Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Polestar 2

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

slugger75 skrev:
taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bGsyXLQWdw

Other ways to compete är ju då kanske lite bättre byggkvalitet, bättre kundservice och sådant som Tesla ligger efter på. Eller pris?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Jeppe_E skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
Du får gärna länka så man ser vad du citerar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bGsyXLQWdw

Other ways to compete är ju då kanske lite bättre byggkvalitet, bättre kundservice och sådant som Tesla ligger efter på. Eller pris?
Det är bara bra om flera tillverkare börjar utmana Tesla på riktigt. Tror att Polestar kan med sitt Volvoarv erbjuda något eget, något som skiljer sig från både Tesla och tyska konkurrenter, lite som Volvo sticker ut från mängden med sitt formspråk och positionering.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

PS2 är den elbil jag ser fram emot mest under kommande år. Förhoppningsvis kan jag göra mig av med den amerikanska skrammelburken och få en ordentlig bil :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
PS2 är den elbil jag ser fram emot mest under kommande år. Förhoppningsvis kan jag göra mig av med den amerikanska skrammelburken och få en ordentlig bil :D
Ja, tänk vilken befrielse! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Jo polestar 2 tycker jag är en riktigt intressant bil men jag är rädd att bilen som kommer till nästa sommar kommer vara för dyr för mig.. Men jag hoppas den kan rymmas i min budget. Om de blir för dyr får man kanske vänta på en billigare variant eller om de kommer någon Volvo BEV vilket de har pratats om allt för länge nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Polestar 2

Inlägg av Speedy »

Finns säkert andra mer logiska ställen att ställa frågan eller hitta svaret men är lite korkad vad gäller nybilsköp och nya trenden med att beställa bil på nätet osv :)

Om jag idag bokar mig på en PS2 är det klarställt när jag i så fall får leverans ungefär eller är det fortfarande så att jag bara kan ställa mig i kö dvs inte faktiskt BESTÄLLA en bil? läste att de siktar på leverans kring maj 2020 vilket ju inte är särskilt långt bort tänker jag, även med viss förskjutning borde det ju snart bli dags att faktiskt kunna lägga en beställning.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Än så länge kan man bara reservera en plats i produktionskön, varken slutgiltiga priser eller leveransdatum är satta ännu, förutom målet att börja leverera bilar i maj nästa år.

Det är ju aldrig fel att reservera nu så att du iaf har en plats i kön, sen får du ju bestämma om du faktiskt vill lägga en beställning, annars kommer man ju bara längre bak i kön ju längre man väntar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Kan tillägga att jag har haft reservation ända sedan i mars och de har ännu inte sagt något alls kring min beställning, bara att man kommer kunna provköra P2 kring årsskiftet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Man kan också lägga till att du får tillbaka pengarna om du inte vill göra en slut beställning så kostnaden är räntan kan man säga, dvs ett räntefritt lån till Volvo.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerka »

Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.

Det är ett sätt för tillverkarna att se vilken tillverkningstakt de måste hålla. "Alla" andra tillverkande industrier använder projektion baserat på både aktuell och historisk försäljning. Det är ju lite svårt när man lanserar något helt nytt.

Dessutom i Volvos (ja, ok Polestars) fall så är det inte flera år.. det gick att reservera en bil i februari i år, för leverans 15 månader senare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Jag håller helt med dig men ändå jsr jsg en reservation på en PS2 och hade en på modell 3 tidigare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Det är ju en trend som Tesla startade. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Det är ju en trend som Tesla startade. ;)
Nej, nej, nej! Absolut inte! tesla är ju ingen konkurrent, och definitivt inte en trendsättare i bilvärlden. INGEN bryr sig om tesla och det de pysslar med. ALLA andra biltillverkare är SERIÖSA!
(För er som inte fattade det så använde jag nu en STOR portion ironi)
((För er som inte förstår begreppet ”ironi”.... googla!))
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju ett bra sätt att få ett räntefritt lån av sina kunder.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Det är ju ett bra sätt att få ett räntefritt lån av sina kunder.

Nej, pengarna är låsta och används inte i organisationen. Det är ivf så som jag förstått det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Teslabjörn kollar PS2




Hans videos är ju sällan särskilt proffsiga, men här passar det väldigt bra IMO. No bullshit, bara rätt upp och ner hur det är.

