De brukar tappa prestanda med tiden. Men det går ju att renovera motorn och återfå originalprestandan.mati skrev:Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.Mickep skrev:Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
600 mil på SuC och 2% degradering.
Moderator: Redaktion
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Tvärt om på min fossil bil.. De fösta tre åren fick jag fylla på olja en gång mellan service numera behöver jag aldrig göra de.. (jag kör service en gång om året)mati skrev:Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.Mickep skrev:Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Förbrukningen upplever jag som att den har gått ner med åren men där är de mer en känsla inga siffror på de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
mati skrev:Hihi, det gjorde jag också. Samtliga tankningar som jag någonsin har gjort finns dokumenterade i en liten röd anteckningsbok. Den ärvde jag från min mamma som gjorde samma sak. Jag hade alltid stenkoll på förbrukningen. Och idag är det lite roligt att gå igenom tankningar som gjordes på 70-talet när jag var liten och bensin kostade några kronor. Nostalgi.Verdi skrev:Även när jag köpte min första bil 1998 så nollade jag trippmätaren vid varje tankning och räknade ut förbrukningen...
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Avgasgeneratorer minskar ju i effekt under deras livstid. Det är inte jättemycket och kan vara svårt att upptäcka i vardagen.
Ja, de går att renovera och de kräver service en gång om året men sånt kostar pengar.
Min Leaf har ju tappat SOH ner till 92%, vet inte vad den låg på som ny, men jag upplever ingen dramatisk skillnad i räckvidd. Förmodligen rullar allt på lite lättare nu än när den var helt ny eller så har jag helt enkelt blivit bättre på att köra bil.
Samma kan ju så klart gälla för en avgasbil. Den skulle kunna få lättare att rulla efter några års körning och därmed dra mindre bränsle. Men kanske ändå viktigast hur man kör. Nu när jag kör diesellok så lyckas jag få riktigt bra förbrukningssiffror, mot hur jag mins det förut.
Ja, de går att renovera och de kräver service en gång om året men sånt kostar pengar.
Min Leaf har ju tappat SOH ner till 92%, vet inte vad den låg på som ny, men jag upplever ingen dramatisk skillnad i räckvidd. Förmodligen rullar allt på lite lättare nu än när den var helt ny eller så har jag helt enkelt blivit bättre på att köra bil.
Samma kan ju så klart gälla för en avgasbil. Den skulle kunna få lättare att rulla efter några års körning och därmed dra mindre bränsle. Men kanske ändå viktigast hur man kör. Nu när jag kör diesellok så lyckas jag få riktigt bra förbrukningssiffror, mot hur jag mins det förut.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Åkte lite i tyskland/nederländerna/danmark/norge ca 600mil kolla vad som hände mig!
Ca 2-3% på en gång! Laddade bara på snabbladdare till ca 90-95% från ca 10-15%
Ca 2-3% på en gång! Laddade bara på snabbladdare till ca 90-95% från ca 10-15%
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?SR-71-BlackBird skrev:Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Ja, jag fick en uppdatering häromdagen också. 2019.24.4.Yrsir skrev:Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?SR-71-BlackBird skrev:Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Vissa Audi bilar (äter) olja. Massa strul med växellådor etc. jag plockade ut en BMW m bil på leasing körde helt utan ett strul i två år. Sedan tog jag ut en VW suv aldrig haft så mycket strul. Hade typ 12 inlämningar på dryga 2 år.mati skrev:Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.Mickep skrev:Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
På en fossilbil slits motorerna o dom antingen dricker olja eller behövs servas. Att ett batteri blir något sämre med tiden är normalt, men jag personligen tror att det är mindre att serva, kosta på en tesla, en en fossilbil.
Det vittnar bla om alla taxichaufförer som kört massa mil med bilarna.
Däremot så är det lite småstrul med min bil. Ibland vill inte backspeglarna fällas ut, två gånger har skärmen blivit svart. Som tur var hade jag läst här på
Forumet om det. Skedde på motorväg
Samt det klassiska lite klent med färg på tröskeln vid insteget till baksätet.
Annars allt kanon speciellt drivlinan.
Nej jag är noll intresserad att gå tillbaka till fossilbilar, samt vilken annan elbil är bättre?
Man kan alltid Få ett mindre bra ex oavsett märke. En BMW jag hade var katastrof, den följande felfri. Vw vill jag inte ens prata om, mer än med min psykiater
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
[JM] skrev:Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?Verdi skrev:[JM] skrev:Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Det gör du väl inte normalt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
BMS drar ju ner spänning mm vid hög SoC. Vid låg batteritemp så är ju också laddhastightetn strypt.. Borde ju göra samma om batteritempen blir hög också kan man tycka.Verdi skrev:[JM] skrev:Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
taliz skrev:Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?Verdi skrev:[JM] skrev:Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.
Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Det gör du väl inte normalt?
Nej, men det blev ett litet hack i kurvan efter en SuC laddning på Fullerö också.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
EnTraktor skrev:Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
Ja du har tappat mindre. Jag har tappat från 506 km som mest till 488 km nu. På 12 månader och 3800 mil.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Så små skillnader kan ju bero på en massa olika variabler.
Behöver inte betyda att det ena batteriet är i bättre skick än det andra.
Behöver inte betyda att det ena batteriet är i bättre skick än det andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Verdi, jag skrev ju i början av tråden att jag hade exakt samma problem som du. S75D från 2016, typ 3.3% degradering fram till sommaren på runt 4800 mil, sedan cirka 1.3% degradering på 500 mil i Europa. Tidigare har supercharging inte varit något problem alls, jag har laddat rätt mycket supercharging utan större plötsliga tapp.
Nu i helgen började min AC låta konstigt en kort stund efter att jag startat bilen, tror kompressorn är på väg att lägga av. Reagerade därför på din sista post angående din AC, våra bilars beteende verkar ju nästan identiska. Hoppas det löser sig med ny kompressor för dig!
Nu i helgen började min AC låta konstigt en kort stund efter att jag startat bilen, tror kompressorn är på väg att lägga av. Reagerade därför på din sista post angående din AC, våra bilars beteende verkar ju nästan identiska. Hoppas det löser sig med ny kompressor för dig!
600 mil på SuC och 2% degradering.
Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".
Kan ju också vara sen gammalt, för jag har ngt minne av att många sagt att rangen "kommer tillbaka". Men nu kanske dom inte ger tillbaka den längre.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".
Kan ju också vara sen gammalt, för jag har ngt minne av att många sagt att rangen "kommer tillbaka". Men nu kanske dom inte ger tillbaka den längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.taliz skrev:Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?Yrsir skrev:Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.taliz skrev:Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.frippe skrev:Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
600 mil på SuC och 2% degradering.
Det kanske bara noterades för dom just eftersom det var så påtagligt. Det råkade ju förövrigt vara just dom som använt SUC mest flitigt.Yrsir skrev:Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.frippe skrev:Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
I teorin kan ju tex den uppdateringen ha påverkat alla, i olika grad, där de flesta inte märker det alls.
Vore ganska logiskt IMO, ju mer man snabbladdar desto mer slitage.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.