli dyrare att åka elbil än bensinbil är dumt. Dessa ska väl användas de gånger man åker långa sträckor och att straffa elbilister så här är inte ok.
Vad tar Tesla för att ladda? Jag har gratis suc så jag vet inte vad det kostar?
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Spännande.. De sägs att de ska bygga en I Karlskrona också om de får bygglov vill säga.macky skrev:Börjat byggas i Kristianstad ser jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19