Som väntar ser användargränssnitt väldigt oslipat och beta ut. Väldigt mycket verkar rakt av taget från Tesla. Kan nog bli bra efter några iterationer.
Förvånansvärt låg profil på däcken, och låg markfrigång, trots att den ser lite SUV-ig ut. Samt verkar vara väldigt lågt tak bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Som väntar ser användargränssnitt väldigt oslipat och beta ut. Väldigt mycket verkar rakt av taget från Tesla. Kan nog bli bra efter några iterationer.
Förvånansvärt låg profil på däcken, och låg markfrigång, trots att den ser lite SUV-ig ut. Samt verkar vara väldigt lågt tak bak.
Mycket rätt på PS2. Skärmen är placerad så att man når den lätt. OK frunk. Lådan under bagageutrymmet är utnyttjar allt utrymme som finns. Snygg rent allmänt. Men varför den gigantiska mittkonsollen ? Också lite märklig placering på vissa knappar, ex ratten + knapparna framför växelspaken. Lägre mittkonsoll, instrumentpanel. Större skärm. Samt att de gick med i Ionity och såg till att vi fick lite laddare häruppe i norr. Då hade den varit intressant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Kul att även TB har fått känna på PS2. Har själv sett och suttit i en men skönt att få en jämförelse med andra vad som är bra eller dåligt. Man ser att de har jobbat vidare med infotainment, Det har dykt upp en del nytt sedan bilen visades i Stockholm och Google Maps är onekligen imponerande både i förardisplayen och på den stora skärmen.

Tycker också det är ok med den stora mittkonsollen, man får en mer traditionell, tightare känsla fram och den sväljer ju en del batterier som annars hade behövt ligga under fötter eller ta upp bagageutrymme. En annan femma vore om man slapp den när man tog en version med mindre batteri men det blir tyvärr bara något dolt utrymme som gapar tomt istället.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerka »

Jeppe_E skrev:
Det är ett sätt för tillverkarna att se vilken tillverkningstakt de måste hålla. "Alla" andra tillverkande industrier använder projektion baserat på både aktuell och historisk försäljning. Det är ju lite svårt när man lanserar något helt nytt.

Dessutom i Volvos (ja, ok Polestars) fall så är det inte flera år.. det gick att reservera en bil i februari i år, för leverans 15 månader senare.
Ja, det kanske är användbart ur företagets perspektiv. Men man kan väl göra marknadsundersökningar och sånt för det ändamålet? Man vet ju ändå inte hur många av de som förhandsbokar som sen faktiskt köper bilen. Och för mig som kund känns det konstigt att förhandsboka när jag ändå inte vet vad jag får för pengarna.
Verdi skrev:

Det är ju en trend som Tesla startade. ;)
Ja, absolut. Jag har länge ansett att övriga biltillverkare sneglar väl mycket på Tesla, på gott och ont.

Elbilar med rejält batteri: kanon!
Elbilar med snygg design: ja! Härma det!
Snabbladdning + nätverk: Nödvändigt. Bygg!
Självkörning: Gärna det, men det är inget måste så länge det ligger på dagens nivå.
Fasta priser, inga rabatter: gärna!
Hattande med priserna: neeej!
Jättestora skärmar: oviktigt.
"En uppkopplad upplevelse": totalt oviktigt.
OTA-uppdateringar: Ja, MEN...
Sälja funktioner som inte finns än: Nej!

Osv, osv. Förhandsbokning är en av de saker jag inte tycker tillför något.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Angående mittkonsol är det väl en anpassning till xc40.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Pontus »

Jerka skrev:
Är det inte för övrigt lite tramsigt det här med reservationer flera år i förväg? Varför kan de inte bara släppa bilen för försäljning och sen får tidpunkten för beställning avgöra vem som får sin bil först?

Debaclet med Model 3-reservationerna borde mana till eftertanke. De visade sig ju inte vara vatten värda när bilarna började levereras.
Det var ju värda något om man bodde i rätt land. Känns nästan som om detta var lika mycket ”World wide = USA” som andra anledningar till utvattningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av Rubiks »

Har inte lyckats hitta någon info om det någonstans så jag provade att fråga och fick svar.

Kommer finnas möjlighet till takräcke med maxlast på 75kg på Polestar 2.

https://twitter.com/PolestarCars/status ... 50624?s=19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Rubiks skrev:
Har inte lyckats hitta någon info om det någonstans så jag provade att fråga och fick svar.

Kommer finnas möjlighet till takräcke med maxlast på 75kg på Polestar 2.

https://twitter.com/PolestarCars/status ... 50624?s=19
ja, en "Volvo" utan möjlighet till takbox hade ju varit katatstrof! Det tror jag inte folket i Torslanda vill utsätta sig för. Den får också elektriskt utfällbar dragkrok och 1500kg dragvikt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar