Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

Hej Telsavänner,

Efter att ha bytt till Tibber tidigare i år och sett hur dom kopplar ihop Tesla laddning och elpriser så blev jag inspirerad att göra en egen webbapp för smart-laddning.

Systemet lär sig dina laddvanor och lägger upp en laddplan baserat på när priset är som billigast. Även om man bara tjänar några kronor varje gång man laddar (om man har ett elavtal med tidstariff) så blir också belastningen på elnätet bättre, eftersom man laddar när produktionen förmodligen är hög och/eller belastningen är låg.

Anledningen till att jag började skriva en egen app var för att Tibber höll min Model 3 vaken (dom pollade för ofta så bilen stod och drog 200W konstant, något jag tror dom ska ha fixat nu), men jag ville också bygga på ett par extra features:
  • Kolla laddstatus utan att väcka bilen.
  • Starta ACn utan att behöva vänta på att Tesla appen ska få kontakt först.
  • Schemalägg laddning inför resa.
  • Stänga av smart-laddning tillfälligt för att ladda manuellt.
  • Webbapp som funkar på datorn, i mobilen och i bilen.
Systemet har stöd för Tesla och Nordpool (Tibber följer Nordpools priser) i dagsläget för det är vad jag behövt själv.

Jag skulle behöva ett par modiga test-piloter som kan hjälpa mig med ett par grejer. Framförallt är det AIn som behöver testas med olika laddvanor för att se om den lägger upp laddplanerna bra. Andra saker jag inte kunnat prova är t.ex. Model S, Model X, olika färger på Model 3 och olika hastigheter på laddare.

Full disclosure
Servern sparar inga Tesla logins, men för att systemet ska funka så måste den spara en Tesla API nyckel på servern som hämtar data och styr laddningen. Har man tillgång till en Tesla API nyckel så kan man kontrollera allt som Teslas egna app kan kontrollera. Det inkluderar att se var bilen är och att låsa upp den. API nycklarna sparas därför bara på servern och visas aldrig på klientsidan. Min "officiella" webbserver och databasserver ligger på heroku.com som driftas av Amazon, login till appen sköts av auth0.com. All min källkod är open source. Med lite tekniskt kunnande går det att köra hela systemet lokalt, så undviker man att avslöja sin Tesla API nyckel helt och hållet.

Om du är intresserad av att hjälpa mig, PMa mig din email.

/ Fredrik
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

Översikt (hemsida)
2019-09-04_19h32_02.png
Detaljsida. Knapparna är (från vänster till höger): refresh, fan on/off, schedule trip, pause smart-charging, settings
2019-09-04_19h40_57.png
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

Inställningar
2019-09-04_19h41_33.png
Low Cost = minimerar kostnad genom att bara ladda så mycket som behövs och skjuta upp resten av laddningen tills det blir billigare
Balanced = laddar mer, men inte nödvändigtvis fullt
Full Charge = försöker alltid ladda fullt

Minimum charge = ladda direkt upp till denna nivå. Tänk dig att det ska räcka för att köra till närmsta sjukhus fram och tillbaka vid nödfall, eller närmaste super-charger om du behöver åka iväg långt plötsligt.
Maximum charge = ladda inte över denna nivå vid normal laddning.


Exempel på laddkurva vid Low Cost (till vänster), eller Full Charge (till höger).
2019-09-04_23h00_38.png
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

Ser nu att skillnaden mellan laddplanerna igår inte var så stor. Här är en bättre från idag. Low Cost på vänster, Full Charge på höger.
chargecompare.png
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av EnTraktor »

fredli74 skrev:
Full disclosure
Servern sparar inga Tesla logins, men för att systemet ska funka så måste den spara en Tesla API nyckel på servern som hämtar data och styr laddningen. Har man tillgång till en Tesla API nyckel så kan man kontrollera allt som Teslas egna app kan kontrollera. Det inkluderar att se var bilen är och att låsa upp den. API nycklarna sparas därför bara på servern och visas aldrig på klientsidan. Min "officiella" webbserver och databasserver ligger på heroku.com som driftas av Amazon, login till appen sköts av auth0.com. All min källkod är open source. Med lite tekniskt kunnande går det att köra hela systemet lokalt, så undviker man att avslöja sin Tesla API nyckel helt och hållet.
Tummen upp för denna transparens!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av patohr »

Kul projekt och snyggt jobbat! Vad är koden skriven i för språk?
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

patohr skrev:
Kul projekt och snyggt jobbat! Vad är koden skriven i för språk?
Tack!

TypeScript, så det är node.js för server/worker och VueJS för själva webbappen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av taliz »

Coolt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av SALVETA »

Jag tycker det låter mycket intressant, jag har själv beställt Tibber och laddbox men inte fått den installerad ännu.
Jag tänker att jag ska testa deras app lite först så jag har något att jämföra med men sen kan det absolut bli aktuellt att testa detta.
Mest intressant låter funktionen low cost som då alltså kan fördela laddningen över flera nätter om priset skulle vara högre stora delar av natten? För om jag förstått det rätt med Tibber så måste man välja en tid då bilen ska ha en viss procent och då kommer den ladda dit även om det skulle kosta ovanligt mycket?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

SALVETA skrev:
Jag tycker det låter mycket intressant, jag har själv beställt Tibber och laddbox men inte fått den installerad ännu.
Jag tänker att jag ska testa deras app lite först så jag har något att jämföra med men sen kan det absolut bli aktuellt att testa detta.
Mest intressant låter funktionen low cost som då alltså kan fördela laddningen över flera nätter om priset skulle vara högre stora delar av natten? För om jag förstått det rätt med Tibber så måste man välja en tid då bilen ska ha en viss procent och då kommer den ladda dit även om det skulle kosta ovanligt mycket?
Yes, du har helt rätt.

Kopplar du t.ex in bilen varje dag när du kommer hem från jobbet, så kommer den lista ut att den kan fördela laddningen över flera dagar och kanske ladda en dag då det blåser mycket och vindkraftparkerna har överskott, eller till helgen då priset brukar vara billigare. Kopplar du bara in någon gång i veckan när batteriet börjar bli lågt, då kommer den ladda mer vid varje tillfälle. Men den kan lägga sig ganska lågt i laddnivå ibland, därav la jag till inställningarna "balanced" och "full charge" beroende på hur mycket is i magen man har. 8-) (den laddar alltid upp till minimi nivå direkt, jag kallar det emergency charging)

Här har du ett exempel på hur det ser ut för min bil just nu.
IMG_BCED76396B7F-1.jpeg
Den har gissat att jag kommer koppla ur bilen runt 9:38 imorgon, för det är en vardag (nej, jag har inte normalt 9-5 jobb, det är därför jag skriver detta inlägg klockan två på natten). ;)

Den har beräknat att jag behöver 73% laddning för att hålla mig över 30% (som jag satt som min minimi nivå) fram till nästa laddning. Jag har redan 82%, så egentligen behöver den inte ladda i natt. Men baserat på mina laddvanor och hur den uppskattat kommande elpriser så har den räknat ut jag kommer tjäna på att ladda, i förebyggande syfte, om priset är under 38 öre. Därför kommer den ladda upp till 90% i natt, i alla fall, och har då lite till godo i början av veckan.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av SALVETA »

Snyggt! Men du har inte funderat på att göra någon app av det?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

SALVETA skrev:
Snyggt! Men du har inte funderat på att göra någon app av det?
Det är redan en PWA (Progressive Web App), så här gör man t.ex. på iPhone för att lägga till den på home screen så den uppför sig som en native app.
IMG_09EBB92D6E9E-1.jpeg
IMG_A9A811FD00F3-1.jpeg
Genom att göra en webbapp så funkar samma app på dator, mobil och i bilen. Jag kan kolla elpriset och laddplan när jag kommer hem (eller är nära hemmet) direkt i bilen, så jag ser om jag borde koppla in sladden eller inte.
IMG_0081.jpg
Senast redigerad av fredli74, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

.. och som bonus feature kan du se exakt temperatur i bilen. 20.6 grader i det här fallet :D
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av SALVETA »

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av themax »

fredli74 skrev:
.. och som bonus feature kan du se exakt temperatur i bilen. 20.6 grader i det här fallet :D
Funkar utmärkt som webbapp. Här planen för morgondagens experiment. Du kan förresten inte fixa bifoga bild i Riot.im? Tänkte det kan underlätta om nåt behöver skärmdumpas ...

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av themax »

Screenshot 2019-09-17 at 09.14.46.png
Wohooo! Så här länge har min bil aldrig sovit tidigare. Uppenbarligen har Tibbers smartladdningsfunktion och SmartCharge lite olika sätt att kolla om bilen sover, för tidigare har det handlat om minuter åt gången. Nu hela natten.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av fredli74 »

themax skrev:
Wohooo! Så här länge har min bil aldrig sovit tidigare. Uppenbarligen har Tibbers smartladdningsfunktion och SmartCharge lite olika sätt att kolla om bilen sover, för tidigare har det handlat om minuter åt gången. Nu hela natten.
Ja, Tesla har inte gjort det helt lätt att använda deras API, eftersom det egentligen inte är ett öppet API. Nu senaste veckorna har jag upptäckt att dom inte längre rapporterar "asleep" status öht på Model 3 och att man i vissa situationer får en error när man pollar om bilen redan sover.

Att bilen sover ordentligt är hög prio för mig. Om bilen står och drar 200W i onödan dygnet runt så tycker jag man har tappat hela vitsen med att kontrollera laddningen efter elpriset.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av LasseTM »

fredli74 skrev:
Hej Telsavänner,

Efter att ha bytt till Tibber tidigare i år och sett hur dom kopplar ihop Tesla laddning och elpriser så blev jag inspirerad att göra en egen webbapp för smart-laddning.

Systemet lär sig dina laddvanor och lägger upp en laddplan baserat på när priset är som billigast. Även om man bara tjänar några kronor varje gång man laddar (om man har ett elavtal med tidstariff) så blir också belastningen på elnätet bättre, eftersom man laddar när produktionen förmodligen är hög och/eller belastningen är låg.

Anledningen till att jag började skriva en egen app var för att Tibber höll min Model 3 vaken (dom pollade för ofta så bilen stod och drog 200W konstant, något jag tror dom ska ha fixat nu), men jag ville också bygga på ett par extra features:
  • Kolla laddstatus utan att väcka bilen.
  • Starta ACn utan att behöva vänta på att Tesla appen ska få kontakt först.
  • Schemalägg laddning inför resa.
  • Stänga av smart-laddning tillfälligt för att ladda manuellt.
  • Webbapp som funkar på datorn, i mobilen och i bilen.
Systemet har stöd för Tesla och Nordpool (Tibber följer Nordpools priser) i dagsläget för det är vad jag behövt själv.

Jag skulle behöva ett par modiga test-piloter som kan hjälpa mig med ett par grejer. Framförallt är det AIn som behöver testas med olika laddvanor för att se om den lägger upp laddplanerna bra. Andra saker jag inte kunnat prova är t.ex. Model S, Model X, olika färger på Model 3 och olika hastigheter på laddare.

Full disclosure
Servern sparar inga Tesla logins, men för att systemet ska funka så måste den spara en Tesla API nyckel på servern som hämtar data och styr laddningen. Har man tillgång till en Tesla API nyckel så kan man kontrollera allt som Teslas egna app kan kontrollera. Det inkluderar att se var bilen är och att låsa upp den. API nycklarna sparas därför bara på servern och visas aldrig på klientsidan. Min "officiella" webbserver och databasserver ligger på heroku.com som driftas av Amazon, login till appen sköts av auth0.com. All min källkod är open source. Med lite tekniskt kunnande går det att köra hela systemet lokalt, så undviker man att avslöja sin Tesla API nyckel helt och hållet.

