Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Att Taycan inte tappar effekt efter flera snabba starter är fel.
De säger själva att det dock är mindre än en sekund sämre.
Porsche says the car did this in under 10 seconds 26 times in a row, with “less than one second difference between first and last acceleration.”
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533
Hm, det stämmer ju inte om den gör 0-200 på 9,8 sekunder som snabbast enligt de officiella siffrorna. Om alla accelerationer klockade in på under 10 sekunder och den tappade strax under en sekund mellan första och sista accelerationen måste ju den första varit betydligt mycket snabbare än 9,8 s. Är 9,8 någon slags snittvärde?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Att Taycan inte tappar effekt efter flera snabba starter är fel.
De säger själva att det dock är mindre än en sekund sämre.
Porsche says the car did this in under 10 seconds 26 times in a row, with “less than one second difference between first and last acceleration.”
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533
Fattar inte... De påstår ju fortfarande att alla 26 gångerna var under 10 sekunder. Om de skulle varit neråt 9 sekunder de första gångerna så är det ju bara långt mer imponerande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Nyckellös start är tillval på Taycan för 11.500:- :D Skäms de inte en liten, liten aning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Nyckellös start är tillval på Taycan för 11.500:- :D Skäms de inte en liten, liten aning?
Men det är ju jätteavancerat! Inte alls standard hos många mycket mindre ”fina” tillverkare!

Ne men tyskarna har ju alltid varit bra på att ta betalt för tillval, till och med saker som airbags bak är ju ett tillval hos många... Men jag ser ju hellre att tillvalen finns att betala för än att de inte finns alls så jag vet inte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Det händer inget när du släpper gasen, blir precis som att bromsa med bromspedalen utan regen, ingen action mer alltså.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Det talar mer om dig som förare och din kunskap än ABS.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Så ineffektiv är inte ABS.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.
Porsche ville hålla sig inom lagen där de inte är tvungna att slå på bromsljuset när man släpper acceleratorn. Det var i alla fall vad som sades under en intervju. Vet inte exakt var gränsen går men på Teslan kan man ju se när bromsljuset tänds och när de inte gör det under regenerating. Att bromsljuset tänds när man trycker på bromsen är mer naturligt för tidigare avgasbilister än att det tänds när man släpper acceleratorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Har ju spekulerats en del även i den här tråden om Model S på NBR så postar samma info här som i den andra tråden om NBR. Det blir alltså ingen tidtagning och Tesla ska dit i nästa vecka och göra interna tester. That's it!

https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/

"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."

"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

...men Tweeten gav ju mycket uppmärksamhet iaf. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd om ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar