smart elmätare
Moderator: Redaktion
smart elmätare
Hej!
Finns någon smart elmätare som man kan koppla till huvudcentralen som kan prata med min ombordladdare så jag kan maxa laddkapaciteten i förhållande till min huvudsäkring?
Finns någon smart elmätare som man kan koppla till huvudcentralen som kan prata med min ombordladdare så jag kan maxa laddkapaciteten i förhållande till min huvudsäkring?
Re: smart elmätare
Låter som du är ute efter en laddbox med lastbalansering. Sök på lastbalansering så hittar du nog flera trådar i ämnet.
En sådan box är Zappi. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 13#p291713
En sådan box är Zappi. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 13#p291713
Re: smart elmätare
Ja precis, är lastbalancering som du ska ha och det är ett tillbehör till zappi. Den skulle ha kommit som 3 fas i april sen maj sen... jag gav upp med väntandet för ett tag sedan och köpte en från tesla men tror zappi kan va bra om man har det problemet. Den ska även gå att styra med hjälp av solceller så den bara laddar när man producerar egen el vilket jag tycker låter trevligt. Får bli nästa laddbox för mig
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: smart elmätare
Det kan vara mer lönsamt att sälja den egna solcellselen och köpa på natten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: smart elmätare
Även (vissa?) boxar från Garo kan göra detta med tillbehör.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: smart elmätare
Det är en belastningsvakt du ska ha, i så fall. Den mäter strömmen över huvudsäkringen och stänger av de förbrukare du har anslutna till den om strömmen blir för hög. Det skyddar dina huvudsäkringar så att du slipper strömavbrotten. Men det blir lite klunkigt om den bara är av och på så därför finns det smartare system som är kopplade till laddboxen eller bilen som kan justera laddnivån. Watty och Easee genom Tibber är ett sådant system. Men som jag förstår det skulle tex Tibber kunna erbjuda något liknande genom att de kopplar upp sig direkt mot bilen (Tesla) och styr dess laddning genom ”appen”, vilket skulle göra att du kan ha vilken laddbox du vill. Jag har beställt ett abonnemang och ska testa hur det funkar.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: smart elmätare
Vill man pilla lite själv går det att få lastbalansering mot Teslas WC också.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=15367
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=15367
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: smart elmätare
Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.
Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.
Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.
/Pekfingret
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.
Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.
Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.
/Pekfingret
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: smart elmätare
Vem har sagt att det är lastbalansering mellan de olika tre faserna? Det är frågan om lastbalansering av en eller flera brukare och i detta fall inte som en belastningsvakt On eller Off.[JM] skrev:Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.
Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.
Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.
/Pekfingret
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: smart elmätare
Så när man pratar lastbalansering för trefasystem så ska man ha en definition om det gäller elbilar och en annan för allt annat. Check. Verkar helt logiskt.ChristerSjo skrev:Vem har sagt att det är lastbalansering mellan de olika tre faserna? Det är frågan om lastbalansering av en eller flera brukare och i detta fall inte som en belastningsvakt On eller Off.[JM] skrev:Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.
Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.
Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.
/Pekfingret
Jag köper el från eon som har kärnkraftverk och då borde väl min bil vara känkraftsbil eller?
Semantikleken är skoj ibland eller hur...
Vilket av begreppen Lastbalansering och laddbegränsning beskriver vad boxarna faktiskt gör bäst tycker du?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: smart elmätare
Jo, det är en frågan om semantik som du säger, men det var du som drog upp det. Lastbalansering är väll inte givit att de skall vara en balansering över tre faser, eller? Har du säg tre billaddare så vill du att de skall lastbalansera sins emellan med den totala kvarvarande kapacitet som finns så gått det går samtidigt som det "balanserar" mot husets (huvudsäkrngens kapacitet) laddbegränsas. Pratar vi tre fas så kan ju en huvudsäkring gå om du inte har balans mellan de olika faserna om du satsar på att maximera laddningen i förhållande till huvudsäkringen.[JM] skrev:Så när man pratar lastbalansering för trefasystem så ska man ha en definition om det gäller elbilar och en annan för allt annat. Check. Verkar helt logiskt.ChristerSjo skrev:Vem har sagt att det är lastbalansering mellan de olika tre faserna? Det är frågan om lastbalansering av en eller flera brukare och i detta fall inte som en belastningsvakt On eller Off.[JM] skrev:Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.
Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.
Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.
/Pekfingret
Jag köper el från eon som har kärnkraftverk och då borde väl min bil vara känkraftsbil eller?
Semantikleken är skoj ibland eller hur...
Vilket av begreppen Lastbalansering och laddbegränsning beskriver vad boxarna faktiskt gör bäst tycker du?
Beroende på vad vi pratar om är ju lastbalansering/laddbegränsning samma sak (i sympios i alla fall) . För att styra flera enheter vill du ha balans och då måste du laddbegränsa vissa enheter som vill ha mer men inte kan få mer. Om vi har för målsättning att få jämn balansering mellan de olika faserna och om vi inte har någon laddbegränsning för dessa kommer ju huvudsäkringen gå oavsett hur väl vi balanserar.
Med detta sagt, en/flera laddbox(ar) skall inte dra mer än vad som systemet klarar av med tanke på övriga förbrukning momentant. Det är det vi vill uppnå? Lastbalansering eller laddbegränsning är legalt. Huvudsaken är att vi förstår att det är just detta vi vill uppnå.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: smart elmätare
Problemet är att det finns denna box, EnergyHub från ferroamp:
https://ferroamp.com/energy-hub-wall/
Som har lastbalansering mellan faserna och faktiskt flyttar energi/effekt mellan faserna så att man får en jämn belastning på alla tre huvudsäkringarna.
Den har dock ingen laddbegränsning. Finns/kommer kanske fler liknande.
Sen finns det boxar typ tibber/watty som kan erbjuda ett skydd så att inte elbilens laddning bränner en huvudsäkring. Den har alltså lastvakt/laddbegränsning och gör inget för att jämna ut belastning mellan faserna.
Det är dumt att använda samma begrepp för de två olika funktionerna.
https://ferroamp.com/energy-hub-wall/
Som har lastbalansering mellan faserna och faktiskt flyttar energi/effekt mellan faserna så att man får en jämn belastning på alla tre huvudsäkringarna.
Den har dock ingen laddbegränsning. Finns/kommer kanske fler liknande.
Sen finns det boxar typ tibber/watty som kan erbjuda ett skydd så att inte elbilens laddning bränner en huvudsäkring. Den har alltså lastvakt/laddbegränsning och gör inget för att jämna ut belastning mellan faserna.
Det är dumt att använda samma begrepp för de två olika funktionerna.
Re: smart elmätare
Jaa... lång diskussion om termer osv. Kontentan är väl att det inte finns något riktigt prisvärt som löser problemet just nu. MEN däremot finns det ett gyllene tillfälle för Tesla att ordna med en mjukvaruuppdatering av ombordladdaren, och sälja någon billig grunka som du monterar i ditt mätarskåp som läser av förbrukningen på alla faser, skickar det till bilen via WI-FI eller nåt så den sedan kan använda det som blir över på respektive fas för att ladda. Skulle spara en slant för många bilägare som kan välja en mindre säkring, eller minska maxeffekten för dom som har effektdebitering på sig elnätsabonnemang.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD