Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:frippe skrev:
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Går ju lika bra (eller egentligen mycket bättre med tanke på skillnaden i total verkningsgrad) att ladda en batteribil med elen från solcellerna. Däremot kan det kanske vara en poäng att göra vätgas av solel då det tillfälligt råder överskott på el.
Känns ändå som att förstahandsalternativet alltid är att lagra elen i batterier.
Men visst kan det finnas case där vätgasen fungerar.
I gigantiska vindkraftverksparker långt ute till havs.
Kostar det mycket att dra kopparledningar till land.
Att då tillverka vätgas på plats och skicka den i en vätgasledning till land kanske blir billigare.
Skulle man lägga lika mycket pengar på en laddstation som för en vätgasstation så kan man brassa på med ett jäkligt fet batteri där, det skulle inte bara vara
bra ur verkningsgrads-synpunkt utan även ligga HELT i linje med vad vi ser i framtiden när det kommer till elnätet, vi behöver lagra el när det är överskott och stoppa tillbaks det när det är underskott,
och ett batterilager kan ju som bekant arbeta tillbaks mot elnätet ganska enkelt.
Det möjliggör ju även stora strömuttag till bilarna om det finns överskott i batterilagret, utan att belasta elnätet på samma sätt, dock inte lika garanterat som nuvarande lösningar med feta matningar till
laddstationerna, men den lyxen kanske vi inte kan räkna med att ha i det framtida elnätet heller (beroende på hur utvecklingen blir).