Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Henrik Torphammar »

Walker skrev:
Fortfarande någon som tror att VW id blir billigare?
Det måste den ju bli, annars har dom totalt misslyckats med MEB. Sen tänker jag inte nödvändigtvis ID3 om den nu är stor som en passat enligt VW utan kanske ID2.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Lite för dyr tycker jag, tyvärr.
Kul när den ene tycker det är väldigt bra pris och den andre dyrt. Jag håller dock med dig, det är extremt mycket pengar för en Opel Corsa. Opel säger att Corsa kostar från 127900kr, att då ta 360lök för en med elmotor är helt enkelt för mycket. 232000kr mer, det är bensin för 30000mil :roll: Servicekostnad lär ju vara samma för el och bensin tänker jag.

Det där är inte riktigt rättvist. Den Corsa du får från 127 900:- är ju inte jämförbar. 90 hästars bensinmotor med manuell låda är ju sådär spännande. Elmotorn är på 136 hästar och lär ge en väsensskild upplevelse. Och så är säkert elbilen betydligt bättre utrustad som standard.
Den person som köper en Opel bryr sig noll om något och vill frakta arslet från A till B.
Ja, åka till och från jobbet. Att jämföra exakt samma bil med olika drivlina är väl det mest rättvisa man kan göra. Annars får vi ju bara acceptera att elbilar alltid kommer vara och kosta high end eftersom elmotorn är så mycket coolare än bensinmotorn.

För min del hade elmotorn gärna fått vara på 90hk också.

Fast det är ju inte "exakt samma bil" om prestanda och utrustning är bättre. Annars skulle väl ingen köpa en BMW 340i med automatlåda när det finns en mycket billigare manuell 316d?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kul när den ene tycker det är väldigt bra pris och den andre dyrt. Jag håller dock med dig, det är extremt mycket pengar för en Opel Corsa. Opel säger att Corsa kostar från 127900kr, att då ta 360lök för en med elmotor är helt enkelt för mycket. 232000kr mer, det är bensin för 30000mil :roll: Servicekostnad lär ju vara samma för el och bensin tänker jag.

Det där är inte riktigt rättvist. Den Corsa du får från 127 900:- är ju inte jämförbar. 90 hästars bensinmotor med manuell låda är ju sådär spännande. Elmotorn är på 136 hästar och lär ge en väsensskild upplevelse. Och så är säkert elbilen betydligt bättre utrustad som standard.
Den person som köper en Opel bryr sig noll om något och vill frakta arslet från A till B.
Ja, åka till och från jobbet. Att jämföra exakt samma bil med olika drivlina är väl det mest rättvisa man kan göra. Annars får vi ju bara acceptera att elbilar alltid kommer vara och kosta high end eftersom elmotorn är så mycket coolare än bensinmotorn.

För min del hade elmotorn gärna fått vara på 90hk också.

Fast det är ju inte "exakt samma bil" om prestanda och utrustning är bättre. Annars skulle väl ingen köpa en BMW 340i med automatlåda när det finns en mycket billigare manuell 316d?
Fast den som köper Bmw tänker helt annorlunda. Jobbat med båda märkena.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Den person som köper en Opel bryr sig noll om något och vill frakta arslet från A till B.
Tror nog att man vill ha parkeringssensorer fram + bak, automat, klima och metallic lack i alla fall. Då kostar den 173k. Men jag tycker ändå att Corsa-e är för dyr, under 300k före subvention borde man få ner den till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Walker »

Henrik Torphammar skrev:
Walker skrev:
Fortfarande någon som tror att VW id blir billigare?
Det måste den ju bli, annars har dom totalt misslyckats med MEB. Sen tänker jag inte nödvändigtvis ID3 om den nu är stor som en passat enligt VW utan kanske ID2.
Mig veterligen har det aldrig i världshistorien hänt att nya bilar blir billigare än föregångaren.
Men som jag tidigare sagt (med en dåres envishet) - hoppas jag har fel. Den nära framtiden (9/9) får utvisa resultatet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Limbster »

Walker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Walker skrev:
Fortfarande någon som tror att VW id blir billigare?
Det måste den ju bli, annars har dom totalt misslyckats med MEB. Sen tänker jag inte nödvändigtvis ID3 om den nu är stor som en passat enligt VW utan kanske ID2.
Mig veterligen har det aldrig i världshistorien hänt att nya bilar blir billigare än föregångaren.
Men som jag tidigare sagt (med en dåres envishet) - hoppas jag har fel. Den nära framtiden (9/9) får utvisa resultatet.
M3 SR+ är/var billigare än M3 LR. Så även du har varit med när det hänt världshistoria :D Finns massor av exempel på liknande bantningar i pris på olika sätt.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Walker »

