Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av patohr »

mati skrev:
Nån som vet hur det går i Örebro?
Stationen är iprincip klar. Någon komponent som inte fungerande som dom behöver åtgärda innan öppning. Tydligen är det ett norskt bolag med norska tekniker som installerar denna station.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.

Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.

Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.

Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.

Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
ionity.png
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Finns det någon karta med elbilsägande som man kan lägga över? med tanke på att de flesta resor är korta resor. (och att många (som inte bor i villa) inte har möjlighet till nattladdning) kan de ha någon att göra med att de velat placera laddarna där de används istället för att ha laddare som inte används. De har ju laddarna alldeles intill Autobahn.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.

Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.

Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.

Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.

Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
Nej om man kollar på hur det såg ut för knappt ett år sedan så rullar det på så snabbt att iallafall jag inte är det minsta orolig. Kan leva med att anpassa mig lite ngt år till. Men jag måste ju inte korsa europa heller.
BE42DC88-8D70-45C3-B8E5-73583546929C.png
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.
Typiskt exempel på kluster... :roll:
Kluster.PNG
Nere i Europa är det inte lika sammanhängde (än) som du säger, men jag har väldigt svårt att se att de med flit bygger så att långfärdsåkning inte ska fungera. Mer troligt är väl att de sätter igång där de har fått alla tillstånd, elmatning osv klart. Pärlbanden kommer ska du se. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Deras ”utmaning” är ju att de bygger ett nätverk TILLSAMMANS. Dvs alla ska bli nöjda under processen (utbyggnadshastighet/placering/kostnad/osv) OCH det ska dessutom passa billigaste/minsta Forden, likväl som dyraste Audin med största batteriet...

Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har svårt att se den stora konspirationen här som vissa verkar vilja se. Jag tror att det är så enkelt att de bygger så snabbt de bara kan. Så fort alla pusselbitar för en station är på plats så börjar de bygga. Att detta ser ut att ske lite random och utan tydlig ambition att vara heltäckande kan ju bero på att det faktiskt är random. Om ett år ungefär ska det finnas 400 stationer som då ska bilda ett hyfast heltäckande nätverk. Om det då fortfarande finns stora vita fläckar mitt i Europa, ja då kan vi börja diskutera om och varför de gör så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..

Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har noterat att det alltid är ungefär 50 stationer som är under uppbyggnad. Den siffran har inte varierat särskilt mycket det senaste året. Konstigt egentligen, många stationer är ju i princip klara och står och väntar jättelänge, det fattas kanske bara en liten detailj för driftsättning eller så. Ändå så påbörjas inga nya stationer förrän någon annan station har driftsatts.
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..

Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

KnightRider skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Att först betala 199kr i månaden för att sedan, i sämsta fall betala 8,10kr per kWh känns dyrt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaM3 »

Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Ahh, de såg att Hyundai Nexo förlorade racet mot Teslan så de hoppade på supersnabbladdning istället! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Kul. Händer mycket nu på laddnätverksfronten. Circle K, ..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TeslaM3 skrev:
Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
Det blir det oavsett. Det behöver inte vara en e-tron. Redan det vanliga Clever/Bee-priset på 5kr/kWh innebär ju för de flesta elbilar att det är dyrare att ladda bilen än att tanka diesel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av [JM] »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Får en del av marginalen? Har en bättre story när kunden frågar om var man laddar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
På lång sikt är det ju såklart intäkter från laddningen. På kort sikt är det kanske helt enkelt så att de vill kunna säga att det faktiskt finns snabbladdare där man kan ladda bilarna de försöker sälja till kunderna. Och att man menar allvar och satsar på ett eget laddnätverk.
Lite spännande att Hyundai, ett koreanskt företag, är med och bygger ett europeiskt laddnätverk. Var är de andra europeiska tillverkarna? Volvo t.ex.?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar