Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vibrationsfri »

Jeppe_E skrev:
StefL skrev:
Sabbe skrev:
Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.

https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta på
den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...
Ja, jo... men vi vet ju alla hur det gick med LR RWD i Sverige.. Det var ju några stycken som bara fick sina beställningar strukna. Så även om man beställt så kan ju Tesla tydligen bara skita i det :) Visserligen var det väl en del som fick lite kompensation när de valde den dyrare AWD.
Rwd fanns dock aldrig på hemsidan på m3 . Här finns den på y.

Tror att RWD kan komma tillbaka även till M3 om tesla får lite konkurrens från andra tillverkare och vill få ber priserna .
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror att Tesla Y kommer lite tidigare än väntat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

Elon har ju sagt att de har betydligt aggressivare produktionsmål för Y internt än vad dom kommunicerat externt.
Dvs produktion lär nog starta betydligt tidigare än nästa höst. Sen är frågan hur snabbt de lyckas skala denna gång...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Elon har ju sagt att de har betydligt aggressivare produktionsmål för Y internt än vad dom kommunicerat externt.
Dvs produktion lär nog starta betydligt tidigare än nästa höst. Sen är frågan hur snabbt de lyckas skala denna gång...
Borde ju gå betydligt bättre att tillverka Y än Tesla 3.
75% av komponenterna är ju dessutom samma för Y och 3.

Ett stort frågetecken är dock de nya multikablarna.
De måste bara fungera, annars blir det jobbigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Vad ska man välja?
Är det värt att försaka 45km räckvidd för AWD? Jag strunter i accelration och toppfart.
LR RWD 550km
LR AWD 505km + 45000kr
Man får jo båda 7 säten och krok för det priset
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av BrooklynS »

Med eller utan fyrhjulsdrift, är det ens ett val?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

BrooklynS skrev:
Med eller utan fyrhjulsdrift, är det ens ett val?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Absolut kan man det. Jag rättar mig själv. Skillnaden är 35km 540km vs 505km
0246658A-B2C1-479B-ACC7-33232C047220.png
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vibrationsfri »

Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

vibrationsfri skrev:
Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av [JM] »

Om skillnaden var 30mil AWD vs 50mil RWD så kanske jag övervägt RWD.
Mer än 50mil är nästan onödigt långt för det flesta tillfällen. SuC är utbrett och går fort att ladda.
Så om valet var 50mil AWD eller 300mil RWD så hade jag tagit AWD ändå.
Räckviddsproblem kan du planera dig runt. Dåligt plogade vägar däremot....
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Henrik Torphammar »

heldiggrisen skrev:
vibrationsfri skrev:
Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
AWD lär väl inte hjälpa dig där?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vibrationsfri »

[JM] skrev:
Om skillnaden var 30mil AWD vs 50mil RWD så kanske jag övervägt RWD.
Mer än 50mil är nästan onödigt långt för det flesta tillfällen. SuC är utbrett och går fort att ladda.
Så om valet var 50mil AWD eller 300mil RWD så hade jag tagit AWD ändå.
Räckviddsproblem kan du planera dig runt. Dåligt plogade vägar däremot....
Håller med om räckvidden . Däremot kan det spela roll för de som går från fossilbil som påstår att de åker hundratals mil utan att gå på toa eller ta paus. 4 mil extra kan låta bra för vissa förutom vi som redan har elbil
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Henrik Torphammar skrev:
heldiggrisen skrev:
vibrationsfri skrev:
Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
AWD lär väl inte hjälpa dig där?
På torr väg (som det var då), men på snöslask eller våt vägbana ska AWD manövrera bättre. Bromsning kan bli lite försämrad pga tyngden?
Men man kan hamna i en annan sits där skillnaden mellan RWD och AWD är att hamna i diket eller ej, och då tror jag AWD är bättre än RWD.
Det var mer ett säkerhetsuppvaknanden än vad om jag hamnar i exakt samma sits igen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Elof »

Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av BrooklynS »

Elof skrev:
Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Du har aldrig kört fyrhjulsdrivet va? Maskerar inte alls halka men är hela skillnaden om det blir lite mer snö på vägen eller moddsträngar. Enklare att svänga, absolut. Enklare att bromsa, nä knappast men det är ju inte grejen.

Det där är en gammal klyscha som Volvo spred på den tiden de fortfarande hävdade att bakhjulsdrift var säkrast på vintern...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Elof skrev:
Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.

Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.

På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!

Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.

4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.

Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Elof skrev:
Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.

Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.

På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!

Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.

4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.

Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.
Jag tänker att 4wd kan kallas praktiskt snarare än säkrare, ungefär så som du beskriver det.

Många som förespråkar säkerheten hos AWD använder det främst för att köra aggressivare i sämre före. Säkrare vet i tusan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Corvus »

En stor fördel på vintern med AWD förutom framkomligheten är att den regenerativa bromsningen sker på 4 hjul istället för 2. Och med tanke på att man som elbilsförare (åtminstone jag) använder den regenerativa bromsen till 90% så skulle jag säga det påverkar stabiliteten även vid fartminskning.

Om man kör RWD så bör man nog ställa ner regenerativ bromsning till låg medan i alla fall jag kör med standard även på vintern med min S85D.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av kikat »

vibrationsfri skrev:
Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.

Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
När jag byter ut SR+ mot en Y blir det absolut en LR AWD. Mest för att det känns fräckt att säga att jag har fyrhjulsdrift och jag insett hur trevliga bilar Teslor är som är värda att lägga lite extra pengar på.

Men om jag skulle ha någon praktisk nytta av det är jag tveksam till. Ytterst sällan någon snö eller is på vägarna här. I vintras var det några enstaka dagar i februari då det var några cm snö på vägarna för att de inte hunnit ploga bort, men har aldrig känt att jag drivit omkring, inte kommit fram, slirat iväg och jag tänkt tanken att jag saknat AWD då jag inte hade AWD på min förra bil heller. Saltas vanligtvis för fullt när det är risk för minsta lilla påfrysning, ibland kan jag tycka det saltas lite överdrivet mycket.
Även om det vore AWD på SR+ så är jag tveksam om jag hade märkt någon skillnad. Att man har bra vinterdäck gör förmodligen större skillnad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Jag har kört fyrhjulsdrivet i Subaru och Audi sen 2001 fram till här om året. Alla mer permanent 50/50-fördelning mellan fram och bakaxel.

Det ger definitivt inte ökad säkerhet i praktiken, det maskerar definitivt halka och med en 2WD-bil (som jag kör sen snart två år tillbaka) märker man att det är halt otroligt mycket tidigare. Det leder till att man kör fortare och mindre defensivt i många lägen. Men absolut, om man kör exakt likadant med en 2WD och en 4WD-bil så ger det kanske lite ökad säkerhet, men mindre än antisladd och abs t.ex.

Men för framkomlighet är det helt fantastiskt, skillnaden är enorm. Och då var ju inga av mina bilar riktiga terrängbilar med låsbara diffar etc. En annan sak som ökar framkomligheten i snö markant är markfrigång. Vår låga Audi A6 tog sig fram klart sämre än de två Foresters vi hade tidigare när det var djup snö. Vi bodde längst in på en enskild grusväg och hade en rejält brant backe mot huset så 4WD var ett krav. Många besökare försökte men ingen med 2WD kom upp.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjorn »

Teslas fyrhjusdrift kan minska stoppsträckan när det är väldigt halt, så halt att regen räcker för maximal bromskraft.
Detta förutsatt att man inte rör bromsen förrän farten är så låg att regen inte ger tillräckligt moment.

Testat med Mod S av mig med sommardäck på ishalka 2016.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 07#p211907
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Teslaspolen »

Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.

https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.

https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020.
Y består ju till 75% av samma komponenter som 3.
Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.

https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.
Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Jan-Erik Sebestyen skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.

https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.
Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.
En ny artikel har publicerats där de förtydligar att det endast är ”limited production” som startar Q1, kan lätt dröja ett halvår till innan de är stora produktioner och leveranser.

https://cleantechnica.com/2019/10/15/te ... eliveries/
Skriv svar