Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.mati skrev:I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.Svenssons skrev:Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.mati skrev:I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
Re: Ionitys laddnätverk
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/
Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.Zalman3 skrev:https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/
Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kör ca 400 mil i månaden och kan inte ladda hemma.Verdi skrev:Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.Zalman3 skrev:https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/
Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Laddar till 95% på Teslas snabbladdare. Resten på hotellet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.Verdi skrev:Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.Svenssons skrev:Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.mati skrev:I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.Svenssons skrev:Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.Verdi skrev:Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.Svenssons skrev:Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.mati skrev:I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...Swede1 skrev:8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.Svenssons skrev:Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.Verdi skrev:Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.Svenssons skrev:Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.mati skrev:I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.
Re: Ionitys laddnätverk
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!2xA skrev:Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddar ca 100kWh per månad på Bee och har 99kr-abonnemanget. Då laddar jag för 2.50kr/kWh istället för 5kr.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Liknande här, kör ca 17 mil per dag och laddar på BEE:s laddare nästan till 100% under veckorna och hemma på helgerna, så jag landar på under 1:-/mil ellerRagWal skrev:Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!2xA skrev:Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande.
under 0,5:-/kWh. Löjligt billigt. Dock så laddar jag nästan uteslutande på typ2-uttaget (för att inte blockera snabbladdar-delen för "behövande")
För mig skulle även det gamla priset på 600:-/månad vara billigt (om det vore utan tak som det är nu).
Sedan bor vi oftast på Scandic och laddar lite där också eftersom BEE har stolpar på dom flesta av deras parkeringar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker den verkar som en riktigt trevlig bil!Verdi skrev:taliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Som sagt, att kunna starta laddning från bilen är ju helt klart ett steg i rätt riktning för icke-teslor!
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Verkade tyvärr inte lika snål i hans 1000km test. Färddatorn resetade mitt i men ca 3 kw/mil genom Sverige på E6:an.
Ser för övrigt att Örebro nu till slut öppnat. En långkörare den.
Ser för övrigt att Örebro nu till slut öppnat. En långkörare den.
Re: Ionitys laddnätverk
Kom igårtaliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Kan man alltså äntligen få upp ionity i navigatorn? Så bra!mati skrev:Kom igårtaliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Re: Ionitys laddnätverk
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.mati skrev:Kom igårtaliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)taliz skrev:Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.mati skrev:Kom igårtaliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.mati skrev:Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)taliz skrev:Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.mati skrev:Kom igårtaliz skrev:Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare