800V, ny laddstandard?
Moderator: Redaktion
800V, ny laddstandard?
Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.
Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.
Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.
Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.
Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 800V, ny laddstandard?
Gissar 175kW.Haglund skrev:Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?
Intressant är att Taycan är byggd för 800V.
Och har en extra nödtransformator på 50kW som ger 800V.
Extra utrustning är en större DC-DC transformator från 400V till 800V, som ger 150kW.
Men budskapet är kristallklart.
Det är 800V som gäller.
Annars krävs extra nödtransformatorer.
Vilket tar plats, kostar pengar och ger låg verkningsgrad.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Mja, det verkar som att det är högre.Zalman3 skrev:Gissar 175kW.Haglund skrev:Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?
https://electrek.co/2019/06/11/tesla-mo ... harge-off/
EDIT: Verkar vara 500 A som är maximalt på Ionitys laddare. Det ger 200 kW vid 400 V. Tesla installerar Supercharger v3 med 250 kW. Återstår att se om de uppgraderar till närmare 350 kW när de första konkurrenterna släpper bilar som faktiskt kan ladda med de utlovande 350 kW:en. Rimligtvis kan man ladda ett 100 kWh batteri med samma kemi och design som i Model 3 med 333 kW eftersom Model 3 LR:s batteri på 75 kWh kan laddas med 250 kW redan nu. Och detta då med 400 V.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 800V, ny laddstandard?
Frågan är väl vad CCS kontakten och kablage klarar.Haglund skrev:Och detta då med 400 V.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 800V, ny laddstandard?
Ja exakt, problemet blir att om man ska ladda 350kw på 400 volt så blir de väldigt hög ström dvs väldigt tjocka och otympliga kablar och kontakter.. Jag tror ju inte CCS kontakten klarar den ström som krävs som krävs om man kör 400 volt.Laban skrev:Frågan är väl vad CCS kontakten och kablage klarar.Haglund skrev:Och detta då med 400 V.
Den stora vinsten med 800 volt är just att kablar och kontakter inte blir otympliga i så höga effekter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 800V, ny laddstandard?
Spännande (hehe) att se vad som händer snart om de levererar.
Är det någon som kan gissa vad det kommer ha för inverkan på priset på de nya bilarna? Vet inte om det kan göra dem billigare eller om det blir dyrare.
Är det någon som kan gissa vad det kommer ha för inverkan på priset på de nya bilarna? Vet inte om det kan göra dem billigare eller om det blir dyrare.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 800V, ny laddstandard?
Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 800V, ny laddstandard?
Jag kan hålla med.. De är ju först när man vill över någonstans runt 175 kW som de blir intressant.. Alla kia bilar är ju långt från Max på 400 volt.. Skulle vara om 800 volt kanske blir billigare att bygga med av någon anledning.Henrik Torphammar skrev:Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 800V, ny laddstandard?
I teorin så kräver 400V dubbelt så stor kabelarea som 800V.chaffis75 skrev:Jag kan hålla med.. De är ju först när man vill över någonstans runt 175 kW som de blir intressant.. Alla kia bilar är ju långt från Max på 400 volt.. Skulle vara om 800 volt kanske blir billigare att bygga med av någon anledning.Henrik Torphammar skrev:Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.
Och eftersom allt fler bilar klarar 800V kanske det blir billigare att ha bara en inverter även om man bara kan ladda under 175kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Allt fler biltillverkare satsar på 800V laddning.
https://www.electrive.com/2019/09/12/de ... -inverter/When the recently introduced Porsche Taycan is delivered to customers, it will be the first electric car with 800-volt technology. As a Taycan offshoot for 2021, Audi plans to bring the e-Tron GT to the market at a later date on the basis of the PPE architecture developed jointly with Porsche, which will also include electric cars with 800 volts. At the IAA, both Mercedes with the EQS vision and Hyundai also confirmed the development of electric cars with 800-volt technology.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Det var ju lixom det Svenssons skrev.Zalman3 skrev:Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Det är en bil som är flera år bort.
Re: 800V, ny laddstandard?
I artikeln står det ju att den ska komma 2021.[JM] skrev:Det var ju lixom det Svenssons skrev.Zalman3 skrev:Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Det är en bil som är flera år bort.
Kia To Introduce Halo High-Performance EV Model In 2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 800V, ny laddstandard?
Återstår ju att se om de klarar tidsplanen.Bjelke skrev:Kanon! Då är det ju sant......
Men efter Tesla håller jag Kia/Hyundai högt.
Kia e-Niro är ju en stor succé.
Men det intressanta är att Kias 800V satsning skapar ju skrämselhicka bland konkurrenterna.
Kia ser till att kunderna kräver
800V även bland hyfsat billiga bilar.
Exempelvis Volvo är inte med i Ionity, och har inte pratat om att deras är bilar ska klara 800V.
Har Volvo råd att stå utanför Ionity och 800V tekniken?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
EDIT:
Om Kian toppar på 270kW och snittar på 180kW.
Då laddar man 60kWh på 20 minuter.
Om man har ett 100kWh batteri.
Som jämförelse så laddar Tesla modell 3 från 10% till 70% på ca 20 min.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:Zalman3 skrev:Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car
En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.
Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.
PS. Texten i artikeln är ju
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Svenssons skrev:Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:Zalman3 skrev:Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car
En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.
Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.
PS. Texten i artikeln är juSkulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Du måste räkna Zalman-tid. Han ligger minst 4 år före oss vanliga dödliga.
Re: 800V, ny laddstandard?
Snitthastigheten är 180kW, sen vet vi inte hur kurvan ser ut.Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter.
Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
Men räkna med att KIA kommer att ösa ut reklam om att de har 350kW snabbladdning.
Tesla skryter ju om att de har 250kW laddning, men det är under en ganska kort tid som man ligger på 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
800V, ny laddstandard?
Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Jag tror som sagt var inte bilen laddar i 350 kW vid något tillfälle eller ens kan ladda alls i närheten till 350 kW. Vi vet också att det inte krävs några 800 V för att ladda i runt 200 kW, Tesla klarar ju av detta idag utan 800 V. Har bilen större batteripack så att 350 kW eller 800 V krävs kommer det inte vara en " hyfsat billig" bil som Zalman skriver. Vet dock att verkligheten hela tiden förskjuts om man tror på säljare...taliz skrev:Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Zalman 2019:
Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.