Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Svenssons skrev:
Bjorn skrev:
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.


http://evtv.me/2019/08/the-tesla-conspi ... tleblower/
Now you know drar dock en felaktig slutsats, den att blankning pressar ner aktiekurs. Om den påverkar aktiekursen så skulle det kunna vara uppåt vid t.ex. en short squeeze. Blankning påverkar generellt inte aktiekursen mig veterligt.
Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:

Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Ja, omsättningen ökar men det påverkar inte direkt en kursnedgång. Det kan påverka hastigheten som kursen ändras men säger inget om riktningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Svenssons skrev:
jpetters skrev:

Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Ja, omsättningen ökar men det påverkar inte direkt en kursnedgång. Det kan påverka hastigheten som kursen ändras men säger inget om riktningen.
Om blankningsvolymen ökar borde det ha en dämpande (tillfällig) effekt, och tvärt om vid minskad volym.
Men annars ingen direkt påverkan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
jpetters skrev:

Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Ja, omsättningen ökar men det påverkar inte direkt en kursnedgång. Det kan påverka hastigheten som kursen ändras men säger inget om riktningen.
När blankningen sker så ökar utbudet och kursen pressas. När blankningen täcks så ökar efterfrågan och kursen går uppåt, allt annat lika.

Så allt beror ju på om man menar kort eller långsiktigt.

I Teslas fall med extremt hög andel blankade aktier så är det säkert favorit att andelen blankade aktier minskar framöver och därmed påverkas kursen positivt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
Svenssons skrev:
jpetters skrev:

Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Ja, omsättningen ökar men det påverkar inte direkt en kursnedgång. Det kan påverka hastigheten som kursen ändras men säger inget om riktningen.
Om blankningsvolymen ökar borde det ha en dämpande (tillfällig) effekt, och tvärt om vid minskad volym.
Men annars ingen direkt påverkan.
Varför? Ökar blankningsvolymen så betyder inte det alls att aktiekursen säljs för lägre summa. Det kan visserligen vara ett tecken på att kursen är på väg ner men det är ju inte blankningen som orsakar kursnedgången, den kan dock vara ett symptom på en övervärderad aktie.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Bjorn skrev:
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.


http://evtv.me/2019/08/the-tesla-conspi ... tleblower/
Now you know drar dock en felaktig slutsats, den att blankning pressar ner aktiekurs. Om den påverkar aktiekursen så skulle det kunna vara uppåt vid t.ex. en short squeeze. Blankning påverkar generellt inte aktiekursen mig veterligt.
Kan inte blankning påverka kursen att gå ner?
Om jag lånar 1.000.000 aktier av dig och vill sälja dessa direkt så borde ju tillgången öka och efterfrågan vara kvar, dvs priset borde gå ner om jag ska få sålt alla.
På samma sätt som en short squeeze innebär att man på något sätt (ofta genom att köpa mycket) driver upp aktiekursen vilket i sin tur innebär att vissa som blankat tvingas (genom sitt kontrakt) att köpa tillbaka aktierna och så är den cirkeln igång med att fler vill/måste köpa och då drivs kursen upp och troligtvis blir ännu fler blankare tvingade att köpa tillbaka mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Bjorn skrev:
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.


http://evtv.me/2019/08/the-tesla-conspi ... tleblower/
Now you know drar dock en felaktig slutsats, den att blankning pressar ner aktiekurs. Om den påverkar aktiekursen så skulle det kunna vara uppåt vid t.ex. en short squeeze. Blankning påverkar generellt inte aktiekursen mig veterligt.
Kan inte blankning påverka kursen att gå ner?
Om jag lånar 1.000.000 aktier av dig och vill sälja dessa direkt så borde ju tillgången öka och efterfrågan vara kvar, dvs priset borde gå ner om jag ska få sålt alla.
På samma sätt som en short squeeze innebär att man på något sätt (ofta genom att köpa mycket) driver upp aktiekursen vilket i sin tur innebär att vissa som blankat tvingas (genom sitt kontrakt) att köpa tillbaka aktierna och så är den cirkeln igång med att fler vill/måste köpa och då drivs kursen upp och troligtvis blir ännu fler blankare tvingade att köpa tillbaka mer.
Ja givetvis, som jag nyss skrev ;) . När själva blankningen görs så ökar utbudet och priset faller. När blankningen ska täckas (vid tex en short squeeze) så ökar efterfrågan och priset går upp.

Men återigen, allt beror på vilken tidshorisont man avser. Hela blankningsaffären är ju lika mycket köp som sälj med neutral nettoeffekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Varför? Ökar blankningsvolymen så betyder inte det alls att aktiekursen säljs för lägre summa. Det kan visserligen vara ett tecken på att kursen är på väg ner men det är ju inte blankningen som orsakar kursnedgången, den kan dock vara ett symptom på en övervärderad aktie.
Blankning, alltså att du lånar aktier för att sälja dem, trycker ner priset på aktien eftersom fler aktier kommer ut på marknaden. Det är den här effekten som de som förespråkar blankning ser som positiv då den kyler ner marknaden. Samma dämpning sker i andra ändan när aktierna köps tillbaka när kursen faller. Långsiktigt har det däremot ingen effekt på värdet eller ens som ett tecken på någon riktning för kursen på några års sikt.

Lyckas man trycka ner ett bolags aktievärde under en period då det behöver investeringar, alltså sälja aktier, så drabbar det så klart bolaget och kan leda till att det inte kan utvecklas lika fort som annars. Det finns alltså en mening med att trycka ner värdet på ett företag om det är påväg att äta din lunch.
Om oljebolagen gör detta med Tesla eller inte vet jag inte. Men det är väl inte svårare att ta reda på än att följa pengarna. (Troligen är det bara vanliga spekulanter som faktiskt gör något de vill tjäna pengar på)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Hur följer man pengarna när det gäller blankning? Finns det publik info om vem som blankar aktier?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
Hur följer man pengarna när det gäller blankning? Finns det publik info om vem som blankar aktier?
Osäker hur det är i USA, men i Sverige är det officiellt och dagligen uppdaterat för alla positioner större än 0,5% av aktiekapitalet:
https://www.fi.se/sv/vara-register/blankning/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

Legato skrev:
bjelkeman skrev:
Hur följer man pengarna när det gäller blankning? Finns det publik info om vem som blankar aktier?
Osäker hur det är i USA, men i Sverige är det officiellt och dagligen uppdaterat för alla positioner större än 0,5% av aktiekapitalet:
https://www.fi.se/sv/vara-register/blankning/
På Nasdaq uppdateras det 2 ggr per månad (runt 15:e samt sista handelsdagen), rapporten kommer dessutom ett antal dagar senare. Osäker på om man kan se vem som sitter på positionerna och hur stora dessa är dock.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Nu vill Volkswagens vd Herbert Diess köpa en post i Tesla. Ska dom sätta dieselmotor i Teslorna och fortsätta förpesta våran jord.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Gretsch skrev:
Nu vill Volkswagens vd Herbert Diess köpa en post i Tesla. Ska dom sätta dieselmotor i Teslorna och fortsätta förpesta våran jord.
Det där är exakt samma attityd som fossiltrollen har. Fast från olika håll. Trötta klichéer, halvt på skämt och halvt på allvar, är bland det värsta jag vet.

Om man dristar sig till att vara lite allvarlig så vore det såklart fantastiskt om det blev en affär. Tesla får en stadig organisation, lokal närvaro, finansiella muskler osv osv och VW får laddnätverk, batterier och know how.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Du behöver inte läsa det om du inte vill.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Gretsch skrev:
Nu vill Volkswagens vd Herbert Diess köpa en post i Tesla. Ska dom sätta dieselmotor i Teslorna och fortsätta förpesta våran jord.
Dumt att presentera ett rykte som fakta.

VW har redan gått ut och förnekat. Tror absolut att det kan ligga en sanning i ryktet, men det är helt omöjligt att veta i nuläget.

Aktien är knappt upp heller, så marknaden tror uppenbarligen inte att det finns någon sanning i det (alternativt att ett eventuellt bud inte skulle bli högre än nuvarande nivåer, vilket låter osannolikt).

""The speculation about buying a stake in Tesla made by Manager Magazin is without merit," a Volkswagen spokesman said in a written statement to Reuters."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Aktien rör sig stadigt uppåt nu efter presentationen av Porsche Taycan och VW I.D 3. Kanske börjar investerare inse att Tesla spelar i en högre liga och att elbilar är framtiden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Att Teslas konkurrenter erkänner att de är pinsamt långt efter.
Är ovanligt för bilbranschen.

Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thogr »

Sabbe skrev:
Aktien rör sig stadigt uppåt nu efter presentationen av Porsche Taycan och VW I.D 3. Kanske börjar investerare inse att Tesla spelar i en högre liga och att elbilar är framtiden?
Exakt min tanke. När de etablerade biltillverkarna ställer ut elbilar i Frankfurt stiger TSLA-aktien, eftersom de med sitt agerande bevisar att Elon hade rätt från början. Det var inte helt korkat att satsa på att tillverka elbilar. Försprånget är så tydligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jag tror dock det kan bli ett runda neråt om de missar målen nu i Q3 vilket är ganska troligt.
Blir det så köper jag nog en stor post igen.
(Å andrasidan, träffar dom målen så köper jag nog också..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

taliz skrev:
Jag tror dock det kan bli ett runda neråt om de missar målen nu i Q3 vilket är ganska troligt.
Blir det så köper jag nog en stor post igen.
(Å andrasidan, träffar dom målen så köper jag nog också..) Bild
Är det antal levererade bilar du menar för Q3? Om så är fallet varför skulle det vara ganska troligt att de missar målet som är att leverera fler bilar än Q2? Just nu ser det ut som att Tesla ligger före i antal levererade bilar om man jämför med samma tidpunkt Q2.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Inte för att dra igång en debatt om blankning här igen.

Vissa dagar utgör blankningen en majoritet av handelsvolymen för Tsla. Igår var 65% av volymen blankning. Det orsakar ett snedvridet antal säljare gentemot köpare vilket också syntes tydligt i hur aktien betedde sig igår.

https://www.volumebot.com/?s=TSLA

Mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är JM med 12% korta positioner. Tsla har 30% korta positioner. Galenskap.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Inte för att dra igång en debatt om blankning här igen.

Vissa dagar utgör blankningen en majoritet av handelsvolymen för Tsla. Igår var 65% av volymen blankning. Det orsakar ett snedvridet antal säljare gentemot köpare vilket också syntes tydligt i hur aktien betedde sig igår.

https://www.volumebot.com/?s=TSLA

Mest blankade aktien på Stockholmsbörsen är JM med 12% korta positioner. Tsla har 30% korta positioner. Galenskap.
Nej det skapar ingen snedvridning. Alla aktier som blankas ska någon gång återlämnas. Lika många köp som sälj genereras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Vad har Nasdaq gjort med sin hemsida? Var är det där braiga linjediagrammet som fanns förut? Nu är det bara siffror eller andra konstiga grafiska representationer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Nej det skapar ingen snedvridning. Alla aktier som blankas ska någon gång återlämnas. Lika många köp som sälj genereras.
Vissa dagar när blankningen är så hög blir det ju snett. Jag menar att det är viktigt att ta det i beaktande när man bedömer hur aktien egentligen presterar. Den beter sig inte som andra aktier eftersom blankningen är så massiv. Att aktien bara tappar några procent under en dag med den andelen blanknig som var igår tolkar iaf jag som positivt.

Ja, när de som blankar tvingas återköpa sina aktier orsakar det samma överdrivna rörelser uppåt.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MrStarhouse »

Vad hände med TSLA igår?
Den trillade ordentligt, jag ser dock inget i nyhetsflödet som skulle kunnat orsaka detta.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Skriv svar