Försöker Easy Entry krossa dig?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av evilirish »

Har haft ett väldigt irriterande problem ett tag nu:
Väldigt oregelbundet så har "tilt" på förarsätet helt slumpmässigt antingen ställt sig i ett läge "lite för långt fram" när den ställer in min inställning från Easy-Entry. Eller helt sonika "glömt" att stoppa tiltandet (och därmed försökt krossa mig mot ratten).

Eftersom det uppträtt helt slumpmässigt (ibland ett par dagar i rad, sen inte hänt på flera veckor/månader) är det svårt att felanmäla. Jag var inne på SC i annat ärende förra veckan och hade lagt till detta problem i bokningen. De "kalibrerade sätet" och allt var bra i ca en vecka tills det hände igen.
Men den här gången har jag hittat hur jag kan reproducera det med 100% success-rate: Medans Easy-Entry tiltar framåt, lägg i växel upprepat. Jag misstänker att när växel läggs i så missas signalen från tilt-sensorn på något sätt.

Så, hur förmedlar man en sån bugg-rapport?
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av olarsson »

Notera exakt datum/tid och be dem kolla loggarna?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av dstr »

Har jag drömt, eller tog man bort "report bug" från röststyrningen? Kolla manualen. :)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av thedude »

Easy Entry vill nog inte krossa mig men däremot frun vill det när hon byter profil till sin och sen när jag sätter mig i bilen då gäller det att komma ihåg innan profilen activeras :lol:
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av evilirish »

Problemet med "Bug report" i bilen är att den aldrig lyckas tolka vad jag säger. Trots att jag pratar väldigt bra engelska med minimal, om någon, svensk accent.
Tog säker 20 försök att lägga in en felaktig hastighetsgräns där jag bor.
Skulle jag börjat med "When chair is tilting forwards from easy entry.." hade den skickat bugg-rapport på "Then bear is chilling boards on a sentry.." eller liknande.
Har jag tur får den ett ord rätt.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av thedude »

Jag är inte så bra på engelska och har säkert svensk accent men tror att det heter seat och inte chair, iaf när det kommer till bilar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av dstr »

Ställ om bilens språk till svenska och prova.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av hanst »

Jag har stängt av easy entry efter en insident när stolen klämde fast min sons fot mot golvet så hårt att han började blöda.

Känns spontant att det inte är en mogen produkt värd att använda.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av Leo »

Är det kopplat till GPS? Dvs den minns en viss inställning för en viss förare på en viss plats och justerar då sätet efter det då man startar bilen på den platsen.

Ungefär som luftfjädringen ”minns” (via GPS) var du vill höja bilen, tex väggupp, garagenedfarter osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av evilirish »

thedude skrev:
Jag är inte så bra på engelska och har säkert svensk accent men tror att det heter seat och inte chair, iaf när det kommer till bilar.
Sant, men hittade inget roligt som nästan lät som "seat"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av evilirish »

Leo skrev:
Är det kopplat till GPS? Dvs den minns en viss inställning för en viss förare på en viss plats och justerar då sätet efter det då man startar bilen på den platsen.

Ungefär som luftfjädringen ”minns” (via GPS) var du vill höja bilen, tex väggupp, garagenedfarter osv.
Nej, det beror på vilken nyckel som låser upp bilen och profilen kopplad till den.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av thedude »

Leo skrev:
Är det kopplat till GPS? Dvs den minns en viss inställning för en viss förare på en viss plats och justerar då sätet efter det då man startar bilen på den platsen.

Ungefär som luftfjädringen ”minns” (via GPS) var du vill höja bilen, tex väggupp, garagenedfarter osv.
Varför vill man ha olika inställningar för stolen beroende på geografisk position?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av Fredrik j »

Låter som man slarvat lite i system safety-arbetet där.
Om man klämmer till personskada uppfyller man sannolikt inte lagkrav.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Försöker Easy Entry krossa dig?

Inlägg av Seregon »

Jag hade en "finess" att stolen gick till min flickväns läge när jag öppnade dörren så att den nästan klämde mig om jag var snabb in.
Lösningen jag fick presenterad var att ta bort profilen och lägga till den igen, så testa att ta bort Easy Entry och sedan aktivera den igen i rätt läge.
Model S85D -15, "Voltaire"
Skriv svar