Om du är intresserad av att hjälpa mig, PMa mig din email.

/ Fredrik
Sorry om jag återupplivar en gammal tråd men tycker fler ska få vetskapen om smartcharge och jag måste ta tilfället i akt att ge lite credd.
Använt smartcharge länge nu och tycker det funkar utmärkt.
Stort tack!
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av themax »

LasseTM skrev:

Sorry om jag återupplivar en gammal tråd men tycker fler ska få vetskapen om smartcharge och jag måste ta tilfället i akt att ge lite credd.
Använt smartcharge länge nu och tycker det funkar utmärkt.
Stort tack!
Håller med - grym tjänst som gör laddning av elbil till en ickefråga då SmartCharge sköter det så bra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av Xeik »

Jag stämmer också in i kören. Helt perfekt när man kör timtaxa.
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av ergo »

Jag söker en app/tjänst som kan lastbalansera mot huvudsäkringen via Tibber/Watty. Behöver inte vara mer avancerat än att laddningen pausar en halvtimme ifall man slår i taket så att diskmaskin eller vad det kan vara hinner sluta koka vatten. Jag skulle gärna vilja kunna ösa på ett par A extra emellanåt utan att riskera blåsa säkringen. S LR har ju rätt biffigt batteri. Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av LasseTM »

ergo skrev:
Jag söker en app/tjänst som kan lastbalansera mot huvudsäkringen via Tibber/Watty. Behöver inte vara mer avancerat än att laddningen pausar en halvtimme ifall man slår i taket så att diskmaskin eller vad det kan vara hinner sluta koka vatten. Jag skulle gärna vilja kunna ösa på ett par A extra emellanåt utan att riskera blåsa säkringen. S LR har ju rätt biffigt batteri. Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
För det första bör du nog skriva vilken laddare du har.
För det andra så räcker nog inte med en app för din del, du måste ha något som hela tiden ligger och läser av din watty och som sedan styr din laddning.
Någon typ av server, tex raspberry pi,homey, dator, mobil etc.
En app klarar inte detta själv, finns hacks om du har en Tesla laddare och en raspberry pi som löser detta men tror jag läste för någon vecka sedan att de slutat fungera.
Men beroende på laddare så kan det finnas lösning men det krävs mer hårdvara.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av martinot »

ergo skrev:
Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Kan vara värt att checka om du kan få Easee-boxen, och installation av den på ROT-avdrag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av ergo »

Jo det är rätt prisvärt för tillfället. Men min WC funkar bra i övrigt så jag behåller gärna den. Det går att se husets förbrukning i A i Tibberappen. Tänker mig en lösning där en tjänst kollar A genom Tibbers API och pausar bilens laddning ifall den är hemma en och förbrukningen är för hög. Alltså oberoende av vilken laddare man har. Men det kanske är svårlöst.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av Ptesla »

ergo skrev:
Jo det är rätt prisvärt för tillfället. Men min WC funkar bra i övrigt så jag behåller gärna den. Det går att se husets förbrukning i A i Tibberappen. Tänker mig en lösning där en tjänst kollar A genom Tibbers API och pausar bilens laddning ifall den är hemma en och förbrukningen är för hög. Alltså oberoende av vilken laddare man har. Men det kanske är svårlöst.
Jag har löst det via min raspberry pi mha Home Assistant och Homebridge med TeslaFi-integration. Där har jag en automatisering som stoppar laddningen via Homebridge TeslaFi når ett visst effekt-värde överskrids på Wattyn, och slår på den igen efter 1h. Verkar funka bra hittills och kör det tillsammans med SmartCharge, som verkligen är fantastiskt bra.

Men då får du sätta upp en liten raspberry eller någon annan typ av server samt någon typ av homekit-hub.

Det skulle gå att bygga in denna funktionalitet i SmartCharge, så jag hoppas att det kommer en vacker dag (har efterfrågat det på beta-forumet).
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Skriv svar