Lite OT: Vad är den snabbaste 4 dörrars vätgasbilen runt ringen?
Hmm där sa du nått.
Skulle gissa att den förste som tar ett varv också blir snabbast. Nästan så man skulle försöka låna en...
Då det diskuteras snabbaste elbilen och inte snabbaste batteribilen så tror jag faktiskt de går under samma kategori. Skulle dock kanske inte vara omöjligt att dela upp det i snabbaste batteribilen och snabbaste vätgasbilen.
Kan det inte i vanlig ordning bara handla om en övertolkning av Elons tweets?
Han har skrivit kort och koncist "Model S on Nurburgring next week". Det finns ingenstans nämnt att det ska göras något rekordförsök, att de ska utmana Taycan eller något annat som antyder en tävling eller officiell tidtagning. Det är väl mest media som blåst igång hela den cirkusen och inte Elon/Tesla?
Tesla har begränsad erfarenhet av NBR och en alternativ tolkning av Musks tweet är att de ska dit och reka läget och göra interna tester av bilen för att sedan på längre sikt ge sig in i matchen. De måste börja någonstans och hittils har de ytterst lite kännedom om NBR till skillnad mot Porsche. Tesla skickar kanske dit några ingenjörer som testkör banan och ser hur bilen uppför sig samt testar en variant av track-mode och kanske någon ny hårdvara. Resultaten behåller man internt på Tesla.
Om några dagar/veckor så vet vi förhoppningsvis mer och jag hoppas såklart min gissning är helt fel
"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."
"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."
Dom har ena foten inne, nu gäller det bara att få lov att bryta lite regler eller få någon form av undantag...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dom har ena foten inne, nu gäller det bara att få lov att bryta lite regler eller få någon form av undantag...
Brukar det inte vara att man kör vissa partier av slingan efter genomgång hur man ska köra just det där partiet. De får då data på hur de optimalt ska köra varje del och sedan kan de simulera genom att sätta ihop de olika delarna. Därefter blir det att tweaka och finjustera bilen så att den är färdig för ett rekordförsök när de bokar banan. Tesla brukar kunna vara kvicka på att justera bilen efter tester men i detta fall får de inte göra ett rekordförsök samma dag utan får boka och komma tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Håller med dig kontakten2
Det är ju ytterst få bilköpare som bryr sig om tider på Nürburgring. Bland bilentusiaster är det fler naturligtvis, men de är rätt få.
BMW är ju ett märke som profilerat sig som sportigt, men när jag körde på BMW Sport Clubs banträffar var det i allmänhet inte mer än några dussin gatbilar som deltog. Och då hörde nog ändå BMW Sport Club till de mer aktiva märkesklubbarna.
Men det är ju kul för oss bilnördar med Nürburgringtider.
Håller med dig kontakten2
Det är ju ytterst få bilköpare som bryr sig om tider på Nürburgring. Bland bilentusiaster är det fler naturligtvis, men de är rätt få.
BMW är ju ett märke som profilerat sig som sportigt, men när jag körde på BMW Sport Clubs banträffar var det i allmänhet inte mer än några dussin gatbilar som deltog. Och då hörde nog ändå BMW Sport Club till de mer aktiva märkesklubbarna.
Men det är ju kul för oss bilnördar med Nürburgringtider.
Skulle vilja påstå att "några dussin" är extremt bra på en banträff i Sverige. Har nog aldrig varit på en träff med mer än 20-30 bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
På tal om bankörning kan man ju tycka det borde bli lättare med elbilar.
Stora problemet för många banor idag är ju bullernivåer, och de minskar ju rejält.
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Porsche satte inte sin bil med en serieproducerad version.
För att kompensera för en försenad roadster så kanske vi får en Model S R/T i höst.
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Tror/hoppas man lanserar uppgradering och/eller track package i samma veva
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Porsche satte inte sin bil med en serieproducerad version.
För att kompensera för en försenad roadster så kanske vi får en Model S R/T i höst.
Porsche satte rekordet med en förproduktionsbil men dom har en lång historia av att oberoende testare kan matcha rekordet med en bil från massproduktionen så där har nog många ett visst förtroende.
Tesla däremot har allt att bevisa, om Elon inte är transparent så har han något att dölja, och jag tror inte han är så dum så han kör en modifierad bil och påstår att den är standard.
Gick ju bra för Alfa Romeo, dom satte banrekord och fick direkt en massa skit pga modifikationer. Ett par månader senare så kom dom tillbaka med en produktionsbil och fullkomligt slaktade rekordet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Tror/hoppas man lanserar uppgradering och/eller track package i samma veva
Hoppas det med, för då får man svart på vitt vad en modifierad bil gör med 0-100, laddhastighet, räckvidd osv. Blir en mer rättvis jämförelse mot Taycan då med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.