Limbster skrev:
Walker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Walker skrev:
Fortfarande någon som tror att VW id blir billigare?
Det måste den ju bli, annars har dom totalt misslyckats med MEB. Sen tänker jag inte nödvändigtvis ID3 om den nu är stor som en passat enligt VW utan kanske ID2.
Mig veterligen har det aldrig i världshistorien hänt att nya bilar blir billigare än föregångaren.
Men som jag tidigare sagt (med en dåres envishet) - hoppas jag har fel. Den nära framtiden (9/9) får utvisa resultatet.
M3 SR+ är/var billigare än M3 LR. Så även du har varit med när det hänt världshistoria :D Finns massor av exempel på liknande bantningar i pris på olika sätt.
Nja, nu pratar vi äpplen/päron (igen) jag pratar inte om versioner av bef modell utan nya modeller. För att ge ett exempel så blev inte Golfen billigare än Bubblan vid det ”systemskiftet”. Den stora kostnaden är utveckling och uppstart av ny modell. Att ID skulle bli billigare än eGolf (som är en avskriven Golf7 med ”delar från hyllan”) låter helt orimligt då själva monteringskostnaden i sammanhanget är försumbar.
Att det sedan om något/några år kommer avskalade VERSIONER av ID som är billigare än lanseringsmodellen av ID är inget revolutionerande. Men att tro att bilen kommer bli billigare än en välutrustad Golf7 är tyvärr nog bara önskedrömmar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Limbster skrev:
Walker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Walker skrev:
Fortfarande någon som tror att VW id blir billigare?
Det måste den ju bli, annars har dom totalt misslyckats med MEB. Sen tänker jag inte nödvändigtvis ID3 om den nu är stor som en passat enligt VW utan kanske ID2.
Mig veterligen har det aldrig i världshistorien hänt att nya bilar blir billigare än föregångaren.
Men som jag tidigare sagt (med en dåres envishet) - hoppas jag har fel. Den nära framtiden (9/9) får utvisa resultatet.
M3 SR+ är/var billigare än M3 LR. Så även du har varit med när det hänt världshistoria :D Finns massor av exempel på liknande bantningar i pris på olika sätt.
Nja, nu pratar vi äpplen/päron (igen) jag pratar inte om versioner av bef modell utan nya modeller. För att ge ett exempel så blev inte Golfen billigare än Bubblan vid det ”systemskiftet”. Den stora kostnaden är utveckling och uppstart av ny modell. Att ID skulle bli billigare än eGolf (som är en avskriven Golf7 med ”delar från hyllan”) låter helt orimligt då själva monteringskostnaden i sammanhanget är försumbar.
Att det sedan om något/några år kommer avskalade VERSIONER av ID som är billigare än lanseringsmodellen av ID är inget revolutionerande. Men att tro att bilen kommer bli billigare än en välutrustad Golf7 är tyvärr nog bara önskedrömmar.
Det som styr priset är väl först och främst volymerna. Hur stor del av utvecklingskostnaden hamnar på varje enskild bil? ID3 ska ju bli en volymprodukt på ett annat sätt än eGolf.

En annan viktig sak för priset är konkurrens. VW tog bra betalt för eGolf eftersom konkurrensen var/är dålig. Vad den kostar att bygga är inte så intressant. Vi vet inte vad marginalen på en eGolf är. Tesla kunde ju kapa marginalen på Model S och X med flera hundra tusen kronor över en natt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Fast det är ju inte "exakt samma bil" om prestanda och utrustning är bättre. Annars skulle väl ingen köpa en BMW 340i med automatlåda när det finns en mycket billigare manuell 316d?
Säg att jag vill ha en bruksbil då hade jag absolut valt 316d manuell före en 340i automat. Säg att jag vill ha en elbil, då tvingas välja till massa lull-lull bara för jag vill ha eldriften. Det gör att elbilen hamnar utanför min budget. Jag byter från en äldre bil(gissar att jag inte är själv att göra detta) och då kommer basversionerna av den nya vara bra utrustade jämfört mot min gamla bil(10år). Så jag far bara efter eldriften och inte prestanda eller utrustning. På något vis vill vi/många/vissa gå över till eldrift. Då måste man ju erbjuda elmotorer även i instegsmodellerna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Fast det är ju inte "exakt samma bil" om prestanda och utrustning är bättre. Annars skulle väl ingen köpa en BMW 340i med automatlåda när det finns en mycket billigare manuell 316d?
Säg att jag vill ha en bruksbil då hade jag absolut valt 316d manuell före en 340i automat. Säg att jag vill ha en elbil, då tvingas välja till massa lull-lull bara för jag vill ha eldriften. Det gör att elbilen hamnar utanför min budget. Jag byter från en äldre bil(gissar att jag inte är själv att göra detta) och då kommer basversionerna av den nya vara bra utrustade jämfört mot min gamla bil(10år). Så jag far bara efter eldriften och inte prestanda eller utrustning. På något vis vill vi/många/vissa gå över till eldrift. Då måste man ju erbjuda elmotorer även i instegsmodellerna.
Men sluta. Finns väl nån begagnad Zoe med 90hk du kan köpa om du vill. Annars får du väl vänta på att elbilarna faller i pris.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Walker »

Eftersom det är uppenbart att ingen fattar vad jag menar ska jag nu vara helt tyst tills vi ”de facto” har de svenska priserna. Då kommer det ett inlägg från mig med antingen ”förlåt, jag hade fel” eller ”vad var det jag sa”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av perkabolo »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Fast det är ju inte "exakt samma bil" om prestanda och utrustning är bättre. Annars skulle väl ingen köpa en BMW 340i med automatlåda när det finns en mycket billigare manuell 316d?
Säg att jag vill ha en bruksbil då hade jag absolut valt 316d manuell före en 340i automat. Säg att jag vill ha en elbil, då tvingas välja till massa lull-lull bara för jag vill ha eldriften. Det gör att elbilen hamnar utanför min budget. Jag byter från en äldre bil(gissar att jag inte är själv att göra detta) och då kommer basversionerna av den nya vara bra utrustade jämfört mot min gamla bil(10år). Så jag far bara efter eldriften och inte prestanda eller utrustning. På något vis vill vi/många/vissa gå över till eldrift. Då måste man ju erbjuda elmotorer även i instegsmodellerna.
För det får vi nog hoppas på sono sion.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av PapaD »

Svenska priser släppta. 349,9k för basic, och 369,9k för plusmodell inkl trefas ombordladdare. Edit: tror inte att vw matchar det för likvärdigt stor bil. Men nu får ju nya Zoe ett riktmärke att ligga under.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Limbster »

Zoe lär ligga över dessa priser tyvärr, de tyska priserna för Zoe börjar på cirka 32 000 euro och cirka 30 00 euro för e-corsa

Ska du ha lika stark motor i zoe som i e-corsa får du slänga upp 36700 euro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Zalman3 »

Limbster skrev:
Zoe lär ligga över dessa priser tyvärr, de tyska priserna för Zoe börjar på cirka 32 000 euro och cirka 30 00 euro för e-corsa

Ska du ha lika stark motor i zoe som i e-corsa får du slänga upp 36700 euro.

Citat från tidigare i denna tråd.
EDIT:
Priset i Norge.
Renault Zoe 52kWh, 249.900Nok
Peugeot e-208 50kWh, 255.900Nok(25.749euro i Tyskland)
Opel Corsa-e 50kWh, 25.799 euro i Tyskland
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Limbster »

Zalman3 skrev:
Limbster skrev:
Zoe lär ligga över dessa priser tyvärr, de tyska priserna för Zoe börjar på cirka 32 000 euro och cirka 30 00 euro för e-corsa

Ska du ha lika stark motor i zoe som i e-corsa får du slänga upp 36700 euro.

Citat från tidigare i denna tråd.
EDIT:
Priset i Norge.
Renault Zoe 52kWh, 249.900Nok
Peugeot e-208 50kWh, 255.900Nok(25.749euro i Tyskland)
Opel Corsa-e 50kWh, 25.799 euro i Tyskland

Fast de är fel för tyskland. Gissar på att du är räknade med statliga stöd. Det jag skrev stämmer tyvärr
nöjd med min Ampera tillsvidare
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Surfaren »

PapaD skrev:
Svenska priser släppta. 349,9k för basic, och 369,9k för plusmodell inkl trefas ombordladdare.
Jag blev lite fundersam kring vad som egentligen ingår i respektive nivå. Alltså mer ingående än den korta lista som Opel har på anmälningssidan. Någon som sett detta någonstans?

För övrigt hade det ju varit najs om den kom ner några tior till i grundpris. Jag har för litet behov av en bil så 290 efter bonus är fortfarande svårmotiverat.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av PapaD »

Ja, det är ovisst vad som ingår i bilen. All utrustning presenteras med fotnot 'valbar'. Jag instämmer att priserna är för höga, men viktigast är väl om bilarna kommer finnas i hallar eller med rimlig leveranstid för de som är sugna. Jag hoppas på det, det här är ju den första riktiga folkbilen i mina ögon. Ja, efter Leaf då, men de har inte hängt med riktigt och känns på tok för dyra och dåliga idag.

Jag undrar varför den ska byggas i en Spansk fabrik jag aldrig hört talas om. Varför inte i Rüsselsheim? Har de verkligen fokus på det här projektet, eller är det ett gimmickprojekt?
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Zalman3 »

Opel samarbetar med Free2Move och har 110,000 laddplatser i Europa.
The Corsa-e is equipped with a three-phase 11 kW on-board charger and can charge up to 100 kW DC. Now, Opel has now provided further information on charging cables, the myOpel app and the charge pass Charge My Car.

A brief review: In Germany, the Corsa-e is equipped with an 11 kW onboard charger as standard from the Edition version onwards. The newcomer can also be ordered with a single-phase 7.4 kW on-board charger for countries in which a three-phase high-voltage connection is less common in households than, for example, in Germany. This is also part of the standard equipment of the Corsa-e Selection entry-level version in Germany, which can be ordered from 29,900 euros. In addition, the Corsa-e is equipped as standard in every version so that fast charging columns of up to 100 kW can be used.

However, the Corsa-e is delivered from the factory only with a Mode 2 charging cable for charging at the household socket (and the appropriate plug depending on the country). Opel states the power here at 1.8 kW – but with a 50 kWh battery, the charging process can take a very long time.

For charging on public AC columns or a wallbox without a permanently installed cable, Opel optionally offers various Mode 3 cables “which are optimally matched to the on-board chargers offered”. With the 11-kW charger, electricity can be charged for 100 kilometres in about 90 minutes, a full charge (e.g. on your own wallbox overnight) takes just over five hours. The cables are each six meters long so that the charging station can be reached even if you cannot park right next to it.

If drivers do not want to transport two charging cables, they can use the “universal charging cable”, which combines the functions of the Mode 2 and Mode 3 cables as a mobile charging station. With different adapters, this cable can be connected to different sockets or charging stations – similar to the JuiceBooster or NRG Kick. “The “universal charging cable” is thus ideal for customers who normally charge their car overnight at home but also want to occasionally make longer trips and then must “fill up” on the road,” writes Opel.

When fast charging at a 100 kW DC charging station, it only takes 12 minutes for electricity to flow into the battery for 100 kilometres – charging to 80 per cent takes less than 30 minutes. On a DC column with 50 kW, electricity for 100 kilometres is recharged in 19 minutes.

While Hyundai and Kia, for example, only added an app connection to their electric cars later on, the Corsa-e will be operable from the outside via the myOpel app right from the start. Then it will be possible to call up the range and charging status on the smartphone or operate the charging time on the wallbox or the auxiliary heating/air conditioning.

Free2Move’s services are optional, such as a charging pass that enables access to over 110,000 charging points in Europe. With Charge My Car, there is also a journey planner that takes into account the location of the charging stations along the route and calculates the best route – taking into account factors such as the distance to the charging point, the charging speed and the charging price. The route defined in the smartphone app can also be sent to the car’s navigation system.

Further services for Opel’s electric vehicles are to follow in the coming months. Prices for the optional charging cables and the Free2Move services have not yet been quoted by Opel.
https://www.electrive.com/2019/09/03/op ... r-corsa-e/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Geni87 »

PapaD skrev:
Ja, det är ovisst vad som ingår i bilen. All utrustning presenteras med fotnot 'valbar'. Jag instämmer att priserna är för höga, men viktigast är väl om bilarna kommer finnas i hallar eller med rimlig leveranstid för de som är sugna. Jag hoppas på det, det här är ju den första riktiga folkbilen i mina ögon. Ja, efter Leaf då, men de har inte hängt med riktigt och känns på tok för dyra och dåliga idag.

Jag undrar varför den ska byggas i en Spansk fabrik jag aldrig hört talas om. Varför inte i Rüsselsheim? Har de verkligen fokus på det här projektet, eller är det ett gimmickprojekt?
Nya generationen Opel Corsa produceras i Opels Spanska fabrik, en fabrik de har ägt i ca 40 år och som har producerat Corsa lika länge. Så att även e-corsa hamnar där är inte så konstigt. :) Rüsselsheim har aldrig tillverkat Corsa, det har däremot Eisenach gjort men den nya modellen hamnar bara i Zaragoza i Spanien. Eisenach ska bygga nån SUV istället.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Fredrik j »

Geni87 skrev:
PapaD skrev:
Ja, det är ovisst vad som ingår i bilen. All utrustning presenteras med fotnot 'valbar'. Jag instämmer att priserna är för höga, men viktigast är väl om bilarna kommer finnas i hallar eller med rimlig leveranstid för de som är sugna. Jag hoppas på det, det här är ju den första riktiga folkbilen i mina ögon. Ja, efter Leaf då, men de har inte hängt med riktigt och känns på tok för dyra och dåliga idag.

Jag undrar varför den ska byggas i en Spansk fabrik jag aldrig hört talas om. Varför inte i Rüsselsheim? Har de verkligen fokus på det här projektet, eller är det ett gimmickprojekt?
Nya generationen Opel Corsa produceras i Opels Spanska fabrik, en fabrik de har ägt i ca 40 år och som har producerat Corsa lika länge. Så att även e-corsa hamnar där är inte så konstigt. :) Rüsselsheim har aldrig tillverkat Corsa, det har däremot Eisenach gjort men den nya modellen hamnar bara i Zaragoza i Spanien. Eisenach ska bygga nån SUV istället.
Eftersom Opel numera ägs av PSA så kan man ju tänka sig att man omdisbonerar fabrikerna man fick i köpet.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Geni87 »

Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
PapaD skrev:
Ja, det är ovisst vad som ingår i bilen. All utrustning presenteras med fotnot 'valbar'. Jag instämmer att priserna är för höga, men viktigast är väl om bilarna kommer finnas i hallar eller med rimlig leveranstid för de som är sugna. Jag hoppas på det, det här är ju den första riktiga folkbilen i mina ögon. Ja, efter Leaf då, men de har inte hängt med riktigt och känns på tok för dyra och dåliga idag.

Jag undrar varför den ska byggas i en Spansk fabrik jag aldrig hört talas om. Varför inte i Rüsselsheim? Har de verkligen fokus på det här projektet, eller är det ett gimmickprojekt?
Nya generationen Opel Corsa produceras i Opels Spanska fabrik, en fabrik de har ägt i ca 40 år och som har producerat Corsa lika länge. Så att även e-corsa hamnar där är inte så konstigt. :) Rüsselsheim har aldrig tillverkat Corsa, det har däremot Eisenach gjort men den nya modellen hamnar bara i Zaragoza i Spanien. Eisenach ska bygga nån SUV istället.
Eftersom Opel numera ägs av PSA så kan man ju tänka sig att man omdisbonerar fabrikerna man fick i köpet.
Det kan man tänka sig. Corsa har ju dock som sagt alltid producerats i denna Spanska fabrik.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Walker »

Även VW Polo tillverkas i Spansk fabrik. Dock inte de svenska eftersom de bilarna blir för dyra för den svenska marknaden. Därför tillverkas de numera i Sydafrika och skeppas hela vägen upp. Det blir tydligen billigare. :roll:
Knepigt. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Även VW Polo tillverkas i Spansk fabrik. Dock inte de svenska eftersom de bilarna blir för dyra för den svenska marknaden. Därför tillverkas de numera i Sydafrika och skeppas hela vägen upp. Det blir tydligen billigare. :roll:
Knepigt. :?

Sjöfrakt är förhållandevis billigt i de volymer som VW har. En 40' container kostar ca 40.000 kr att skeppa mellan olika kontinenter och då ingår all hantering. Kostar garanterat inte mer än 4-5000 kr per bil, vilket är snabbt hemräknat.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Opel e-Corsa lanseras 4 juni

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Även VW Polo tillverkas i Spansk fabrik. Dock inte de svenska eftersom de bilarna blir för dyra för den svenska marknaden. Därför tillverkas de numera i Sydafrika och skeppas hela vägen upp. Det blir tydligen billigare. :roll:
Knepigt. :?

Sjöfrakt är förhållandevis billigt i de volymer som VW har. En 40' container kostar ca 40.000 kr att skeppa mellan olika kontinenter och då ingår all hantering. Kostar garanterat inte mer än 4-5000 kr per bil, vilket är snabbt hemräknat.
Sen tillkommer ju dock 10% tull om bilen kommer från utanför EU. Har väldigt svårt att se att de räknar hem det. Men ibland kan det finnas andra anledningar än de rent ekonomiska att krångla till det. Fabriken i Spanien kanske inte har någon kapacitet över t.ex.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar