SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av e5m1r »

Märkligt tesla bör veta att den ör offline
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Efter att ha varit igång i ca 6 veckor är Poznan avstängd igen.
Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av kenny »

EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.

Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

kenny skrev:
EnTraktor skrev:
Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn :evil: :evil: :evil:
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.

Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.

Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.
Jag brukar ha som mål att komma fram med ca 8-10% laddning när jag kör i områden där jag känner mig bekväm med laddning. Utanför SuC eller i områden med begränsad snabbladdning brukar jag försöka ha mycket större marginaler och räckvidd till minst en nödlösning om planerad laddning ej skulle fungera. I just detta fall skulle jag komma fram med ca 30% kvar enligt navigatorn. Det hade precis hade kommit nån uppdatering som påverkade laddhastigheten ville jag testa detta och ville därför komma fram med så låg laddning som möjligt. Så sista 20-30km innan laddning började jag missbruka gaspedalen och körde stundtals 150-170km/h. Kom fram med "bara" 20% och märker då att laddaren är stendöd. Personalen på macken kommer ut och säger att Tesla ej betalat för elen och erbjuder ett 3-fas uttag. Jag kollar plugshare och ser att det finns en Greenway Chademo/CSS/50kW laddare några mil längre fram. Tackar personalen på macken och kör vidare till Greenway laddaren i mycket, mycket lugnare tempo och kommer fram med ca 12% batteri kvar. Greenway laddaren låg vid en restaurang så det blev en mycket bättre lunch än vad macken kunde erbjudit, så allt slutade bra.

Hade jag inte buskört och kommit fram med 30% som navigatorn räknat ut, så hade jag haft ett större utbud av "nödladdare" och eventuellt kunnat nå målet i Lodz utan att ladda om jag kört väldigt lugnt. Nu blev jag mer eller mindre begränsad till en nödladdare, vilken som tur var fungerade och var ledig.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.

Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.

Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).

Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då :)
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.
Det gillar vi! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.
Verkar ändå vara hyfsad trafik på Ionity då de hade personal på plats som informerade elbilsägare, med bilar som inte kan ta emot högre effekt, att istället ladda på närliggande laddstationer uppsatta av andra operatörer. Att döma av kommentarerna på deras facebook så är folk både irriterad och förvirrade.
ionity gol.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

de jag körde förbi såg inte ut sådär iaf. Det var kanske 1 bil på några stationer och tomt på några. Men det är ju självklart varierande på dagen/veckan/månad etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

Nu är Poznan avstängd igen! Troligen september ut.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av heldiggrisen »

Jag hoppas Tesla kommer med ett smidigare system för att "reservera" eller shoppa pris på SuC.
Jag kör mycket mellan Malmö Och Lillehammer/Trondheim, och jag brukar stoppa i Falkenberg(Max) och Strömstad(Lösgodis/snus) på vägen upp till Lillehammer.
Nu finns ingen SuC vid strömstad, men Tanum har båda Godisland och SuC, så när jag får min MY, så kommer jag nog att stoppa där isf Strömstad.
Så på vägen norrut har jag bokat in två "måstestopp" medan på turen hem spelar smärre roll.
Jag tänker som så att om Tesla erbjudar bättre pris för att jag väljer en snabbladdare med mindre kö, tex ladda på Nebbenes isf Brummundal eller Uddevalla isf Tanum på väg hem, så kan jo det vara smidigt?
Man slår in hela sin rutt (tex Malmö-Lillehammer) och får valet om att "boka" plats på (i mitt fall) Falkenberg och Tanum, eller man kan låta Tesla bestämma och få billigare pris.
Tesla har jo sjukt mycket data, och kan "gissa" när och var det kan bli problem baserat på historisk data och livetrafik. Om jag slår in Lillehammer på GPSen, så vet Tesla när ungefär jag kommer passera de olika SuC, och kan planera in mig där det kommer att bli bäst plats baserat på min aktuella tid.
Skriv svar